ketting clipje links of rechts om?

danivink

Rookie
9 jan 2017
1
0
hallo ik ben bezig met het vernieuwen van me tandwielen en ketting van me ktm 125 nou had ik gehoord dat het uitmaakt welke kant je het ketting clipje monteert aangezien ik ze best vaak breek had ik de vraag: weet iemand of het clipje links of rechts om moet?

bedankt alvast!
 
Hoi,dat clipje moet met de dichte kant richting de voorkant wijzen,dus met de draairichting van je ketting aan de voorkant zitten.



Edit: Welkom op MF, :)
 
Laatst bewerkt:
Dani, als je van plan bent om 300+ km/u te gaan rijden zou ik een geklonken sluitschakel nemen, maar heel lang geleden reden wij gewoon rond 200 km/u op Zandvoort met een clipje hoor, wel met de gesloten kant in de draairichting zoals gezegd.
 
Op een 125 is het toch niet zo'n probleem?

Met een 125cc kan je ook 130 rijden. Ik zou me er niet fijn bij voelen.

Maar om ontipic te blijven. Het antwoord is gegeven. De DICHTE kant naar de draairichting. Mocht het visje ergens tegen aan komen, of iets tegen het visje, dan schiet hij er niet af.
 
Laatst bewerkt:
Wat breek je nou vaak, clipjes (visjes) of je ketting?

Beiden niet als het goed is :). en visjes meestal ook niet want de meesten rijden met een geklonken sluitschakel. Hij zal ook niet snel breken, eerder er af schieten om wat voor reden dan ook. (ketting schoonmaken, een lolbroek die je haat, blijven haken). Maar dit is net zo'n discussie als de action olie in je motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
als ik lees dat je ze best vaak breekt dan denk ik dat je ze niet goed monteert.
nooit uitbuigen en eroverheen wrikken, dan breken ze.

kan het wel uitleggen maar heb ff voor je gegoegeld.

en de discussie , vroeger werden die visjes gewoon gebruikt in de racerij, geborgd met wat siliconenkit en eventueel nog een borgdraadje eromheen.

full
 
Ik lees een paar keer van het breken van de ketting en er zijn dan antwoorden die dan denken dat de ketting of de sluitschakel (visje) echt breken.

Hier wordt onder breken verstaan het verwijden van de sluitschakel om de ketting bijvoorbeeld schoon te maken of in kettingvet te leggen.
 
Met een 125cc kan je ook 130 rijden. Ik zou me er niet fijn bij voelen.

Maar om ontipic te blijven. Het antwoord is gegeven. De DICHTE kant naar de draairichting. Mocht het visje ergens tegen aan komen, of iets tegen het visje, dan schiet hij er niet af.
Het maakt niet veel uit hoe jij je voelt. Voor emoties moet je naar het Viva forum. Een visje is een prima sluiting. Punt.
 
Laatst bewerkt:
Met een 125cc kan je ook 130 rijden. Ik zou me er niet fijn bij voelen.

Maar om ontipic te blijven. Het antwoord is gegeven. De DICHTE kant naar de draairichting. Mocht het visje ergens tegen aan komen, of iets tegen het visje, dan schiet hij er niet af.

Heb hier een motor met 300+ pk staan, en de ketting zit met een visje dicht.

Guess what?

Nog nooit los gekomen.
 
In principe is een sluitschakel met een visje net zo sterk als een geklonken sluitschakel.

Onder het visje zit de sluitplaat die alle krachten opneemt. Het visje dient alleen maar om de sluitplaat op zijn plek te houden. Dus het visje moet met enig beleid (zie de tekening hierboven) geplaatst worden.

Dat de gesloten kant van het visje naar voren moet wijzen is nog uit de tijd van kettingen zonder kettingbeschermers. De open kant van het visje kon eens achter je broekspijp blijven hangen en zo weg springen :+
 
De gesloten kant van het visje met de draairichting mee heeft iets te maken met middelpuntvliedende kracht 8-)

Ketting gaat heel regelmatig met behoorlijk hoge snelheid nogal kort de bocht om. En aangezien alles de neiging heeft om op snelheid in principe rechtdoor te willen 8-)
 
De gesloten kant van het visje met de draairichting mee heeft iets te maken met middelpuntvliedende kracht 8-)

ik probeer mij te visualiseren hoe een "omgekeerd" visje vanzelf rechtdoor zou gaan als het het kleine tandwiel vooraan moet passeren, maar ik slaag er niet in.

omgekeerd (juiste richting) wel, maar dan klopt je theorie niet meer :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan