Koopadvies

Johnny Drama

MF'er
9 sep 2014
63
0
België (Hoeselt)
Hallo allen

Ik ben 36j en rij nu ongeveer 6 maanden met de motor (op de weg).
Mijn eerste motor was een KLE 500 (2006) die na vele modificaties een hele leuk fiets is geworden.

Ik zal deze niet weg doen maar zou graag een tweede motor bijkopen.
Wegens de vele file onderweg naar m'n werk (limburg -> brussel, 110km enkel), heb ik sinds m'n motor rijbewijs de wagen al vaak laten staan.

Financieel niet zo slim aangezien ik een leuke bedrijfswagen rij (superb 2016 met alle toeters en bellen) incl. onbeperkte tankkaart en met de motor is alles zelf betalen.
Ondanks dat nadeel, win ik gemiddeld 2 uur per dag met de motor.

De KLE doet 1 op 20 (5L/100KM) maar de 500 heeft te weinig 'reserve' voor 1000 km/week.
Budget is max 10.000 EUR, waar kijk ik momenteel naar:

- BMW GS (Adventure)
- Ducati multistrada
- Honda Africa Twin

De eerste twee zullen wegens budgettaire beperkingen zeker tweedehands zijn maar gezien de afschrijving op een nieuwe...is dat helemaal niet erg.

Voor 9 tot 10K heb ik een GS adventure van 2010 op het oog met 55K KM.

Bij de Multistrada is er meer keuze/aanbod, voor 9 tot 10K zijn er meerdere 1200S van 2010 & 2011 te krijgen met 25 - 50K KM.

De AT zou ik nieuw kunnen kopen voor mijn budget en deze is misschien het meest off road georiënteerd maar mist de snufjes van de overige twee (elektronische vering, rijmodi, ...)

Aangezien ik m'n KLE nog meer off road ready zal maken na de aankoop van de tweede motor, lijkt de AT de minder evidente keuze.

Wil de discussie niet herleiden tot een GS vs MS vs AT, ik zou graag concrete info krijgen over kost onderhoud, typische problemen bij de vermelde bouwjaren, ...

Ik zal zeker nog testrijden, maar bijkomende info is zeker welkom !
 
Laatst bewerkt:
Ook al gekeken naar een iets kleinere motor?

Zoals een NC750X, die zijn erg zuinig met benzine.
 
Met de Ducati koop je een niet echt betrouwbare motor. Bij zoveel kilometers heb je iets betrouwbaars nodig.
Een betaalbaar en zeer goed alternatief voor de BMW of de AT is een Triumph, Tiger 800 of Tiger 1050. De driecilinder combineert de voordelen van een twee- en viercilinder, zonder hun nadelen te hebben
 
Ik zou gezien het onderhoud en bijbehorende kosten ook zeker niet voor een ducati gaan.
 
bij de BMW zou ik persoonlijk voor een DOHC zoeken. dat is de laatste uitontwikkeling van het blok en ik hoor daar de minste klachten over. ook rijd hij beter als de SOHC van voor die tijd. tevens werkt hij met klepstelplaatjes en niet met de schroeven en dat hoef je toch wat minder vaak te stellen (wel even vaak controleren). onderhoud is meestal simpel en goed bereikbaar en dat scheelt in de uren werk. en staar je niet blind op die ESA vering. vaak verstellen doe je niet en het gaat wel regelmatig kapot en op vervanging bij de BMW juwelier ga je huilen van de prijzen. beter neem je gewoon een goede aftermarket set die goed te reviseren is. je veercomfort wordt er beter van en de wegligging ook en over een langere termijn zullen de kosten ook lager zijn.
 
Honda Crosstourer maar die heeft het verbruik tegen, weel heel betrouwbaar.
 
Ik heb een multi 1200s 2011. Nu 48000 km op de teller. Gekocht met 26.000 erop 3 jaar geleden en nog nooit stil komen staan.
Rij alleen fun kilometers met een paar keer per jaar een circuitdagje.

Lekke ohlins voorpoot, fuel sensor error, en achterrem die van ontluchten houdt is alles wat er mee aan de hand kan zijn. Maar niet stil komen staan. Ik heb voor de duc 20 jaar japans gereden maar de smile die de multi mij geeft.

Neef met een 1200 GSA heeft in diezelfde tijd meer problemen gehad en meer bij de dealer gestaan

Dus...

Alle horror verhalen,.. als je gaat zoeken vind je van alle merken wel ellende.

De Duc is wel duurder in onderhoud. Als ik een motor voor dit soort woon werk zou kopen zou ik niet de multi gaan. Maar lekker een zuinige pan european ofzo nemen.


Dus wil je m ook voor fun rijden en maken de kosten je niet veel uit.. proefritje maken en ik denk dat je dan toch voor de multi gaat ;)
 
Ook al gekeken naar een iets kleinere motor?

Zoals een NC750X, die zijn erg zuinig met benzine.

1:28 haal je zeker :Y en niet te vergeten, de onderhoudskosten zijn erg laag. Er gaan goedkope bougies in, kleppenstellen met stelschroeven is zo gebeurd en makkelijk bereikbaar, en voor de rest zit er geen ingewikkelde variabele kleptiming op of hele dure klepshims (zoals de nieuwe LC BMW's bijvoorbeeld)
Nieuw kosten zijn onder je budget en dan nog heb je een uitvoering met "Adventure" pakket (middenbok, handvatverwarming, koffers, lampjes, handkappen, 12v aansluiting in de voorste opslag)
De hele motor is gebouwd als een economische woonwerk-motor. Een grote beurt uitvoeren is dus niet duur in vergelijking met andere motoren.
Hij is niet spannend, maar doet alles wat je ervan verlangd goed. Zit super comfortabel, lange ritten zijn erg goed vol te houden. Loopt met gemak 190 op de teller dus voldoende fut om vlot in te halen op de snelweg. Meer heb je in feite niet nodig (meer vermogen is leuker, maar kost ook meer)

c4.jpg


Ik ben er zelf zeer content mee :Y
 
Misschien moet je even een van die fietsen van te voren al eens proefrijden. Niet vanwege dat type, maar vanwege het gewicht van zo'n fiets. Die KLE is een stuk lichter dan een GS (ligt er natuurlijk aan welke je bedoeld, maar gezien je budget vermoed ik de 1200), wat natuurlijk een andere manier van rijden is die je mogelijk nog niet gewend bent.

Voor woon-werk heb je niet perse een zware motor nodig namelijk :) Misschien even goed om voor jezelf uit te zoeken hoe zwaar je wilt rijden.
 
Hmm wellicht is een rode hayabusa ook nog een optie? Stabiel rijwielgedeelte, koppel in elk toerengebied, gaat makkelijk 300.
 
Alhoewel de ketting handmatig smeren nog altijd het beste werkt vind ik zelf.
Heb ook een Scot-oiler op mijn motorfiets zitten.
Ben er toch niet zo favoriet van.
Zijkant van de band komt ook olie op.
Met mijn handmatige gesmeer, dus kettingvet uit een spuitbus en dan na de rit als de ketting nog 'warm' is lekker dmv een oude tandeborstel erop smeren.
Ik denk dat op die manier mijn tandwiel en kettingset de 40.000km wel haalt.
 
Ik zou ook lekker voor een NC750X gaan. Zuinig, rijdt lekker, goedkoop (ook wel relatief goedkoop in onderhoud).

En die opbergruimte op de plaats van de tank is briljant. Zeker als woonwerk rijder (maar anders ook wel hoor ;) ).

Edit, oh ja. En onder je budget. Dat kun je dan uitgeven aan .. eh.. benzine. Is het alsof je gratis rijdt :+
 
Laatst bewerkt:
Yamaha Tracer 700

Zal wat minder zuinig zijn dan de NC, maar geeft daar een heeeeleboel fun en rijplezier voor terug :]



(Al is de NC700/750X ook een prima fiets)
 
Yamaha Tracer 700

Zal wat minder zuinig zijn dan de NC, maar geeft daar een heeeeleboel fun en rijplezier voor terug :]



(Al is de NC700/750X ook een prima fiets)
Oh! Goed alternatief inderdaad! Helemaal vergeten. Verlies je wel de 'tank trunk', maar krijg je wel een soepeler blok (meer vermogen en meer toeren) terug ja.
MT07 rijdt ook wel lekker zuinig.
 
Laatst bewerkt:
V-Strom 650 is dan ook nog prima te doen, beetje hetzelfde als een Tracer700.
Noemen we ook gelijk de Versys 650 en BMW F700/800GS op, hebben we alle middenklasse allroads gehad :+
 
Je wilt geen scooter? Dat schijnt ook best ideaal te zijn.
Is de show factor belangrijk voor je? Zo ja dan valt de honda 700/750 al af natuurlijk.
Hiermee bedoel ik niet dat ik hem lelijk vind, ik ben zelfs wel een klein beetje fan van de motor. Maar een showmotor is het niet in mijn ogen.

Nu je een aantal boorstellen hebt buiten je wensenlijstje hebt, hoe ziet je lijst er nu uit?

Ik zelf zou of een dikke motor kopen 2e hands, plezier boven kosten OF een motor welke dan vooral op kosten gekozen word zoals de genoemde honda of een 300/400cc scoot
 
Ik heb nu 5,5 jaar een GS uit 2008, SOHC model dus, maar heb er eigenlijk geen gekke dingen mee. Rijd nog heerlijk, en rij elke dag naar kantoor, ook nu met dikke pekel, na jaren winter rijden zonder dagelijks poetsen geen probleem.
Sta nu op net iets meer dan 110k, en ben er nog elke dag super blij mee :)
Dus lekker proefritje doen en kopen wat je het beste vind rijden.
 
Laatst bewerkt:
De 1200GSA is de comfortabele uit je lijstje en die zou voor het forenzen de juiste keuze zijn. (IMHO) De tankinhoud laat je 500km rijden op een tank en het verbruik is met 1:20 redelijk te behappen. Zodra je continue boven de 130 gaat rijden, dan loopt het verbruik op richting 1:17/18.
De 700 en 800 GS geven te veel trillingen door onder hoog toerental en zijn vooral leuk op bergpassen en dijkjes. De AT direct afschrijven als woon/werk machine zou ik niet doen, ik zou 'm eerst eens proberen.
Ducati is emotie, Ducati is prachtig, ik zou 'm graag in mijn keuken zetten om naar te kijken. Om hem door de pekel te baggeren zou ik zonde vinden, noem mij maar raar. :+

Finaly, ga het zelf ervaren en dan niet een half uurtje, neem hem gewoon een dagje mee.
 
Over de Honda NC750X=>

1:28 haal je zeker :Y en niet te vergeten, de onderhoudskosten zijn erg laag. Er gaan goedkope bougies in, kleppenstellen met stelschroeven is zo gebeurd en makkelijk bereikbaar, en voor de rest zit er geen ingewikkelde variabele kleptiming op of hele dure klepshims (zoals de nieuwe LC BMW's bijvoorbeeld)
Nieuw kosten zijn onder je budget en dan nog heb je een uitvoering met "Adventure" pakket (middenbok, handvatverwarming, koffers, lampjes, handkappen, 12v aansluiting in de voorste opslag)
De hele motor is gebouwd als een economische woonwerk-motor. Een grote beurt uitvoeren is dus niet duur in vergelijking met andere motoren.
Hij is niet spannend, maar doet alles wat je ervan verlangt goed. Zit super comfortabel, lange ritten zijn erg goed vol te houden. Loopt met gemak 190 op de teller dus voldoende fut om vlot in te halen op de snelweg. Meer heb je in feite niet nodig (meer vermogen is leuker, maar kost ook meer)

Ik ben er zelf zeer content mee :Y
Voor mij zou het wel duidelijk zijn als ik een WW-fiets zou zoeken.
De NC750X is een motor zonder poespas en prima werkpaard voor tussen de files. Ook wel heel prettig is het lage brandstof-verbruik. Niet alleen voor je portemonnee maar je hoeft ook niet al te vaak naar de pomp.
Een goed gesmeerde kettingset gaat 30-40k mee en kost je ook niet alles.
Voor het gemak een Scott of een Osco Oiler plaatsen voor een makkelijk te smeren ketting.

Alhoewel de ketting handmatig smeren nog altijd het beste werkt vind ik zelf.
Heb ook een Scott-oiler op mijn motorfiets zitten.
Ben er toch niet zo favoriet van.
Zijkant van de band komt ook olie op.
Met mijn handmatige gesmeer, dus kettingvet uit een spuitbus en dan na de rit als de ketting nog 'warm' is lekker dmv een oude tandeborstel erop smeren.
Ik denk dat op die manier mijn tandwiel en kettingset de 40.000km wel haalt.
Ik heb zelf een Osco-Oiler. Werkt prima onderweg. Toch gebruik ik een enkele keer toch nog gewoon de spuitbus om 'rondom' in te spuiten.

Je wilt geen scooter? Dat schijnt ook best ideaal te zijn.
Op een scooter zit je wel meer beschut. Toch zou ik voor een motor gaan.
Bij spijt raak je een scooter (race-plee) aan de straatstenen nog niet kwijt!
 
Hartelijk bedankt voor de feedback !

Bedankt voor de suggesties zoals NC750(X), Yamaha Tracer 700, Crosstourer, Versys, Tiger, busa, V-Strom ...

De meeste van deze motoren stonden op m'n 'long list' maar zijn afgevallen om verschillende reden. Elektrisch is niet mogelijk wegens afstand en scooter is niet echt m'n ding.

De versys (650) blijft ik een heel goeie motor vinden (zeker voor de prijs), helaas vrees ik dat het verschil met m'n KLE niet groot genoeg gaat zijn. Naast de afstand naar werk, zou ik ook 1 of 2 motorvakanties per jaar doen.

Het inruilen van de wagen zou mogelijk zijn (en zou me nagenoeg een onbeperkt budget geven, 40K) maar aangezien ik ook een gezin met 3 kids heb...lijkt me dat niet verstandig. Bovendien kan mijn vrouw gewoon met mijn wagen rijden als ik met de motor werken ben waardoor de offset van kosten nog goed meevalt.

Puur op emotie zou ik een Multistrada kiezen, rationeel eerder de GS(A).
Ik kan met m'n budget voor een 2010 gaan (DOHC) en de kardan is ook een groot pluspunt.
Ik ga alvast zsm testrijden, nogmaals bedankt voor alle replies !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan