BMW R45 project

jeroen108

Rookie
10 jan 2017
14
0
Wevelgem
Beste,

Ik ben een nieuw lid hier op motor-forum. Een tijdje terug heb ik een BMW R45 bouwjaar 79 gekocht. Hiermee ben ik zonet als eerste project mee gestart om deze volledig te vernieuwen.
Bedoeling is om richting uit te gaan van een scrambler/caferacer.

Via deze topic hoop ik van andere gebruikers tips of advies te krijgen hoe ik dit best tot een goed einde breng ;)

Mijn technische achtergrond is eerder beperkt, op elektrisch vlak zou dit moeten meevallen.

mvg

Jeroen

full
 
Ik ben ondertussen al beginnen demonteren. Dit ging allemaal vrij gemakkelijk.

full


full



Hoe kan ik best de cardan demonteren? 4 bouten zijn al los.

full

full
 
Laatst bewerkt:
Om de cardan uit het frame te halen
1= cardan in lijn met de versnellingsbzk en de rubbermof (op de v-bak) losdraaien.
2= rubbermof naar achteren duwen en daar de 4 boutjes losdraaien (dit gaat het makelijkst met achterwiel erin zodat je de rem kunt gebruiken voor het blokeren).
3= de klok ondersteunen (ter bescherming van kruiskoppeling) zodat achterwiel en schokbrekers eruit kunnen .
4= borgmoeren losdraaien en de speciale imbus bouten eruit draaien .
5= cardan uit het frame halen.
 
Laatst bewerkt:
De cardanklok (achterste deel / haakse overbrenging) moet je er nu zo vanaf kunnen halen. De cardanas zit met 4 boutjes vast aan de versnellingsbak, daar waar de balg zit.
 
1) ik probeer die 'cardanklok' voorzichtig af te halen, zit waarschijnlijk lichtjes vastgeroest, waardoor het niet meteen ging.

edit: cardanklok komt niet los, heb zachtjes getikt met stuk hout op de draadstangen.

2) die rubber mof schuif ik achteruit om die 4 boutjes te lossen.

edit: onder de rubber mof zitten deze 4 bouten (inbus of met gewoon sleutel mogelijk)?
Hoe los ik deze het best? Ik zie dat er al lichtjes schade is op de rand van vorige eigenaar(s) :)


full


3) ik heb ook nog deze moeren, heb niet meteen een sleutel hiervoor

full
 
Laatst bewerkt:
Mag ik je eerst even een scheiding van zaken voorstellen?

In dit topic houd je de voortgang van zaken bij.

En in dit topic Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen de technische vragen.

1). De 4 boutjes kan je (soms) met een gewone ringsleutel losdraaien, maar eigenlijk heb je daar een platte 2X6 kant of 12 kant sleutel voor nodig.

2). De cardanklok zit echt alleen maar vast met die 4 M10 moeren. Dus M10 er op draaien voor een groter raakvlak, en harder slaan.

3). De moer op de achtervork is alleen maar een borgmoer, de stift draai je er met een imbus sleutel uit.
Hiervoor heeft BMW een speciale sleutel die ook op de kroonmoeren van de voorvork past. Aanrader om die te kopen!

4). Haynes of Peters Werkplaatshandboek regelen! ≥ Vind bmw in Handleidingen en Instructieboekjes op Marktplaats.nl :Y
 
Laatst bewerkt:
Punt 4 is de beste tip
Een goed werkplaatshandboek leverd zijn geld op .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 10mm sleuteltje slank geslepen om de moertjes van de kruiskoppeling los te halen. In het originele gereedschap setjes zit een slank 10/12 ringsleuteltje. Net als de 32mm moer voor de achterbrug en kroonplaat. Ik heb een afgeslepen dop, maar in het setje zit die sleuel.
De kardanklok zit pas op/in de tunnel. Bovendien zit er een papieren pakkinkje tussen. Je moet er dus gewoon een paar klappen op geven.
 
Ok bedankt.

Cardan is los met behulp van ringsleutel 10 en blokkeren achterwiel.
 
Laatst bewerkt:
hamer en beitel??

Ik haak af, dit trek ik niet meer. '(

















3). De moer op de achtervork is alleen maar een borgmoer, de stift draai je er met een imbus sleutel uit.
Hiervoor heeft BMW een speciale sleutel die ook op de kroonmoeren van de voorvork past. Aanrader om die te kopen!

4). Nu eerst een Haynes of Peters Werkplaatshandboek regelen! ≥ Vind bmw in Handleidingen en Instructieboekjes op Marktplaats.nl :Y

levenslang plezier voor de prijs van 1 moer.
p28035s.jpg
 
Laatst bewerkt:
voorzichtig even kort tikken op de moer zodat hij loskwam, ging redelijk makkelijk.
Zonder de juiste sleutel lukt het niet, enkel de moer is stuk.
 
Prachtfietsen, die R45's.

Mocht je van de overgebleven originele delen af willen, laat maar horen!
 
Laatst bewerkt:
deze onderdelen heb ik:

pinkers vooraan + beugel, pinkers achteraan + achterlicht compleet, 1 spiegel, behuizing km en toerenteller kap, koplamp, subframe, houder onder zadel, origineel zadel, spatbord vooraan, spatbord achteraan, originele schokbrekers, kleur rood
 
Dat is nogal wat! Ik ga even naar mijn R45 kijken wat ik zou kunnen gebruiken. Ik kom er op terug.
 
Ok laat maar iets weten, originele km en toerenteller + subframe mag ook weg. Fotos kan ik doorsturen.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project. Heb je een voorbeeld van wat je er ongeveer van wilt maken of zie je wel waar het schip strand?
 
Wat moet er aan het motorblok gebeuren? :)
'if it's not broke don't fix it' ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan