Yamaha r6 2004, frame krom?

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo Motorrijders,

Een vraagje, ik ben bezig met mijn Yamaha r6 uit 2004 te herstellen. Ik ben hiermee beroerd gevallen op de rechterzijde waardoor het frame wat was beschadigd en waardoor de cilinder van het blok was gescheurd.

Ik heb hiervoor tweedehands een ander net motorblok kunnen kopen. Nu ben ik zojuist begonnen met deze te monteren maar kwam tot de ontdekking dat het frame mogelijk krom is.

Ik heb de twee pennen aan de achterzijde gemonteerd en deze zitten vast. Maar nu kloppen de gaten aan de zijkant van het motorblok niet. Bouten passen er niet in om deze te monteren.

Ik probeer foto's bij te voegen. Betekend dit dat het frame krom is of heb ik mogelijk het blok niet goed gemonteerd. Volgens mij kan ik hier namelijk weinig verkeerd aan doen.

Hoor heel graag van jullie en alvast bedankt!
 
Foto
full
 
Op het frame zitten centreerbussen die je los moet draaien om de gaten gelijk te krijgen.

Zo stond ik ook achter mijn hoofd te krabben toen mijn blok in de lucht hing toen ik echt alle bouten van het blok in mijn hand had. Dat ding was muurvast.
Als het goed is kon je die met een platkop schroevendraaier stellen.
 
Op het frame zitten centreerbussen die je los moet draaien om de gaten gelijk te krijgen.

Zo stond ik ook achter mijn hoofd te krabben toen mijn blok in de lucht hing toen ik echt alle bouten van het blok in mijn hand had. Dat ding was muurvast.
Als het goed is kon je die met een platkop schroevendraaier stellen.
Klinkt goed. Ik hoop hier echt op!!! Morgen meteen eens proberen!
 
Iedereen hartelijk dank voor de snelle antwoorden. Ik had de stelbussen nog niet gezien. :} nu wel :Y

Lijkt groot verschil te maken en probleem te kunnen verhelpen. Van de week maar weer eens verder knutselen.

Nogmaals Dank!!

Geen scheurtjes trouwens.
 
Foto van het oude blok?

Denk aub met je hoofd en niet alleen met je portemonnee voordat je straks met een onveilige wokkel de straat op gaat.
Het blok zit helemaal omsloten door het frame, als het blok gescheurd is in de mate waarin jij doet voorkomen kan het frame gewoon niet meer goed zijn!
 
Ben het wel met Rambabbel eens. Het is mooi dat je het blok toch op zijn plaats krijgt dmv de stelbouten. Maar als jou blok gescheurd is na een crash moet je eigenlijk echt wel het een en ander goed gaan bekijken. En liefst nameten.
Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar bij dit soort motoren vormen blok en frame samen het rijwielgedeelte. Zonder het een mist het ander volledig zijn sterkte van de constructie.
Het zou geen slecht plan zijn om met deze fiets (liefst zo kaal mogelijk) naar iemand te gaan die een frame kan richten. Zij kunnen je frame inspannen en bijv kijken of de balhoofd-as nog loodrecht op de achterbrug-as staat. De balhoofd-hoek en de wielbasis nog klopt,ext.
Dat hoeft echt niet heel veel te kosten, maar kan je wel veel wijzer maken.
Uit eigen ervaring weet ik hoe weinig zo'n aluminium frame eigenlijk kan hebben. En dan heb nog nooit een gescheurd blok gehad na een crash.
 
Na mijn aanrijding tegen een autootje kwam ik na herstel van alles op hetzelfde frame er al snel achter dat de middellijn van voor tot achter er niet meer was. Afwijking was ook te voelen bij het rijden en de achterbrug zat niet meer in het midden. Vervangen met een ander frame en kapotte frame opgegeven bij rdw en nij oud ijzer. Je veiligheid is toch wel wat waard :)
 
Maak jullie geen zorgen vraag om advies en mogelijkheden. Heb een adres gevonden waar ze frame kunnen nameten en eventueel richten.

Motorblok moet er dan echter wel inzitten!!
En scheur is geen scheur. Nogmaals gekeken. Zit in het gietwerk van het frame.

In dank iedereen voor zijn bijdrage.
 
Maak jullie geen zorgen vraag om advies en mogelijkheden. Heb een adres gevonden waar ze frame kunnen nameten en eventueel richten.

Motorblok moet er dan echter wel inzitten!!
En scheur is geen scheur. Nogmaals gekeken. Zit in het gietwerk van het frame.

In dank iedereen voor zijn bijdrage.


Dus als het in het gietwerk van het frame zit is het geen scheur/niet erg?

Ik zet m'n vraagtekens bij dit verhaal, maar als jij er zelf van overtuigd bent dat er niks aan de hand is, (nog niet eens zelf kunnen ontdekken dat een blok in een frame uitgericht word middels stelbussen) veel succes ermee!
 
Dus als het in het gietwerk van het frame zit is het geen scheur/niet erg?

Ik zet m'n vraagtekens bij dit verhaal, maar als jij er zelf van overtuigd bent dat er niks aan de hand is, (nog niet eens zelf kunnen ontdekken dat een blok in een frame uitgericht word middels stelbussen) veel succes ermee!

Vind het ook bijzonder. Dus als je een 5% afwijking in je frame hebt, wat dus ook stijfheid verlies geeft, trek je dat weer naar 0% om alles te richten. Volgens mij blijft je stijfheid verlies gelijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan