Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.594
36.109
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
mobiele radiator/verwarmingspaneel etc markplaats staat er vol mee voor weinig .

Verder zou je buiten voorzet ramen kunnen maken houd de kou via het raam ook tegen.
Simpel van hout en dik plastic for the time being
 
Laatst bewerkt:
Standkachel van een vrachtwagen met blokverwarming van de sloop halen, en daar een radiator aan hangen.

Iets minder houtje-touwtje werk is het plan ;)

mobiele radiator/verwarmingspaneel etc markplaats staat er vol mee voor weinig .

Verder zou je buiten voorzet ramen kunnen maken houd de kou via het raam ook tegen.
Simpel van hout en dik plastic for the time being

En kan je dat toelichten? Waarom dit en niet bv een gas kachel? Dubbel glas komt snel genoeg, ik zoek qua verwarming een permanente goede en meest gunstige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Sinds 3 jaar heb ik heb mijn schuur (15m2 en op ca 10 meter achter het huis) aangesloten op de Centrale verwarming.
2 geisoleerde uniporleidingen en extra stroomkabel in een regenpijp ingegraven,en oude radiator in de schuur geplaatst.

De thermostaatkraan staat normaal op 10 graden.
Als ik er aan denk zet ik hem hoger als ik klussen ga.
Heb wel een extra pomp geplaatst met eigen thermostaat, deze gaat draaien bij 4 graden en voorkomt dat de boel bij strenge vorst bevriezen kan.
De halfsteens schuur,is geisoleerd met piepschuim en 8mm multiplex en heeft een waterdichte betonnen vloer.

De schuur is nu goed droog,en eigenlijk merk ik er weinig van op de gasrekening.
De elektrische vorst beveiliger en kachel die ik hiervoor had werkte veel minder goed, en waren veel duurder in gebruik.
 
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.

Mss tijdelijk, even plexiglas op kozijn voor het raam bevestigen beetje dubbelglas werking
 
Toch aan het bouwen bent.
Geen houtkachel thuis?

Zo ja, er over aan het denken, neem dan een HR CV Houtkachel, die verwarmt je de schuur erbij middels een radiator, zonder dat het gas kost dus. Ben er zelf ook mee bezig.
 
Als je de vloer toch ook nog aan moet pakken:
Elektrische vloerverwarming, met een stel zonnepanelen op het dak (sowieso een goed idee denk ik).

Voordeel is dat je van vloerverwarming lekker niets meer terug ziet.
Is trouwens ook in de muren te verwerken.
 
Als het iets mag kosten, zet er een pelletkachel in, kan niet bevriezen, geen geklooi met aansteken, snel flink wat warmte en met thermostaat geregeld. Door subsidie regeling momenteel goed betaalbaar.
 
Sinds 3 jaar heb ik heb mijn schuur (15m2 en op ca 10 meter achter het huis) aangesloten op de Centrale verwarming.
2 geisoleerde uniporleidingen en extra stroomkabel in een regenpijp ingegraven,en oude radiator in de schuur geplaatst.

De thermostaatkraan staat normaal op 10 graden.
Als ik er aan denk zet ik hem hoger als ik klussen ga.
Heb wel een extra pomp geplaatst met eigen thermostaat, deze gaat draaien bij 4 graden en voorkomt dat de boel bij strenge vorst bevriezen kan.
De halfsteens schuur,is geisoleerd met piepschuim en 8mm multiplex en heeft een waterdichte betonnen vloer.

De schuur is nu goed droog,en eigenlijk merk ik er weinig van op de gasrekening.
De elektrische vorst beveiliger en kachel die ik hiervoor had werkte veel minder goed, en waren veel duurder in gebruik.

Dat is wel de mooiste oplossing, maar hoe werkt dat? Mijn ketel zit op de verdieping, dichtsbijzijnde radiator op 7-8m van de schuur.
Kosten zijn leidingen in de grond met de benodigde isolatie en in mijn geval 2 radiatoren dus?
 
Als je de vloer toch ook nog aan moet pakken:
Elektrische vloerverwarming, met een stel zonnepanelen op het dak (sowieso een goed idee denk ik).

Voordeel is dat je van vloerverwarming lekker niets meer terug ziet.
Is trouwens ook in de muren te verwerken.

Alles staat al, schuur word niet verbouwd alleen andere garagedeuren en dubbel glas.
Zonnepanelen sowieso niet, woon mooi buiten af en wil die lelijke dingen niet zien.
 
Laatst bewerkt:
Vloerbedekking in de schuur en wat harder werken geeft meer warmte.
Maar ik zou er dan een aanvoer en retour naartoe trekken door een buis onder de vorstgrens.
Dus wat tuonorider al aangaf zeg maar.
Radiator vermogen | Hoe bereken je dat? | Radiatorfabriek
Capaciteit cv ketel berekenen | MIJNKLUSWIJZER

Vloerbedekking in een schuur? Euh nee. Iets met olie, stof en andere troep.
Harder werken? Ja maar als het in de schuur vriest en een moertje op een boutje moet draaien op de tast omdat je niets kan zien word lastig zonder gevoel in je vingers ;)
 
persoonlijk zou ik gewoon een 2de hands ketel op de kop tikken en die in de schuur hangen met een radiator er aan. in de grote garage dan een hetelucht radiator. normaal verlies je dan weinig warmte in de grote garage omdat de ventilator daar dan niet draait maar wil je het er een keer warm hebben zet je de ventilator aan en is het snel warm. die ventilator kan je eventueel apart regelen met een simpele thermostaat. of je gaat voor iets van een evohome systeem van honeywell. dan kan je per ruimte regelen naar behoefte.
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk zou ik gewoon een 2de hands ketel op de kop tikken en die in de schuur hangen met een radiator er aan. in de grote garage dan een hetelucht radiator. normaal verlies je dan weinig warmte in de grote garage omdat de ventilator daar dan niet draait maar wil je het er een keer warm hebben zet je de ventilator aan en is het snel warm. die ventilator kan je eventueel apart regelen met een simpele thermostaat. of je gaat voor iets van een evohome systeem van honeywell. dan kan je per ruimte regelen naar behoefte.

Nee dat is een hele hoop extra werk en spul wat kapot kan gaan. Voor zo'n kleine ruimte ga ik geen compleet systeem aan leggen.

De grote ruimte ook iets simpels omdat het maar weinig gebruikt word maar als ik het gebruik moet ik niet eerst 4u als een gek staan te stoken voor dat het warm word.
 
Dat is wel de mooiste oplossing, maar hoe werkt dat? Mijn ketel zit op de verdieping, dichtsbijzijnde radiator op 7-8m van de schuur.
Kosten zijn leidingen in de grond met de benodigde isolatie en in mijn geval 2 radiatoren dus?

Kosten zijn inderdaad 2 radiatoren met thermostaatkraan (MP staat er vol mee) en de Unipor leiding, ook die heb ik betaalbaar via MP aangeschaft.
Bij mij staat de ketel ook op zolder, en de schuurradiatoren draaien gewoon mee op de huiskamerthermostaat.

Je moet alleen een extra vorst beveiliging inbouwen.
De makkelijkste manier is een 2e thermostaat in de schuur, die bij extreme kou de ketel inschakelt.
Dat was bij mij niet mogelijk, dus ik heb in de schuur een 2e pomp geplaatst met eigen thermostaat.
Als het nu echt te koud wordt in de schuur, trekt deze de restwarmte uit het huis, waarna de huiskamer thermostaat vanzelf weer inschakelt.
 
gezien hetgeen je aangegeven hebt en afgewezen hebt in de Op en de reacties denk ik dat een gewone schuurkachel het beste is :

1635567342132505009_2ef4cd16-9edf-4dae-a454-e66ce5212d68.jpg


dit zal wat duurder zijn qua stroom , maar als dat het probleem is kan je toch beter panelen nemen en buiten het zicht monteren.

je geeft aan alleen de deur, ramen en een stuk plafond aan te pakken en de rest vd verbouwing kost al genoeg.

Is prima hoor ;) maar een dergelijk kacheltje kost niet veel , hoeft alleen aan voor die 15 graden op die paar dagen die je noemt en die paar dagen (ok weken dit jaar) dat het vriest.
je kan er zelfs een verbruiksmetertje tussen hangen om te zien wat hij verbruikt om zo inzicht te krijgen wat je kan besparen bij een andere 'setup' .

dit ding kan best lawaai maken maar als die verhit tot 20 graden kan je best even sleutelen tot het onder de 15 word lijkt me.


overigens ben ik totaal niet thuis in deze materie dus hoor graag wat er aan bovenstaande niet klopt, kan ik daar ook nog wat mee :)
 
Laatst bewerkt:
Kosten zijn inderdaad 2 radiatoren met thermostaatkraan (MP staat er vol mee) en de Unipor leiding, ook die heb ik betaalbaar via MP aangeschaft.
Bij mij staat de ketel ook op zolder, en de schuurradiatoren draaien gewoon mee op de huiskamerthermostaat.

Je moet alleen een extra vorst beveiliging inbouwen.
De makkelijkste manier is een 2e thermostaat in de schuur, die bij extreme kou de ketel inschakelt.
Dat was bij mij niet mogelijk, dus ik heb in de schuur een 2e pomp geplaatst met eigen thermostaat.
Als het nu echt te koud wordt in de schuur, trekt deze de restwarmte uit het huis, waarna de huiskamer thermostaat vanzelf weer inschakelt.

Dit klinkt allemaal goed. Voor in de schuur hoeft het niet mooi te zijn maar zolang het goed is.
Heb nog wel iemand in de installatie techniek die me daar tzt mee kan helpen.
 
gezien hetgeen je aangegeven hebt en afgewezen hebt in de Op en de reacties denk ik dat een gewone schuurkachel het beste is :

[afbeelding]

dit zal wat duurder zijn qua stroom , maar als dat het probleem is kan je toch beter panelen nemen en buiten het zicht monteren.

je geeft aan alleen de deur, ramen en een stuk plafond aan te pakken en de rest vd verbouwing kost al genoeg.

Is prima hoor ;) maar een dergelijk kacheltje kost niet veel , hoeft alleen aan voor die 15 graden op die paar dagen die je noemt en die paar dagen (ok weken dit jaar) dat het vriest.
je kan er zelfs een verbruiksmetertje tussen hangen om te zien wat hij verbruikt om zo inzicht te krijgen wat je kan besparen bij een andere 'setup' .

dit ding kan best lawaai maken maar als die verhit tot 20 graden kan je best even sleutelen tot het onder de 15 word lijkt me.


overigens ben ik totaal niet thuis in deze materie dus hoor graag wat er aan bovenstaande niet klopt, kan ik daar ook nog wat mee :)

Deze dingen gaan maar tot 4kw en zou misschien in de kleine ruimte als vorstbeveiliging kunnen maar het grote deel ga je daar nooit aangenaam mee krijgen. En als ik dan toch het grote deel op de CV aansluit is het kleine deel erbij maar weinig werk.
 
Als je een losse box hebt zonder nutsvoorzieningen is zo'n losse kachel op wat voor brandstof dan ook een leuke optie. Maar ik vermoed dat de garage bij je huis hoort en er alleen maar eigen grond tussen ligt. Dan is aansluiten op je bestaande CV of, bij grotere hokken een eigen kleine cv ketel de enige mooie oplossing imo...
 
Als je een losse box hebt zonder nutsvoorzieningen is zo'n losse kachel op wat voor brandstof dan ook een leuke optie. Maar ik vermoed dat de garage bij je huis hoort en er alleen maar eigen grond tussen ligt. Dan is aansluiten op je bestaande CV of, bij grotere hokken een eigen kleine cv ketel de enige mooie oplossing imo...

Is idd allemaal eigen grond

[me="Roy "R""]is/word groot grond bezitter.[/me]
 
Mijn schuur heb ik verwarmd met een kleine gevelkachel. Prima droge warmte gereedschappen roesten niet en verbruik TOV een CV zeer zuinig. Wel een beschermde koperen leiding trekken in de grond met een afsluiter in de woning en natuurlijk in de schuur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan