BMW GS1150 starten na 2 jaar stilstand, waar op te letten?

willy46

MF veteraan
11 jun 2010
1.539
1
Harderwijk (Gelderland)
Hallo Motor Forum,

Na 2 jaar stil te hebben gestaan wil ik graag mijn BMW GS1150 uit 2004 weer tot leven brengen. De motor heeft 2 jaar onder een afdak gestaan met een zeil over hem heen.

Nu snap ik dat de motor niet in 1 keer gestart kan worden, ik zal wat oude benzine uit de carburateurs laten lopen, de banden kunnen vierkant zijn en er gaat een nieuwe accu in maar waar moet ik specifiek op letten? Waar ik vooral bang voor ben is dat er onderdelen in het motor blok vast zijn komen te zitten in de tijd dat hij stil gestaan heeft.

Als de motor eenmaal aan de praat is krijgt deze uiteraard nieuwe olie's ed. Waar kan ik dit het best laten doen (een BMW dealer of elke willekeurige motorwinkel?) en wat ben ik hier ongeveer voor kwijt?

Alvast onwijs bedankt voor jullie reacties!
 
Hallo Motor Forum,

Na 2 jaar stil te hebben gestaan wil ik graag mijn BMW GS1150 uit 2004 weer tot leven brengen. De motor heeft 2 jaar onder een afdak gestaan met een zeil over hem heen.

Nu snap ik dat de motor niet in 1 keer gestart kan worden, ik zal wat oude benzine uit de carburateurs
oke :o
laten lopen, de banden kunnen vierkant zijn en er gaat een nieuwe accu in maar waar moet ik specifiek op letten? Waar ik vooral bang voor ben is dat er onderdelen in het motor blok vast zijn komen te zitten in de tijd dat hij stil gestaan heeft.

Als de motor eenmaal aan de praat is krijgt deze uiteraard nieuwe olie's ed. Waar kan ik dit het best laten doen (een BMW dealer of elke willekeurige motorwinkel?) en wat ben ik hier ongeveer voor kwijt?

Alvast onwijs bedankt voor jullie reacties!
laat ophalen dat ding door een vakman
 
oke :olaat ophalen dat ding door een vakman

+

Kort door de bocht; tank leeghalen en verse benzine erin, en verse olie plus een filter in het blokje. Brandstoffilter kan vergaan zijn, hangt even af van wat voor benzine er in zit/zat.

Vastzittende blokdelen hoef je je geen zorgen om te maken, een vastzittende brandstofpomp kan wel.
 
+

Kort door de bocht; tank leeghalen en verse benzine erin, en verse olie plus een filter in het blokje. Brandstoffilter kan vergaan zijn, hangt even af van wat voor benzine er in zit/zat.

Vastzittende blokdelen hoef je je geen zorgen om te maken, een vastzittende brandstofpomp kan wel.
Hier heb ik wat aan haha, bedankt! Hoe zou je eventueel kunnen checken of deze vast zit en wat is hier aan te doen?
 
Een 1150GS heeft geen carbs

Daarnaast sowieso BRAVO-K voor het opstarten.

BMW dealer kan, maar loopt goed in de papieren als je een grote beurt laat doen. Laat staan dat ze wat tegenkomen.
 
Laatst bewerkt:
en als je grote kosten wilt voorkomen laat meteen even de remvloeistof vervangen. de rembekrachtiger houd niet van oude remvloeistof met veel water. daar gaat hij van corroderen en revisie en vervanging zijn dure opties.
verder gewoon banden op druk (wel even controleren hoe oud ze ondertussen zijn en of er geen droogte scheuren in zitten) accu volladen en dan gewoon sleutel omdraaien en starten. als het niet lukt merk je het snel genoeg en je maakt niet snel schade met zo'n agrarische motorbouw.
 
Nieuwe accu,want die is hartstikke dood,erin en starten maar,de peut die erin zit fikt nog wel.
Daarna uiteraard een grote beurt maar dan weet je iig waar je je geld inpompt.
als hij zelf de accu gat vervangen kan ik zijn volgende vraag waarschijnlijk voorspellen. en ik weet het antwoord ook al.
vraag wordt hij loopt heel rot na het vervangen van de accu wat kan er mis zijn. en de oplossing is dat 1 van de gaskabels niet meer in het tonnetje zit maar er op staat. is een standaard probleem bij mensen die de tank nog niet vaak los hebben gehad.
 
Ik weet niet of het een ABS versie is, maar met of zonder ABS remvloeistof direct vervangen.
Met BMW iABS zeker ook het hele ABS systeem goed flushen. Is een bekende zwakke plek van de 1150 serie, zeker die met elektrisch bekrachtigd iABS systeem. Hier waarom.
En het is een K**klus op de 1150 serie met iABS.
Daarnaast alle vloeistoffen en filters.
Ik weet niet of er in Harderwijk een goede motorzaak is met kennis van BMW, anders is Premium Motors misschien een goede keus. Ik heb daar al jaren mijn BMW in onderhoud. Hebben veel BMW kennis in huis, zonder de BMW prijzen.
 
Laatst bewerkt:
als hij zelf de accu gat vervangen kan ik zijn volgende vraag waarschijnlijk voorspellen. en ik weet het antwoord ook al.
vraag wordt hij loopt heel rot na het vervangen van de accu wat kan er mis zijn. en de oplossing is dat 1 van de gaskabels niet meer in het tonnetje zit maar er op staat. is een standaard probleem bij mensen die de tank nog niet vaak los hebben gehad.

Aan de rechterkant vanaf de bestuurder naar beneden kijkend. :Y
 
Hallo Motor Forum,

Na 2 jaar stil te hebben gestaan wil ik graag mijn BMW GS1150 uit 2004 weer tot leven brengen. De motor heeft 2 jaar onder een afdak gestaan met een zeil over hem heen.

Nu snap ik dat de motor niet in 1 keer gestart kan worden, ik zal wat oude benzine uit de carburateurs laten lopen, de banden kunnen vierkant zijn en er gaat een nieuwe accu in maar waar moet ik specifiek op letten? Waar ik vooral bang voor ben is dat er onderdelen in het motor blok vast zijn komen te zitten in de tijd dat hij stil gestaan heeft.

Als de motor eenmaal aan de praat is krijgt deze uiteraard nieuwe olie's ed. Waar kan ik dit het best laten doen (een BMW dealer of elke willekeurige motorwinkel?) en wat ben ik hier ongeveer voor kwijt?

Alvast onwijs bedankt voor jullie reacties!

de banden hoeven misschien alleen maar 2 jaar ouder te zijn, vierkant worden ze van snelweg rijden ;)
De accu zal inmiddels geen zin meer hebben, met een nieuwe zal het motorblok vast wel rond gaan.
Zoals hierboven al genoemd is een zaak die geen BMW prijzen hanteert wel fijn.
Een startmotor voor dit type heb je al vanaf 130 euro terwijl een 'nieuwe'van BMW 275 is.
Tenminste die laatste prijs kreeg ik door toen ik daar voor belde.

Voor de rest hoef ik geen tips te geven , die staan hierboven in de overige posts al genoeg ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan