Rijlessen in winter met 1delig motorpak

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Beste allemaal,

Ik wil in februari, uiterlijk maart, van dit jaar starten met de motorrijlessen. Mijn toekomstige motor zal hoogst waarschijnlijk een Yamaha R6 gaan worden, maar sowieso een supersport. Ik ben in het bezit van een 1delig pak, A* Orbiter wat dus perforatie heeft. Even de verdere gear trouwens:
Handschoenen: A* GP Plus
Helm: HJC IS-17
Laarzen: nog niet in bezit omdat ze nergens geleverd kunnen worden in mijn maat om een of andere reden, de A* SMX-6 Vented

De vraag die bij mij speelt is, kan ik over een maandje beter motorkleding van de rijschool dragen (omdat ik denk dat mijn pak veel te koud gaat zijn?) of het eigen pak aan? Ik heb een tshirt voor onder het pak van Held maar dat is om het in de zomer koel te houden dus weet niet of dit ook functioneert in de winter.
Met de handschoenen zelf zie ik niet zo'n probleem omdat de ventilatie hierin niet zo gigantisch is en ik eventueel nog onderhandschoenen eronder kan dragen.

Iemand van jullie ervaring met een 1delig "zomer"pak in de wintertijden?

Groetjes!
 
Ik zou gewoon even de kleding van de rijschool aan doen. Met winterse temperaturen gaan jullie gewoon de weg op en dan is het gewoon veel te koud voor een koeiehuidje. En met onderkoeling werkt alles niet zo fijn. Vingers worden stijf en ongevoelig en komt de beheersing niet ten goede.
 
Je komt er vanzelf wel achter. Sowieso krijg je rare blikken van de instructeur als je met 2 graden in zomergear op de lesbrommer wil stappen.
 
Laarzen: nog niet in bezit omdat ze nergens geleverd kunnen worden in mijn maat om een of andere reden, de A* SMX-6 Vented


Iemand van jullie ervaring met een 1delig "zomer"pak in de wintertijden?

Wat voor maat heb je dan wel?

Ervaring: ja.
Leuk? Nee.
Met thermo kleding er onder (om warm te houden, niet om koel te houden.)
en een regenoverall er overheen is het wel even uit te houden.
Hoe lang duren je lessen per keer?

Een stel winterhandschoenen is de investering wel waard trouwens.
 
Ach waarom zou je? Ziet er ook wel echt lame uit om straks op een ER6n (oid) met grote [L] te zitten, in een race pak :')
 
Vind het er altijd maar gaar uitzien van die gastjes met kneeslidertjes op een lesbrommer :')
 
Wat maakt het uit hoe het eruit ziet of hoe mensen je aankijken.

Tricker, probeer het gewoon een keertje en dan zie je wel wat je ervan vindt. Doe in ieder geval een jas oid er boven op want anders gaat het zeker te koud zijn. Je krijgt waarschijnlijk ook een reflectievest van de rijschool, dat helpt ook. Je kan ook nog winter thermokleding inzetten. Verder kan je een regenbroek gebruiken voor de perforatie bij de benen.

Ik heb geen ervaring met geperforeerd leer maar misschien heb je het met je pak, een jas, thermokleding en een reflectievest wel warm genoeg (ligt natuurlijk ook aan de duur van je les). Misschien een vreemde combinatie maar dan hoef je iig niet die vieze oude jassen van je rijschool aan te trekken. Is veel fijner en frisser om gewoon je eigen spullen te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
als ik jouw was zou ik kleding van de rijschool over je poserpak heen aantrekken. maar als je in je eigen pak wilt lessen laat je instructeur dan even wat filmpjes maken als je les toevallig een uur door de regen ging dat lijken me leuke beelden als je dan na de les afstapt.
je wist toch wel dat rijlessen niet worden afgezegd als de zon eens niet schijnt en er zo nu en dan een stukje droog is tussen de regenbuien?
 
Wellicht een idee om een regenoverall aan te schaffen.
Die zal je ook van pas komen nadat je het rijbewijs gehaald hebt en op je R6 klimt.
Een regenoverall zoals ik die heb is geheel wind en waterdicht.
Met zoiets over je huidige motorkleding heen zal het goed bestand zijn tegen de kou.
Alhoewel er daar ook een ondergrens aan zit uiteraard.
Vr Gr E
 
Zat vorig jaar met exact hetzelfde, had alle kleding al klaarliggen ( dainese combi ).
Ben begonnen met lessen in jan/februari, was mij veel te koud + mocht je op je plaat gaan, liever met de gear van de rijschool dan met je eigen dure pakkie waar veel zuurverdiend geld inzit.
 
Zat vorig jaar met exact hetzelfde, had alle kleding al klaarliggen ( dainese combi ).
Ben begonnen met lessen in jan/februari, was mij veel te koud + mocht je op je plaat gaan, liever met de gear van de rijschool dan met je eigen dure pakkie waar veel zuurverdiend geld inzit.

Is precies waar ik ook aan dacht.
Er vanuit gaan dat je niet valt maar als het met lessen gebeurt dan liever in de kleding van de school.
Ik heb zelf altijd leren combi's aan gehad ook als het ronde de vijf graden is (laatste jaren rijd ik liever niet meer in de winter).
Wat ik altijd deed was een thermobroek eronder en een thermoshirt en daar twee shirtjes weer overheen.
Laagjes kleding houden je het warmst voor mij werkte het zo maar als ik jouw was deed ik lekker de lesschool kleding aan.
 
Je kunt op de echt koude dagen je eigen outfit er eventueel onder dragen. Ik droeg altijd de rijschoolkleding(behalve helm), maar soms was mijn maat al bezet door een andere leerling en moest ik een XXL jas/tent aan.
Die paste voor geen meter en het waaide er aan alle kanten doorheen. Maar ik lesde in hartje zomer dus die enkele keer boeide mij niet, integendeel..

MAar dat is natuurlijk afhankelijk van de kleding van de rijschool, kom je tzt wel achter.
 
Koop toch gewoon een textiel jas en broek.
Met 120€ kom je er wel. En als dat te veel is....
 
Ik heb vorige winter gelest, had nog geen motorkleding, dus lessen in de kleding van de rijschool. (gewoon een prima Lidl pak, heb ik nu overigens ook op m'n pizzabrommer)

Er was 1 andere lesser, die leste in een racepak. Die viel niet alleen op met zijn gedrag, maar zeker niet minder door het racepak wat hij droeg op de lesbrommer, ziet er zoals eerdere reageerders al zeiden, echt niet uit op een lesmotor.

Daarnaast is de kans dat je valt tijdens het lessen aanwezig, is zonde van je pak, los van het feit dat het waarschijnlijk veel te koud is.

Kortom, als je rijschool kleding heeft, die lekker aandoen.
Anders kan je vast wel iets met andere tips, zoals regenpak over je eigen pak, thermokleding etc.

Succes met lessen natuurlijk.
 
Regenpak (heb je tóch nodig met je geperforeerde pak) of regenthermopak als je vaker van plan bent in de koude tijd te rijden.
Een paar waterdichte handschoenen komen ook altijd van pas, al is het als "overgangshandschoenen". Wie op A* kickt kan ook Goretex handschoenen kopen. ;)

Maar voor de lessen ook graag het pak van de school, met eigen helm en handschoenen (dan went dat alvast) :t
 
ja pak van rijschool nemen.. wel zou ik aanraden gewoon eigen handschoenen en helm te dragen.(wellicht ook schoenen) Beetje hygiene is nog wel op zn plaats. Om nou je hoofd en handen in helmen en handschoenen te steken waar iedereen in staat te zweten is naar mijn idee niet zo fris. En van de pakken hebben ze wel meerdere hangen, dus je hebt vaak wel een droge te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Zeker ja, had een eigen bromfietshelm en eigen (gamma) handschoenen, hoeft dus niet de hele wereld te kosten.

Overigens had die rijschool van mij, handvatverwarming (waarvan 1 soms kapot was) dat was ook wel lekker.

Heb nu verwarmde handschoenen, nog veel lekkerder.
 
Het is zeker weten koud :Y Vooral snelweg :Y En niet te vergeten als het regent dan ben je de pineut want dan stap je van de motor af als een ijslollie.

Als het droog is zou je een oversized trui over je overal aan kunnen trekken, echter misschien is het gewoon beter om voor die paar keer ff de leskleding van de rijschool aan te doen.
 
Thanks voor de reacties, ga ook gewoon voor de kleding van de rijschool (ook ivm als ik val dan is het niet in mijn eigen gear). Eigen handschoenen en helm ga ik sowieso doen vanwege hygiëne, misschien nog even een setje winter handschoenen of tussenseizoen aanschaffen.
 
Veel te fucking koud man. Loop gewoon honderd meter de deur uit en weer terug met dat pak aan, dan zul je al wel merken dat het niet te doen is.
 
En echt, het klinkt zooo ouderwets en dat is het misschien ook maar wel heel doeltreffend: thermoshirt met daarover heen een echte wollen trui. Hoeft niet eens een hele dikke te zijn. Heel comfortabel! Succes!
 
Thanks voor de reacties, ga ook gewoon voor de kleding van de rijschool (ook ivm als ik val dan is het niet in mijn eigen gear). Eigen handschoenen en helm ga ik sowieso doen vanwege hygiëne, misschien nog even een setje winter handschoenen of tussenseizoen aanschaffen.

Ik begrijp dit niet helemaal, je gaat de beschermende kleding niet aantrekken omdat je o.a. Bang bent dat je valt....
Ik koop mijn beschermende kleding om me te beschermen,situaties waarin ik verwacht dat ik zou vallen zou ik het dus juist aantrekken.

Maar los van deze gedachte zal het ongetwijfeld veel te koud zijn in het leer, en waar ik altijd aan denk is de indruk die de examinator moet krijgen van leerlingen die examen komen rijden in hun race pakkie.
Ik zou me heel goed voor kunnen stellen dat de examinator je eerder laat zakken, omdat hij denkt dat je een race piloot gaat worden direct na je examen en dus niet de verantwoordelijkheid hebt die je op een motor nodig hebt, en jezelf niet eerst een leer periode gunt.

Is gewoon mijn gedachten hoor.
 
Wees verstandig en koop een warm pak om motor te rijden. Als je echt kunt rijden, kun je altijd nog gaan posen in een race-pak. En dat "echt rijden" duurt gerust wel een jaartje nadat je je rijbewijs hebt gehaald, mits je dan wel genoeg rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan