Oorzaak Acné benzinetank?

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hoi MF,

Ik trok vandaag mijn hoes van de motor in voorbereiding om een klein stukje te gaan rijden. Wat ik zag sprongen de tranen van in mijn ogen. Mijn BMW zit in de puberteit en heeft gigantisch last van acné.

Hoe komt dit en is de tank nog te redden?

Mvg,
Totl

IMG_20170110_130231_zpsq9ejlfcx.jpg
 
die is niet doorgeroest die is van kunststof. en door de jaren heen dringt de benzine door de kunststof heen en dan krijg je blaasjes. het enige wat je er aan kan doen is een paar maanden open neerleggen zonder benzine er in zodat de benzine uit het kunststof kan dampen en dan herspuiten maar het blijft een tijdelijke oplossing. andere optie is op zoek gaan naar een metalen tank van het zelfde model en dan die er op zetten. maar aangezien je niet de enige bent met dit probleem (ze krijgen er op een geven moment allemaal last van) beginnen die metalen tanks ook zeldzaam te worden.
 
Laatst bewerkt:
is een kunststof tank en kan derhalve niet roesten.

zal eens een naaldje in zo'n puistje steken.


komt zeker geen water uit, geur lijkt nog het meest op alcohol. Ik trek de conclusie dat mijn tank is/wordt geveld door de beruchte ethanol die tegenwoordig in de benzine gedaan wordt. Tenzij mijn tank nog te redden valt zal ik op zoek gaan naar een stalen variant.

bedankt voor de snelle reacties trouwens :Y
 
dat heeft weinig met de ethanol te maken ze hadden er ook al last van toen dat nog niet werd toegevoegd. is een besluit van BMW geweest die ze maar kort hebben gebruikt omdat ze er toen zelf ook achterkwamen dat het geen goede combinatie was van een gespoten kunststof tank en benzine. tegenwoordig doen ze gespoten kunststof platen over de kunststof tank heen zodat de benzine kan wegdampen voordat hij schade aan de lak doet.
 
Laatst bewerkt:
hmm, dus in principe zou ik hem kunnen voorzien van een nieuwe verflaag en dan kan hij er weer een tijdje tegen aan? (tot er weer blaasjes onstaan?)
 
als je hem niet eerst een hele tijd laat uitdampen heeft spuiten weinig zin. dan heb je zo weer blaasjes onder de lak. als je hem een half jaar of een jaar kan laten uitdampen ben je weer een paar jaar verder als je hem dan laat overspuiten. verder is het enige probleem dat het er niet uit ziet dus je kan er prima mee doorrijden zonder gevaar.
 
komt zeker geen water uit, geur lijkt nog het meest op alcohol. Ik trek de conclusie dat mijn tank is/wordt geveld door de beruchte ethanol die tegenwoordig in de benzine gedaan wordt. Tenzij mijn tank nog te redden valt zal ik op zoek gaan naar een stalen variant.

bedankt voor de snelle reacties trouwens :Y
Zó dan ben je niet blij. :N

Ik heb toevallig ook een kunststof tank, in super zit minder tot geen ethanol meen ik.
Cagiva heeft overigens een tank uit twee kunstof delen, een binnen en buitenkant.
En super tank ik altijd als ik de tank niet gelijk leeg ga rijden. :Y
I will keep my fingers crossed. :)
 
Is goed. Denk dat een stalen tank en die in de juiste kleur overspuiten minder tijd en werk in beslag neemt dan deze proberen te fixen.

Dan weet ik genoeg! Danku allen
 
Nee, heb het geprobeerd, ondanks zeer zorgvuldige voorbereiding blijft het in deze tanks niet zitten, er zaten een paar hele dikke klonten onderin ;).

@TS, begin maar vast te sparen, prijzen zijn redelijk fors voor onbeschadigde exemplaren...
 
die is niet doorgeroest die is van kunststof. en door de jaren heen dringt de benzine door de kunststof heen en dan krijg je blaasjes. het enige wat je er aan kan doen is een paar maanden open neerleggen zonder benzine er in zodat de benzine uit het kunststof kan dampen en dan herspuiten maar het blijft een tijdelijke oplossing. andere optie is op zoek gaan naar een metalen tank van het zelfde model en dan die er op zetten. maar aangezien je niet de enige bent met dit probleem (ze krijgen er op een geven moment allemaal last van) beginnen die metalen tanks ook zeldzaam te worden.


Helemaal mee eens , de man heeft geijk.. opnieuw spuiten is zinloos ..

Ktm crossers hadden voorheen (en meer merken) wel last van vergelende kunststof benzine tanken, en spuiten
was dan maar een zeer tijdelijke oplossing (ivm met de door de kunststof trekkende damp.. B|
 
Laatst bewerkt:
Pas een KTM Adventure gespoten die had er ook last van (plastic tank). Heb weinig anders kunnen doen dan kaalschuren, primersysteem erop en overspuiten.

Zag er keurig uit toen ik het wegstuurde maar ik ben bang dat dit verschijnsel niet wegblijft.

Een thermoplastische kunststof en benzine is gewoon geen goede combinatie.
 
dit heet osmose,
hebben bootjes ook last van,
de binnenkant van de tank wordt aangetast door de peut en hierdoor wordt de tank poreus (uiteindelijk)
is niets tegen te doen (bij een tank) omdat de wand zo dun is.

bij een boot wordt de buitenste laag er nog wel eens vanaf gepeld om een nieuwe laag daar weer op te bouwen.
ik denk dat het behandelen met tankcure niet zoveel zin heeft, omdat het ergens aan moet hechten,

er bestaat wel spul van rustbuster, (2-componenten spul)wat "zou" kunnen helpen.. maar zeker weten doe ik het niet..
succes!
 
nooit geweten van dit verschijnsel. Ik wist wel dat de kunststof tank van de R1100GS gevoelig was voor lekken, maar van dit probleem had ik tot vandaag nog nooit gehoord.

Ik ga op zoek naar een stalen tank en spuit die desnoods over. Iedereen bedankt!
 
Osmose is iets heel anders. De oorzaak is anders, de enige overeenkomst zijn de blaasjes. Het heeft ook geen enkele zin om dat hier aan te dragen. Dit is gewoon doordampen van benzine. Ik heb de indruk dat het vooral voorkomt bij motoren die veel stil staan. Gewoon aan wennen of voor veel geld een stalen tank zoeken.
 
persoonlijk vind ik dat aanzicht van al die puistjes maar niks. Dus voor mij is een stalen tank opscharrelen de enige optie, heb toevallig al een afspraak met iemand vrijdag die een tank met een klein deukje aanbied voor twee banken.

Zal s kijken of het wat is
 
Osmose is iets heel anders. De oorzaak is anders, de enige overeenkomst zijn de blaasjes. Het heeft ook geen enkele zin om dat hier aan te dragen. Dit is gewoon doordampen van benzine. Ik heb de indruk dat het vooral voorkomt bij motoren die veel stil staan. Gewoon aan wennen of voor veel geld een stalen tank zoeken.


Klopt..
Maar de werking en resultaat zijn hetzelfde...
 
Terug
Bovenaan Onderaan