Secundair luchtsysteem MT-09 verwijderen (AIS)

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.391
431
Hallo heren,

Sinds een tijdje heb ik een Yamaha MT-09 met een volledig Arrow uitlaatsysteem (zonder katalysator). Ik rij met aangepaste dB-killer, maar toch knalt het ding bij remmen op de motor flink in de uitlaat. Zonder dB-killer was het meer een BBQ, knalde echt hard.

Nu hoorde ik van een collega dat dit door het secundaire luchtsysteem komt (Yamaha AIS). Hij had er op zijn XT660 ook last van, en heeft block-off plates geinstalleerd. Nu overweeg ik ook om block-off plates te installeren (of misschien gewoon de slang van de luchfilterkast te halen en af te doppen).

De knallen, welke soms echt hard zijn, lijken me niet echt goed voor het behoud van de uitlaatdemper (vulling).

Wie kan mij helpen?
 
Nee, niks aan gedaan. Mijn filosofie daarin is dat ik makkelijk wil kunnen wisselen van Arrow (in dit geval) naar de originele uitlaat. Daarbij heeft Yamaha in haar accessoirelijst ook een Akrapovic staan, en volgens mij doen ze daarbij niks aan de ecu. Enkel het nieuwe systeem monteren.
 
Nee, niks aan gedaan. Mijn filosofie daarin is dat ik makkelijk wil kunnen wisselen van Arrow (in dit geval) naar de originele uitlaat. Daarbij heeft Yamaha in haar accessoirelijst ook een Akrapovic staan, en volgens mij doen ze daarbij niks aan de ecu. Enkel het nieuwe systeem monteren.


Open uitlaat---> meer/betere flow---> dus kan er meer lucht in---> dus is er meer brandstof nodig---> dus ECU aanpassen of een PowerCommander ertussen

Wat je nu aan het doen bent geweest is de motor schraler maken door een andere uitlaat te monteren. En zo'n ding staat al vrij schraal afgesteld ivm emissienormen.
Dat geknal (back fire) is een teken van (geloof het of niet) te weinig brandstof.



Ik steek natuurlijk met deze opmerking m'n kop weer eens boven het maaiveld uit, wachtend om eraf gehakt te worden.
 
De ECU wéét wanneer de pair geopend wordt, en weet ook dat er dan een meetverschil optreedt bij een closed loop regeling.., dus als je block plates installeert ontregel je daarmee je gehele brandstof huishouding...
En niet afstellen (of op z'n minst het na meten daarvan) bij wijziging in het in/uitlaat traject is allesbehalve verstandig..
En ja, het correct afstellen daarvan is duur.., reken op een bedrag tussen de 600 en 1200 euro.
 
De ECU wéét wanneer de pair geopend wordt, en weet ook dat er dan een meetverschil optreedt bij een closed loop regeling.., dus als je block plates installeert ontregel je daarmee je gehele brandstof huishouding...
En niet afstellen (of op z'n minst het na meten daarvan) bij wijziging in het in/uitlaat traject is allesbehalve verstandig..
En ja, het correct afstellen daarvan is duur.., reken op een bedrag tussen de 600 en 1200 euro.

Op zich wil ik afstellen nog wel overwegen (zal er wel een PowerCommander o.i.d. aan te pas komen), maar ik vind het jammer dat ik dan niet meer snel kan wisselen naar de originele setup. Althans, dat is mijn verwachting. Wellicht dat ik zelf mappings kan laden?

Ik lees ook over de ECU flashen, dan kan ik m helemaal niet meer zelf in de originele setup brengen, is mijn verwachting.

Hmm, zomaar de zaak afdoppen is dus onverstandig lees ik..
 
Op zich wil ik afstellen nog wel overwegen (zal er wel een PowerCommander o.i.d. aan te pas komen), maar ik vind het jammer dat ik dan niet meer snel kan wisselen naar de originele setup. Althans, dat is mijn verwachting. Wellicht dat ik zelf mappings kan laden?

Ik lees ook over de ECU flashen, dan kan ik m helemaal niet meer zelf in de originele setup brengen, is mijn verwachting.

Hmm, zomaar de zaak afdoppen is dus onverstandig lees ik..

Een powercommander kan geen interne ECU opdrachten beïnvloeden...
 
Een powercommander kan geen interne ECU opdrachten beïnvloeden...

Hmm, oke. Uit het oogpunt van zo weinig mogelijk randapparatuur gaat mijn voorkeur eerder uit naar de ECU herprogrammeren dan naar een PC. Heb trouwens wel een 02-contoller geinstalleerd, om de konstantfahrruckeln te verminderen/voorkomen.
 
Even een lap tekst gekopieerd:

Background
Many owners of the newer MT & FZ-09 models have reported & are experiencing throttle “surging”. More noticeable at lower RPM’s, at cruising, or when using the advanced engine map A & STD mode, other symptoms might also include irregular throttle response.
The modern 09 motors are high-compression, fuel-injected, computer-managed engines which need to meet demanding emission and noise standards. The leaner air-fuel (A/F) mixtures needed to meet these standards will cause the occasional surges, jerkiness and flat-spots.

The Technical Explanation
There are two main circuits to a fuel map – closed-loop and open-loop circuits:
The open loop circuit is used above 6000rpm, when the ECU detects sudden throttle acceleration, and all throttle openings over 20%, whether cruising or not cruising. This circuit typically creates an A/F ratio of approx 13.4:1on the MT/FZ-09. A Power Commander or mapping program like Flash Tune can only adjust the fuel map in the open loop
The closed loop is implemented for emission control. It comes into effect after a coolant temp of 60 degrees C, and when the ECU sees a constant throttle opening of below 20% between 2000rpm & 6000rpm, This circuit creates an A/F ratio of approx 14.7:1
The ECU takes voltage readings from the O2 sensor as input to the A/F management. For closed-loop conditions, the ECU will lean the A/F ratio out until it sees an A/F ratio of 14.7:1.

Together with the lean A/F, the “switching” of this large A/F gap between open and closed loops is a major contributor to the jerking and surge behaviour.
For the best results I recommend that the latest Yamaha Flash be installed to all 2014 models along with my O2 controller, if you own a 2015 the mod is already tunned for your bike.

Why do we need this O2 controller?
There are Power Commanders & O2 optimizers available for these new engines, which do the job no problem if you have the funds to buy them, the kevxtx O2 controller is a stand along mod, it does not need a Power Commander or Flash Tune map for it to work, it will work no matter what mod is installed .
Resistor-type Eliminators do not work on these modern bikes; you can't just unplug the O2 sensor and ride it, from the data logging I have done & from Dyno Jet's testing, the A/F ratio will cycle or run rich at 12:1 after 3000rpm if the sensor is left unplugged & the bike is ridden at a constant cruise. If you don't believe me contact Dyno Jet directly &ask them if you can leave the O2 sensor disconnected & tune the bike correctly.
You need to control the output voltage from the O2 sensor to ECU since the ECU constantly looks for 0 to1 volt square wave signal, by unplugging the O2 sensor and fitting a resistor it sends a constant voltage signal to the ECU, after a few minutes the ECU see this as a corrupt signal and then constantly switches the A/F ratio up and down or fixes it at 12:1. In this state the bike is not tunable.
This mod is not a inline resistor-type eliminator mod, it controls the square wave output voltage signal from the O2 sensor to the ECU, the controller corrects this signal in real time & sends a calibrated leaner voltage signal to the ECU, the ECU then responds with a slightly richer closed loop A/F ratio the O2 sensor has to be connected for this controller to work.

Even with Yamaha's latest ECU mapping the close loop A/F ratio have not been addressed.
This O2 controller is not a performance mod, it is designed to control the closed loop mapping, with it connected to a MT/FZ-09 you will have improved throttle control, the bike will be easier to ride in traffic conditions, traffic circles, the bike will feel much smoother to ride when at steady throttle openings. I have been developing these O2 controllers over the past 4 years & have sold many with 100% feedback, I make them for many different models, the MT/FZ O2 controller is not the same as the KTM & other Yamaha O2 controllers that I make, the 09's controller is pacifically designed & tuned for this bike, the mod is completely sealed with epoxy to make the mod water resistant & help against shock & vibrations, I use OEM type connectors & seals so the mod fits perfectly, 95% of the mods components are imported from the USA & Japan, the only local content is the wiring.
Feel free to ask me any question relating to this mod or other fuel injected questions, I am a qualified motorcycle mechanic with a few decades of experance. 
Kevxtx’s O2 Controller Description

How it Works
By controlling the closed loop circuit we are able to reduce the surging when you are cruising. With the O2 controller, when the ECU switches between the open & closed loop circuits the transition is much smoother as the A/F ratios are closer to each other, see table below.
 
Even een lap tekst gekopieerd:

Hoop zinnige en vaak best wel goede statements

There are Power Commanders & O2 optimizers available for these new engines, which do the job no problem if you have the funds to buy them

Weer een hoop goede en minder goede adviezen


En dit regeltje zegt weer dat hij er zijn eigen draai aan geeft en het gewoon weer om een ander soort product aansmeer methode gaat... B|
Het gaat gewoon NIET met een PC of O2 optimizer.., tenminste niet zoals het ook maar bij benadering hoort te gaan.
 
Laatst bewerkt:
De ECU wéét wanneer de pair geopend wordt, en weet ook dat er dan een meetverschil optreedt bij een closed loop regeling.., dus als je block plates installeert ontregel je daarmee je gehele brandstof huishouding...
En niet afstellen (of op z'n minst het na meten daarvan) bij wijziging in het in/uitlaat traject is allesbehalve verstandig..
En ja, het correct afstellen daarvan is duur.., reken op een bedrag tussen de 600 en 1200 euro.

misschien ook even vertellen wat het duur maakt je krijgt aan onderdelen en werk voor dat geld. ;)
 
misschien ook even vertellen wat het duur maakt je krijgt aan onderdelen en werk voor dat geld. ;)

Ann onderdelen krijg je bijna niks.., het programmeren is zéér tijdrovend, en de soft hardware die je nodig hebt om het al te kunnen doen is allesbehalve goedkoop, en moet ook enigszins renderen. (buiten het feit dat je ook nog 'ns de skills moet hebben om het te kunnen maken)
 
Ann onderdelen krijg je bijna niks.., het programmeren is zéér tijdrovend, en de soft hardware die je nodig hebt om het al te kunnen doen is allesbehalve goedkoop, en moet ook enigszins renderen. (buiten het feit dat je ook nog 'ns de skills moet hebben om het te kunnen maken)

+ + voor deze paarse techneut ;)

Tmoons, gbp is britse ponden, moet je dan je ecu opsturen ? strookt niet echt met bovenstaande uitleg.
 
S tec performance, Google is je vriend. Of het mt-owners group deel van Facebook.
Overigens...de prijs is inmiddels gezakt.
Oh wacht...jij wilt natuurlijk horen....dat het wel heeeeuuuulll duur is en dat het een soort alchemie is en en en...
 
S tec performance, Google is je vriend. Of het mt-owners group deel van Facebook.
Overigens...de prijs is inmiddels gezakt.
Oh wacht...jij wilt natuurlijk horen....dat het wel heeeeuuuulll duur is en dat het een soort alchemie is en en en...

Nee hoor, het flashen is helemaal niet duur.., voor 200 euro doe ik het wel voor je, gráág zelfs.., alleen heb je er geen ene drol aan, elke motor is anders, je kunt niet dezelfde mapping gebruiken voor iedere gelijke en hetzelfde geconfigureerde motor, het moet telkens op maat gemaakt worden, en dát gaat nu net even niet als je de ECU opstuurt.., beter zal het best wel worden, dat is niet zo moeilijk.., en de kans dat het goed is, ach, die schat ik toch altijd nog op ruim 1 promille....
Maarja, daar gaat het hier in het forum niet altijd om, wél dat je vooral het gevoel moet hebben dat het voor een stuk minder investering zeker zo goed gedaan is... 8-)
 
Nee hoor, het flashen is helemaal niet duur.., voor 200 euro doe ik het wel voor je, gráág zelfs.., alleen heb je er geen ene drol aan, elke motor is anders, je kunt niet dezelfde mapping gebruiken voor iedere gelijke en hetzelfde geconfigureerde motor, het moet telkens op maat gemaakt worden, en dát gaat nu net even niet als je de ECU opstuurt.., beter zal het best wel worden, dat is niet zo moeilijk.., en de kans dat het goed is, ach, die schat ik toch altijd nog op ruim 1 promille....
Maarja, daar gaat het hier in het forum niet altijd om, wél dat je vooral het gevoel moet hebben dat het voor een stuk minder investering zeker zo goed gedaan is... 8-)

yamahas verneuk je niet makkelijk.
vraag me af of er voor de mt09 een pc is.
mijn xjr kon je niks mee..geen pc leverbaar want de ecu gaat dwarsligggen als je de o2 sonde loskoppelt.

welke software gebruik jij voor ecu flashing?
kun je wat met een cbr1k van 2016?
Ik overweeeg een pcv of ecu flash.
software met 1 binfile is goedkoper voor mijjn honda als een pcv.
kan ik zovaak flashen als ik wil.
woolich racing levert een kit.
mooie is dat je in hun software met een wideband sonde een target afr kan instellen.beetje als pcv met autotune maar dan zonder de boxjes en goedkoper
ervaring met flashen heb ik via mijn werk oa met kess interface en direkt via bootmode op de print..vag...
wat reken jij ervoor?
mag ook via pm...
 
yamahas verneuk je niet makkelijk.
vraag me af of er voor de mt09 een pc is.
mijn xjr kon je niks mee..geen pc leverbaar want de ecu gaat dwarsligggen als je de o2 sonde loskoppelt.

welke software gebruik jij voor ecu flashing?
kun je wat met een cbr1k van 2016?
Ik overweeeg een pcv of ecu flash.
software met 1 binfile is goedkoper voor mijjn honda als een pcv.
kan ik zovaak flashen als ik wil.
woolich racing levert een kit.
mooie is dat je in hun software met een wideband sonde een target afr kan instellen.beetje als pcv met autotune maar dan zonder de boxjes en goedkoper
ervaring met flashen heb ik via mijn werk oa met kess interface en direkt via bootmode op de print..vag...
wat reken jij ervoor?
mag ook via pm...

Daar hoef ik je niet voor te pm -en , op mijn website staat voldoende info, en als je voldoende know-how hebt, dan zou ik het zelf doen.., makkelijk én goedkoop toch?
 
het lijkt me keileuk om zo technisch onderlegd te zijn om de theorie hiervan praktisch toe te kunnen passen.

toch rot dat je dan weer een bank van 25 rooitjes nodig hebt om het fatsoenlijk af te kunnen stellen, 'kunnen' he ;) , de handleiding gaat niet zover.

maar bij deze maar de oproep voor allen inc mezelf om weer ontopic te gaan :)
 
Laatst bewerkt:
De ECU wéét wanneer de pair geopend wordt, en weet ook dat er dan een meetverschil optreedt bij een closed loop regeling.., dus als je block plates installeert ontregel je daarmee je gehele brandstof huishouding...
En niet afstellen (of op z'n minst het na meten daarvan) bij wijziging in het in/uitlaat traject is allesbehalve verstandig..
En ja, het correct afstellen daarvan is duur.., reken op een bedrag tussen de 600 en 1200 euro.

+
 
het lijkt me keileuk om zo technisch onderlegd te zijn om de theorie hiervan practisch toe te kunnen passen.

toch rot dat je dan weer een bank van 25 rooitjes nodig hebt om het fatsoenlijk af te kunnen stellen, 'kunnen' he ;) , de handleiding gaat niet zover.

maar bij deze maar de oproep voor allen inc mezelf om weer ontopic te gaan :)
Zonder bank kan ook, maar kost veeeeeel meer tijd en je moet loggen op de weg met veel wisselende omstandigheden en dus nog beter weten wat je aan het doen bent.
 
yamahas verneuk je niet makkelijk.
vraag me af of er voor de mt09 een pc is.
mijn xjr kon je niks mee..geen pc leverbaar want de ecu gaat dwarsligggen als je de o2 sonde loskoppelt.

welke software gebruik jij voor ecu flashing?
kun je wat met een cbr1k van 2016?
Ik overweeeg een pcv of ecu flash.
software met 1 binfile is goedkoper voor mijjn honda als een pcv.
kan ik zovaak flashen als ik wil.
woolich racing levert een kit.
mooie is dat je in hun software met een wideband sonde een target afr kan instellen.beetje als pcv met autotune maar dan zonder de boxjes en goedkoper
ervaring met flashen heb ik via mijn werk oa met kess interface en direkt via bootmode op de print..vag...
wat reken jij ervoor?
mag ook via pm...

PC 5 is leverbaar..
 
Terug
Bovenaan Onderaan