HJC R-PHA 10/plus/ST

JvL74

Die hard MF'er
27 apr 2014
365
1
Lisse
Beste leden,

Ik ben, na mijn hjc is-17, aan een nieuwe helm en mijn keuze is gevallen op de R-PHA. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de RPHA10 gepast, maar... niet gekocht uit twijfel. Nu moet ik deze online bestellen aangezien die winkel alleen nog de 11 in de verkoop heeft. Deze is te duur en dus geen optie.

Nu zie ik op Internet een aantal mooie maar zowel de 10 als de 10 plus en de ST. Kan iemand helder het verschil uitleggen?

Tevens ben ik benieuwd of de helm (maat M) in formaat verschilt van de IS17 want die ligt nu in een op maat ontworpen kast.

Alvast mijn dank voor de moeite!
Gr.
Jeroen
 
10 < 10+ < 11
ST staat er "los" van. De ST heeft een zonnevizier.

Heb zelf de 10+ gehad - prima botsmuts. Ook in het opvangen van de bots :) :Y
 
Ik heb een 10, veel problemen met afsluiting (rubberen rand op helm/vizier) van t vizier gehad, daarna met de vergrendeling van het vizier (dat vastklik ding). Heb op deze helm uiteindelijk 4 of 5 vizieren versleten (helder/smoke) door de problemen.

Heb er ook op redelijk hoge snelheid een bermonderzoek mee gedaan, heeft zn werk goed gedaan, zonder hoofdletsel vanaf gebracht

Door de problemen met levering van vizieren en algehele ervaring mbt het garantiewerk van de HJC importeur in nederland nu een Arai Rebel gekocht, veel schik van en vele malen stiller/comfortabeler/stabieler dan de 10

Als ik ooit een helm zou zoeken voor op het circuit dan zou ik 'm wel weer kopen (de 10+ dan of 11 inmiddels) maar voor op straat zeker niet.
 
Laatst bewerkt:
10 < 10+ < 11
ST staat er "los" van. De ST heeft een zonnevizier.

Heb zelf de 10+ gehad - prima botsmuts. Ook in het opvangen van de bots :) :Y

Hebben de 10(+) dat niet dan? Staat me van bij dat ze dat ook hadden...

Ik heb een 10, veel problemen met afsluiting (rubberen rand op helm/vizier) van t vizier gehad, daarna met de vergrendeling van het vizier (dat vastklik ding. Heb op deze helm uiteindelijk 4 of 5 vizieren versleten (helder/smoke) door de problemen.

Heb er ook op redelijk hoge snelheid een bermonderzoek mee gedaan, heeft zn werk goed gedaan, zonder hoofdletsel vanaf gebracht

Door de problemen met levering van vizieren en algehele ervaring mbt het garantiewerk van de importeur in nederland nu een Arai Rebel gekocht, veel schik van en vele malen stiller/comfortabeler/stabieler dan de 10

Als ik ooit een helm zou zoeken voor op het circuit dan zou ik 'm wel weer kopen (de 10+ dan of 11 inmiddels) maar voor op straat zeker niet.

Ik heb hiervoor een is-17 gehad en juist hele fijne ervaringen met garantie en zo. Ventilatie systeem was ooit stuk en binnen een week gratis gefixt bijvoorbeeld. Tevens waren daarvoor altijd vizieren op voorraad.

Die rebel is wat duurder en boven budget. Wel ook goede verhalen gehoord over de scorpion exo 1000...
 
10 heeft geen zonnevizier.

De rebel was voor mij eigenlijk ook ver boven budget, zelf tijdens een kortingsactie was die nog 500 euro... -O-

Maar toen ik er mee gereden had begreep ik wel echt waar dat geld m in zit. Waar ik met die rpha 10 op de snelweg echt last had van de windruis (met oordoppen) heb ik met de arai echt nergens last van. Als ik nu een ritje ga doen waarvan ik weet dat ik geen snelweg ga zien dan doe ik mijn oordoppen niet eens meer in... Die Rpha zonder doppen rijden heb ik wel eens gedaan, maar dat was echt pijnlijk
 
10 heeft geen zonnevizier.

De rebel was voor mij eigenlijk ook ver boven budget, zelf tijdens een kortingsactie was die nog 500 euro... -O-

Maar toen ik er mee gereden had begreep ik wel echt waar dat geld m in zit. Waar ik met die rpha 10 op de snelweg echt last had van de windruis (met oordoppen) heb ik met de arai echt nergens last van. Als ik nu een ritje ga doen waarvan ik weet dat ik geen snelweg ga zien dan doe ik mijn oordoppen niet eens meer in... Die Rpha zonder doppen rijden heb ik wel eens gedaan, maar dat was echt pijnlijk

Helaas boven budget. Al heb ik nooit echt last gehad van de ruis. Misschien ben ik al doof van mezelf...

Maar conclusie is dus 10 basis, plus stiller en ST is met zonnebril.

Iemand nog antwoorden rondom het formaat van een M? Vergelijkbaar met een M IS-17 of wellicht dat iemand de diameter weet van een M zodat ik zelf ff kan vergelijken?
 
Heb zelf ook de 10+ maar om te zeggen, echt tevrede.
Nee....

Helm is zo als al gezegd, winderig. Zonder doppen niet te doen.
En merk ook dat het heldere vizier beter vast klikt dan mijn zonnevizier
(zonnevizier zit er ook het langst op...)

Dus een tweede kopen?
Nee, ik niet..
Maar iedereen is anders.

Hiervoor een Shoei gehad, en die al vrij snel weg gedaan.
Daarvoor een Shark (Foggy kleuren), zucht, die mis ik nog steeds :/
 
Helaas boven budget. Al heb ik nooit echt last gehad van de ruis. Misschien ben ik al doof van mezelf...

Maar conclusie is dus 10 basis, plus stiller en ST is met zonnebril.

Iemand nog antwoorden rondom het formaat van een M? Vergelijkbaar met een M IS-17 of wellicht dat iemand de diameter weet van een M zodat ik zelf ff kan vergelijken?
De 10, 10+ en 11 zijn gewoonweg opvolgers van elkaar. Niets meer, niets minder :)
Op de laatste vraag heb ik geen antwoord... Ik vermoed dat het aardig vergelijkbaar is.
 
Verschillen zijn minimaal 10+ heeft een andere pinlock dan de 10 en de 11 heeft weer een andere topspoiler en betere ventilatie en zou ook weer iets stiller zijn.

Mijn 10+ in Carbon

full
 
Ik heb een 10 en een ST. De 10 is best wat lichter dan de ST en ik vind de pasvorm van de 10 beter dan de ST. Zonvizier is dan weer wel voor woon werk verkeer een prettige feature. Ventilatie is bij beiden niet om over naar huis te schrijven. De problemen met de afsluiting van het vizier van de 10 ken ik, maar herken ik slechts ten delen. Met het zwarte vizier (wat je er bij krijgt) heb ik geen problemen. Met het normale vizier met pinlock wel.
 
Ik heb een 10 en een ST. De 10 is best wat lichter dan de ST en ik vind de pasvorm van de 10 beter dan de ST. Zonvizier is dan weer wel voor woon werk verkeer een prettige feature. Ventilatie is bij beiden niet om over naar huis te schrijven.
Echt?? De 10+ die ik had was bijna een wervelwind over m'n hoofd als ik alle ventilatie open zette..

De problemen met de afsluiting van het vizier van de 10 ken ik, maar herken ik slechts ten delen. Met het zwarte vizier (wat je er bij krijgt) heb ik geen problemen. Met het normale vizier met pinlock wel.
Hier heb ik dan weer geen problemen gehad. Ik gebruikte alleen het donkere vizier, die past en sluitte prima.
 
Ik heb een 10+ en ben er erg tevreden over. Het klik systeem moet je even doorkrijgen, maar werkt verder prima met normale handschoenen. Met hele grove winterhandschoenen kan het een beetje vervelend zijn. Verder is de pasvorm voor mij perfect en is de helm erg licht. Ik hou persoonlijk niet zo van lompe helmen. Ventilatie is ook prima, maar op hoge snelheid is de helm misschien wel wat luider ja. Al heb ik er met oordoppen totaal geen last van. Al met al een prima helm denk ik voor deze prijsklasse. Er zijn misschien wel beter helmen, maar niet iedereen wil even 700 euro of meer uitgeven aan een Arai ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Echt?? De 10+ die ik had was bijna een wervelwind over m'n hoofd als ik alle ventilatie open zette..Hier heb ik dan weer geen problemen gehad. Ik gebruikte alleen het donkere vizier, die past en sluitte prima.
Schijnbaar is de 10+ beter. Ik heb alleen een oude 10 en een ST. Die komen bij regen net te kort.
Het donkere vizier wat ik heb op de 10 sluit en past bij mij ook prima inderdaad. En dit is eigenlijk voor de leuke ritjes mijn zomerhelm. De ST gebruik ik voor woon-werkverkeer en heeft ook mijn Bluetooth set gemonteerd.

Al met al ben ik eigenlijk over beide helmen best tevreden maar iedere keer als ik de 10 opzet denk ik toch :"deze is wel echt fijner dan de ST". Past beter, lichter, aerodynamisch beter. Maar dat is deels subjectief natuurlijk.
 
Een voordeel de 10+ is nu niet duur meer, vergeleken met wat ie gekost heeft...
Dik de helft in prijs gedaald nu...

Heb ze zelf al voor 275,- voorbij zien komen.
Wbt de ventilatie, ook geen problemen mee, je voelt het best goed als ze open staan iig..

DUs ja, TS, het is maar net waar je eigen voorkeur naar uit gaat.
Wellicht is een van de Marvels iets voor je??

Dat is toch het lastige:
-ga je voor een motor kan je proefrijden
-ga je voor kleding, hebben ze meestal wel fietsen genoeg staan waar je op kan gaan zitten
-handschoenen en laarzen ook geen probleem
MAAR een helm, ja dat zit misschien lekker in de toko, maar wat doet ie op de (snel)weg etc..
Is ie gehorig, windruis, comfort bij hogere snelheden etc etc etc
 
Laatst bewerkt:
Ik had een 10+ die heeft me goed geholpen bij een crash. Binnen een paar maanden helaas dus de prullenbak in. Toen heb ik op marktplaats een vrijwel ongebruikte 10 gevonden. Het duidelijkste verschil is de niet-max vision pinlock, maar in de praktijk merk ik eigenlijk geen verschil.

Voor de prijs een goede helm, comfortabel, licht, betaalbaar, goede aerodynamica (bijvoorbeeld met 150 je hoofd opzij draaien gaat zonder veel problemen).

Minder goede punten: lawaai en bij echt hoge snelheden (180+) duwt ie iets naar achteren.
 
Laatst bewerkt:
Bij de meeste motorzaken kan je in overleg toch wel een proefritje met een helm maken is mijn ervaring. Gewoon om vragen!

Het gaat vaak om niet alleen de helm maar combi helm / motor / lengte vd rijder. Miss is een opzetruitje of andere ruit een optie?
 
Bij de meeste motorzaken kan je in overleg toch wel een proefritje met een helm maken is mijn ervaring. Gewoon om vragen!

Het gaat vaak om niet alleen de helm maar combi helm / motor / lengte vd rijder. Miss is een opzetruitje of andere ruit een optie?

Bij motorkledingcenter in zoeterwoude niet...
Maar los daarvan hebben ze hem ook gewoon niet meer.

Trouwens een 10 plus geworden. Alleen de kleur zegt natuurlijk niks :N
 
De helm is binnen een getest (en overigens zwart ipv wit maar Who cares).

Tot nu toe heerlijke helm zo lang die over mijn hoofd zit. Binnenvoering geeft vertrouwen maar voelt tegelijkertijd heel zacht gevoerd. Tevens is de helm lekker licht, stil in vergelijking tot de hjc is-17. Bijna eng om geen omgeving om je heen meer te horen... En tot nu toe nog geen enkel aanwijzing gehad dat mijn hoofd wordt weggeblazen boven bepaalde (wind)snelheden. Lekker stabiel.
Het is nog wel even wennen zonder ingebouwd zonnevizier en mijn interphone past minder goed. De helm lijkt hier niet aan gedacht te hebben waarbij de is-17 bijv. Ingebouwde compartimenten in de binnenvoering had voor de oortjes. Maar hij zit. De helm zelf is overigens smaller (fractie) dan de is-17 dus past prima in mijn kast.

Nu het enige nadeel tot nu toe...
Zoals ik al zei is alles goed zodra hij op zit. Het op krijgen is (nog?) het probleem.
Het D-ring systeem is net te kort om hem over mijn kin te krijgen wanneer ik hem helemaal uitrek. Kortom, altijd helemaal los maken. Meer tijdrovend dan een kliksluiting maar te overzien en wel veiliger.
De chinguard daarentegen is het ware probleem. Gemonteerd blijft mijn neus erachter hangen en past niet met de rest van mijn hoofd in de helm. Vooral bij uittrekken zorgt dit ondertussen voor een aardige, mishandelde boksersneus. De chinguard kan ook losgehaald worden maar heb mijn vraagtekens over het s snel lam worden van de plastic bevestigpunten en bovendien is mijn coördinatie onder mijn kin, zonder zicht, niet al te best bij het terugplaatsen wanneer de helm op zit. En terug moet het wel want zit er niet voor niets lijkt me.

Iemand hier ook last van en gaat dit wennen?
 
De helm is binnen een getest (en overigens zwart ipv wit maar Who cares).

Tot nu toe heerlijke helm zo lang die over mijn hoofd zit. Binnenvoering geeft vertrouwen maar voelt tegelijkertijd heel zacht gevoerd. Tevens is de helm lekker licht, stil in vergelijking tot de hjc is-17. Bijna eng om geen omgeving om je heen meer te horen... En tot nu toe nog geen enkel aanwijzing gehad dat mijn hoofd wordt weggeblazen boven bepaalde (wind)snelheden. Lekker stabiel.
Het is nog wel even wennen zonder ingebouwd zonnevizier en mijn interphone past minder goed. De helm lijkt hier niet aan gedacht te hebben waarbij de is-17 bijv. Ingebouwde compartimenten in de binnenvoering had voor de oortjes.
'T is een racehelm, geen tourhelm :)
Nieuwere racehelmen houden er wel wat meer rekening mee. In mijn x-spirit 3 zitten gewoon kuiltjes waar speakers in kunnen.
Maar hij zit. De helm zelf is overigens smaller (fractie) dan de is-17 dus past prima in mijn kast.

Nu het enige nadeel tot nu toe...
Zoals ik al zei is alles goed zodra hij op zit. Het op krijgen is (nog?) het probleem.
Het D-ring systeem is net te kort om hem over mijn kin te krijgen wanneer ik hem helemaal uitrek. Kortom, altijd helemaal los maken. Meer tijdrovend dan een kliksluiting maar te overzien en wel veiliger.
De chinguard daarentegen is het ware probleem. Gemonteerd blijft mijn neus erachter hangen en past niet met de rest van mijn hoofd in de helm. Vooral bij uittrekken zorgt dit ondertussen voor een aardige, mishandelde boksersneus. De chinguard kan ook losgehaald worden maar heb mijn vraagtekens over het s snel lam worden van de plastic bevestigpunten en bovendien is mijn coördinatie onder mijn kin, zonder zicht, niet al te best bij het terugplaatsen wanneer de helm op zit. En terug moet het wel want zit er niet voor niets lijkt me.

Iemand hier ook last van en gaat dit wennen?
Geen last van gehad eigenlijk.
Maar hoe bedoel je dat de kinbandjes te kort zijn? Die haal je normaal toch gewoon los als je de helm af doet?
 
Ik heb 2x de RPHA-10.

Licht ding, ziet er stevig uit. Geluid valt wel mee (rijd altijd zonder oordopjes). Voor mij verder een miskoop, want geen zin in continu zwart/blank vizier wisselen (die geintergreerde zonnebrillen zijn zoveel handiger) en de ruimte in de helm is minimaal, dus inbouwen van headset is een mission impossible.
 
'T is een racehelm, geen tourhelm :)
Nieuwere racehelmen houden er wel wat meer rekening mee. In mijn x-spirit 3 zitten gewoon kuiltjes waar speakers in kunnen.Geen last van gehad eigenlijk.
Maar hoe bedoel je dat de kinbandjes te kort zijn? Die haal je normaal toch gewoon los als je de helm af doet?

Ben niet zo bekend met die ringen maar zag en vriend van me altijd gewoon de band ruimer trekken en dan kon hij hem zo van zijn hoofd af trekken. Bij opzetten trok hij het zaakje vervolgens gewoon weer strak. Aangezien dat mijn referentie is dacht ik dat dit zo hoorde ;)

En de speaker snap ik maar bedoelde meer dat ik hier eigenlijk niet bij had nagedacht en dus ff moest rommelen. Is ook niet echt een negatief punt ofzo.

Overigens vind deel ik de"wervelstorm" reacties van eerder niet. Hij toch flink door maar niet hinderlijk. In de zomer heerlijk en in de winter prima te finetunen door dicht te draaien.

Ik heb 2x de RPHA-10.

Licht ding, ziet er stevig uit. Geluid valt wel mee (rijd altijd zonder oordopjes). Voor mij verder een miskoop, want geen zin in continu zwart/blank vizier wisselen (die geintergreerde zonnebrillen zijn zoveel handiger) en de ruimte in de helm is minimaal, dus inbouwen van headset is een mission impossible.

Bij mij prima gelukt uiteindelijk. Kan foto's sturen als nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen in de R-PHA-10+ had er twee headsets in gehad (niet tegelijk natuurlijk :P ).
Het was voor mij even zoeken naar de goede plek voor de speakers, maar zodra ik die had gevonden zat het prima.

Geluid is/was voor mij persoonlijk van minder belang, omdat ik toch áltijd met dopjes rijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan