ketting clipje links of rechts om?

danivink

Rookie
9 jan 2017
1
0
hallo ik ben bezig met het vernieuwen van me tandwielen en ketting van me ktm 125 nou had ik gehoord dat het uitmaakt welke kant je het ketting clipje monteert aangezien ik ze best vaak breek had ik de vraag: weet iemand of het clipje links of rechts om moet?

bedankt alvast!
 
Bij een CB72/77 of een Dream 72/77 zit er standaard geen visje op, het is een gesloten ketting af-fabriek. Neemt niet weg dat het niet zou kunnen werken.

Zelf ook altijd visjes (ketting moet er regelmatig af om in vetten) want O-ring ketting is wat breder en daar zijn de oudere fietsen niet op gemaakt. Wel koop ik altijd wat extra losse sluitschakels met visjes. Na een aantal keer losnemen en terugzetten vervang ik zowel sluitschakel als visje, ik kan mij namelijk wel voorstellen dat het visje zijn veerkracht verliest na een aantal keer erop en eraf te nemen. Misschien is dat ook één van de redenen dat in het verleden visjes los raakten, kettingen werden toen ook regelmatig losgenomen en weer vastgezet.

Werkt het niet ongeveer hetzelfde als circlips ? Die mag je eigenlijk ook niet hergebruiken. Bij het losnemen is de vervorming dan wel weer groter dan een visje. Zuigerpen borgveertjes hetzelfde verhaal, nooit hergebruiken (en altijd met de opening naar boven monteren).

Nu hebben deze motoren geen topvermogen, maar op de CB450 BB '66 tik ik toch regelmatig 160 km / uur aan. Dat zegt overigens niets over dat het niet fout kan gaan, maar regelmatig controleren kan geen kwaad.

Ik kon destijds geen orgineel kettinkje vinden van het rotorfilter, na wat zoeken kwam ik erachter dat de kettingen van mini-bike's dezelfde maat hebben. Dus voor een appel en een ei een meter ketting besteld.
Overigens komt de maat van die ketting ook weer precies overeen met de nokkenasketting van de kleine Honda's. Het is maar dat je het weet ;)
 
ze worden namelijk gestempeld, wat maakt dat langs 1 zijde het visje afgeronde kanten heeft. je moet het visje (en de circlips) altijd met de "scherpe" kant naar buiten monteren.

Dat van circlips wist ik, maar ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit met visjes ook zo is, thanks!
 
15094978_1815146462099546_3041993975464319071_n.jpg


Nog iemand zin om verder te discusieren? _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Iemand dit 'type' sluiting wel eens gezien ?

Notice het gebogen plaatje op foto 1.

En natuurlijk de combinatie van een visje met daarachter een splitpennetje.

Ketting is afkomstig van een Honda CB77 1966.

Ik had/heb zelf nog nooit zoiets gezien, en het lijkt allemaal wel zo te horen, dus geen eigen bouw ofzo..

DSCF2421_zpsczf7213e.jpg


DSCF2420_zpsn02vw2vb.jpg


DSCF2417_zps0xgyzsw7.jpg


*op de foto is de ketting toch smeriger dan in het echt :+

edit : En het valt me eigenlijk nu ook op dat ook de schakel/plaatje aan de andere kant van de gebogen schakel/plaatje, ook gebogen is. :)
 
Laatst bewerkt:
Word normaal op mountainbikes gebruikt, is bij mijn weten ook alleen in maatje fietsketting te koop.

Klikt ook heel makkelijk los, nog makkelijker dan een visje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan