Hoe ga ik mijn schuur ruimtes verwarmen?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.527
36.003
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Goed... ik ben druk aan het verbouwen in mijn nieuwe half vrijstaande woning waar ook een mooie vrijstaande schuur bij staat die ik wil verwarmen.

De schuur heeft (nu nog) enkel glas, spouwmuur zonder isolatie, een houten tussen vloer en een ongeisoleerd dak. De garagedeuren zijn die metalen flutdingen maar ook die zullen tzt vervangen worden voor geisoleerde varianten.

Het kleine deel van 2m90 breed bij 4m80 diep en ongeveer 3m hoog (=13,92 m2 / 41,76 m3) wil ik continu vorstvrij houden voor de motoren, verf en andere rotzooi die daar baad bij heeft. Zal hier het plafond ook nog extra isoleren.
Daarnaast (gescheiden door een 1 steens muurtje), het grote deel van 6m50 breed bij 4m80 diep en ook ongeveer 3m hoog (31,2 m2 / 93,6 m3) word werkplaats en hoeft dus alleen bij behoefte op een graad of 15 gestookt te worden. En dat is maar een paar dagen in de maand in de winter.

Wat is wijsheid qua kosten en haalbaarheid?
Electrisch, gas, CV? Voor welke ruimtes?

Zibro valt af, nare geur.
Geen lawaaierige kachels.
 
Laatst bewerkt:
Het effect is helemaal niet hetzelfde, want met simpelweg een tweede thermostaat op een modulerende ketel werkt het simpelweg niet.

Of je gaat even mierenneuken over elke zin dat kan natuurlijk ook. Ik doelde natuurlijk op de functionaliteit van de 2de thermostaat, het interesseert de gebruiker geen hol welk kastje daadwerkelijk met de CV praat.
 
Als dat zo zou zijn heeft ieder huis dezelfde ketel.

Bij aanschaf complete CV installatie moet de inhoud van iedere te verwarmen ruimte opgegeven worden, Zelfs de ligging (noordkant zuidkant) , mate van isolatie en de raam oppervlakte.
Of je een tussenwoning hebt of vrijstaand ?
https://www.warmteservice.nl/advisor/cv


Daarnaast bepaald de CW04 CW05 de hoeveelheid tapwater.


Op iedere radiator een thermostaat kraan , en de ketel alleen te laten reageren op de water temperatuur is een mogelijkheid.
Of het de beste is , denk ik niet.
Eenvoudig klein keteltje is eenvoudiger te regelen en op den duur goedkoper.

Voor €700 heb je een gloednieuwe ketel.
Maar op marktplaats kan je best goedkopere vinden

Edit: ik zie ze daar al vanaf €100

Ik had een Nefit Turbo welke maar één seizoen heeft gebrand op MP gezet. De circulatiepomp van zo'n ketel kost verkoop 340 euro en de ventilator kost 155 euro.

Het hoogste bod was 50 euro en dat gun ik die koopjesjagers niet, dus heb ik hem gratis aan Henk Oud ijzer meegegeven.
 
als je gaat sleutelen in de schuur is water om je handen te wassen toch heel handig is mijn mening...of loop je met vieze handen naar binnen om in de keuken je handen te gaan wassen.

Daar is mooie garagezeep voor waar je geen water bij nodig hebt en wat je kunt afvegen aan een oude doek of een rol garagepapier.
 
Dat was niet de bedoeling.
Maar er zijn huiseigenaren die nog net voor de verkoop een nieuwe ketel plaatsen.
Zo goedkoop mogelijk, want dat staat zo lekker bij de verkoop "nieuwe cv ketel"
Niet zomaar er vanuit gaan dat het kan.
Ik hoop voor TS dat het wel kan.

Huis was van mijn ouders met recht van gebruik voor mijn oma, die zullen me niet met opzet een oor aannaaien :P
 
Of je gaat even mierenneuken over elke zin dat kan natuurlijk ook. Ik doelde natuurlijk op de functionaliteit van de 2de thermostaat, het interesseert de gebruiker geen hol welk kastje daadwerkelijk met de CV praat.

Als je ergens verstand van denkt te hebben zal je ook de juiste informatie moeten verschaffen want anders heeft TS er niks aan.

Jij reageerde op mijn reactie waarin ik aangaf dat een tweede thermostaat niet ging werken door te zeggen dat het wel kon, dmv een systeem van honeywell/tado.
Dat het volgens 2 totaal vershillende principes werkt vergeet je voor het gemak want bij beide word de verwarming warm :')

En of het de TS geen hol uitmaakt welk kastje met de ketel praat? ik denk het wel want het is toch jammer als je goedkoop denkt uit te zijn door even een extra thermostaatje te kopen en vervolgens in de kou te zitten omdat de ketel niet goed functioneert :W

Je mag het verder mierenneuken vinden, ik hou het er maar op dat kennis ontoereikend is ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik had een Nefit Turbo welke maar één seizoen heeft gebrand op MP gezet. De circulatiepomp van zo'n ketel kost verkoop 340 euro en de ventilator kost 155 euro.

Het hoogste bod was 50 euro en dat gun ik die koopjesjagers niet, dus heb ik hem gratis aan Henk Oud ijzer meegegeven.

Meestal zijn het handelaren die dergelijke biedingen doen om het daarna weer door te verkopen. Als je reacties krijgt van "het ding is niks meer waard, raak je nooit kwijt etc...". Dan weet je genoeg ==> handelaar.
Diegene die het wil kopen voor eigen gebruik komt doorgaans met een reeël bod/tegenbod.
 
Enige waar "we" nu geen rekening mee houden... als ik een cv aansluit in de hele schuur moet ik die ook de hele winter compleet vorstvrij houden. Ook het grote deel! Dat zal vast redelijk wat extra gas kosten? Zou het dan nog steeds lonend zijn?

En het idee was, kleine deel vorstvrij en grote deel alleen opstoken als ik er gewerkt war relatief weinig is.


Het is niet voor niets, dat ik met de optie van de pelletkachel kwam. Simpele installatie, afvoer kan met een muurdoorvoer, dus goedkoop. Stopcontact is voldoende, hoeft niet vorstvrij te staan, met subsidie regeling waarschijnlijk stukken goedkoper als een ketel of leidingen naar huis met regeling er op en de kosten van vorstvrij houden. Zelfs de kleine hebben een vrij hoog vermogen. Hang er een wasemkap boven, die uitkomt in de grote ruimte, dan blaas je daar de warmte zo naar toe. Ze worden geregeld met een thermostaat, dus ook alleen in de kleine ruimte te gebruiken.
 
Het is niet voor niets, dat ik met de optie van de pelletkachel kwam. Simpele installatie, afvoer kan met een muurdoorvoer, dus goedkoop. Stopcontact is voldoende, hoeft niet vorstvrij te staan, met subsidie regeling waarschijnlijk stukken goedkoper als een ketel of leidingen naar huis met regeling er op en de kosten van vorstvrij houden. Zelfs de kleine hebben een vrij hoog vermogen. Hang er een wasemkap boven, die uitkomt in de grote ruimte, dan blaas je daar de warmte zo naar toe. Ze worden geregeld met een thermostaat, dus ook alleen in de kleine ruimte te gebruiken.

Zal me er nog eens in verdiepen, weet nog niet hoe zo'n ding precies werkt qua bijvullen enzo. En wat depellets kosten.

Ben de hele week van huis namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Pellets mik je er zo in, pellets zijn betaalbaar en als je de kachel niet gebruikt, kan hij helemaal uit. Ketel moet blijven werken, anders loopt de pomp vast.
 
gasleiding leggen en een heater aan plafond ophangen :) stook je in een paar seconden alles warm.

stoken!!!!!!

http://link.marktplaats.nl/m1109366513

Oh ja die hebben we aan de zaak ook.
Maar dan heb ik weer maar 1 hok warm, moet de andere kant nog vorst vrij worden...


Óf ik tik de enkel steens muur er tussenuit en houdt het hele hok vorst vrij... maar vind dat weer zonde.
En dat ding is wat overbemeten.
 
Laatst bewerkt:
Ja Roy verwarmen kost nu eenmaal geld.
Je kan van de verschillende opties de positieve kant zien of constant beren :-)

Je kan ook een gevelkacheltje op gas/flessen ophangen, ben je voor 150 euro klaar
je kan er zelfs in elk hok een ophangen met automatische starter op diegene die het ene hok vorstvrij moet houden.
of een dieselblower.
Mogelijkheden genoeg.

Elke vorm heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Ja Roy verwarmen kost nu eenmaal geld.
Je kan van de verschillende opties de positieve kant zien of constant beren :-)

Je kan ook een gevelkacheltje op gas/flessen ophangen, ben je voor 150 euro klaar
of een dieselblower

Elke vorm heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen.

Ja keuzes keuzes. Wou dat ik geld kon schijten.
 
lol

een advies, als je het doet, doe het goed heb je jaren plezier van
Ik heb nu in de schuur/diverse ruimtes 10 radiatoren hangen.
Ketel hangt er ook voor warmwater keuken en douche en die moet de schuur gaan verwarmen, moet alleen de radiatoren nog aansluiten, maar dat moet al een paar jaar, ook keuzes, gewoon langzaam aan, stapje voor stapje.
 
Ja dat sowieso.

Gasflessen moet je te vaak wisselen, dus minimaal gasleiding.

Want van gas krijg je alleen vocht als je geen aan en afvoer van lucht hebt toch?


Cv zou wel de voorkeur hebben maar dan alleen het kleine deel en dan is het weer niet praktisch. Want veel kosten en weinig gebruik.



Dus ik denk...
Eerst isoleren (dubbel glas, garagedeuren, dak) dan eens kijken hoeveel stroom ik verbruik in het kleine deel met een elektrische kachel.
Het grote deel zou dan met propaan en goede aan/afvoer het grote deel wel warm kan stoken.
(Of pellets)
 
Laatst bewerkt:
En daar blijft hij hoe lang op branden? Op 1 zo'n vracht.


Hangt van de kachel af. Ik lees her en der 14 uur minimaal, tot 35 a 40 uur maximaal, afhankelijk van de tijd dat er daadwerkelijk warmtevraag is. Pelletkachels gaan automatisch uit, als de gewenste temperatuur is bereikt en starten ook weer vanzelf.
 
gasfles valt wel mee hoor maar open verbranding geeft vocht en co2, dus moet je extra ventileren.
Zoals ik al zei, elke vorm heeft zijn voor en nadelen.
Mijn schuur waar ik nu met gasfles verwarm is 7x5x4 meter en doe een winter met de fles, campingfles 20 liter ofzo, ergste kou eruit is zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan