Krakend geluid uit voorkant... vork of lager ?

Formshift

MF veteraan
16 mei 2012
1.228
442
Sliedrecht
Mijn Honda CBF heeft sinds kort een irritant krakend geluid... Ik hoor het op rechte stukken over betegelde wegen, of bij optrekken en afremmen. Ook bij handmatig diep inveren is het te horen, en als ik hem op de zijstandaard zet en hem uit de vering trek...

4 jaar geleden zijn de voorvork-veren vervangen voor HyperPro veren, en ongeveer een half jaar geleden zijn de balhoofdlagers vervangen voor conische lagers.

Hieronder een filmpje waar ik hem handmatig inveer, en op de zijstandaard zet.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

http://www.vincentvanheukelum.nl/Plaatjes/cbf_kraak.mp4
 
Liggen je balhoofdlagers er niet finaal uit? Je hele voorvork lijkt te kantelen met inveren.

Zijn die lagers ooit nagetrokken na een tijdje? Of alleen met monteren?
 
Laatst bewerkt:
Liggen je balhoofdlagers er niet finaal uit? Je hele voorvork lijkt te kantelen met inveren.

Zijn die lagers ooit nagetrokken na een tijdje? Of alleen met monteren?
Inderdaad, daar lijkt het sterk op.
Leg een hand/vinger bij het inveren op het bovenste balhoofdlager (dus tussen balhoofd en kroonplaat in). Als er echt een flinke speling inzit voel je dat de balhoofdpen met een deel van het lager beweegt t.o.v. de kroonplaat.

Daarnaast kan je de vork wel erg makkelijk inveren. Dus daar is ook iets niet in orde....
 
Laatst bewerkt:
met baloofd scheelt niets, als dat geluid van kapotte lagers komt had TS zeker vermeld dat hij iets voelt in het stuur/hij het ziet voor- en achteruit gaan.
vork kantelt trouwens helemaal niet, alleen de balhoofd hoek verandert door het inveren

idem wiellager : zo'n tik zou kunnen komen van een lager waar alle kogels uit zijn, niet van een klein beetje speling.

blijft over : de vork.
droog ? nope, zal niet een kort klik geluid maken maar een langerdurend schuurgeluid

vork zal uiteen moeten om oorzaak te vinden
 
Laatst bewerkt:
Liggen je balhoofdlagers er niet finaal uit?
Niet dat ik merk. Stuur draait soepel en tikt niet bij de test van wiel tegen de muur en zacht duwen.

Zijn die lagers ooit nagetrokken na een tijdje? Of alleen met monteren?
Nee, sinds de montage zijn ze nog niet nagetrokken. Is nu zo'n 2000 km mee gereden sinds montage.

Vork lekte niet ? lijkt bijna dat ie droogstaat..
Nee, vork is altijd netjes droog geweest aan de buitenkant.

idem wiellager : zo'n tik zou kunnen komen van een lager waar alle kogels uit zijn, niet van een klein beetje speling.
Monteur van mijn werk ( tevens motorrijder ) heeft het wiellager en het balhoofdlager nagevoeld, maar volgens hem waren die helemaal in orde.

Vork zal uiteen moeten om oorzaak te vinden.
Ik zal de dealer eens bellen om een oliewissel, en kijken of ze iets vinden...

Iedereen alvast bedankt voor de reacties! :)
 
In 2016 ook zoiets gehad bij een kawa van een kameraad.
Balhoofd was het niet, leek uit de vering te komen.
Stethoscoop erbij en inveren maar, desondanks was het nog niet te lokaliseren.
Uiteindelijk bleek het een losse bevestingsbout te zijn welke het motorblok aan het frame koppelde.
Hier is door iemand een frameprotector/slider aangeschroefd welke niet op moment is aangedraaid.
Maar in het begin gingen we er zeker vanuit dat het uit de voorpoten moest komen..
Ook op de zijstand zetten veroorzaakte al dat gekraak.
En maar kraken tijdens het inveren...
Zoek en gij zult vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels zo'n beetje elke moer nagetrokken, maar niks geks gevonden. Als ik de vering heel diep induw en langzaam los laat in plaats van omhoog trek aan het stuur, lijkt hij ook langzaam te tikken bij het omhoog komen... Ik ga morgen dus eerst maar eens langs de dealer om de vorkpoten open te maken en na te kijken... kunnen ze gelijk de vorkolie verversen...
 
Ik heb inmiddels zo'n beetje elke moer nagetrokken, maar niks geks gevonden. Als ik de vering heel diep induw en langzaam los laat in plaats van omhoog trek aan het stuur, lijkt hij ook langzaam te tikken bij het omhoog komen... Ik ga morgen dus eerst maar eens langs de dealer om de vorkpoten open te maken en na te kijken... kunnen ze gelijk de vorkolie verversen...


Ik heb een soort gelijk iets gehad. Ik wist bijna zeker dat het geluid van de voorkant kwam.. Niet dus. Bleek een blok ophanging bout te zijn. Deze een mini slagje gegeven en weg was het gekraak. Geluid trekt ver door naar andere delen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels zo'n beetje elke moer nagetrokken, maar niks geks gevonden. Als ik de vering heel diep induw en langzaam los laat in plaats van omhoog trek aan het stuur, lijkt hij ook langzaam te tikken bij het omhoog komen... Ik ga morgen dus eerst maar eens langs de dealer om de vorkpoten open te maken en na te kijken... kunnen ze gelijk de vorkolie verversen...
how-to je motor naar de monteur / dealer brengen
 
Ik heb een soort gelijk iets gehad. Ik wist bijna zeker dat het geluid van de voorkant kwam.. Niet dus. Bleek een blok ophanging bout te zijn. Deze een mini slagje gegeven en weg was het gekraak. Geluid trekt ver door naar andere delen.

neen, jij hebt niet een soortgelijk iets gehad. lees dit nog eens :

Als ik de vering heel diep induw en langzaam los laat in plaats van omhoog trek aan het stuur, lijkt hij ook langzaam te tikken bij het omhoog komen...
 
neen, jij hebt niet een soortgelijk iets gehad. lees dit nog eens :


Bij mij kraakte hij ook met terug komen. Er staat ook niet precies het zelfde. Wat ik er mee wilde zeggen is, metaal geluid KAN doortrekken naar plekken waar het geluid helemaal niet ontstaat, en dus is het een optie om even iets verder te kijken dan de vering. Kost je niks :). Maarja ik ben ook geen monteur god waar ze in het beleid in techniek topic over praten, dus lekker niks mee doen.
 
Bij mij kraakte hij ook met terug komen. Er staat ook niet precies het zelfde. Wat ik er mee wilde zeggen is, metaal geluid KAN doortrekken naar plekken waar het geluid helemaal niet ontstaat, en dus is het een optie om even iets verder te kijken dan de vering. Kost je niks :)
je hebt gelijk
 
Ik had ongeveer dezelfde, bij mij was alleen krakende geluid uit voorkant als ik ga remmen. Toen had ik mijn motor nog maar paar maanden en ik wist al de voorvork keerringen lek was. Daarna de keerringen vervangen, de monteur zei dat er nog maar heel weinig vorkolie in zat. Na vervangen van de keerringen en nieuwe olie erin was de geluid weg.
 
Qmusic_ActionHeader_HetGeluid_2017.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan