Staalomvlochten remleidingen, keuze: wel of niet...

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Binnenkort worden de remschijven en uiteraard ook de remblokken van mijn Hayabusa vervangen, er zit een klein doch hinderlijk slagje in 1 van de schijven, waardoor het remmen bij hogere snelheden niet lekker aanvoelt. De boel stuitert dan behoorlijk, echt een onveilig rotgevoel. Tot zover dit deel.

Wat ik me afvraag is het volgende: is het verstandig om in de zelfde 'zitting' ook de remleidingen te laten vervangen door staalomvlochten remleidingen? (De motor is uit 2005, en het zou me niet verbazen als de originele leidingen er nog opzitten!)

Ga je het merken in het gebruik?
Ik gebruik de motor niet om te racen,
maar vind zo nu en dan hard rijden weleens lekker....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet'n uut Zwolle....
 
Het verhaal de remleiding wordt wel erg opgeblazen.

Je kunt precies even hard remmen met beide soorten leidingen (slang moet je de een eigenlijk noemen) dat is tot het punt dat je over de kop of onderuit gaat.

Een rubberen slang zonder canvas breuk zwelt minimaal op. Maar dat kleine beetje geeft net een ietsje sponzig gevoel bij hard remmen. Het verschil is echt maar klein. Wel geeft het in een goede rem setup net wat meer feeling.

Die overdreven sponzig verhalen komen Door lucht in het systeem of remklauwen die hoog nodig gereviseerd moeten worden.

Als je op de busa 6 zuiger tokico klauwen hebt is het laatst genoemde zeer waarschijnlijk ook aan te raden.


Helemaal mee eens. Bij de motoren waarbij ik de remleidingen heb vervangen door teflon rvs omvlochten leidingen was het verschil minimaal maar net iets meer feeling bij hard doorremmen. Bij rustig rijden merk je het niet.

Afgelopen week de klauwen van mijn blade eraf en uit elkaar gehaald omdat een stofring iets werd meegenomen. Ze waren nog netjes en heb weinig hoeven schoonmaken, verse rubbertjes erin en vanavond bij Nouds motorbazaar ( ff spammen ;) Hel leidingen opgehaald, de boel ligt toch open en de rubber slang is inmiddels 10 jaar oud dus maar vervangen.
Zal nu net iets lekkerder remmen denk ik, al is het maar tussen de oortjes :+ en vergeet het poser gehalte niet ;)
 
Binnenkort worden de remschijven en uiteraard ook de remblokken van mijn Hayabusa vervangen, er zit een klein doch hinderlijk slagje in 1 van de schijven, waardoor het remmen bij hogere snelheden niet lekker aanvoelt. De boel stuitert dan behoorlijk, echt een onveilig rotgevoel. Tot zover dit deel.

Wat ik me afvraag is het volgende: is het verstandig om in de zelfde 'zitting' ook de remleidingen te laten vervangen door staalomvlochten remleidingen? (De motor is uit 2005, en het zou me niet verbazen als de originele leidingen er nog opzitten!)

Ga je het merken in het gebruik?
Ik gebruik de motor niet om te racen,
maar vind zo nu en dan hard rijden weleens lekker....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet'n uut Zwolle....

Het kan verstandig zijn goed te controleren of er daadwerkelijk een slag in de schijf zit. Soms is het vuil tussen de bussen/ringen die er voor zorgt dat de schijf moeilijk centreert. Soms is het rem oppervlak niet overal even stroef. Dan is de schijf recht, maar zorgt toch voor trillingen. Sluit speling op voorwiel lagers uit, om te voorkomen dat het wiel en de schijven ongecontroleerd kunnen bewegen in de remklauw.

Na ruim 10 jaar is het denkbaar dat de remklauwen aandacht nodig hebben. Controleer of de remzuigers allemaal gangbaar zijn. Het mooist is als ze allemaal tegelijk bewegen, liefst evenveel.. maar het is geen motoGP. Wat belangrijk is is dat keerringen de remzuigers genoeg terug trekken bij het lossen van de rem. Lossen ze niet genoeg dan slepen de remmen, zorgen voor extra slijtage, vervuiling en meer warmte in het remsysteem. In het ergste geval loopt de temperatuur zover op dat de remwerking flink achteruit gaat, wat kan zorgen voor paniek. Bijvoorbeeld tijdens stevig remmen bij afdalingen. Als grip beperkt is, bijvoorbeeld op ijs, kan een slepende rem eerder voor een schuiver zorgen.

Als dat allemaal in orde is, en alles is juist gemonteerd (denk bijv aan de strop van de rempomp) dan zou ik pas verbeteringen overwegen.

Wat over het algemeen van een goed remsysteem mag worden verwacht is voldoende remkracht, een zo voorspelbaar mogelijk relatie tussen trekken aan de hendel en remkracht en uithoudingsvermogen. Hoe steviger het gebruik, hoe meer erbij komt kijken om daar aan te (blijven) voldoen. Remkracht is tegenwoordig over het algemeen afdoende. En in ons vlakke nederland op de openbare weg, uithoudings vermogen ook. Rest de voorspelbaarheid van de rem. Drukverlies door uitzetten of vervormen van hendel, pomp, strop, clipon, klauwen, schijven, slangen, zuigers, blokken, lucht en rubbers in het systeem zijn in principe allemaal onwenselijk op dat gebied. Een stevigere remslang is in dat opzicht zeker het overwegen waard. Net als stroever remblokken.
 
Loki schreef:
Na ruim 10 jaar is het denkbaar dat de remklauwen aandacht nodig hebben.

Misschien dit soort aandacht.
RwjpbBGiT6wE1eY121LQGFICVaNk7kX2I6w8tPbFM6zDCCymT5FU8b6EsAd9fP9GyDCxD5rC1pa8t-jJkRBmpLLlmXM6IfJrL12HDEv55Zs9bhtDkSzShKFluvqFYARyYnvat_cYqF5Dl1tDbOQNhYR5MwrBGOI_AnQV-3VzWvrNj_LJUmXxjacxET_S-6wGHojTnnRtzVBc3cLtNwAYCo4YbWHcFI2tOzMmrZziTUDEcZE-LFQ9yDpMJ8jvIXP5QKW90KahfORYpZAxIB0edN2xAgIGbK3sXXDdAb8WlEV9AarPUmt5bbL8P6tNT5GJJ8uPpBmY3lI5Zbb0JZcoQiTLqqp-5q2mJqgUOoMDdmU21txHzKTXDwIcs3cPFg0xNpjdGQ20Xvr3-mixwfFLvrnhsweSf__31zNfB-cc78O0t78x1RjeU5VpYOe10f2BqAYiR3B1-ZCfqMQkhMbFscofK6iS5fIosM9ESEOKgF_qYAwisV49cBsaku-PLam6nuEgVlXN3pOlNzh0OSUrN7IwEekjX3j5TO5xs3liBAyVwhwnPUM4xZ5vt_-4rm9_EdNJLfp4p7CRJenROs0f8DsFx0bVq7EAPFMhsG9zR2P2Ja5oyhIp=w1144-h858-no

m-PIa4oMrN5N-biGOGmNA5XnblyjkCTdqGo88KW08dOXYEeYRlKxURkMzIUpEg4wl_jp3ZsZ8G1kpnHhWBVHmhcj8IlH_tWwk4H8Zh4Kpq7cQ9XihoRR0TPpBdXW44oVQomprXLlSPxcUAu05sJOgC2QgctlLITuPpg-vQY66IuYQ4cxKgEpTL28_acDClJvzROtADwpZB08J6j1G9BlewLx1HQS5diewph7hRUg6CwirCQqSohxXQxdfNR4XHeLASayOkNGhMZPpAx4i8_ZP-8ylF2pPbluoHoDRIYqBDw-GgQ3uNuGNfyKocaP0drKfkRNWmXvjMy3l4xmI56klKfGMXXy-P6z57Nec0ci6gU4CeoBoXe70R47c9Ifz2PEYS_D9uzEfdBJp7yC82EWegsf_k9TJGkXUFSOQ8I3AiJpHFlm0Q-BPIdiwrjX6087ra-sZn7Jrp2dPm8uBSkJtmXw1FoRwIRnqGUboi-b-UjzaV3jkUf0Ovsi62pfeZnNEmHyA1pN5BltassttEnKU38W-fCHJHSeNOnnSUccl8yEsHK54nljZ0wtsRF6nJJEKpj6QF9ge5uKgsuZdiz7T0bhYwYLXpzuRv7Qrv9jbHztOpVQFDdE=w1309-h858-no

Van dit ........


sdzSZFuo4Ve6cKW4sPAcOasAdETXxi7i6VNCMjoWKTfXv1O6bVWjIW01G3UNvb1qV4BIGl2tOJ1OUu2yzv_8F4fu6Dmh_nGaUK--zH3Yma_6FYJCBZvYzjB6Ed8PvnL7ZJnL-rw493kAWHTCWew-PJvh-w1zy9yl-CmWnT3rTr5I1fNNKY5gM5KoFbRuJJKJq6URbte_eJu8H0CM8LmfftPZhpkYU-HWs6Iwj4g8F8pDVzCox4kZ3z9UhIHvtmhPxlS8pU4f0_FliO4mhyYFhI9PJYtj-dP1ciqqTdqHAttNpjnhJB0oWNvQbRrTsoxRSMIjDFZ1dUB13DLRejufjd3MGcc3oXVnilKiat0ysLa-K0aY14qYrIgmV7H5aQG8i1YrHhaTuzuNaUiEZ_ycFw-BG6lWkqaRjLQ6yz1ntlFAX0Z4fx4q5Mhh8HA0p2CjGFsRKzoKzUeZUuIj_YQVqcW2B0-9oToQ1Gb20ztV5BzH4ND-8j-GWqqkPG-bS5jOnaaKBwtkNVWkLMIpX9f4PX31M81vXyqp2xd1APOMmJyd6z4MhN0blFtylufeAhjJGwIfTrZ6hLloI7yVHvhkRfAiQRvCw4oRLkqMGtGY4yg9f0TWKwTN=w1144-h858-no

Naar dit.
En hier zat geen 10 jaar tussen, hooguit zo,n 4 jaar. En er vooral nooit naar kijken, totdat je klachten gaat krijgen.
Toch liever iets eerder!!
We wachten de terugkoppeling even af. Ben benieuwd naar de ervaring. Mits het een beetje weer is om te testen.
 
Dat ga je niet merken in het gebruik. Wel als je bij iedere bocht heel hard remt, maar zelfs dan. Gymkhana rijders hebben staal omvlochten remleidingen, omdat ze voortdurend tegelijk remmen en gasgeven, dan wordt de remvloeistof warm, en alle beetjes helpen om het remvermogen vast te houden.

Even voor mijn beeldvorming: waarom zou dat met staal omvlochten leidingen verbetering geven?
 
Misschien dit soort aandacht.
[afbeelding]
[afbeelding]
Van dit ........


[afbeelding]
Naar dit.
En hier zat geen 10 jaar tussen, hooguit zo,n 4 jaar. En er vooral nooit naar kijken, totdat je klachten gaat krijgen.
Toch liever iets eerder!!
We wachten de terugkoppeling even af. Ben benieuwd naar de ervaring. Mits het een beetje weer is om te testen.

Zo die zien er al weer uit zeg! Maar laat je niet misleiden door brandschone remklauwen, als de remzuigers niet genoeg terug komen is het ook tijd voor revisie!

Mooie foto's om te laten zien dat de verbinding van de kanaaltjes vrij grof is geboord. Daardoor ontstaan er twee kleine kamertjes als de boel in elkaar zit. De kanaaltjes sluiten iets lager aan. In theorie kan, in gemonteerde houding, boven in dat kamertje lucht blijven staan. Dat twee maal per klauw en vaak twee klauwen... sponzig na een liter nieuwe remvloeistof? Meer flow bij ontluchten of klauwen los maken en de kanaaltjes het hoogste punt maken.

De oude Tokico 6 zuiger klauwen hebben precies dezelfde soort, slordige verbinding. De nieuwere, goud kleurige zoals op een 2005 Busa hebben volgens mij nog maar 1 verbinding. En dus een intern rubber minder.
 
staal gevlochten remleidingen rekken niet en geven directere remkracht, denk ik. Als je remolie te warm wordt dan doen je remmen het plotseling helemaal niet meer. Ik denk ook dat rubber remleidingen bij zeer hete remolie meer uitrekken dan bij koude remolie. Iemand verloor een keer een kapje van een remklauw, ik raapte het op en brandde mijn vingers, het kapje was van plastic en half gesmolten.
 
Ik heb bij twee motoren de originele rubberen slangen vervangen door staal omvlochten leidingen.

De eerste waar ik dit deed was de sevenfifty uit 1994 waar ik de originele slangen ergens in 2012 heb vervangen door exemplaren van Melvin, dit gaf een redelijke verbetering. in plaats van de remkracht te regelen van hoe diep je het de hendel indrukt naar hoe hard je de hendel indrukt.
Ik heb toen op de voorkant een drie slangen setup gezet en er heeft iets verkeerd gezeten waardoor de remleiding beschadigd is, vervolgens heb ik de voorkant vervangen door een twee slangen systeem van HEL die meer ruimte heeft om te bewegen, ook viel me op dat het remgedrag aangenamer werd.

Bij de VF750F uit 1983 heb ik in 2016 nieuwe leidingen gelegd, tegelijkertijd heb ik de remmen volledig nagezien en van nieuwe ringen voorzien. Dit gaf een enorme verbetering in de kwaliteit van de remmen.

db
 
En waarom komt dit door verschil in ouderwetse remslang tov moderne remslang?

ja volgens mij wel
en ik ,had het over staal omvlochten remslangen

Ik zeg niet dat je je motor niet stilkrijgt met gewone remslangen .
Ik zeg gewoon wat ik merkte.
Eerste jaar kneep ik de remhendel zo goed als tegen de aanslag tegen dat ik beneden was.
Tweede jaar niet en had ik meer remkracht ook.
Volgens mij komt het door het veelvuldig en hard afremmen dat de vloestof warm/heet word waardoor dat konventionele rubberen remslangen uitzetten,staalomvlochten dan weer niet.
Ik ben geen techneut ik zeg maar gewoon wat ik meegemaakt heb en wat de verbetering was.

grts
wizz
 
Voor de zoveelste keer: er gaat geen remKRACHT verloren door te flexibel geworden remleidingen. Wel ARBEID. Dit is wat met ervaart bij een slecht gevoel voor de remmen. Natuurkunde tweede klas.
Mezelf plusjes geven is helaas niet meer toegestaan. O-)
 
Er gaat geen remKRACHT verloren door te flexibel geworden remleidingen. Wel ARBEID. Dit is wat men ervaart bij een slecht gevoel voor de remmen.

Dat de beschikbare hoeveelheid frictie tussen schijven en blokken niet veranderd zal vast niemand betwijfelen. Maar als tegenargument, met mijn lange tengels kan ik minder kracht uitoefenen op de hendel als deze dicht bij het handvat komt. En mensen met kleine vingers kunnen de hendel zo afstellen dat deze dicht bij het stuur staat. In het ergste geval kan de slag beperkt worden als deze het handvat raakt. In die gevallen kun je wel spreken van minder remkracht. Los van de mensen die simpelweg niet zo heel hard kunnen knijpen, om wat voor reden dan ook.
 
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de Japanse merken itt de Italiaanse zo blijven vasthouden aan die tuinslangen als remleiding.Bij de Italianen zijn harde leidingen al jaren eerste montage.
Extra voordeel is dat je ze niet hoeft te vervangen na een paar jaar.
 
Gaan Japanse merken niet wat anders om met dat soort "upgrades", misschien vanwege hun cultuur? Kan het mis hebben, maar daar is de keuze in poser uitvoeringen volgens mij kleiner, vaker gelimiteerd in oplage?
 
Hallo Hans , heb jij al een update over de staalomvlochten rem leidingen.

Ben benieuwd naar de uitkomst .

Ik heb vanaf dec 2004 een busa uit 2000 en vanaf die aankoop gelijk de remleidingen vervangen door goodridge 2 stuks direct vanaf de MC.
De remklauwen 6pots ook voorzien van Speedbleeders , en alles was direct hard als steen.
Remhandel blijft 3 cm van het handvat af hoe hard ik ook knijp.
Na zeer veel onderhoud (2x per jaar) aan de 6pots ,de seals gelukkig om de 4 jaar $$$.

En nu pas 12 jaar later ben ik OM.!

Ik doe als zoveel UK Busaholics , 1 stap terug in de tijd.
Ga nu aan de slag met Nissin 4pots icm Brembo SC pads.
Dezelfde 90mm steek als de Gsxr1100 k type /1200 Bandit/Triumph.

P.S De wiellagers in een busa zijn af fabriek maar aan 1 kant dicht , roesten al na een sopje , hierdoor voel/hoor je alles met het rijden .

Ik vervang bij elke voorband wissel (ook voor klanten), Die lagers met 2rs van SKF.

Garoeten van Flakkee(s) 8-)
 
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de Japanse merken itt de Italiaanse zo blijven vasthouden aan die tuinslangen als remleiding.Bij de Italianen zijn harde leidingen al jaren eerste montage.
Extra voordeel is dat je ze niet hoeft te vervangen na een paar jaar.
Het remt toch prima bij een nieuwe motor? het is waarschijnlijk 10 cent goedkoper bij montage. Samen met alle andere kleine besparinkjes op de montageband is de motor in de winkel honderden euro's goedkoper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan