ketting clipje links of rechts om?

danivink

Rookie
9 jan 2017
1
0
hallo ik ben bezig met het vernieuwen van me tandwielen en ketting van me ktm 125 nou had ik gehoord dat het uitmaakt welke kant je het ketting clipje monteert aangezien ik ze best vaak breek had ik de vraag: weet iemand of het clipje links of rechts om moet?

bedankt alvast!
 
Ik denk dat hij met "links of rechts om" bedoelt of het visje aan de buitenkant van de ketting (dus zichtbaar) of aan de kant van het wiel (dus niet zichtbaar) moet zitten.
Als het aan mij lag zou ik die aan de buitenkant van de ketting plaatsen, met de gesloten kant in de richting van het draaiende wiel als je vooruit rijdt.
 
Niks meer niks minder

Ja baas

Geloof mij dat met topsnelheden van boven de 250km/u en continu wisselende kettingbelastingen bij optrekken/overschakelen/terugschakelen tijdens een wegrace een verkeerd om gemonteerd visje er gegarandeerd vanaf komt. Zonder kettinggeleiders.
Moesten er altijd een borgdraadje om heen draaien en een dotje siliconenkit/pakking er op smeren om te voorkomen dat het visje er af kwam.
 
ik probeer mij te visualiseren hoe een "omgekeerd" visje vanzelf rechtdoor zou gaan als het het kleine tandwiel vooraan moet passeren, maar ik slaag er niet in.

omgekeerd (juiste richting) wel, maar dan klopt je theorie niet meer :?
:^
Als dat de reden zou zijn moet hij nou juist verkeerd om gemonteerd worden.
 
Het visje klemt/klikt met het open einde vast om de pen van de schakel.
Met het gesloten gedeelte schuift het visje alleen maar in de sleuf van de pen.
Als het visje verkeerd om gemonteerd wordt kan door de middelpunt vliedende kracht het open einde van het visje open buigen waardoor je ineens de klemkracht kwijt bent en het visje gewoon van de pennen af kan schuiven.

Maar be my guest en test het gerust uit. Zijn mijn benen en motorblok niet 8-)
 
Het visje klemt/klikt met het open einde vast om de pen van de schakel.
Met het gesloten gedeelte schuift het visje alleen maar in de sleuf van de pen.
Als het visje verkeerd om gemonteerd wordt kan door de middelpunt vliedende kracht het open einde van het visje open buigen waardoor je ineens de klemkracht kwijt bent en het visje gewoon van de pennen af kan schuiven.

Maar be my guest en test het gerust uit. Zijn mijn benen en motorblok niet 8-)

Mocht die al open willen buigen door de middelpunt vliedende kracht (waarom kijkt een fietsenmaker er dan ook naar?) dan maakt het toch niet uit welk kant het visje op zit? Het visje gaat met dezelfde snelheid dezelfde bocht om. Tevens wordt dan het binnenste pootje met dezelfde middelpunt vliedende kracht extra aangedrukt.

Zou sowieso tegen al mijn gevoel in druisen de ketting de andere kant op te laten lopen dan dat hij IN het visje gedrukt wordt...
 
Zolang je ketting schoon blijft en je rijd alleen maar verhard zal het allemaal wel meevallen.
IK ben 2x mijn ketting verloren met een visje.
Als je er een takje o.i.d. in je kettinggeleider komt en je rijd een stukje achteruit dan bestaat de kans dat je het visje eraf wipt. Je ketting loopt er pas af als die losse schalm er af dondert.
Ik ken ben niet de enige die zo zijn ketting heeft verloren.
 
Mocht die al open willen buigen door de middelpunt vliedende kracht (waarom kijkt een fietsenmaker er dan ook naar?) dan maakt het toch niet uit welk kant het visje op zit? Het visje gaat met dezelfde snelheid dezelfde bocht om. Tevens wordt dan het binnenste pootje met dezelfde middelpunt vliedende kracht extra aangedrukt.

Zou sowieso tegen al mijn gevoel in druisen de ketting de andere kant op te laten lopen dan dat hij IN het visje gedrukt wordt...

+

en mij maak je niet wijs dat de middelpunt vliedende kracht groter wordt dan de veerkracht van het visje zelf.
 
Het maakt niet uit aan welke kant van de ketting het visje zit voor de werking of de veiligheid. Meestal komt deze automatisch aan de linkerkant omdat bij de meeste motoren de ketting links zit en het bij de montage makkelijker is.

Wel moet de gesloten punt naar de draairichting wijzen als je vooruit rijdt.

Zelf kies ik bij motoren altijd voor klinken i.v.m. de veiligheid.
 
Vroeger motocross gereden en wat deden we toen met "het "visje:Ik knipte uit zo'n blikken sigarettendoosje een stripje van 8mm breed en 2,5cm lang deze ging rechtop tussen de sluitschakel en het visje ,visje op z'n plaats klikken en dan de stripje's blik dichtvouwen en je schakel gaat niet meer los simpel en het werkt zelfs op mijn huidige kawa gpz 1100.
 
+

en mij maak je niet wijs dat de middelpunt vliedende kracht groter wordt dan de veerkracht van het visje zelf.

-

Het visje verdwijnt altijd, mijn theorie is slijtage door trillingen.

In de jaren 1970-80 waren zowat alle motorzaken niet in staat om kettingen te klinken (of welke andere simpele handeling dan ook uit te voeren) en waren er ook nog geen klinksetjes in de handel voor particulieren. Na een lange snelle rit waren die visjes altijd verdwenen en bleek een paperclip nog langer te houden...
 
Zolang je ketting schoon blijft en je rijd alleen maar verhard zal het allemaal wel meevallen.
IK ben 2x mijn ketting verloren met een visje.
Als je er een takje o.i.d. in je kettinggeleider komt en je rijd een stukje achteruit dan bestaat de kans dat je het visje eraf wipt. Je ketting loopt er pas af als die losse schalm er af dondert.
Ik ken ben niet de enige die zo zijn ketting heeft verloren.

Ik één keer met de kreidler, maar dat had niets met het visje te maken.
En verder heb ik nog nooit een ketting verloren. En ik heb naast het verharde racen toch ook heel veel motorcross, enduro en flattrack gereden. Dus ik zeg dat het allemaal wel mee valt.
 
-

Het visje verdwijnt altijd, mijn theorie is slijtage door trillingen.

In de jaren 1970-80 waren zowat alle motorzaken niet in staat om kettingen te klinken (of welke andere simpele handeling dan ook uit te voeren) en waren er ook nog geen klinksetjes in de handel voor particulieren. Na een lange snelle rit waren die visjes altijd verdwenen en bleek een paperclip nog langer te houden...

Ik denk dat dat meer iets zegt over diegenen die die visjes plaatsten dan iets anders.
Laatste dat ik nog zeg in de eindeloze diskussie : nog nooit een visje verloren en ik koop alleen sluitingen met een visje.
Wel al eens een gebroken ketting gehad, maar de sluitschakel en het visje zaten er nog steeds op.
Dat wil niet zeggen dat het niet mis kan gaan, alleen dat de kans verwaarloosbaar klein is on mijn nederige opinie.
 
Ik één keer met de kreidler, maar dat had niets met het visje te maken.
En verder heb ik nog nooit een ketting verloren. En ik heb naast het verharde racen toch ook heel veel motorcross, enduro en flattrack gereden. Dus ik zeg dat het allemaal wel mee valt.

Het valt niet mee, en het valt in dezelfde categorie als het advies om met dichte ogen de straat over te steken, een zogenaamde "secundum quid" of "wet van de kleine aantallen" drogreden.
 
Ik denk dat dat meer iets zegt over diegenen die die visjes plaatsten dan iets anders.
Laatste dat ik nog zeg in de eindeloze diskussie : nog nooit een visje verloren en ik koop alleen sluitingen met een visje.
Wel al eens een gebroken ketting gehad, maar de sluitschakel en het visje zaten er nog steeds op.
Dat wil niet zeggen dat het niet mis kan gaan, alleen dat de kans verwaarloosbaar klein is on mijn nederige opinie.

Zie "secundum quid".
 
-

Het visje verdwijnt altijd, mijn theorie is slijtage door trillingen.

In de jaren 1970-80 waren zowat alle motorzaken niet in staat om kettingen te klinken (of welke andere simpele handeling dan ook uit te voeren) en waren er ook nog geen klinksetjes in de handel voor particulieren. Na een lange snelle rit waren die visjes altijd verdwenen en bleek een paperclip nog langer te houden...

:? Je moet ook geen goudvisjes gebruiken.....
 
Het valt niet mee, en het valt in dezelfde categorie als het advies om met dichte ogen de straat over te steken, een zogenaamde "secundum quid" of "wet van de kleine aantallen" drogreden.

Zoals gezegd, ik heb hier een dragracer staan die wel een ketting brak maar nog nooit een visje lostrok.

Ik heb er inmiddels een ketting zoals Huls postte en ketting nog niet gebroken en visje nog niet verloren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan