Hotel met motorstalling St. Petersburg

ikdus

MF'er
28 aug 2016
45
2
Flevoland
Hoi, iemand een tip voor een redelijk hotel in St. Petersburg waar ik ook mijn motor fatsoenlijk (veilig) kan stallen.

Bij voorbaat dank, Frank
 
Санкт-Петербург (kan ik alvast aan deze letters gaan wennen)

Ik heb even kort gescand bij tripadvisor. Overnachtingen van €14 tot €500 per nacht in centrum van de stad. Effe uitzoeken wat je precies wil. (ik denk dat het eerste bedrag mij het beste gaat passen)

Komende zomer wil ik naar de Noordkaap. Mijn plannen daarvoor worden steeds meer concreet. Eigenlijk wordt het een ronde om de Oostzee. Dus onderweg kom ik ook langs St.Petersburg. Een heel interessante stad, zo heb ik begrepen, dus wil ik die ook zeker enkele dagen bezoeken. Nee, ik wil niet dat stukje Rusland afsnijden.

Alle Scandinavische landen, Baltische staten dat lijkt me is vooral recht-toe-recht-aan. Op de motor blijven zitten en km's draaien. Rusland is echter een ander verhaal en is mss wel het meest spannende stuk van de reis. Wellicht valt het ook allemaal wel mee, maar ik ben nooit eerder in Rusland geweest.

Het cyrillisch schrift is nog wel even een issue. Hoop dat het voor mij leesbaar wordt.
In Griekenland kon ik uiteindelijk wel de letters goed lezen. (beetje vergeten) Van de letters in het Midden-Oosten en Israël heb ik niet veel begrepen. Arabisch schrift hebben ze wel geprobeerd een klein beetje uit te leggen, maar dat ben ik (ook) vergeten. In Israël spreekt vrijwel iedereen (goed) Engels. So,......just ask!

Ach, als je van 2 kanten iets moeite doet om eruit te komen dan gaat het best. Zelfs in Palestijns gebied lukte het steeds om te krijgen wat je wilde. Paar woorden Engels, wat handen-en-voeten-werk, dan kwam het altijd wel goed................

Alle info voor Rusland is welkom. Spasibo!! :t
 
Laatst bewerkt:
Санкт-Петербург (kan ik alvast aan deze letters gaan wennen)

Ik heb even kort gescand bij tripadvisor. Overnachtingen van €14 tot €500 per nacht in centrum van de stad. Effe uitzoeken wat je precies wil. (ik denk dat het eerste bedrag mij het beste gaat passen)

Komende zomer wil ik naar de Noordkaap. Mijn plannen daarvoor worden steeds meer concreet. Eigenlijk wordt het een ronde om de Oostzee. Dus onderweg kom ik ook langs St.Petersburg. Een heel interessante stad, zo heb ik begrepen, dus wil ik die ook zeker enkele dagen bezoeken. Nee, ik wil niet dat stukje Rusland afsnijden.

Alle Scandinavische landen, Baltische staten dat lijkt me is vooral recht-toe-recht-aan. Op de motor blijven zitten en km's draaien. Rusland is echter een ander verhaal en is mss wel het meest spannende stuk van de reis. Wellicht valt het ook allemaal wel mee, maar ik ben nooit eerder in Rusland geweest.

Het cyrillisch schrift is nog wel even een issue. Hoop dat het voor mij leesbaar wordt.
In Griekenland kon ik uiteindelijk wel de letters goed lezen. (beetje vergeten) Van de letters in het Midden-Oosten en Israël heb ik niet veel begrepen. Arabisch schrift hebben ze wel geprobeerd een klein beetje uit te leggen, maar dat ben ik (ook) vergeten. In Israël spreekt vrijwel iedereen (goed) Engels. So,......just ask!

Ach, als je van 2 kanten iets moeite doet om eruit te komen dan gaat het best. Zelfs in Palestijns gebied lukte het steeds om te krijgen wat je wilde. Paar woorden Engels, wat handen-en-voeten-werk, dan kwam het altijd wel goed................

Alle info voor Rusland is welkom. Spasibo!! :t

Zorg dat je visa in orde is, moet via een uitnodiging van een Hotel. Maak vooral niet de fout dat 'witte goedkope prulkaartje' (ziet er uit als een Yathzee scorekaart) wat je vooraf moet invullen bij aankomst weg mietert of kwijtraakt, want dan krijg je een hoop gedonder bij het verlaten van het land. (moet je namelijk inleveren, douane sprak bij mij geen engels/duits)

Als je de stad gaat bezichtigen, kleed je normaal want ze zien daar heel snel dat je een buitenlander bent en daar hebben sommige het op gemunt (diefstal, zakkenrollen, hogere tarieven in winkels etc, geen tip van mij maar van een local/collega waar ik een dag mee heb wezen bezichtingen).

Zelf aan Nevsky Prospekt overnacht, dat stuk van Petersburgh is heel modern en netjes, winkels en restaurants zijn ook netjes, maar ga 300m uit het centrum vandaan en je gaat 100 jaar terug in de tijd :P

Ik vond het verkeer overigens een racebaan. Rijlijnen boeien niet zoveel, waar ruimte is pakt men die gewoon :)

Vond het wel een heel bijzonder land, veel extreme contrasten vergeleken met het westen.
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik ben toch al niet de persoon van de hele nette kleertjes, dus dat zal wel lukken.

Ik heb enkele mindere plekken van Johannesburg, maar ook de steegjes van Palermo "overleefd", dus ga ik niet zo snel in paniek raken!

Het verkeer in Rusland lijkt mij idd erg chaotisch. Dat is wel een punt van zorg.
(òf komt dit door het TV-programma 'Idioten op de Weg', wat vaak Russische beelden zijn)
Meestal is het devies: Gewoon meedoen met de locals, dan komt 't wel goed!
 
Ach, het cyrillisch, als je eenmaal weet waar welk teken voor staat kom je een heel end. Sta je als een kleuter woorden te spellen en ben je als een kind zo blij als er 'restauran(t)' blijkt te staan :P

Wij hebben destijds vnl hostels gebruikt en op 1 plek na nergens een papiertje in hebben moeten vullen.

Verkeer is idd een beetje het recht van de sterkste. Maar als ze zien dat jij voor dat ene gaatje gaat laten ze het er ook wel bij. Nou waren wij met een dikke Volvo, dat scheelt vast ;)

Doorgaande wegen zijn over het algemeen prima. Wij hebben ons niet in de binnenlanden gewaagd. Wel kwamen we af en toe stukken weggefreest wegdek tegen zonder waarschuwing. In de auto krijg je dan een behoorlijke klap, op de motor kan het ernstiger aflopen... Uitkijken dus.

P1000623.JPG
 
Wij hebben destijds vnl hostels gebruikt en op 1 plek na nergens een papiertje in hebben moeten vullen.

Vreemd, wanneer was je daar? Mij werd in het vliegtuig ernaartoe -nadrukkelijk- verteld het correct in te vullen, en -niet- weg te gooien want ze eisen het papiertje op zodra je het land verlaat.

Het papiertje zag eruit als een Yathzee scoreblock papiertje, waar je je verblijf, je persoonsgegevens en wat andere zaken op moest opschrijven. Bij de douane werd het afgestempeld en bij het verlaten ging er weer een stempel op, namen ze het af en kon ik naar de gate toe.
 
Zou me niet verbazen als dat met vliegen anders gaat. Bij binnenkomst aan de grens voor de auto (en waarschijnlijk dus ook motor) eea in moeten vullen en bij verlaten land weer in moeten leveren. Maar dat ging om het voertuig, niet de persoon... We waren daar in 2013. Via Oekraine/Krim naar Rusland. Toen kon dat nog net :)
 
Laatst bewerkt:
Ach, het cyrillisch, als je eenmaal weet waar welk teken voor staat kom je een heel end. Sta je als een kleuter woorden te spellen en ben je als een kind zo blij als er

Wel kwamen we af en toe stukken weggefreest wegdek tegen zonder waarschuwing. In de auto krijg je dan een behoorlijke klap, op de motor kan het ernstiger aflopen... Uitkijken dus.
Dat letters spellen komt mij nog wel bekend voor van Griekenland. Toch krijg je dat uiteindelijk wel redelijk snel onder de knie.

Voor overgangen zonder waarschuwing kan je ook terecht in Zuid-Italië.
Ik reed over een nieuwe geteerde weg als een biljartlaken. Ik moest een bruggetje over waardoor ik kon de andere zijde niet kon zien. Lekker toerend kwam ik met veel te hoge snelheid, volbepakt, op een stuk weg, (nou mag dat eigenlijk die naam niet hebben) op een stuk gatenkaas terecht. Gelukkig heb ik na jarenlang mountainbiken een beetje leren sturen. Dat was wel nodig ook, om niet vreselijk onderuit te gaan. Het is goed gegaan, maar mijn hartslag was wel effe boven de 180.
 
Ben me een beetje aan het oriënteren door wat rond te klikken op internet. Wordt voor mij de eerste keer dat Rusland in de planning staat. Voor het aanvragen van een Russisch Toeristen visum heb je onder andere een “hotel voucher confirmation” nodig.

Deze voucher kan schijnbaar aangevraagd worden bij het hotel(s) in Rusland waar overnacht wordt gedurende het verblijf.
En ik vond ook nog iets over de bewijslast: Alle in Rusland doorgebrachte nachten moeten met een Visa Support Letter verantwoord worden, welke je bij het verlaten van het land moet afgeven.

Vandaar dat ik opzoek ben naar een Hotel zodat ik hier een “hotel voucher confirmation” aan kan vragen. Maar wil voor mijn gemoedsrust ook de motor veilig stallen.

Dus tips over redelijke hotels in st. Petersburg met mogelijkheid van motorstalling zijn nog steeds welkom.

Nb. Plan is een rondje Oostzee, dus maar een klein stukje Rusland.
 
Ik had mijn visum hier vandaan en had geen gezeik met hotel vouchers (kon ook niet want wij gingen op de bonnefooi :P ): http://visumcentrale.nl/. Ik geloof dat die club zo'n voucher kan regelen. Wij hebben bij het verlaten van Rusland geen support letter af hoeven geven. Maar het kan natuurlijk in de tussentijd gewijzigd zijn...
Hou ook rekening met een Rusland verzekering van je motor en met een Rusland verklaring van je ziektekostenverzekering. Je komt dat land niet zomaar in ;)
 
Ik had mijn visum hier vandaan en had geen gezeik met hotel vouchers (kon ook niet want wij gingen op de bonnefooi :P ): http://visumcentrale.nl/. Ik geloof dat die club zo'n voucher kan regelen. Wij hebben bij het verlaten van Rusland geen support letter af hoeven geven. Maar het kan natuurlijk in de tussentijd gewijzigd zijn...
Hou ook rekening met een Rusland verzekering van je motor en met een Rusland verklaring van je ziektekostenverzekering. Je komt dat land niet zomaar in ;)

Jeroen, bedankt. Zal eens contact met ze opnemen. Wil eigenlijk ook (nog) geen Hotel reserveren, geeft net iets meer vrijheid.
 
Vergeet ook geen bewijs van je zorgverzekering, die heb je ook nodig. Ik meen me te herinneren dat het een "Rusland-verklaring" heet.

Kwestie van je zorgverzekeraar opbellen en er eentje laten opsturen :)
 
Goeie!! Je zal daar maar onderuit gaan............

Toch geldt dan wat ik ook altijd met mijn vrouw afspreek. Bij gezondheidsproblemen zo snel mogelijk naar NL of naastliggende landen. Al is het maar door taalproblemen. In het Pools of Russisch ga ik nog effe niet uitleggen waar de pijn precies zit. In het Duits, Frans of Engels wordt het al een heel stuk makkelijker.
 
Ik heb de zaken via KES visa support in Den Haag geregeld. Zie ook hun checklist hier:
https://kesvisum.nl/Rusland

Snel, keurige tarieven en zeer flexibel. Ik moest vlak voor een vertrek van motor veranderen en daar hebben ze erg goed geholpen.

Mijn ervaringen naar en in St. Petersburg (vier dagen) zijn dat het een enorm indrukwekkende stad is, de mensen een stuk vriendelijker dan in open inrichting Amsterdam en dat het verkeer prima te doen is. Politie is zeer nadrukkelijk aanwezig en de ene Rus die dan toch schuin oversteekt wordt direct even naar de politieauto geroepen voor een vermaning. Erg veilig gevoel.
De wegen in en vlak buiten de stad zijn prima. De weg van Estland naar St. Petersburg was slecht maar ik reed dan ook zonder navigatie (alleen de stadkaart van St. P gekocht). Het zou kunnen dat ik de verkeerde route heb genomen. Van St. Petersburg naar Finland is prima te doen als je gewend bent aan de gemeenschappelijke middelste inhaalstrook en het half op de vluchtsrook rijden van langzame voertuigen.

In St. Petersburg zelf zijn er zat hotels in alle prijsklassen te vinden. Ik zat in een 2 sterren hotel op de Nevsky Prospekt voor een paar tientjes per nacht incl. motorstalling op de binnenplaats met zicht op de motor uit mijn hotelkamer.

Je moet zoveel mogelijk toeristische attracties doen met de Hermitage op nummer 1. Daar alleen kun je al 4 dagen doorbrengen. Tip: bestel je kaartje via Internet, uitprinten bijv in het hotel en je loopt de lange rij zo voorbij en je staat binnen.

Vergis je niet: St. Petersburg is een wereldstad en weet dat ook. Mijn beeld van Rusland is door mijn reis behoorlijk bijgesteld in positieve zin. Ik zou er graag weer naar toe gaan.
 
Oh ja. Bij het inreizen moet je idd een formulier invullen met oa hoeveel geld je bij hebt en wat je gaat doen etc.
Dat formulier moet bij uitreizen weer ingeleverd worden. Ik had iets fout ingevuld en daar werden de douaniers wat ontstemt over. Uiteraard wist ik niet waar het over ging en dankzij mijn meest onschuldige glimlach ooit mocht ik weer door...
Bottom line: vul het formulier goed in en vraag gewoon om hulp in de rij wachtenden. Er zijn formulieren in verschillende talen.
 
Politie is idd best actief. Ik had mijn auto in St-Petersburg bij een verdekt opgestelde bushalte neergezet. Bordje hing erg hoog en er stonden verder geen strepen oid op het wegdek. De auto was ff later weggesleept. Toch ff schrikken als ie weg is :P
 
Politie is idd best actief. Ik had mijn auto in St-Petersburg bij een verdekt opgestelde bushalte neergezet. Bordje hing erg hoog en er stonden verder geen strepen oid op het wegdek. De auto was ff later weggesleept. Toch ff schrikken als ie weg is :P

Haha los dat maar eens op daar :)
 
Itt wat ze in het nieuws wijs willen maken zijn Russen best geschikte lui. Beetje lomp soms maar goed... :P
De jongen van het hostel heeft ons enorm geholpen. Kreeg wel een bekeuring die ik bij eoa bank moest voldoen. Bank nooit gevonden en het land ontvlucht. Ben nu 'wanted' daaro :P
 
Itt wat ze in het nieuws wijs willen maken zijn Russen best geschikte lui. Beetje lomp soms maar goed... :P
De jongen van het hostel heeft ons enorm geholpen. Kreeg wel een bekeuring die ik bij eoa bank moest voldoen. Bank nooit gevonden en het land ontvlucht. Ben nu 'wanted' daaro :P

Haha, pas maar op, eerst volgende keer dat je daar binnenkomt zul je alsnog die boete van 3,50eur moeten inlossen ;)
 
De weg was slecht maar ik reed dan ook zonder navigatie. (alleen de stadkaart gekocht)

In St. Petersburg zelf zijn er zat hotels in alle prijsklassen te vinden. Ik zat in een 2 sterren hotel op de Nevsky Prospekt voor een paar tientjes per nacht incl. motorstalling op de binnenplaats met zicht op de motor uit mijn hotelkamer.

............beeld van Rusland is door mijn reis behoorlijk bijgesteld in positieve zin.
Ik zou er graag weer naar toe gaan.

@Navigatie: Kan je niet een kaart downloaden OpenStreetMap van dat kleine stukje Rusland?
(mijn Garmin-kaart stopt op grens Estland en start weer in Finland)
@Hotel: Weet je nog de naam van dat hotel? Een goede ervaring is altijd bruikbaar.
@Positief: Goed om te vernemen!
 
Laatst bewerkt:
Mijn navi nokte er ook mee daaro. Toen hebben we ForeverMap op de iPad gebruikt.
Ging prima. Op de motor natuurlijk niet zo handig... ;)
 
Matisov Domnik hotel is een prima hotel. Iets buiten het centrum maar daardoor lekker rustig zodat je goed kunt slapen. Ook hebben ze een prima ontbijt. De prijs is gewoon laag te noemen, zeker voor wat je er voor krijgt. Ze spreken er engels en de service is prima. Kun je gewoon via bookings.com reserveren.

Hotel "Matisov Domik", Saint. Petersburg - Hotels in St. Petersburg, Russia

Jou motor kan er binnen de poort staan, die poort wordt 's nachts afgesloten.
Toen ik er was heb ik de motor daar een week gestald. Ik heb er eerst 3 nachten overnacht en gevraagd of de motor er een week kon blijven staan en erbij verteld dat ik nog een nacht verblijf als ik terug kom. Dat was geen probleem en ik hoefde niets te betalen.
Ik had een auto gehuurd en ben samen met mijn vrouw (die woonde toen nog in Rusland) naar het Ladogameer gereden voor een week. Toen ik terug kwam stond ie er nog net zo mooi bij als toen ik vertrok.

Ik ben inmiddels meerdere keren in Sint Petersburg geweest. Echt een prima plek om te zijn. Nevsky Prospekt is de Main street, daar zijn dan ook de dure gelegenheden. Een klein beetje buiten het centrum zoals Matisov kan je veel geld besparen. Taxi kost niet veel.

Ik regel altijd mijn visum via Peter Zandee van www.rusreis.nl TOP service en je hoeft zelf niks te regelen, rusreis regelt de uitnodiging en je visum en verteld je precies wat je nodig hebt.

Veel plezier alvast. Maar dat gaat zeker lukken.

Op de link vind je mijn reisverslag. Was in 2009.

Motorriderstoer 2009 Rusland
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook even op you-tube, daar zijn filmpjes van het cyrillisch alfabet. Leer het gewoon uit je kop, is helemaal niet moeilijk maar onderweg is het erg gemakkelijk. Vooral om plaatsnamen te lezen.
 
Kijk ook even op you-tube, daar zijn filmpjes van het cyrillisch alfabet. Leer het gewoon uit je kop, is helemaal niet moeilijk maar onderweg is het erg gemakkelijk. Vooral om plaatsnamen te lezen.

begin hier mee. dan gaat de rest vanzelf.
cyrillic is ook errug handig in Servie en Bulgarije, maar het russian alphabet omvat deze min of meer, dus dat is je beste startpunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan