Staalomvlochten remleidingen, keuze: wel of niet...

Hans uut Zwolle

Die hard MF'er
14 okt 2014
619
74
Zwolle
Binnenkort worden de remschijven en uiteraard ook de remblokken van mijn Hayabusa vervangen, er zit een klein doch hinderlijk slagje in 1 van de schijven, waardoor het remmen bij hogere snelheden niet lekker aanvoelt. De boel stuitert dan behoorlijk, echt een onveilig rotgevoel. Tot zover dit deel.

Wat ik me afvraag is het volgende: is het verstandig om in de zelfde 'zitting' ook de remleidingen te laten vervangen door staalomvlochten remleidingen? (De motor is uit 2005, en het zou me niet verbazen als de originele leidingen er nog opzitten!)

Ga je het merken in het gebruik?
Ik gebruik de motor niet om te racen,
maar vind zo nu en dan hard rijden weleens lekker....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet'n uut Zwolle....
 
Zoals je zelf al zegt is veiligheid ook een gevoel, als het binnen je budget past zou ik het gewoon doen. Mogelijk een fijner (meer lineair) gevoel in je rem en niet meer geknaag in je achterhoofd of je niet eens je remleidingen moet vervangen.

Toen ik een tijdje terug een tweede motor in het bezit heb gekregen heb ik eerst de voorste remleiding vervangen. Niet omdat het acuut nodig was maar omdat ik graag met een goed gevoel de weg op ga.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ervaring maken stalen leidingen een rem vooral directer (lees: minder makkelijk doseerbaar), zeker als er een axiale pomp op zit. Persoonlijk kan ik daar niet helemaal mee leven en raad ik mensen aan dan ook een radiale pomp er op te zetten.
 
Dat ga je niet merken in het gebruik. Wel als je bij iedere bocht heel hard remt, maar zelfs dan. Gymkhana rijders hebben staal omvlochten remleidingen, omdat ze voortdurend tegelijk remmen en gasgeven, dan wordt de remolie warm, en alle beetjes helpen om het remvermogen vast te houden.
 
Dat ga je niet merken in het gebruik. Wel als je bij iedere bocht heel hard remt, maar zelfs dan. Gymkhana rijders hebben staal omvlochten remleidingen, omdat ze voortdurend tegelijk remmen en gasgeven, dan wordt de remolie warm, en alle beetjes helpen om het remvermogen vast te houden.
Ga je wel merken hoor veel directer remmen omdat er geen remkracht in de rubber remleidingen verloren gaat. :]
 
Dat ga je niet merken in het gebruik. Wel als je bij iedere bocht heel hard remt, maar zelfs dan. Gymkhana rijders hebben staal omvlochten remleidingen, omdat ze voortdurend tegelijk remmen en gasgeven, dan wordt de remolie warm, en alle beetjes helpen om het remvermogen vast te houden.
Merk je dus zeker wel. Harder gevoel in hendel, meer feedback, beter doseerbaar.
 
Dat ga je niet merken in het gebruik. Wel als je bij iedere bocht heel hard remt, maar zelfs dan. Gymkhana rijders hebben staal omvlochten remleidingen, omdat ze voortdurend tegelijk remmen en gasgeven, dan wordt de remolie warm, en alle beetjes helpen om het remvermogen vast te houden.
Dat soort kunsten ga ik niet uithalen hoor, ben ik veul te oud voor (63),
het gaat me er meer om dat de leidingen toch vervangen zouden moeten worden,
omdat ik geen idee heb hoe oud ze zijn....
en dan is de keuze tussen rubberen of staalomvlochten leidingen hetgene waar ik ervaringen voor zoek.
Ik denk dat ik het al wel weet, als ik de andere antwoorden lees.
 
Leg eens uit als je wilt? Dit gaat me boven mijn petje.....

Zacht tot gemiddeld remmen gaat altijd wel prima. Waar een axiale pomp het af laat weten is bij harder remmen, in die hogere regionen qua remdosering is er geen duidelijke verhouding meer tussen stand vd remhendel en de vertraging die dat oplevert. Een radiale pomp, doordat je met je hendel haaks op de zuiger drukt, hou je veel beter de beheersing over de remvertraging, ook als je hard moet knijpen.

Dit is wat anders dan verschillende boring x slag verhoudingen van rempompen.

Ik ben het er aan de andere kant ook mee eens dat dit pas echt een dingetje wordt als je op het circuit aan het rijden bent of flink aan het gassen bent op dijkweggetjes. Maar ik ben niet voorzien van een werkende glazen bol dus ik wilde het vooral volledigheidshalve even zeggen. :)
 
Ik monteer al jaren staal omvlochten remleidingen bij de XV1600, geen circuitmachine, maar wel met een krap remvermogen in verhouding met de te remmen massa. Is een machine van 375kg, die overigens niet houd van hard rijden.
Alleen maar positieve geluiden, meer remkracht. Zelf heb ik de originele klauwen vervangen door de Blue Spots, dus 4 zuigers per klauw en gesinterde remblokken. Moet met duo en aanhanger wel op tijd stil kunnen staan. Mijn ervaring met deze set-up is dat ik goed gedoseerd kan remmen en stil sta als ik dat wil. Eerder kneep ik de eerste 4/5 cm van de remhendel slag weg in de rubberen remleidingen. Ik vond dat niet echt dosering maar meer een teleurstelling.
Remweg met deze combinatie is aanzienlijk korter. En nee, ik heb gaan ABS.
@ Hans uut Zwolle, ik zou het zeker overwegen. En even off topic, ik doe ook aan vliegvissen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met je remklauwen te reinigen, controleren en indien nodig te reviseren.
misschien zijn je problemen met de huidige schijf/blok set wel begonnen omdat je klauwen aanlopen.
 
Ik zou beginnen met je remklauwen te reinigen, controleren en indien nodig te reviseren.
misschien zijn je problemen met de huidige schijf/blok set wel begonnen omdat je klauwen aanlopen.
Dank je, ik ga er vanuit dat een professionele monteur (TT motoren in Zwolle) dit allemaal meeneemt bij de montage van nieuwe blokken en schijven.
Maar ik zal het noemen als ik de afspraak maak voor de montage.
 
Binnenkort worden de remschijven en uiteraard ook de remblokken van mijn Hayabusa vervangen, er zit een klein doch hinderlijk slagje in 1 van de schijven, waardoor het remmen bij hogere snelheden niet lekker aanvoelt. De boel stuitert dan behoorlijk, echt een onveilig rotgevoel. Tot zover dit deel.

Wat ik me afvraag is het volgende: is het verstandig om in de zelfde 'zitting' ook de remleidingen te laten vervangen door staalomvlochten remleidingen? (De motor is uit 2005, en het zou me niet verbazen als de originele leidingen er nog opzitten!)

Ga je het merken in het gebruik?
Ik gebruik de motor niet om te racen,
maar vind zo nu en dan hard rijden weleens lekker....

Wat zijn jullie ervaringen?

Groet'n uut Zwolle....
De niet omvlochten leidingen zijn schaars. En vaak duurder.

Das al praktisch.

Als je niet weet wat je wel of niet merkt qua rem upgrade, en je hebt nog een oem slang, dan merk je er weinig van. Beetje ander remgevoel. Maar rechte schijf geeft al de meeste verandering. Ook weer praktisch gezien eigenlijk :)
 
In de meeste gevallen zitten de originele slangen er al jaren op en als ze dan eindelijk een keer vervangen worden door staalomvlochten is het verschil wel merkbaar ja.

Maar is die verbetering voor 100% te danken aan het type slang of gewoon te danken aan het feit dat je ouwe uitgelubberde slappe rotzooi gaat vervangen door iets nieuws.....?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen als het in je budget past....doen
Je hoeft er niet mee op circuit of wat dan ook, maar als je bv een Alpenpas afdaald en je hebt 83 bochten waar je steeds flink in de remmen moet ben je blij als je beneden bent dat je nog remkracht over hebt.
Het zit zeker niet tussen de oren.
Met een zx12r met bijrijder en bepakking naar beneden heb je alle remkracht nodig die je maar kan vinden.Je zit al snel boven de 300 kg die je steeds moet afremmen zonder de druk die je krijgt door de neerwaardse beweging door je bijrijder en de bagage.
Een jaar het met gewone remleidingen gedaan het jaar er op met staalomvlochten remleidingen....een wereld van verschil.

ps : motor was toen net geen twee jaar dus geen uitgelubberde remleidingen

wizz
 
Ik zou zeggen als het in je budget past....doen
Je hoeft er niet mee op circuit of wat dan ook, maar als je bv een Alpenpas afdaald en je hebt 83 bochten waar je steeds flink in de remmen moet ben je blij als je beneden bent dat je nog remkracht over hebt.
Het zit zeker niet tussen de oren.
Met een zx12r met bijrijder en bepakking naar beneden heb je alle remkracht nodig die je maar kan vinden.Je zit al snel boven de 300 kg die je steeds moet afremmen zonder de druk die je krijgt door de neerwaardse beweging door je bijrijder en de bagage.
Een jaar het met gewone remleidingen gedaan het jaar er op met staalomvlochten remleidingen....een wereld van verschil.

ps : motor was toen net geen twee jaar dus geen uitgelubberde remleidingen

wizz
En waarom komt dit door verschil in ouderwetse remslang tov moderne remslang?
 
Ik denk omdat je naarmate je meer remdruk van blokken op je schijf wilt hebben, je de druk met je remhendel opvoert. Een staal omvlochten remleiding kan dan meer tegendruk handhaven als een rubberen leiding. Dus bij meer remdruk worden de rubberen leidingen "dikker" en gaat daar een groot deel van je drukopbouw verloren. Dat is waarneembaar bij de rubberen leidingen.
Wil niet zeggen dat je met rubberen leidingen niet stil komt te staan, maar ik denk (ervaring) dat dat met staal omvlochten eerder, dus lees met een kortere afstand kan. En je zal die laatste meter maar net nodig hebben.
 
Ik denk omdat je naarmate je meer remdruk van blokken op je schijf wilt hebben, je de druk met je remhendel opvoert. Een staal omvlochten remleiding kan dan meer tegendruk handhaven als een rubberen leiding. Dus bij meer remdruk worden de rubberen leidingen "dikker" en gaat daar een groot deel van je drukopbouw verloren. Dat is waarneembaar bij de rubberen leidingen.
Wil niet zeggen dat je met rubberen leidingen niet stil komt te staan, maar ik denk (ervaring) dat dat met staal omvlochten eerder, dus lees met een kortere afstand kan. En je zal die laatste meter maar net nodig hebben.
Deze persoon heeft het over geleidelijk verliezen van remkracht, door vaak achter elkaar te moeten remmen.

Hij geeft aan dat het verschil in de slang zit.

Ik wil weten hoe en wat, want geloof er zonder uitleg niet in.

Eat jij aangeeft is een andere siruatie, en ook al eerder benoemd in dit topic :)
 
Het verhaal de remleiding wordt wel erg opgeblazen.

Je kunt precies even hard remmen met beide soorten leidingen (slang moet je de een eigenlijk noemen) dat is tot het punt dat je over de kop of onderuit gaat.

Een rubberen slang zonder canvas breuk zwelt minimaal op. Maar dat kleine beetje geeft net een ietsje sponzig gevoel bij hard remmen. Het verschil is echt maar klein. Wel geeft het in een goede rem setup net wat meer feeling.

Die overdreven sponzig verhalen komen Door lucht in het systeem of remklauwen die hoog nodig gereviseerd moeten worden.

Als je op de busa 6 zuiger tokico klauwen hebt is het laatst genoemde zeer waarschijnlijk ook aan te raden.
 
Wat voor een remblokken hebben we het hier in eerste instantie over? Volgens mij zijn dat toch nog steeds de eerste en enige dingen welke letterlijk en figuurlijk bepalen wat er gebeurd tijdens het uitoefenen van wat normale remdruk op de (standaard fabrieks?) remschijven....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan