cbr600f uitgevallen en start niet meer

Damdorper

Rookie
10 dec 2016
21
0
Alblasserdam
Goeiendag iedereen,

Ik heb een cbr 600f uit 1987, nu was ik gister een blokje om op de motor en na een km of 10-15 kwamen der opeens een paar knallen uit mijn uitlaat en verloor ik kort erna al het vermogen en viel de motor uit. Hij heeft met verdere startpogingen nog een plofje gegeven en verder geen enkel teken van leven.
Heb er vorige week nieuwe bougies en luchtfilter ingezet, verder ree en starte de fiets prima. Staat 37xxx op de km teller.
Iemand enig iedee waardoor dit zo plotseling is ontstaan?

Greetz sandet
 
Nee rij der geen meter meer mee voordat het opgelost is. Ga zaterdag even nieuwe stekkers scoren en monteren. Verder was ik al van plan alle andere stekkerverbindingen en aansluitingen die er zijn te controleren op corrosie en in te spuiten met contactspray. Kan der verder nog wat doorgebrand zijn door dit?
 
Okeej thanks! Ga ik het van t weekend solderen.

Als je gaat solderen gebruik geen S39 oid dergelijks, is op zoutzuur gebaseerd en vreet op den duur de boel weg.
Het isoleren van de soldeerverbinding kun je het beste doen met krimpkous.
Als je de contacten van stekkerverbindingen reinigt gebruik dan een contactspray die ook beschermt en om wiebelende contacten te verhelpen het deel waar de stekker inschuift voorzichtig iets inknijpen met een waterpomptang zodat het weer stevig in elkaar zit.

succes !
 
Thanks voor de tips! Dat ik geen s39 oid moest gebruiken was me al bekend maar beter x te veel gehoord als niet ;-)
Iedereen bedankt voor het meedenken, morgen ga ik aan de knutsel en zal ik de afloop posten:)

Greetz sander
,
 
Dan is je soldeerbout te licht of wordt niet heet genoeg.

helemaal niet :N . heb het nu bv over batterijkabels van een heftruck. stekker opwarmen met zo'n sudo-gas brander en soldeersel in de stekker smelten. kabel erin steken, en al vanalles geprobeerd (blijven verwarmen/bewegen/op en neer met kabel/...), maar trek je hem er weer uit en "snij je hem open" , zit er binnenin niks soldeersel. een kabel zo gesoldeerd komt ooit los uit de stekker, gegarandeerd.
een kabel gesoldeerd met S39 en hetzelfde doen (openen na ondergedompeld en weer uitgehaald : openen is heel moeilijk want alles binnenin is ook gesoldeerd) : gesoldeerde deel van de kabel zal nooit los komen uit de stekker.

of het soldeersel dat ze op het werk kopen is dikken brol :+ er staat nogtans op dat het voor gebruik zonder vloeimiddel is :?
 
Laatst bewerkt:
helemaal niet :N . heb het nu bv over batterijkabels van een heftruck. stekker opwarmen met zo'n sudo-gas brander en soldeersel in de stekker smelten. kabel erin steken, en al vanalles geprobeerd (blijven verwarmen/bewegen/op en neer met kabel/...), maar trek je hem er weer uit en "snij je hem open" , zit er binnenin niks soldeersel. een kabel zo gesoldeerd komt ooit los uit de stekker, gegarandeerd.
een kabel gesoldeerd met S39 en hetzelfde doen (openen na ondergedompeld en weer uitgehaald : openen is heel moeilijk want alles binnenin is ook gesoldeerd) : gesoldeerde deel van de kabel zal nooit los komen uit de stekker.

of het soldeersel dat ze op het werk kopen is dikken brol :+ er staat nogtans op dat het voor gebruik zonder vloeimiddel is :?
Dit gaat natuurlijk nergens over.
Hoeveel van ons motorrijders hebben een heftruck thuis staan (met mankementen)?
 
helemaal niet :N . heb het nu bv over batterijkabels van een heftruck. stekker opwarmen met zo'n sudo-gas brander en soldeersel in de stekker smelten. kabel erin steken, en al vanalles geprobeerd (blijven verwarmen/bewegen/op en neer met kabel/...), maar trek je hem er weer uit en "snij je hem open" , zit er binnenin niks soldeersel. een kabel zo gesoldeerd komt ooit los uit de stekker, gegarandeerd.
een kabel gesoldeerd met S39 en hetzelfde doen (openen na ondergedompeld en weer uitgehaald : openen is heel moeilijk want alles binnenin is ook gesoldeerd) : gesoldeerde deel van de kabel zal nooit los komen uit de stekker.

of het soldeersel dat ze op het werk kopen is dikken brol :+ er staat nogtans op dat het voor gebruik zonder vloeimiddel is :?

Het zal wel goed gaan als je eerst het afgestripte stukje kabel vertint.
Dan de connector heet maken en deels vullen met tin, vertinde stukje kabel erin steken.
In het verleden altijd zo gedaan en prima verbinding.
Op deze manier zal den dikken brol prima voldoen ( mits er een vloeimiddel inzit )

Maar waarom solderen, de meeste van dit soort connectoren kun je gewoon krimpen met de juiste tang.

Maar dit is allemaal off topic, om 2 dunne draden aan elkaar te solderen is electronica soldeertin met vloeimiddel het beste, draden in elkaar, verhitten met een soldeerbout tot de tin smelt op de draden, uit laten vloeien en bout weer wegnemen. Als je het goed hebt gedaan dan heb je een mooie glimmende soldeerverbinding.
 
Wat ook belangrijk is dat de koperen kern van de kabel wel netjes schoon is.
Als je een dik stuk kabel uit een heftruck hebt en deze is ook nog eens flink vervuild (ik weet uiteraard niet of dat in dat geval ook zo was) dan zal de verbinding nooit netjes worden.

Verder ben ik het eens met Vroembert, als er niet genoeg warmte is zal het tin ook nooit netjes in de verbinding vloeien.
 
Maar waarom solderen, de meeste van dit soort connectoren kun je gewoon krimpen met de juiste tang.

hebben we ook, ervaring leert dat solderen veel beter is.
dikwijls is er ook de mogelijkheid niet om een kabel in te korten, en dan heb ik het over de kabels van de batterijstekker in de truck zelf. ze zijn zo afgemeten dat je ze 1 keer kan afknippen en dan nog juist passen. zet je ze dan weer vast met de tang, kan je de volgende keer een halve truck strippen om nieuwe kabels te leggen. als je soldeert heb je dat probleem niet ;)
 
Alles zit weer netjes aanmekaar zoals het hoort, gelijk laadsysteem even doorgemeten en met licht uit netjes 14,24 volt en met groot licht aan 14.00 volt. Hieruit kan ik opmaken dat dynamo en spanningsregelaar het overleefd u ebben toch?

Greetz sander
 
omdat er mensen vallen over mijn posts hier, een stukje uitleg.

Er komt weinig benzine uit 2 vlotterbakken, volgens TS (hoe betrouwbaar is die info?)

Dat KAN komen door:

1 verstopte aftap kanalen (veel werk om te controleren)
2 vlotters die bovenin vast staan (veel werk om te controleren)
3 verstopping in aanvoer kanalen (benzinetank tot carbs)
4 Pomp die niet pompt door:

4a contactpunten
4b pomp relais
4c bedrading niet goed
4d tci verrot (schakelt het relais niet)

alle problemen incl foute info van TS kom ik tegen. Daarom graag op een simpele manier wat dingen uitsluiten incl info van TS voordat je op 4a gaat focussen.

Je krijgt hier geen punten voor wie het als eerste goed gokt, ook al is de kans vrij groot.

@#$%
 
Terug
Bovenaan Onderaan