Lagertrekker gezocht

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.764
27
ZH
Om lagers van een as af te halen, waar je niet achter kunt komen met haakjes zoek ik een geschikte lagertrekker.

Het lager wat ik wil verwijderen is 26mm in diameter en zit op een asje van 10mm geperst.

Ik heb een voorbeeld op internet gevonden, maar daar weet ik de maten niet van.
Iemand en idee wie dit soort trekkers verkoopt ?

Zelf maken zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan moet er een bus gedraaid worden van voldoende dikte die dan om het lager heen kan.

full
 
Lager vastzetten in de bankschroef, busje onbrandbaar gas en daarmee op het asje spuiten om die af te koelen en dan voorzichtig op de as tikken met een kunststof hamer. Zo zou ik het proberen. En als je eenmaal voldoende ruimte hebt kan de lagertrekker er op.
Ik doe maar even een gooi...
 
Lager vastzetten in de bankschroef, busje onbrandbaar gas en daarmee op het asje spuiten om die af te koelen en dan voorzichtig op de as tikken met een kunststof hamer. Zo zou ik het proberen. En als je eenmaal voldoende ruimte hebt kan de lagertrekker er op.
Ik doe maar even een gooi...
Gebruik hiervoor een koperen hamer. Meer massa, hardere tik, en maakt ook geen beschadigingen op staal. Ze zijn wel prijzig.....
 
Lager vastzetten in de bankschroef, busje onbrandbaar gas en daarmee op het asje spuiten om die af te koelen en dan voorzichtig op de as tikken met een kunststof hamer. Zo zou ik het proberen. En als je eenmaal voldoende ruimte hebt kan de lagertrekker er op.
Ik doe maar even een gooi...

Ik doe het exact op deze manier met meerdere abs motortjes, ook zonder te verkoelen.
 
Desnoods kan ik er ook nog een boutje aan de buitenkant oplassen.

Heb je een stukje van die buis voor mij?

5 cm is al genoeg, kan ik wat proberen?
Even PM voor de kosten en mijn NAW?
 
Desnoods kan ik er ook nog een boutje aan de buitenkant oplassen.

Heb je een stukje van die buis voor mij?

5 cm is al genoeg, kan ik wat proberen?
Even PM voor de kosten en mijn NAW?

Wat ook werkt is de bankschroef ver open zetten, zodat hij rust op het plastic kapje onder het lager.

Dan tik je zachtjes op het asje. Dan komt ie al snel vrij.

Het zit niet mega hard vast.
 
De lager die ik had helaas weer wel. '(
Plastic is wel erg kwetsbaar.

Ik heb een (PB) aanbod van een MFer die wel iets van een lagertrekker voor mij wil draaien.

Anders investeren in een goede bankschroef met scherpe klemmen en voldoende spanwijdte.
 
De lager die ik had helaas weer wel. '(
Plastic is wel erg kwetsbaar.

Ik heb een (PB) aanbod van een MFer die wel iets van een lagertrekker voor mij wil draaien.

Anders investeren in een goede bankschroef met scherpe klemmen en voldoende spanwijdte.
Hij mag wel een hele dikke buis gebruiken, kijk maar naar de foto in je o.p.
 
De lager die ik had helaas weer wel. '(
Plastic is wel erg kwetsbaar.

Ik heb een (PB) aanbod van een MFer die wel iets van een lagertrekker voor mij wil draaien.

Anders investeren in een goede bankschroef met scherpe klemmen en voldoende spanwijdte.
Een flinke spanwijdte?
Dat lagertje is toch maar 26mm?
 
Ik bedoelde meer de vorm en de ruimte onder de spanners, zodat de rest van het motortje niet in de weg zit.
Als lager dan goed ingeklemd zit is het een kwestie van een paar tikken op het asje en de lager moet loskomen.
 
Ik bedoelde meer de vorm en de ruimte onder de spanners, zodat de rest van het motortje niet in de weg zit.
Als lager dan goed ingeklemd zit is het een kwestie van een paar tikken op het asje en de lager moet loskomen.
Als je dat motortje horizontaal inspant dan heb je toch alle ruimte die je nodig hebt?
 
of diagonaal dan kan je ook nog een beetje goed bij het einde van de as om er een paar tikken op te geven. en als hij niet goed wil blijven hangen uit zich zelf kan je hem altijd nog een beetje ondersteunen met je vrije hand.
 
Wat een discussie over zo een klein lagertje, misschien een u vormige uitlaatklem over de buitenring klemmen, en met een gewone poulietrekker eraf draaien. Vast kan het niet zitten op een Asje van 10 mm
 
Lagertrekker gedraaid door een mede MFer.
Leuk stukje gereedschap geworden.
M5 boutjes vervangen door geharde met een centerpuntje zodat je meer grip hebt op het lager.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan