Secundair luchtsysteem MT-09 verwijderen (AIS)

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo heren,

Sinds een tijdje heb ik een Yamaha MT-09 met een volledig Arrow uitlaatsysteem (zonder katalysator). Ik rij met aangepaste dB-killer, maar toch knalt het ding bij remmen op de motor flink in de uitlaat. Zonder dB-killer was het meer een BBQ, knalde echt hard.

Nu hoorde ik van een collega dat dit door het secundaire luchtsysteem komt (Yamaha AIS). Hij had er op zijn XT660 ook last van, en heeft block-off plates geinstalleerd. Nu overweeg ik ook om block-off plates te installeren (of misschien gewoon de slang van de luchfilterkast te halen en af te doppen).

De knallen, welke soms echt hard zijn, lijken me niet echt goed voor het behoud van de uitlaatdemper (vulling).

Wie kan mij helpen?
 
ik wil wel een poging doen...

het PAIR systeem is bedacht (oorspronkelijk in jaren 80 in autos met carbs nog om emissie norm te halen) om het niveau van onverbrande koolwaterstoffen omlaag te helpen. (CH)
onder bepaalde omstandigheden (warme motor/gas los en boven idle) wordt lucht aangezogen uit de filterkast in de uitlaat waar het zorgt voor naverbranding van resterende brandstof deeltjes.
(zuurstof in hete uitlaat geeft naverbranding resterende deeltjes)
dat zijn de knallen die je hoort met een open demper.
met een standaard demper knalt ie ook maar hoor je het gewoon niet echt.
het is slecht voor je demper materiaal en dus aan te raden dit af te doppen met open dempers.
het geknal komt dus NIET door een arm mengsel zoals hier eerder werdt geroepen...
vaak kun je het straffeloos afdoppen en doet de ecu er niet moeilijk over.
soms gooit ie een storing als je de solenoid losplugt...
of er nu motoren zijn die "zien" dat de hc-s niet omlaag gaan weet ik niet...
gezien de eenvoud van de huidige lambda sondes in motorfietsen (narrowband) vraag ik me af of ze het zien...
mijn blade is te dom om daar een punt van te maken...
mijn sp1 knalde als een gek na montage van open dempers...echt vlammen uit de pijp...pair afgedopt en klaar was het...
zoals ik al eerder zei kun je ook gewoon een stuk staf of een dikke kogel in de slang vanaf de filterkast naar de pair-solenoid proppen en zodoende de lucht toevoer afdoppen...
bij mijn vorige fietsen heb ik alles eruit getrokken...

Dit was inderdaad wat ik ervan begrepen had. Vraag me inmiddels wel af of de lambda-sonde dit detecteert en de ecu er iets mee doet....
 
ik wil wel een poging doen...


onder bepaalde omstandigheden (warme motor/gas los en boven idle) wordt lucht aangezogen uit de filterkast in de uitlaat waar het zorgt voor naverbranding van resterende brandstof deeltjes.
(zuurstof in hete uitlaat geeft naverbranding resterende deeltjes)
dat zijn de knallen die je hoort met een open demper.
met een standaard demper knalt ie ook maar hoor je het gewoon niet echt.

poging is een beetje mislukt

en mijn SV blok begon te knallen na het afsluiten van de pair, weer aangesloten en het was kwasi over. hoe verklaar je dat dan ?
 
Laatst bewerkt:
ik wil wel een poging doen...

het PAIR systeem is bedacht (oorspronkelijk in jaren 80 in autos met carbs nog om emissie norm te halen) om het niveau van onverbrande koolwaterstoffen omlaag te helpen. (CH)
onder bepaalde omstandigheden (warme motor/gas los en boven idle) wordt lucht aangezogen uit de filterkast in de uitlaat waar het zorgt voor naverbranding van resterende brandstof deeltjes.
(zuurstof in hete uitlaat geeft naverbranding resterende deeltjes)
dat zijn de knallen die je hoort met een open demper.
met een standaard demper knalt ie ook maar hoor je het gewoon niet echt.
het is slecht voor je demper materiaal en dus aan te raden dit af te doppen met open dempers.
het geknal komt dus NIET door een arm mengsel zoals hier eerder werdt geroepen...
vaak kun je het straffeloos afdoppen en doet de ecu er niet moeilijk over.
soms gooit ie een storing als je de solenoid losplugt...
of er nu motoren zijn die "zien" dat de hc-s niet omlaag gaan weet ik niet...
gezien de eenvoud van de huidige lambda sondes in motorfietsen (narrowband) vraag ik me af of ze het zien...
mijn blade is te dom om daar een punt van te maken...
mijn sp1 knalde als een gek na montage van open dempers...echt vlammen uit de pijp...pair afgedopt en klaar was het...
zoals ik al eerder zei kun je ook gewoon een stuk staf of een dikke kogel in de slang vanaf de filterkast naar de pair-solenoid proppen en zodoende de lucht toevoer afdoppen...
bij mijn vorige fietsen heb ik alles eruit getrokken...

Hoe goedbedoeld ook, maar dit is slechts een deel van de oorzaak..., vandaar dat er wisselende ervaringen zijn met het knallen in de uitlaat en de oplossing daarvan, niet elke motor is gelijk, en niet elke gelijke motor reageert hetzelfde.
 
Hoe goedbedoeld ook, maar dit is slechts een deel van de oorzaak..., vandaar dat er wisselende ervaringen zijn met het knallen in de uitlaat en de oplossing daarvan, niet elke motor is gelijk, en niet elke gelijke motor reageert hetzelfde.

Zo langzamerhand komen we wel meer aan de weet...
De lengte vh uitlaatsysteem is ook een factor heb ik begrepen,en een ééncilinder tov een viercilinder reageert ook anders door andere drukgolven?
 
Hoe goedbedoeld ook, maar dit is slechts een deel van de oorzaak..., vandaar dat er wisselende ervaringen zijn met het knallen in de uitlaat en de oplossing daarvan, niet elke motor is gelijk, en niet elke gelijke motor reageert hetzelfde.

ik trachtte enkel de de functie en werking van het systeem te verklaren...
dat er individuele figuren zijn die problemen hebben na verwijdering ervan zal best maar in het algemeen is het systeem bedoelt om okwstoffen naar beneden te halen dmv naverbranding...
 
poging is een beetje mislukt

en mijn SV blok begon te knallen na het afsluiten van de pair, weer aangesloten en het was kwasi over. hoe verklaar je dat dan ?

het is in ieder geval een poging.. ;)

wat er precies met dat ding van jou aan de hand is weet ik ook niet....ga eens naar een tuner en laat het oplossen zou ik zeggen....
kan van alles zijn.....verklote afstelling in de oem ecu (yoshibox) of een hoop achterstallig onderhoud....geen idee...
 
Laatst bewerkt:
"Redelijk perfectionistisch ingesteld" zijn, is in mijn ogen zo dat als je de motor in een standaard configuratie gewoon al laat afstellen wetende dat hij af fabriek al niet goed staat..., als het dan een economisch besluit is om het niet te doen nadat er (ook nog!) een wijziging aan de motor gedaan is, dan duidt dit volgens mij niet op "perfectionistische instelling" maarja, dat is slechts mijn opinie.. :+
En nee, alleen het afstellen op A/F en ontsteking kost geen 1200, maar iets van een goede 600 Euro.., wil je méér afgesteld hebben? nou dan kan dat, maar dan ga je afhankelijk van je keuzes daar ook verhoudingsgewijs voor betalen.., lijkt me logisch en ook heel redelijk.. toch :?


Dit dus.
 
Waarschijnlijk het verschil in werking van het pair systeem bij een injectie en een carburatie motor.

het betreft een SV650 injektie blok. deed het met de injektie, maar ook met de carbu's van het model ervoor die ik er later op gezet heb (omdat de brandstofvoorziening van de injektie te gekompliceerd werd wegens geen goede plaats voor de brandstofpomp in de RGV tank - projektje ;) )
 
het is in ieder geval een poging.. ;)

wat er precies met dat ding van jou aan de hand is weet ik ook niet....ga eens naar een tuner en laat het oplossen zou ik zeggen....
kan van alles zijn.....verklote afstelling in de oem ecu (yoshibox) of een hoop achterstallig onderhoud....geen idee...

ik heb ook geen idee waarom jij denkt dat er iets mis zou zijn met mijn ding :? :+
 
"Redelijk perfectionistisch ingesteld" zijn, is in mijn ogen zo dat als je de motor in een standaard configuratie gewoon al laat afstellen wetende dat hij af fabriek al niet goed staat..., als het dan een economisch besluit is om het niet te doen nadat er (ook nog!) een wijziging aan de motor gedaan is, dan duidt dit volgens mij niet op "perfectionistische instelling" maarja, dat is slechts mijn opinie.. :+


Inderdaad is dit jouw mening. Ik geloof dat ik mijzelf beter ken dan dat jij mij kent :?. Er zijn nog andere dingen in het leven, en ff 1200 euro uitgeven aan een 'gepefectioneerde' instelling is het mij niet waard. Maarja, als je de software 48x moet herschrijven dan snap ik ook nog dat het 1200 euro kost... :X

Heb bijvoorbeeld ook voor een Hyperpro emulsiedemper gekozen i.p.v. volledig instelbare Öhlins. Die laatste is vast beter en geeft een 'perfectere' afstelling, maar is het mij niet waard wat ik ga het verschil niet of nauwelijks merken. Zo werkt dat, gezonde afweging. Gelukkig wint bij mij het gezonde verstand meestal van het perfectionisme. :t

Ik ga er vanuit dat Yamaha geen slecht product de weg op stuurt; ik ben er zelf heel tevreden mee. De motor loopt goed, enkel de knallen zouden wat mij betreft minder kunnen. Dus zo klote als dat jij stelt is die afstelling nog niet in mijn optiek.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is dit jouw mening. Ik geloof dat ik mijzelf beter ken dan dat jij mij kent :?. Er zijn nog andere dingen in het leven, en ff 1200 euro uitgeven aan een 'gepefectioneerde' instelling is het mij niet waard. Maarja, als je de software 48x moet herschrijven dan snap ik ook nog dat het 1200 euro kost... :X

Heb bijvoorbeeld ook voor een Hyperpro emulsiedemper gekozen i.p.v. volledig instelbare Öhlins. Die laatste is vast beter en geeft een 'perfectere' afstelling, maar is het mij niet waard wat ik ga het verschil niet of nauwelijks merken. Zo werkt dat, gezonde afweging. Gelukkig wint bij mij het gezonde verstand meestal van het perfectionisme. :t

Ik ga er vanuit dat Yamaha geen slecht product de weg op stuurt; ik ben er zelf heel tevreden mee. De motor loopt goed, enkel de knallen zouden wat mij betreft minder kunnen. Dus zo klote als dat jij stelt is die afstelling nog niet in mijn optiek.

Dat is dus het verschil tussen perfectionisme en bereidheid tot de financiële compromis daarvan.., dit ligt bij beide dus op een ander niveau.., en daarbij (nogmaals) kost het geen 1200, maar dik 600 Euro... :+
En..., waar precies heb ik geschreven dat de standaard afstelling "klote" is :? ik kan hoogstens geschreven hebben dat hij niet "perfect" is.., en na een wijziging die op de standaard motor is aangebracht ligt die nog wat verder van de gewenste afstelling af.., en als je "perfectionist" bent, dan zal je zoiets niet willen hebben, tenzij je niet zo perfectionistisch bent en de (in verhouding best wel geringe) financiële afweging niet zo hard laat wegen.. toch :?
 
Laatst bewerkt:
"Redelijk perfectionistisch ingesteld" zijn, is in mijn ogen zo dat als je de motor in een standaard configuratie gewoon al laat afstellen wetende dat hij af fabriek al niet goed staat..., als het dan een economisch besluit is om het niet te doen nadat er (ook nog!) een wijziging aan de motor gedaan is, dan duidt dit volgens mij niet op "perfectionistische instelling" maarja, dat is slechts mijn opinie.. :+
En nee, alleen het afstellen op A/F en ontsteking kost geen 1200, maar iets van een goede 600 Euro.., wil je méér afgesteld hebben? nou dan kan dat, maar dan ga je afhankelijk van je keuzes daar ook verhoudingsgewijs voor betalen.., lijkt me logisch en ook heel redelijk.. toch :?

'Klote' is wat overdreven, Leejow had ook al zoiets in zijn reactie staan. Ik heb het in elk geval niet geschreven dat ie niet goed loopt.
 
Hier zit m de crux: ik vind 600 -1200 euro in verhouding niet gering, de MT kost nieuw €9600,-.

Het ligt meer in de orde van 600 - 650 Euro voor hetgeen jij wilt.., en wat de motor aan nieuwprijs is geweest is voor een echte perfectionist niet belangrijk.., nog niet voor een héél klein beetje zelfs.., dat is nu eenmaal de eigenschap van een perfectionist.. daar kan ik ook niets aan veranderen. :+
 
Hier zit m de crux: ik vind 600 -1200 euro in verhouding niet gering, de MT kost nieuw €9600,-.

Ik begrijp je wel....in verhouding tot de nieuwprijs en in acht nemende dat je een afstelling moet herzien die eigenlijk goed had moeten zijn is het best veel geld.

dhr ritzen schermt met perfektie en dat is een nobel streven maar er hangt wel een prijskaartje aan.
(nog even buiten beschouwing gelaten of het na die 650 dan ook perfekt is waar ik gemakshalve maar even vanuit ga)
de narigheid is dat er bij iedere motorfiets wel zaken te bedenken zijn die beter kunnen.
waar trek je de grens en wat vind je acceptabel?
het is echt niet zo dat yamaha (of honda of kawa of of of ) je een motorfiets heeft verkocht die zo arm staat dat ie kapot loopt (mits je hem standaard laat dan)
het is de eventuele ergernis van de afstelling die als ie hoog genoeg oploopt je doet besluiten of het het geld waard is...
een perfekte motorfiets is een eutopie tenzij je er een godsvermogen tegenaan gooit...
ik kan zo 4 mille aan upgrades bedenken aan mijn blade die beter kunnen als nu maar ik beperk me tot zaken die echt irritant zijn en dan nog probeer ik het dan financieel in de tang te houden...
motorrijden is een dure hobby en ik besteed er best veel aan maar er zijn wel grenzen zeker als je bedenkt dat alles wat je er in stopt nagenoeg weggegooid geld is bovenop de forse afschrijving die je met een nieuwe motorfiets toch al hebt.
ik heb overigens contact gehad met een engelse club die me een complete kit kan leveren voor net 500 euro na aftrek forum korting....
logbox,kabeltje, zeitronix zt-3 breedband kitje en bin file def de hele rataplan om autotune te kunnen gebruiken .
pakt goedkoper uit als een pcv met autotune dus ik denk dat ik dat maar doe..
dyno tijd mocht ik die nodig zijn komt daar natuurlijk nog overheen maar dat is met een pcv ook zo en ik heb daar schappelijke contacten voor...
 
ik heb overigens contact gehad met een engelse club die me een complete kit kan leveren voor net 500 euro na aftrek forum korting....
logbox,kabeltje, zeitronix zt-3 breedband kitje en bin file def de hele rataplan om autotune te kunnen gebruiken .
pakt goedkoper uit als een pcv met autotune dus ik denk dat ik dat maar doe..
dyno tijd mocht ik die nodig zijn komt daar natuurlijk nog overheen maar dat is met een pcv ook zo en ik heb daar schappelijke contacten voor...

Ow? dat scheelt geld.., heb je misschien een linkje? dan haal ik het daar voortaan ook vandaan en kan ik de mensen goedkoper aan een afstelling helpen *D , je zou iedereen hiermee een dienst bewijzen !!
 
rb engineering...

600 pond minus forum korting....
wat ik begrepen heb 20%...ik wacht nog op een reactie van hun kant of dat klopt.
zoja kost die kit 545 ongeveer....

pcv kost 350+ autotune 260 (beide als je rond shopped)=610...

als wat mij verteld is (de 20%) ga ik voor de woolich kit...
als het korting verhaal niet blijkt te kloppen wordt het een pcv..
zodra ik daar bericht van heb laat ik het wel even weten...
 
rb engineering...

600 pond minus forum korting....
wat ik begrepen heb 20%...ik wacht nog op een reactie van hun kant of dat klopt.
zoja kost die kit 545 ongeveer....

pcv kost 350+ autotune 260 (beide als je rond shopped)=610...

als wat mij verteld is (de 20%) ga ik voor de woolich kit...
als het korting verhaal niet blijkt te kloppen wordt het een pcv..
zodra ik daar bericht van heb laat ik het wel even weten...


Hartstikke fijn ! :+ , dan kan ik het ook voor minder aanbieden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan