€500 challenge: KLE500 - Hoezo zijn vrouwen niet technisch?

Niet alleen bij KLE/vulcan/ltd, maar ook bij een bepaalde serie Sportsters laten de magneten wel eens los :X

Preventief inpakken is dan het devies. Reinigen en vetvrij maken, lijm er tegenaan, en weer monteren.

2 componenten (epoxy) moet je hebben. Maar ook andere merken dan UHU kan hoor.

Dank je,

dus de magneten laten zitten en op de randen een extra epoxy laag?
 
Dank je,

dus de magneten laten zitten en op de randen een extra epoxy laag?
Ja.

Je kunt ze bijna geheel insluiten. Afhankelijk van de speling tussen stator en rotor. Let wel op dat je geen dun laag op de magneten krijgt, dan liever niks op de magneten, maar enkel langs de randen.
Dit ivm ev loslaten.
 
@Elles,

Had ik al getipt om de vering voor en achter goed te controleren en af te stellen (voor zover mogelijk)?

Ev een extra brace op de voorvork. En natuurlijk goede bandjes.

Dan dweilt t allemaal wat minder ;)

_O-

dank je voor deze tips, je bent gewoon jaloers op mijn dwijltje :P
 
Er zijn carterplug reparatie dingussen. Ik heb een assortidoos met allerlei maten, maar achterin opslag :X

Dwz, overmaat plug, of draadbus+plug.

Tis maar net wat goed te krijgen is, en wat goedkoper is. Geen idee of een pan van kle zo te vindennis. En of die gelijk is aan de ltd, vn, er
 
Er zijn carterplug reparatie dingussen. Ik heb een assortidoos met allerlei maten, maar achterin opslag :X

Dwz, overmaat plug, of draadbus+plug.

Tis maar net wat goed te krijgen is, en wat goedkoper is. Geen idee of een pan van kle zo te vindennis. En of die gelijk is aan de ltd, vn, er

Klopt, ben alleen bang dat er een reden is voor de wat rare manier: hij zit echt op t randje aan de voorkant en hoewel ik het onwerkelijk vind, lijkt me dat er meer aan de hand is als ik het vloeibare metaal weg haal. Ik ga hem dan ook niet uitboren/slijpen ofzo, maar laat hem zitten. Ik demonteerd het carterdeksel, nieuw pakkingkje ertussen, nieuw olie erin en gaan. Kosten 14 euro geloof ik, naja kan het leiden.
 
Klopt, ben alleen bang dat er een reden is voor de wat rare manier: hij zit echt op t randje aan de voorkant en hoewel ik het onwerkelijk vind, lijkt me dat er meer aan de hand is als ik het vloeibare metaal weg haal. Ik ga hem dan ook niet uitboren/slijpen ofzo, maar laat hem zitten. Ik demonteerd het carterdeksel, nieuw pakkingkje ertussen, nieuw olie erin en gaan. Kosten 14 euro geloof ik, naja kan het leiden.
Ach zo. Ik dacht dat je nieuwe pan ging zoeken :)
We nemen wel extra duct tape mee :+


Ik denk nu ineens dat tube 2k epoxy wel handig is, en tube pakking...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens, volgens mij heeft een vriend van mij nog zo'n blok ergens gedemonteerd in de schuur liggen. Kan zijn dat hij dus nog een carterpan heeft liggen.
 
ik heb een gpz blok liggen, gratis voor mijn schattige liefje <3
 
Laatst bewerkt:
ik heb een gpz blok liggen, gratis voor mijn schattige liefje <3

echt? wat is zn staat en wat zijn het aantal KM?

carter.jpg


hier gaat het over
 
Ja.

Je kunt ze bijna geheel insluiten. Afhankelijk van de speling tussen stator en rotor. Let wel op dat je geen dun laag op de magneten krijgt, dan liever niks op de magneten, maar enkel langs de randen.
Dit ivm ev loslaten.

Ik kon deze truck nog niet, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Lijkt me een oplossing van weinig moeite/geld en groot plezier
 
sleuteldag 6: vette boel!

Zoals jullie allemaal hebben kunnen zien zag de carter eruit zoals hierboven. Theorie: aftapplug, moer veel vloeibaar metaal, en daar weer een aftapplug. Dat werkt niet want de aftapplug tapte niet af. Plan B was dan maar het carter open te schroeven, zo de olie eruit en dan weer dicht. _O-

Maar toen kwam Zot, welke mij een GPZ500 blok doneerde! *O*

zodoende in de auto gesprongen, bak koffie gedronken, blok opgehaald en weer terug naar huis.
Daar carter van mijn motor gedemonteerd:

carterd1.jpg

wat een bende B|

carter van het blok van zot eraf, oude erop:
blok.jpg


Vervolgens alles netjes schoon gemaakt. Een dun laagje vloeibare pakking, en de carterdekselpakking er weer op geplakt:
cater2.jpg

kosten: €17,38 voor de pakking bij Nol Bikker Motoren

Toen deksel er weer op, oliefilter eraf(damn zat vast |( |( ). En olie erin!
olief.jpg

kosten: olie €33,14, oliefilter: gratis gedoneerd gekregen van een vriend waar ik de spullen haal voor mooie prijsjes

het opnieuw checken van het oliepijl laat nog even op zich wachten want heb de koelvloeistof ook eruit laten lopen, en moet nog weer nieuwe in. Tijdens het ontluchten, kan hij mooi lekker warm worden en zijn olie rondpompen zodat ik nog een 2e keer het pijl kan checken :Y

Vervolgens voor de oplettende lezer moesten mijn carburateurs nog gedaan worden: luchtfilter eraf en schoongemaakt(K&N). Deze ligt nu lekker te drogen alvorens ik hem weer olie. Carburateurs eraf en voorzien van nieuwe pakkingen, gasstelschroeven en vlotternaalden. Gasstelschroefen zouden volgens werkplaatshandboek op 1 3/4 moeten, stonden op 2,5. even kijken wat hij doet als ik hem weer in de originele stand zet.
carb.jpg

kosten: €7,40 x2 voor het reparatiesetje = €14,80

Nu toch de boel eraf was, gelijk de bougies gedaan. Deze waren al wat ouder, maar de elektroden zagen er mooi donkerbruin uit. Da's een goed teken!
bougie.jpg
.
kosten €4,15 x2 = €8,30

Daarbij ben ik ook op een Lasser gestuiterd hier lokaal: Dutch Power Racing welke uitlaten last voor de crosssport. Die kon mijn uitlaatje toch nog redden en wilde dit voor een vriendenprijsje doen €20,-.
uitlaat opgehaald en eenmaal thuisgekomen even in de zwarte hittebestendige lak gezet
uitlaat.jpg

kosten voor het lassen €20,- hittebestendige lak uit eigen voorraad.

Zodoende de uitlaat weer gemonteerd.
Toen de Carbtune aangesloten en een ingenieus, letterlijk benzineinfuus aangelegd.
carbt.jpg


.......accu dood.........

Accu opgeladen en gaan!
ze lopen na wat stellen weer netjes gelijk :Y
carbtunedone.jpg


Wel hoog in de toeren liep hij nog niet 100%. Morgen even proberen als het luchtfilter erop zit. anders nog even met de gasstelschroeven spelen O-)

Totale kosten vandaag:
carterdekselpakking: €17,38
olie: €33,14,
carbreparatiesetjes: €14,80
bougies: €8,30
lassen uitlaat €20,-
oliefilter: €0,-
carterdeksel €0,-

Morgen de boel weer in elkaar schroeven *O*
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan hoor :Y

en een dikke oranje plus voor Zot + :}

Goed om het carter zo netjes te vervangen hoor, als je niet oplet ligt zo je hele vloer onder de olie ;)

En de lang verwachte uitlaat :) , maar goed dat je geen hittebestendige groene verf op voorraad had staan :P
 
Het lastig op toeren komen zal waarschijnlijk samen hangen met het gebrek aan een luchtfilter. De rijke afstelling zal wel iets van doen hebben met het KN filter ipv het origineel.

Gaat in ieder geval lekker zo, je schiet lekker op. :t
 
KLEine update B|

Het is alweer een tijdje stil tot mijn laatste update.
Nadat ik de motor weer in elkaar had en wilde starten met mooie volle accu slipte de startkoppeling als een malle door. Ik kreeg hem nog wel gestart met een beetje klooien en goed geluk, maar na het monteren van de tank liep hij goed, tot de 5000 toeren. daar haperde en had hij de nijging tot afslaan. Klinkt als onvoldoende benzinetoevoer naar de carbs. '(

Ook vroegen de deelnemers naar een plaatje van heel de motor, dus bij deze:
helemotor.jpg


Gisteren de tank eraf gehad, deze liep goed door na het openen van het benzinekraantje(heeft geen benzinepomp). Dan maar de spoeiers teruggezet naar hoe ze eerst afgesteld stonden(te rijk). Alleen testen is nog niet gelukt omdat de startkoppeling steeds slechter wordt.....

ook trof ik dit aan in de luchtslangen:
17092114_1325730577513078_1165903046_n.jpg

ik denk dat iemand in de winter wilde dat er minder koele lucht richting het blok stroomde. Zodoende heb ik deze sponsjes verwijderd, want in de bergen bij 30 graden is het wel zo fijn dat het blokje wat extra koeling krijgt :]

Tevens koelvloeistof afgetapt. Dit was één grote bende en kwam er bruin uit. Zodoende ga ik een aantal keer spoelen, maar omdat ik wil dat het door het blok rondgepompt wordt, zal ik hiermee moeten wachten tot hij weer loopt. ;(
 
Lekker is dat, voor die startkoppeling kan je weer het vliegwiel eraf slopen, terwijl je net had geconstateerd dat die een dikke prima kreeg. -O-
 
Lekker is dat, voor die startkoppeling kan je weer het vliegwiel eraf slopen, terwijl je net had geconstateerd dat die een dikke prima kreeg. -O-

Ja ach, in dat geval neem ik dat 2 componentenidee gelijk ten harte. 500 euro challenge mag natuurlijk niet makkelijk zijn _O-
 
Nou de oorzaak van de startkoppeling is gevonden! |( |(

koppeling1.jpg

U ziet hier de startkoppeling waarbij die 3 busjes moeten aangrijpen op het tandwiel welke is voorzien van een lager die ervoor zorgt dat hij maar één kant op kan lopen. echter...

koppeling2.jpg

Is het tandwiel nogal een gebergte welke ervoor zorgt dat de busjes er overheen vliegen en dus niet aangrijpen.

Nu ben ik op zoek naar een nieuw, smooth tandwiel 8-) Helaas had ZOT zn blok al zover geharvest dat ik helaas dat tandwiel niet meer aantrof '( of wat ik nog wellicht kan proberen is het tandwiel op de draaibank weer mooi rond maken(2mm rondom verlies naar verwachting) maar vraag mij af of de busjes dan nog ver genoeg naar buiten komen om aan te grijpen....Ga dus beide doen uit pure nieuwsgierigheid gezien ik iemand ken die gratis dat tandwiel wel wil ontdoen van wat metaal.... :9

keep you updated.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan