Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.419
35.846
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
Een ketel heeft zijn vermogen echt niet nodig voor de verwarming van de radiatoren maar voor het warm water.

Als dat zo zou zijn heeft ieder huis dezelfde ketel.

Bij aanschaf complete CV installatie moet de inhoud van iedere te verwarmen ruimte opgegeven worden, Zelfs de ligging (noordkant zuidkant) , mate van isolatie en de raam oppervlakte.
Of je een tussenwoning hebt of vrijstaand ?
https://www.warmteservice.nl/advisor/cv


Daarnaast bepaald de CW04 CW05 de hoeveelheid tapwater.


Op iedere radiator een thermostaat kraan , en de ketel alleen te laten reageren op de water temperatuur is een mogelijkheid.
Of het de beste is , denk ik niet.
Eenvoudig klein keteltje is eenvoudiger te regelen en op den duur goedkoper.

Voor €700 heb je een gloednieuwe ketel.
Maar op marktplaats kan je best goedkopere vinden

Edit: ik zie ze daar al vanaf €100
 
Laatst bewerkt:
De 1 jaar oude ATAG HR ketel hangt op de 1e verdieping.

En beneden zitten er 4, boven verwacht ik dat er 3 komen (elke nog te bouwen kamer 1).

Daar zou de ketel voor geschikt zijn, of die ook het vermogen voor de extra radiatoren in de schuur heeft weet ik nog niet.

Edit: Ik kan in principe nu nog wel redelijk eenvoudig vanaf de ketel een extra zone naar de schuur laten gaan omdat er toch nog standleidingen voor de nieuwe badkamer die van onder de boven verplaatst word komen.

Ik zou elke nog te plaatsen radiator voorzien van een thermostaatkraan met knop aansluiting M30x1,5. Met deze aansluiting kan je eventueel in de toekomst eenvoudig een slimme variant erop schroeven zonder verloopstukjes of vervangen van het thermostaathuis.

Afhankelijk van de kosten die je ervoor moet maken en de moeite die je moet doen kan het zeker handig zijn om alvast leiding te leggen voor eventueel CV in de schuur. Ik zou het niet te gek maken want je moet er rekening mee houden dat je die leidingen niet gaat gebruiken. Een systeem met zoneklep en bijbehorend materiaal zou wel eens meer kunnen kosten dan los spul. Bijv een opstelling met Tado thermostaat en radiatorknoppen heb je voor €520. Dan kan je huis en schuur apart regelen.
 
En wanneer slaat je ketel dan aan ?
Als ik s'avonds mijn verwarming uitzet, is de volgende ochtend de temperatuur gezakt tot 17 graden.
Een slecht geïsoleerde schuur is dan afhankelijk vd buiten temperatuur nog veel verder gedaald.

Voor die €520 heb je een Tado thermostaat en 4 knoppen. In de situatie ga ik uit van 3 radiatoren in de woonkamer met elk een slimme knop, de rest van de radiatoren in huis met een standaard thermostaatknop. De vierde slimme knop gaat in de schuur. De ketel slaat aan wanneer óf de knop in de schuur vraagt om warmte, óf als de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt.
Je bedient de thermostaat in de woonkamer en radiatorkranen in huis zoals je gewend bent ('dom' systeem). Als het huis warm is en de schuur vraagt om warmte dan zijn de kranen in huis dicht en die in de schuur open.
In het huis veranderd daarmee nagenoeg niks aan de functionaliteit (behalve de toegevoegde gadgets van bediening via telefoon/taglet/pc etc). Het zit tussen een dom en een volledig slim systeem in.

Gewoon een alternatief voor de zonekleppen met bijbehorende thermostaten dat wel eens meer kan gaan kosten dan €520.

De noodzaak om zones te maken is denk ik het worst case scenario qua kosten van de CV optie.

Nogmaals als kosten het belangrijkste punt zijn zou ik dit doen (en eventueel alvast de loze CV leidingen aanleggen nu je toch bezig bent):

Wat je ook kan doen is een simpel los elektrisch kacheltje neerzetten met een verbruiksmetertje tussen stekker en stopcontact. Dat kijk je een winter aan, rekent uit wat het je gekost heeft en wat je de komende x jaar kwijt gaat zijn. Vervolgens ga je kijken naar wat je daarvoor kan kopen.
Wellicht is de isolatie goed genoeg en de temperatuurbehoefte zo laag dat elke andere investering zinloos blijkt.

Ik wist trouwens niet dat je een 2de hands ketel voor €100 van marktplaats kan halen. Lijkt me daarmee ook een zeer goede optie. Een CV ketel ophangen is prima zelf te doen, ik heb er een paar weken terug een verplaatst. Lijkt een stuk moeilijker dan het is. Na afloop netjes een brand en koolmonoxide melder ophangen en even een mannetje langs laten komen voor CV ketel onderhoud. Als het niet klopt gaat hij vanzelf wel piepen :P
 
Laatst bewerkt:
Als dat zo zou zijn heeft ieder huis dezelfde ketel.

Bij aanschaf complete CV installatie moet de inhoud van iedere te verwarmen ruimte opgegeven worden, Zelfs de ligging (noordkant zuidkant) , mate van isolatie en de raam oppervlakte.
Of je een tussenwoning hebt of vrijstaand ?
https://www.warmteservice.nl/advisor/cv


Daarnaast bepaald de CW04 CW05 de hoeveelheid tapwater.


Op iedere radiator een thermostaat kraan , en de ketel alleen te laten reageren op de water temperatuur is een mogelijkheid.
Of het de beste is , denk ik niet.
Eenvoudig klein keteltje is eenvoudiger te regelen en op den duur goedkoper.

Voor €700 heb je een gloednieuwe ketel.
Maar op marktplaats kan je best goedkopere vinden

Edit: ik zie ze daar al vanaf €100


Tja waarom zou dat toch zijn bij een complete cv installatie?
Goh omdat de capaciteit van je radiatoren bepaald moet worden ivm de te verwarmen ruimte.

Als je goed op had gelet dan zou je weten dat de capaciteit van de ketel daar meestal geen onderdeel van uit maakt, iig niet voor een "normaal" woonhuis, de meeste woonhuisketels zitten tussen de 24 en 32 kw en dat heeft puur met het tapwater te maken, cw4, 5 of zelfs 6 des te hoger de cw waarde des te hoger vaak het vermogen van de ketel, wij hebben hier 17 radiatoren en praktisch een ongeisoleerde boerderij is gewoon een 26kw keteltje.

Voor puur alleen de cv zou een 12kw ketel voor de meeste huizen al volstaan, want het water wordt langzaam opgewarmd en rondgepompt, daar heb je niet veel vermogen voor nodig, voor warm water wel, want dat gaat er snel doorheen en moet dus zeer snel opgewarmd worden, voor de verwarming is dat niet nodig.
 
Voor die €520 heb je een Tado thermostaat en 4 knoppen. In de situatie ga ik uit van 3 radiatoren in de woonkamer met elk een slimme knop, de rest van de radiatoren in huis met een standaard thermostaatknop. De vierde slimme knop gaat in de schuur. De ketel slaat aan wanneer óf de knop in de schuur vraagt om warmte, óf als de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt.
Je bedient de thermostaat in de woonkamer en radiatorkranen in huis zoals je gewend bent ('dom' systeem). Als het huis warm is en de schuur vraagt om warmte dan zijn de kranen in huis dicht en die in de schuur open.
In het huis veranderd daarmee nagenoeg niks aan de functionaliteit (behalve de toegevoegde gadgets van bediening via telefoon/taglet/pc etc). Het zit tussen een dom en een volledig slim systeem in.

Gewoon een alternatief voor de zonekleppen met bijbehorende thermostaten dat wel eens meer kan gaan kosten dan €520.

De noodzaak om zones te maken is denk ik het worst case scenario qua kosten van de CV optie.

Dat systeem kon ik nog niet.
Dus in principe heb je dan 4 thermostaten die de ketel aansturen en tegelijk de ruimte regelen.
 
Tja waarom zou dat toch zijn bij een complete cv installatie?
Goh omdat de capaciteit van je radiatoren bepaald moet worden ivm de te verwarmen ruimte.

Als je goed op had gelet dan zou je weten dat de capaciteit van de ketel daar meestal geen onderdeel van uit maakt, iig niet voor een "normaal" woonhuis, de meeste woonhuisketels zitten tussen de 24 en 32 kw en dat heeft puur met het tapwater te maken, cw4, 5 of zelfs 6 des te hoger de cw waarde des te hoger vaak het vermogen van de ketel, wij hebben hier 17 radiatoren en praktisch een ongeisoleerde boerderij is gewoon een 26kw keteltje.

Voor puur alleen de cv zou een 12kw ketel voor de meeste huizen al volstaan, want het water wordt langzaam opgewarmd en rondgepompt, daar heb je niet veel vermogen voor nodig, voor warm water wel, want dat gaat er snel doorheen en moet dus zeer snel opgewarmd worden, voor de verwarming is dat niet nodig.

Ik ben het met je eens dat hoe hoger de CW waarde des te groter vermogen ketel.
En ook dat de meeste ketels wat overbemeten zijn.
Hoe dat bij TS zit weet ik niet.
Klein keteltje ? ongeisoleerde boerderij enz , enz.

Wat ik bedoel is dat er wel gecontroleerd moet worden of het wat vermogen betreft wel kan
 
Voor die €520 heb je een Tado thermostaat en 4 knoppen. In de situatie ga ik uit van 3 radiatoren in de woonkamer met elk een slimme knop, de rest van de radiatoren in huis met een standaard thermostaatknop. De vierde slimme knop gaat in de schuur. De ketel slaat aan wanneer óf de knop in de schuur vraagt om warmte, óf als de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt.
Je bedient de thermostaat in de woonkamer en radiatorkranen in huis zoals je gewend bent ('dom' systeem). Als het huis warm is en de schuur vraagt om warmte dan zijn de kranen in huis dicht en die in de schuur open.
In het huis veranderd daarmee nagenoeg niks aan de functionaliteit (behalve de toegevoegde gadgets van bediening via telefoon/taglet/pc etc). Het zit tussen een dom en een volledig slim systeem in.

Gewoon een alternatief voor de zonekleppen met bijbehorende thermostaten dat wel eens meer kan gaan kosten dan €520.

De noodzaak om zones te maken is denk ik het worst case scenario qua kosten van de CV optie.

Nogmaals als kosten het belangrijkste punt zijn zou ik dit doen (en eventueel alvast de loze CV leidingen aanleggen nu je toch bezig bent):Ik wist trouwens niet dat je een 2de hands ketel voor €100 van marktplaats kan halen. Lijkt me daarmee ook een zeer goede optie. Een CV ketel ophangen is prima zelf te doen, ik heb er een paar weken terug een verplaatst. Lijkt een stuk moeilijker dan het is. Na afloop netjes een brand en koolmonoxide melder ophangen en even een mannetje langs laten komen voor CV ketel onderhoud. Als het niet klopt gaat hij vanzelf wel piepen :P

Moet je alleen wel nog een gasleiding leggen, weet niet hoe makkelijk/duur zoiets is (door een vakman natuurlijk).
 
Ik ben het met je eens dat hoe hoger de CW waarde des te groter vermogen ketel.
En ook dat de meeste ketels wat overbemeten zijn.
Hoe dat bij TS zit weet ik niet.
Klein keteltje ? ongeisoleerde boerderij enz , enz.

Wat ik bedoel is dat er wel gecontroleerd moet worden of het wat vermogen betreft wel kan

Huis is van '87 maar ik vind de ketel klein. Ben alleen vrijdag pas weer thuis om te kijken wat hij nu eigenlijk voor vermogen heeft.
 
Dit geldt ook als je overal thermostaat kranen monteer, (moderne en ouderwetse)

Waarom zou dat niet werken dan?

Zo'n thermostaatknop gaat open bij een bepaalde temperatuur en dicht bij een andere temperatuur, de ketel zal dat worst wezen.

En wanneer slaat je ketel dan aan ?
Als ik s'avonds mijn verwarming uitzet, is de volgende ochtend de temperatuur gezakt tot 17 graden.
Een slecht geïsoleerde schuur is dan afhankelijk vd buiten temperatuur nog veel verder gedaald.

De nieuwe ketels slaan ook aan als de watertemp. die retour komt de koud is tov de watertemp. die eruit gaat dus het is wel mogelijk.

Het is al gezegd.
Parallel een extra thermostaat die in de schuur zit en aanspringt als het in de schuur te koud wordt.

Nadeel: in huis word het dan te warm , tenzij je daar ook thermostaat kranen monteer.
Regeltechnisch gezien is echt een apart keteltje in de schuur het comfortabelst
Want het is maar de vraag of de ketel in het huis voldoende vermogen heeft voor de extra radiatoren in de schuur


Met een modulerende ketel gaat dit niet, dan kan er maar 1 thermostaat aangesloten worden.
 
Dat systeem kon ik nog niet.
Dus in principe heb je dan 4 thermostaten die de ketel aansturen en tegelijk de ruimte regelen.

Bijna. De 'slimme' thermostaten in de woonkamer zijn in dit geval niet erg slim. Deze meten geen temperatuur of sturen de CV, dat doet de thermostaat in de woonkamer. De opstelling die ik noem zorgt er enkel voor dat de schuur en het huis hun eigen warmte vraag kunnen doen.

In een mooiere opstelling heeft elke radiator zijn eigen slimme knop. Elke kamer is dan een zone die een warmtevraag kan doen.

Tis wat, zo'n CV systeem :P

Met een modulerende ketel gaat dit niet, dan kan er maar 1 thermostaat aangesloten worden.

Oa Honeywell en Tado hebben systemen waarbij dit wel degelijk kan.
 
Laatst bewerkt:
Huis is van '87 maar ik vind de ketel klein. Ben alleen vrijdag pas weer thuis om te kijken wat hij nu eigenlijk voor vermogen heeft.

Het formaat van de ketel hoeft niks te zeggen.

Toen mijn oude ketel kapot ging (in 2008) heb ik deze vervangen voor een remeha avanta.
Deze was dik de helft kleiner dan zijn voorganger maar had toch wat meer vermogen (28 kw)
 
Ik ben het met je eens dat hoe hoger de CW waarde des te groter vermogen ketel.
En ook dat de meeste ketels wat overbemeten zijn.
Hoe dat bij TS zit weet ik niet.
Klein keteltje ? ongeisoleerde boerderij enz , enz.

Wat ik bedoel is dat er wel gecontroleerd moet worden of het wat vermogen betreft wel kan


Geloof me het tapwater bepaald in 99% van de gevallen het vermogen van de ketel, niet het cv gedeelte, of je moet in een kasteel wonen :)
Kijk maar eens naar de wattages van de radiatoren voor een gemiddeld huis en kijk waar je op uit komt.
 
Bijna. De 'slimme' thermostaten in de woonkamer zijn in dit geval niet erg slim. Deze meten geen temperatuur of sturen de CV, dat doet de thermostaat in de woonkamer. De opstelling die ik noem zorgt er enkel voor dat de schuur en het huis hun eigen warmte vraag kunnen doen.

Ik een mooiere opstelling heeft elke radiator zijn eigen slimme knop. Elke kamer is dan een zone die een warmtevraag kan doen.

Tis wat, zo'n CV systeem :POa Honeywell en Tado hebben systemen waarbij dit wel degelijk kan.

Dat is niet gek, ik had het over een extra thermostaat parallel aansluiten en dat is iets wat met zo'n honeywell/tado systeem niet het geval is.

In dat geval wordt de centrale unit aangesloten op de cv-ketel en de knoppen communiceren met deze centrale unit. deze werkt dus eigenlijk als een soort gateway.

tis wat, regeltechniek :P ;)
 
Je hebt tegenwoordig heel kleine ketels met flink vervmogen.

Heb zelf een 28 kw. Ketel, van 1 jaar oud. Het ding is de helft kleiner dan zijn voorganger. Voor het cv gedeelte het vermogen afgeknepen naar 50% anders is het retourwater te heet en verlies ik rendement. Een nieuwe kost rond de 700 a 750. Warmteservice is een van de voordeligste leveranciers. De gemiddelde ketel gaat een jaar of 14 a 15 mee. 2e hands heeft alleen zin als de ketel niet te oud is/
 
Eerste 2 regels gelezen ?

Ja alleen spreek je dat in de volgende twee regels weer tegen :)
Vandaar mijn reactie, ga maar eens rekenen.
En zie reactie vroembert

Apart keteltje in je schuur is niet verkeerd, heb je gelijk een wrarmwatervoorziening, moet je alleen gas en koud water naar je schuur brengen.
 
Laatst bewerkt:
Enige waar "we" nu geen rekening mee houden... als ik een cv aansluit in de hele schuur moet ik die ook de hele winter compleet vorstvrij houden. Ook het grote deel! Dat zal vast redelijk wat extra gas kosten? Zou het dan nog steeds lonend zijn?

En het idee was, kleine deel vorstvrij en grote deel alleen opstoken als ik er gewerkt war relatief weinig is.
 
Laatst bewerkt:
Ja alleen spreek je dat in de volgende twee regels weer tegen :)
Vandaar mijn reactie, ga maar eens rekenen.
En zie reactie vroembert

Apart keteltje in je schuur is niet verkeerd, heb je gelijk een wrarmwatervoorziening, moet je alleen gas en koud water naar je schuur brengen.

Water heb ik er niet nodig en ligt er ook nu nog niet... heeft een ketel een aansluiting op het waternet nodig? :$
 
Ja alleen spreek je dat in de volgende twee regels weer tegen :)
Vandaar mijn reactie, ga maar eens rekenen.

Dat was niet de bedoeling.
Maar er zijn huiseigenaren die nog net voor de verkoop een nieuwe ketel plaatsen.
Zo goedkoop mogelijk, want dat staat zo lekker bij de verkoop "nieuwe cv ketel"
Niet zomaar er vanuit gaan dat het kan.
Ik hoop voor TS dat het wel kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan