Speling rubbers luchtfilterhuis kawasaki KLE 500

gs5001991

Die hard MF'er
19 jan 2014
287
0
Amsterdam
dag mede rijders,

Natte dagen in grote getale, dus wat tijd voor onderhoud.

Mijn kawa deed voor de winterstalling lastig. bij volgas beetje sputteren en stotteren. na het reinigen van de tank en kraan (0,5 liter water vanwege verstopte afvoer) heb ik nu de carsb ultrasoon laten reinigen. 1 vlotternaald bleek versleten dus beide laten vervangen. monteur wist mij ook te melden dat beide luchtschroeven dicht stonden.

Dus ik ga uit van valse lucht ?

Als ik goed kijk naar de rubbers van het luchtfilterhuis zie ik dat ze iets speling hebben (0,3-0,4 cm) Ik heb eens in het verleden deo proef gedaan en hier was weinig tot geen resultaat merkbaar. Nu is mijn vraag kan deze speling de reden zijn van dichte luchtsroeven > valse lucht?

Alvast bedankt!

ps de kawa heeft wel altijd gereden en gewerkt voor het stotteren opkwam > zelf niet eerder aan de luchtschroeven hoeven zitten!
 
foto
full
 

Valse lucht is extra lucht die bij het perfect klaargemaakte benzine/lucht mengsel komt dat onderweg is vanaf de carburateurs naar de cilinders. Die lucht is 'vals' omdat hij dat perfect gemixte lucht/benzine mengsel in de war stuurt.

Pannenkoeken maken. 3 eieren, bloem, liter melk. En als je dat klaar hebt tot een mooi beslag dan gooi je er nog 0.4 liter melk bij.
Die 0.4 liter is dan 'valse melk', die stuurt het beslag in de war, je kan er nu geen pannenkoeken meer mee maken.



Het stukje dat je laat zien op de foto zit tussen het luchtfilterhuis en de carburateur.
Dat heeft eigenlijk geen invloed op hoe je motor loopt. ( alleen op lange termijn, staat hieronder )
Wat wel vervelend is dat die ruimte toch wel opvallend groot is, de spleet is zelfs te zien.
Je hebt nu een luchtfilterhuis en luchtfilter die zorgen voor lucht die zonder tastbare verontreiniging lekker schoon onderweg gaat richting carburateurs maar die dankzij die spleet ook nog wat ongefilterde lucht meeneemt.
Als je filter nog s lekker smerig is dan trekt ie daar zelfs best veel ( vieze ) lucht door naar binnen.

Dat is dan weer erg slecht voor je carburateurs en cilinders, en zo te zien ziet de motor troep genoeg om er door beschadigd te raken.


Hoe dan ook, die speling/spleet moet verholpen worden.
Hoe is je luchtfilter er aan toe ?








Mijn kawa deed voor de winterstalling lastig. bij volgas beetje sputteren en stotteren. na het reinigen van de tank en kraan (0,5 liter water vanwege verstopte afvoer) heb ik nu de carsb ultrasoon laten reinigen. 1 vlotternaald bleek versleten dus beide laten vervangen. monteur wist mij ook te melden dat beide luchtschroeven dicht stonden.

Dus ik ga uit van valse lucht ?

Als ik goed kijk naar de rubbers van het luchtfilterhuis zie ik dat ze iets speling hebben (0,3-0,4 cm) Ik heb eens in het verleden deo proef gedaan en hier was weinig tot geen resultaat merkbaar. Nu is mijn vraag kan deze speling de reden zijn van dichte luchtsroeven > valse lucht?

Alvast bedankt!

ps de kawa heeft wel altijd gereden en gewerkt voor het stotteren opkwam > zelf niet eerder aan de luchtschroeven hoeven zitten!

Wat is nu het probleem dan ?

Water uit benzine verwijderd, carburateurs gereinigd, vlotternaalden beide vervangen, ik neem aan dat de monteur de luchtschroeven ( en de rest) weer goed afgesteld heeft.... loopt ie nu weer goed of heb je er nog steeds problemen mee ?
 
Laatst bewerkt:
De rubbers zitten altijd wat los bij de kle(zijdelings beweging) maar op zich is dat geen probleem er zit een brede kraag aan de binnenzijde die de gaten in de filterhuis ruimschoots afdekken.
Ik doe maar 2 eieren in de pannekoek beslag :9
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie mannen!
Carbs gaan er van het weekend weer op.... kijken of het stotteren is verholpen na de nieuwe vlotternaalden en ultrasoon cleanen.
Hij ziet idd wat bagger en zandpaadjes, luchtfilter ziet er schoon uit, 3500 km geleden vervangen.

Toch apart dat die al die tijd goed heeft gelopen met beide schroeven dicht. Ga ze van het weekend terug inbouwen en dan met 1.5 slag open terug monteren. Kijken wat die doet. Hopen dat de afstelling dan juist is
Het luchtfilterhuis boen ik nog even na en even spieken of ik iets kan fiksen aan de gleufjes.

Nogmaals dank voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan