stroeflopende gaskabels na vervanging stuur

Spykes

MF veteraan
9 feb 2003
7.706
86
Tilburg
Ik heb vandaag mijn originele stuur terug geplaatst op mijn Honda CB600S. Bij aankoop zat er een iets breder SBK stuur op maar omdat ik een vrij smalle poort heb, heb ik nu het origineel terug gezet.

Nu draait het gas echter erg stroef en voorheen juist heel soepel en sprong hij netjes terug bij los laten. De kabels lopen op dezelfde manier, daar is niets aan gebeurt, het stuur is alleen iets smaller.

Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik ergens de gaskabels afstellen of zit dit in het handvatdeel?
 
Ik heb vandaag mijn originele stuur terug geplaatst op mijn Honda CB600S. Bij aankoop zat er een iets breder SBK stuur op maar omdat ik een vrij smalle poort heb, heb ik nu het origineel terug gezet.

Nu draait het gas echter erg stroef en voorheen juist heel soepel en sprong hij netjes terug bij los laten. De kabels lopen op dezelfde manier, daar is niets aan gebeurt, het stuur is alleen iets smaller.

Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik ergens de gaskabels afstellen of zit dit in het handvatdeel?


Vaak moet er met vervanging van clip-ons naar SBK-stuur ook langere gaskabels gemonteerd worden,
kan zijn dat deze nu zo lang zijn dat deze niet zo bewegen zoals ze zouden moeten.
 
Vaak moet er met vervanging van clip-ons naar SBK-stuur ook langere gaskabels gemonteerd worden,
kan zijn dat deze nu zo lang zijn dat deze niet zo bewegen zoals ze zouden moeten.

De motor heeft origineel geen clipons. Zit origineel al een breed stuur op, die had de vorige eigenaar alleen veranderd naar een 5 cm breder sbk stuur en nu weer terug naar het origineel
 
op de transalp al vaker ruzie gehad met dat huisje om de gashendel terug te monteren. Iedere keer denk je dat het goed zit maar telkens stroef en blijkt de retourkabel toch net niet goed te zitten.
 
Als het gebeurt bij stuur zowel links gedraaid en rechts gedraaid zit het naar mijn idee niet in de kabels maar in het handvat.
Huls die over het stuur schuift, rommel er tussen, braam op het stuur, ligplaats van de rand in het huis op het stuur.
Leuk klusje op de eerste dag van het jaar. Begin van seizoen 2017.
 
Laatst bewerkt:
Als het gebeurt bij stuur zowel links gedraaid en rechts gedraaid zit het naar mijn idee niet in de kabels maar in het handvat.
Huls die over het stuur schuift, rommel er tussen, braam op het stuur, ligplaats van de rand in het huis op het stuur.
Leuk klusje op de eerste dag van het jaar. Begin van seizoen 2017.

Als ik het zo hoor denk ik ook steeds meer dat het ergens aan het handvat is. Er is ook niet veel veranderd enkel dat het stuur enkele cm smaller is maar niet compleet anders. Zal straks eens aan de slag gaan, eerst even de verplichte 'beste wensen' toer doen :')
 
Nou, net bezig geweest. Van alles geprobeerd maar krijg het niet werkend. Lijkt echt in het handvat te zitten maar met het originele stuur loopt hij echt te stroef. Als ik hem Los maak er ter hoogte van het stuur vast houdt draait hij wel soepel.

Heb nu het sbk stuur terug gezet en draait nu weer prima, heel vaag.
 
Is het niet heel simpel zo dat het ene stuur een grotere diameter heeft dan het andere? Het zou niet zo mogen zijn, maar tussen theorie en praktijk zit nogal eens verschil. Even checken, liefst met digitale schuifmaat of micrometer.
 
Zucht......Mijn kennis van schuifmaten komt voort uit 28 jaar werken als metaaldraaier, waarbij ik 8 uur per dag met analoge schuifmaten, digitale schuifmaten en micrometers in de weer ben, Airhead74!
 
Zit er geen dikke laag verf op de andere stuur of krom/beschadigd?
Hoe draait de losse gasbuis op de stuur.

full
 
Bij mij was mijn stuurgewicht de boosdoener, liep net tegen mijn handvat aan (bijna niet zichtbaar, wel merkbaar). Minimaal stukje van mijn handvat gehaald (het rubber), probleem opgelost :Y.
 
Terug
Bovenaan Onderaan