Lagertrekker gezocht

damted

MF veteraan
1 nov 2002
4.764
27
ZH
Om lagers van een as af te halen, waar je niet achter kunt komen met haakjes zoek ik een geschikte lagertrekker.

Het lager wat ik wil verwijderen is 26mm in diameter en zit op een asje van 10mm geperst.

Ik heb een voorbeeld op internet gevonden, maar daar weet ik de maten niet van.
Iemand en idee wie dit soort trekkers verkoopt ?

Zelf maken zou ook nog een optie kunnen zijn, maar dan moet er een bus gedraaid worden van voldoende dikte die dan om het lager heen kan.

full
 
Als je een bankschroef hebt daar het lager in klemmen en dan voorzichtig met een hamertje op de as tikken. misschien een stukkie hout er tussen om de as te beschermen.

Ligt er aan hoe de gewichtsverdeling is en hoe het geheel voelt of dit eem goed idee is.

db
 
Laatst bewerkt:
Als je een bankschroef hebt daar het lager in klemmen en dan voorzichtig met een hamertje op de as tikken. misschien een stukkie hout er tussen om de as te beschermen.

Ligt er aan hoe de gewichtsverdeling is en hoe het geheel voelt of dit eem goed idee is.

db
Heb ik ooit eens geprobeerd, maar dat geeft een hoop schade aan de andere onderdelen en het werkte niet.
 
wat dacht je van gewoon even een paar groeven in het lager slijpen. dan kan je elke trekker gebruiken. ik neem niet aan dat je hem wilt hergebruiken.
Dat is de andere optie.
Het lager is eigenlijk niet stuk, maar ik moet beter bij de koolborstels kunnen om schoon te maken etc.
Lager zou dus hergebruikt kunnen worden.

Als ik met zo'n bus er omheen 3 putjes in het lager kan slijpen en goed vastklemmen, dan trek je het lager er zo af.
 
Als je een bankschroef hebt daar het lager in klemmen en dan voorzichtig met een hamertje op de as tikken. misschien een stukkie hout er tussen om de as te beschermen.

Ligt er aan hoe de gewichtsverdeling is en hoe het geheel voelt of dit eem goed idee is.

db
Inderdaad, het lager moet wel erg vast zitten als je dit er niet gewoon in een bankschroef af krijgt.
 
Dan is het makkelijkste om eerst de afdichting van het lager te verwijderen en dan de ring die de kogeltjes op zijn plaats houdt te verwijderen.
Kogeltjes naar een kant en dan de buitenring eraf.
Blijft dan alleen nog de binnenring over, die kun je dan gedeeltelijk doorslijpen en van de as afhalen.

Toch zou het handig zijn om een trekker te hebben om dit te kunnen doen.
Daarna het lager vervangen door een nieuwe is geen punt.

De lagertrekker die ik afgebeeld heb uit mijn eerste post, schijnt te koop te zijn voor een Puch om de krukaslagers te trekken.

Als ik nu een wat dikwandige bus of stukje pijp kan vinden van 26mm binnenmaat, kan ik zelf nog wat in elkaar fabrieken.
 
Toch zit er wel een grote kern van waarheid in.

Zeker als je het lager er via de buitenbus aftrekt, dan komen er krachten op de kogeltjes die ze enigszins onrond kunnen maken en dan is het lager wel degelijk beschadigd!

Als je het lager netjes via de binnenste ring kunt verwijderen is het lager gewoon opnieuw te gebruiken.
 
Is de behuizing niet sterk genoeg? Heb zelf al een paar maal een anker van een zaagmachine onder een pers gelegd en de lagers zo simpel van de as gedrukt. En er weer op. Als de lagers nog prima zijn en op de juiste manier worden verwijderd en teruggeplaatst, zie ik niet in, waarom ze niet mogen worden hergebruikt.
 
Is de behuizing niet sterk genoeg? Heb zelf al een paar maal een anker van een zaagmachine onder een pers gelegd en de lagers zo simpel van de as gedrukt. En er weer op. Als de lagers nog prima zijn en op de juiste manier worden verwijderd en teruggeplaatst, zie ik niet in, waarom ze niet mogen worden hergebruikt.

De behuizing is van heel dun plastic en aan de binnenkant niet echt vlak, dus dat is geen optie.
 
Iemand toevallig een stukje dikwandige buis van zo'n 10 cm liggen van 26mm inwendig?

Anders ga ik toch voor zo'n lagertrekkerset en moet ik maar een randje in het lager slijpen om grip te krijgen op de buitenkant.
 
Voor de paar euro's dat een lagertje kost, waarom zou je het niet vervangen ? Er is een grote kans dat het lager zowieso kaputt is als je het eraf trekt.

omdat je voor die paar eurotjes niet verder kan werken, want je moet eerst in de winkel graken ?
als ik niets mis merk aan een lager, gaat het er gewoon weer in (met wat nieuw vet)
 
Toch zit er wel een grote kern van waarheid in.

Zeker als je het lager er via de buitenbus aftrekt, dan komen er krachten op de kogeltjes die ze enigszins onrond kunnen maken en dan is het lager wel degelijk beschadigd!

Als je het lager netjes via de binnenste ring kunt verwijderen is het lager gewoon opnieuw te gebruiken.

Dat geld alleen als de kracht die nodig is om het lager eraf te krijgen groter is dan de axiale kracht die het lager mag hebben.
Dat is lang niet altijd zo
 
Toch zit er wel een grote kern van waarheid in.

Zeker als je het lager er via de buitenbus aftrekt, dan komen er krachten op de kogeltjes die ze enigszins onrond kunnen maken en dan is het lager wel degelijk beschadigd!

Als je het lager netjes via de binnenste ring kunt verwijderen is het lager gewoon opnieuw te gebruiken.


Dit is logisch.

Het getoonde lagertje is een (hoofdzakelijk) radiaal belastbaar lager. Axiaal kan ie weinig hebben. Er (extreem) hard aan trekken om te verwijderen zal dus inderdaad niet veel goed doen.

Mocht het een probleem worden om dat ding te verwijderen, het lijkt mij niet te moeilijk om een trekker te maken van een stukje pijp en een bout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan