ECU storingen uitlezen met module en smartphone

Status
Niet open voor verdere reacties.

pretpiloot

MF veteraan
8 dec 2004
24.636
2
Heerhugowaard
Hallo,

Voor auto's zijn er al enkele jaren modules te krijgen die je in de OBD-II poort van de auto steekt, en je door middel van bluetooth+app kan uitlezen met je smartphone, al dan niet tijdens het rijden.
Tegenwoordig gaan de ontwikkelingen aardig snel, en is er op sites als Aliexpress etc vaak wel wat te krijgen, echter heb ik er zelf nog geen ervaring mee. Dus de vragen aan medetechneuten die hier wel al ervaring mee hebben:

Is er voor motoren ook al zoiets verkrijgbaar? Welke systemen zijn er, en waar te krijgen? Voor welke merken/motoren is er iets beschikbaar? Wat kan je er allemaal mee?
Als er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben, ben ik er wel benieuwd naar.

*O*

informatie reeds verzameld:

info over TuneECU
Voor ktm, aprilia, benelli, Ducati, Moto Guzzi, BMW, ccm, Husqvarna, gilera, Morini en Triumph kun je tuneEcu gebruiken. (Werkt niet op alle modellen van die fabrikanten overigens)

Hiermee kun je foutcodes uitlezen/wissen, maar je kan bijvoorbeeld ook functies testen, throttle bodies synchroniseren, ontsteking aanpassen en mapping wijzigen.
Software is gratis, kabeltje kost +-50/60 euro via eBay kant en klaar of +-25 euro als je zelf wat knutselt.
(Nampus)

automobiel industrie plaatje
met apparatuur voor VAG, GM en BMW kan je volgens mij al 95% van het wagenpark in NL onder handen nemen... (Den the Man)
understandingtheautoundustry.jpg


EURO4 info
Sinds Euro4 hebben alle fietsen een OBD stekker.
Probleem is alleen een beetje dat elke OBD tool/software wel foutcodes kan lezen, wissen en een onderhoudsmelding kan resetten. Probleem is dat het merkspecifieker wordt zodra je de wat handigere stappen wil kunnen uitvoeren zoals het ontluchten van een ABS unit of het inleren/kalibreren van stappenmotoren. Daar heb je vaak merkspecifieke software voor nodig.
(Mastertommy)

Link naar webshop met diverse apparatuur
Diverse apparaten: Motorfiets diagnose - OBD2 | Q24U webshop (Vroembert)

Rexxer Informatie:
Rexxer
https://shop.daniele-moto.de/artikelliste.aspx?sd=3699_1

PREIS:
499,00 EUR
inkl. 19% MWSt.
(CMK)

ECU uitlezen met kitje van Aliexpress
2016 New Arrival OBD Tool for Fuel Injected for Honda Motorcycles Support Multi languages for Honda Motorbike diagnostic tool-in Car Diagnostic Cables & Connectors from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

moet nog getest worden


ScanM5X Data logger voor Android, toepasbaar op diverse Italiaanse motorfietsen en waarschijnlijk anderen
https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanmM5.AllinOne&hl=nl
484570d1419072329-scanm5x-app-scanm5x_logger.jpg

2_small.png

Ook bv TPS reset en CO instelling is mogelijk, alsmede natuurlijk uitlezen/wissen van meldingen

Diagnostic ECU Marelli
 
Laatst bewerkt:
geen idee, het ligt er maar helemaal aan wat voor soort communicatie protocol de motorfiets fabrikanten gebruiken. In de auto wereld is dat (gedeeltelijk) gestandaardiseerd. Geen idee of dat in de motor wereld ook zo is of niet. Maar als er net als in moderne auto's op moderne motoren ook ergens een OBD-II stekker poort zit
OBDII-sixnes-erotiseis-faq.jpg

zou je eens kunnen proberen om er een ELM327
ELM327-619x510.jpg

in te prikken, deze kan via bluetooth communiceren met een app op je smartphone. Een interessante app die best veel kan heet 'Torque'. Daarmee kan je je eigen dashboardje maken met daarop read-outs van vrijwel alle sensoren die de motor heeft. Je kan er ook algemene OBD-II foutcodes mee wissen.

Maar als motorfiets fabrikanten ieder hun eigen communicatie protocol hanteren dan zit je vast aan spul dat specifiek in dat protocol kan communiceren. Daarvoor zal je meestal bij de dealer moeten zijn.
Misschien dat er spul bestaat dat een merkspecifiek protocol kan vertalen naar OBD-II ?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de ELM 327, past qua OBDII wel op de connector van mijn Nissan, maar niet op mijn ODBII van mijn KTM

Het programma Torgue, communiceert wel met de ELM 327(hij ziet hem wel), maar leest niks uit van de nissan...

En toen is het de vuilnisbak in gegaan :-) meer ervaring heb ik niet, zal waarschijnlijk met bepaalde (andere) combi's wel prima werken..
 
Ik heb ook een OBDII dingetje (in de auto) en hij leest behoorlijk wat informatie uit, maar verder kan je er weinig mee. Geen storingen resetten bijv. En foutmeldingen komen ook niet naar boven. Leuke gimmick, maar kan verder te weinig om echt nuttig te zijn.
 
Ik heb ook een OBDII dingetje (in de auto) en hij leest behoorlijk wat informatie uit, maar verder kan je er weinig mee. Geen storingen resetten bijv. En foutmeldingen komen ook niet naar boven. Leuke gimmick, maar kan verder te weinig om echt nuttig te zijn.


Oblink mx bluetooth of WiFi kopen. Iets duurder, maar werkt erg snel en is geschikt om foutcodes te wissen en met andere software ook geschikt voor bv injectoren van diesel te programmeren. Werkt bij mij zowel op ford (transit) als mitsubishi probleemloos. Terwijl ford lastig kan zijn. Goede basis software meegeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Maar als motorfiets fabrikanten ieder hun eigen communicatie protocol hanteren dan zit je vast aan spul dat specifiek in dat protocol kan communiceren. Daarvoor zal je meestal bij de dealer moeten zijn.
Misschien dat er spul bestaat dat een merkspecifiek protocol kan vertalen naar OBD-II ?

Voor uitlezen kunnen/moeten moderne motoren een standaard protocol gebruiken. Als je het bedradingsschema van hedendaagse motoren erbij pakt zal daar ongetwijfeld een K-line draadje in vermeld staan, alleen de connector is nog fabrikant specifiek :)
Mijn 2003 Fireblade kon op die manier al met universele diagnose apparatuur uitgelezen worden.
 
Laatst bewerkt:
Sinds Euro4 hebben alle fietsen een OBD stekker.

Probleem is alleen een beetje dat elke OBD tool/software wel foutcodes kan lezen, wissen en een onderhoudsmelding kan resetten. Probleem is dat het merkspecifieker wordt zodra je de wat handigere stappen wil kunnen uitvoeren zoals het ontluchten van een ABS unit of het inleren/kalibreren van stappenmotoren. Daar heb je vaak merkspecifieke software voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Er zou voor dergelijke zaken altijd een procedure moeten zijn zodat ook een onafhankelijke garage ook die werkzaamheden uit kan voeren zonder specifieke merkgebonden hard- of software.
Voor die twee zaken die jij specifiek noemt zijn die er vaak.
 
Er zou voor dergelijke zaken altijd een procedure moeten zijn zodat ook een onafhankelijke garage ook die werkzaamheden uit kan voeren zonder specifieke merkgebonden hard- of software.
Voor die twee zaken die jij specifiek noemt zijn die er vaak.

De onafhankelijke garage kan gewoon bij de importeur een diagnosesysteem leasen, net zoals de gewone dealers, voor dezelfde prijs.
 
Voor zover ik weet moeten ALLE OBD's sinds 2004 door iedereen uitleesbaar zijn als het gaat om alle wat nodig is om de auto rijdbaar te houden, dit mag iig niet afgeschermd worden...
radio, trekhaak, alarmsystemen enz enz mag achter een protocol van de fabrikant zelf...
dit is gedaan om te voorkomen dat je in de middle of nowhere strand met een auto, en de lokale autogarage jouw auto niet kan repareren
Ik heb deze,icm de laptop, regelmatig update's is van delphi, kost ook een paar knaken
full
 
De onafhankelijke garage kan gewoon bij de importeur een diagnosesysteem leasen, net zoals de gewone dealers, voor dezelfde prijs.


Dat wordt en kostbaar feestje dan en dat past vaak niet in het businessplan van de universeelgarage :P

Hmmm met apparatuur voor VAG, GM en BMW kan je volgens mij al 95% van het wagenpark in NL onder handen nemen...
understandingtheautoundustry.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor ktm, aprilia, benelli, Ducati, Moto Guzzi, BMW, ccm, Husqvarna, gilera, Morini en Triumph kun je tuneEcu gebruiken. (Werkt niet op alle modellen van die fabrikanten overigens)

Hiermee kun je foutcodes uitlezen/wissen, maar je kan bijvoorbeeld ook functies testen, throttle bodies synchroniseren, ontsteking aanpassen en mapping wijzigen.
Software is gratis, kabeltje kost +-50/60 euro via eBay kant en klaar of +-25 euro als je zelf wat knutselt.
 
Laatst bewerkt:
Voor ktm, aprilia, benelli, Ducati, Moto Guzzi, BMW, ccm, Husqvarna, gilera, Morini en Triumph kun je tuneEcu gebruiken. (Werkt niet op alle modellen van die fabrikanten overigens)

Hiermee kun je foutcodes uitlezen/wissen, maar je kan bijvoorbeeld ook functies testen, throttle bodies synchroniseren, ontsteking aanpassen en mapping wijzigen.
Software is gratis, kabeltje kost +-50/60 euro via eBay kant en klaar of +-25 euro als je zelf wat knutselt.

BMW ECU's zitten in elk geval dichtgetimmerd. Servicefuncties kan, ontsteking en mappings wijzigen kan je vergeten.
 
Sinds Euro4 hebben alle fietsen een OBD stekker.

Probleem is alleen een beetje dat elke OBD tool/software wel foutcodes kan lezen, wissen en een onderhoudsmelding kan resetten. Probleem is dat het merkspecifieker wordt zodra je de wat handigere stappen wil kunnen uitvoeren zoals het ontluchten van een ABS unit of het inleren/kalibreren van stappenmotoren. Daar heb je vaak merkspecifieke software voor nodig.


Alles wat betreft motormanagement dient bij eobd ii met een universelekker apparatuur uitleenbedrijven te zijn en er wordt sinds ik dacht 2006 alleen nog maar van canbus gebruik gemaakt. Zoals Kawa al aangaf, mag alleen merk specifiek spul achter fabrieks software verdwijnen. Dus radio en trekhaak e.d. moeten via software worden aangezet.
 
Ik gebruik software van tuneEcu icm met een obd stekker voor de triumph. Software is gratis voor de laptop, maar op de android kost het 10 eurie.
Erg nuttig om storing te zoeken of bijv de waardes van de gashuizen te lezen. Afstellen doe je toch met een schroevendraaier terwijl je de waardes in de gaten houd.
Kan de fan laten draaien, andere setting laden voor bijv een sportuitlaat.
Superhandig dat wel...maar wat een electronica zit er tegenwoordig op een fiets :X
Blij met mijn oldskool simpele techniek vtr :Y
 
Voor mijn Honda ben ik al heel lang van plan zelf iets te maken.

Deze heeft een 4pin connector waarvan er 1 draad het k line draad zou zijn (de data).

Ik ben van plan de originele 4pin Honda stekker te kopen waarmee je de foutcodes kan uitlezen (het lampje op het dashboard laten knipperen).

Deze stekker wil ik dan aansluiten op een open naar female obd2 stekker. Deze female obd2 stekker dan weer op zn Bluetooth obd2 stekker. Vervolgens met een app de boel uitlezen.

Het doel is data te kunnen loggen om het in filmpjes te plakken van fe circuitdagen.

Ivm andere dingen ligt dit plan er al een eeuwigheid terwijl alles bij elkaar mss 30 euro kost.

Op mijn pc heb ik wel alle info staan. Wat welk draadje zou moeten zijn van zowel de 4pin Honda stekker als de odb2 stekker.

Als er behoefte aan is wil ik dat best delen.

(Ik zit op mijn tel. Excuus voor typos)
 
Laatst bewerkt:
Wat de goedkope DIY scannertjes en gratis zachte waren zoal lezen zijn MIL codes, dus de primaire codes om een motorblok lopend te houden / repareren. Probleem is alleen dat er best wat fabrikanten zijn die allerlei merkspecifieke protocollen verstoppen buiten het "bereik" van de budget scannertjes. Sommige van die protocollen zijn dan wel weer van invloed op MIL codes.

Zo heb ik een tijdje die ELM bluetooth dingen verkocht. Werkt op sommige auto's schandalig goed voor bijna geen knaken, maar op mijn eigen auto's was het een waardeloos ding. Wel gegevens uitlezen, maar geen service reset bijvoorbeeld. En zelfs een simpele ABS sensor fout werd niet gezien (want geen MIL code, jaja..)

Dan heb je een stap duurder de (originele) iCarsoft en Autel scannertjes (ze lijken allemaal op elkaar, maar die dingen staan of vallen op de software, niet het kastje. Ze worden ook bij het leven nagemaakt in Pakistan en China). De +/- €100,- versies komen verder maar hebben meestal geen push functie dus zal je met de hand door een stel tabbladen moeten om een fout terug te vinden, ook een echt goede livedata functie ontbreekt vaak bij die dingen. De wat luxere modellen kunnen dat wel.

En dan kom je op het echte betere werk, MaxiDas, MaxiSYS,TRW, etc. Die zijn 60% goedkoper dan een dealer systeem, maar bieden wel voor veel merken dealer niveau functies en sturen ook comfortmodules en actuatoren aan. De MaxiSYS kan zelfs een scope op een extern scherm splashen en als je handig bent kan je bij sommige ECU's ook gewoon buiten de fabrikant parameters programmeren.

Maar, helaas weinig tot geen informatie / ondersteuning voor motorfietsen en motorfabrikanten. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je een MaxiSYS op bijvoorbeeld een nieuwe BMW motorfiets aan sluit..
 
Laatst bewerkt:
Hey pretpiloot, ik heb net een elm Bluetooth met canbus besteld. Als hij binnen is kan ik hem je wel eens uitlenen, het is immers niet heel ver van 3H36 naar 3G37..... *D 8-) O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan