€500 challenge: KLE500 - Hoezo zijn vrouwen niet technisch?

probleem gevonden.

vliegwiel zat net naast zn spiebaan en de reden waarom is gevonden:

spie2.jpg

spie1.jpg


Nieuw spietje is in bestelling, volgende week gassen met dat ding (hoop ik want inmiddels is het elke keer als ik iets oplos dat er een probleem bij komt haha _O- _O- )
 
Huh, dat zie je niet vaak. :o

Fijn dat het lek boven is en je weer een volgend probleem kan creëren. :+
 
probleem gevonden, vliegwiel zat net naast zn spiebaan.
zo'n spietje kan alleen doorgeknipt (of hier uitgesmeerd) worden als het vliegwiel de kans krijgt om te verdraaien op de as en dat kan alleen maar als de borgbout te los zat, zichzelf losgewerkt heeft of de klemming op de conische as niet goed (meer) is.
 
Laatst bewerkt:
zo'n spietje kan alleen doorgeknipt (of hier uitgesmeerd) worden als het vliegwiel de kans krijgt om te verdraaien op de as en dat kan alleen maar als de borgbout te los zat, zichzelf losgewerkt heeft of de klemming op de conische as niet goed (meer) is.

Idd goed nakijken! de passing van het vliegwiel icm de moer/bout moet op zijn eigen al genoeg zijn om hem vast te houden, waarbij de spie alleen maar bedoeld word om hem op de juiste plaats te monteren. Zo kwam ik er ooit achter dat de draad op mijn (kruk)as versleten was, en zo dus speling creëerde voor het vliegwiel, en ik dus opnieuw kon beginnen... :+
 
Als je het vliegwiel half op het spietje monteert denk je hem goed vast te draaien. Maar omdat het spietje zacht is heeft hij zich al heel rap losgewerkt.
 
zo'n spietje kan alleen doorgeknipt (of hier uitgesmeerd) worden als het vliegwiel de kans krijgt om te verdraaien op de as en dat kan alleen maar als de borgbout te los zat, zichzelf losgewerkt heeft of de klemming op de conische as niet goed (meer) is.

Ja alleen heb ik hem keurig op moment volgens wphb aangedraaid. O-)

Maar ach lekker boeien. oorzaak gevonden, en weer door!
 
Idd goed nakijken! de passing van het vliegwiel icm de moer/bout moet op zijn eigen al genoeg zijn om hem vast te houden, waarbij de spie alleen maar bedoeld word om hem op de juiste plaats te monteren. Zo kwam ik er ooit achter dat de draad op mijn (kruk)as versleten was, en zo dus speling creëerde voor het vliegwiel, en ik dus opnieuw kon beginnen... :+

ajajaj B| zal dalijk even kijken voor de zekerheid, maar hoop het niet!
 
Als je het vliegwiel half op het spietje monteert denk je hem goed vast te draaien. Maar omdat het spietje zacht is heeft hij zich al heel rap losgewerkt.
:^

Het spietje zit recht bij het plaatsen.
Bij het monteren van het vliegwiel kan het spietje verschuiven in zijn passing, dan komt t een beetje rechtop te staan.

Uiteraard klemt het vliegwiel lekker tegen het niet goed zittende spietje, ook met juist aanhalen van de moer.

Bij draaien komt de speling terug, spietje zakt in uitsparing, vliegwiel beukt spietje stuk, en smeert een deel rond de conische passing. En vliegwiel zit dan niet meer op de juiste plek.
 
En als je pech hebt scheurt ook nog eens het gedeelte wat om het conische gedeelte van de as schuift en waar dus de sleuf voor de spie in zit.
 
Het is ook een kudmanier. Je kan kijken of de groef met het maantje oplijnt maar als het fout gaat voel je het niet omdat de magneten overal trekken. Ik begrijp best dat als je het niet vaak doet je er in trapt.
 
kleppen.jpg


Gisteravond even kleppen gesteld. Aan de klepdekselpakking te zien welke in keurige staat is, en dus herbruikt(iets met budget), is dit niet heel lang geleden gedaan. Maar... ze stonden veel te strak :/ 0,08 waar 0,13-0,18 voorgeschreven stond(inlaatzijde). Uitlaat viel mee.

O-ringetje van de koelvloeistofpijp aan de linker kant was wel naar zn gootje, deze moet ik dus even bestellen.

Nu maar wachten op het spietje :Z dan zal hij eindelijk lopen *O*
 
[afbeelding]

Gisteravond even kleppen gesteld. Aan de klepdekselpakking te zien welke in keurige staat is, en dus herbruikt(iets met budget), is dit niet heel lang geleden gedaan. Maar... ze stonden veel te strak :/ 0,08 waar 0,13-0,18 voorgeschreven stond(inlaatzijde). Uitlaat viel mee.

O-ringetje van de koelvloeistofpijp aan de linker kant was wel naar zn gootje, deze moet ik dus even bestellen.

Nu maar wachten op het spietje :Z dan zal hij eindelijk lopen *O*
Doe dan beide ringen.
Ze zijn bij deze blokjes idd vaak verrot.
 
:N nope hij loopt *O* , heb zelfs al een filmpje gehad dat ze er zelfs op rijdt dus gaat helemaal goed komen :t

Maar die eer geef ik haar zelf om het te laten zien

Al was ik daar ook niet bang voor bij Elles :] dus jullie weten het, als er onderweg iets kapot gaat zorgen dat je bij Elles in de buurt bent _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
~D'n Dweiyl Dwijlt niet meer~

Bovenstande titel zou toch doen vermoeden dat de motor niet meer loopt en klaar voor de sloop is. Ja...dat is ook wat ik dacht maar inmiddels is niets minder waar!

Natuurlijk begonnen met de O-ringen van de koelvloeistofbuizen welke behoorlijk verrot waren. Kosten €2,17. Geen geld voor een beetje koelvloeistof binnen houden _O-
18049465_1553154744770659_963752186_o.jpg


Vervolgens afgevuld met koelvloeistof €8,50

Naja hok in elkaar een gaan zou je denken. Nou niets was minder waar. Het ding liep niet harder dan 90-100km/u afhankelijk van wind en hellingshoek van de weg. Hoe dan :? Alles gecontroleerd, vonkte, Voelde ook niet raar, behalve dat hij dan hij gewoon voelde als A1 motor.

Accu was inmiddels ook overleden: niet meer bij te laden en de koude startstroom was nog minder dan de spanning tussen een stel wat al 40 jaar bij elkaar is. _O- Tegen bijna inkoopprijs mogen meenemen bij Motozoom (€47,12)

Ik was er ff klaar mee en heb het een weekje laten rusten om er vervolgens met de aanhanger mee naar de WP te gaan. In een schuurtje sleutelen werkt toch niet zo fijn.
O-) O-) En nu komt ie O-) O-)

Ben je er klaar voor? O-) O-)

Bobine1.jpg

Kijk maar eens goed. Moet gebeurd zijn met het monteren van de kappen oid.

En daarna lieptie perfect! *O* *O*

Maar dan de bijnaam zoals hij die gekregen heeft van martell. Dweiyl(dwijl). In dit geval volledig terrecht met lekke keerringen en olie uit de middeleeuwen. |(

voorvork.jpg

nieuwe_keerringen.jpg


kosten van dit geintje €8,23 voor de keerringen en €10,20 voor de olie

Vervolgens was het rubber aan vervanging toe.
Voor ging goed, achter wat minder toen bleek dat het ventiel van de binnenband scheurde bij het minste of geringste. Daarnaast was hij al een keertje geplakt dus tijd voor een nieuwe. Gelukkig had mn maatje van de WP nog een gebruikte liggen welke ik kosteloos mocht gebruiken en zo dus een nieuwe binnen en buitenbant achter gestoken. Wel nopjes natuurlijk :P

nieuwe_banden.jpg


Kosten 140,47 (buiten budget)

Toen het geheel in elkaar gestoken en de eerste Km's mee gemaakt!
totaal.jpg


En natuurlijk ook offroad:
https://youtu.be/ihIGmaVbERE

Later nog even een knopje geïnstalleerd om de fan direct aan te sturen, alleen bij het vastsolderen bleek mijn soldeerbout naar de eeuwige lasveltjes. wordt vervolgt.

Kosten :
Oringen: €2,17
koelvloeistof €8,50
accu: €47,12
Keerringen: €8,23
Voorvorkolie: €10,20
 
Terug
Bovenaan Onderaan