Vented of non-vented laarzen in Nederland

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Ik zit heel erg te twijfelen tussen vented en non-vented motorlaarzen. Ik ga dit jaar pas voor de eerste keer rijden en heb er dus nog geen ervaring mee. Ik zal enkel in goed weer rijden (mei - september?). Mijn twijfel zit erin omdat ik bang ben dat vented versies bij wat kouder weer (10 graden?) te koud gaan zijn en de non-vented versie weer veel te warm in het nederlandse zomer weer, wat ook niet vaak boven de 25 graden uit komt..

Daarom dus de vraag, wat raden jullie aan als je wilt rijden in het typische motorseizoen in dit landje, vented of non-vented?
 
Je hebt nog nooit motor gereden en je weet nu al dat je 7 maanden per jaar niet gaat rijden???
 
Ja, ga niet door de pekel heen en niet in koud weer rijden. Maar dus de vraag, als je er een antwoord op hebt, vented of non-vented en waarom?
 
Ik rij met dezelfde motorlaarsen in Zuid-Spanje bij 35 graden als in de winter in Nederland met vorst. Kwestie van de juiste sokken dragen.

Vented lijkt me onnodig en ook niet fijn als je een buitje krijgt ook al rij je alleen in de zomer.
 
Gekozen voor de Alpinestars SMX-6 non-vented versie :)
Mocht het toch te warm worden in de hele warme dagen (die in NL vrij zeldzaam zijn), kan ik volgend seizoen altijd nog een tweede paar vented halen idd
 
Ik rij met dezelfde motorlaarsen in Zuid-Spanje bij 35 graden als in de winter in Nederland met vorst. Kwestie van de juiste sokken dragen.

Vented lijkt me onnodig en ook niet fijn als je een buitje krijgt ook al rij je alleen in de zomer.

Ben ik met je eens, de ervaring leert dat geventileerde laarzen niet echt nodig zijn.
Maar zoals met alles zijn er redenen te verzinnen waarom dit wel nodig zou kunnen zijn. :+
 
Ben ik met je eens, de ervaring leert dat geventileerde laarzen niet echt nodig zijn.
Maar zoals met alles zijn er redenen te verzinnen waarom dit wel nodig zou kunnen zijn. :+
Mijn ervaring is anders.. Ik heb een geventileerd en niet geventileerd paar en bij de geventileerde voel je weldegelijk dat ze geventileerd zijn :Y

Gekozen voor de Alpinestars SMX-6 non-vented versie :)
Mocht het toch te warm worden in de hele warme dagen (die in NL vrij zeldzaam zijn), kan ik volgend seizoen altijd nog een tweede paar vented halen idd
Prima eerste stap. Ik heb het bijna áltijd (te) warm en als het al 15 graden is zo'n beetje gaan bij mij de geventileerde laarzen al aan :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 sets laarzen en voor het warme weer heb ik motor sneakers.
Die zijn overigens nonvented. Dus ik heb bij erg warm weer lekkere zweetvoeten. Zijn ze op werk altijd blij mee.
 
Ik heb 2 sets laarzen en voor het warme weer heb ik motor sneakers.
Die zijn overigens nonvented. Dus ik heb bij erg warm weer lekkere zweetvoeten. Zijn ze op werk altijd blij mee.

_O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die alpinestar laarzen, met dat gore tex erin. Ik rij er het hele jaar mee door, als het echt erg koud word (dik onder vriespunt) dan gaan er extra paar sokken bij, en de rest van het jaar gaat het ook prima.
Ik heb ook nog wel sneakers van alpinestars, die doe ik alleen in de zomer bij korte ritjes aan, of voor momenten dat ik niet als een motorrijder erbij wil lopen.

Mijn persoonlijke advies is dus alpinestars met dat gore-tex
 
Meestal heb ik 'gewone' motorlaarzen aan,
waterdicht en stevig.
Voor als het echt mooi weer is heb ik ook nog een paar Booster motorschoenen.
Ook stevig en waterdicht,
maar omdat ze lager zijn heb er nooit te warme voeten in gehad.
 
Ik zit heel erg te twijfelen tussen vented en non-vented motorlaarzen. Ik ga dit jaar pas voor de eerste keer rijden en heb er dus nog geen ervaring mee. Ik zal enkel in goed weer rijden (mei - september?). Mijn twijfel zit erin omdat ik bang ben dat vented versies bij wat kouder weer (10 graden?) te koud gaan zijn en de non-vented versie weer veel te warm in het nederlandse zomer weer, wat ook niet vaak boven de 25 graden uit komt..

Daarom dus de vraag, wat raden jullie aan als je wilt rijden in het typische motorseizoen in dit landje, vented of non-vented?
rij het hele jaar door(zolang er geen kans op gladheid is) met sidi vertigo's.
Die hebben een kleine ventilatie opening die open en dicht kan hier komt wel iets kou door maar dat merk je niet heel vel van.
Zal gewoon vented doen helemaal open en het is best lekker :)
 
Ik heb 2 sets laarzen en voor het warme weer heb ik motor sneakers.
Die zijn overigens nonvented. Dus ik heb bij erg warm weer lekkere zweetvoeten. Zijn ze op werk altijd blij mee.
hun niet jij wel :P (als ze er tenminste minder door aan je kop zeuren _O- _O- _O- )
 
Ik heb met mijn gesloten (gewone) laarzen op Sicilië gereden met een temp van ca 40'C.

OKE,OKE, aan het eind van de rit zijn je voeten ook aardig opgewarmd, maar niet zodanig dat het zweet uit je laars gaat lopen.

Mijn laarzen zijn (waren) geschikt tussen -5'C en +45'C. In de kou echter alleen als ze droog waren. Ja, idd waren want mijn laarzen zijn versleten en ik heb onlangs Goretex laarzen gekocht. Ik denk als het beneden de 10'C komt en je voeten worden nat, dat je dan ook nog koude voeten gaat krijgen.
 
Laatst bewerkt:
De enige vereiste (buiten bescherming) die ik in Nederland aan motorlaarzen zou stellen (ook alleen zomers) is waterdichtheid. Met natte zompige sokken rijden is geen pretje.
 
Ik zal enkel in goed weer rijden (mei - september?).

Dan volstaan teenslippers toch? :+

Zelf heb ik Alpinestars Web Gore-Tex laarzen voor bij mijn textiel pak en Sidi Vertigo's voor bij de leren combi. Met die Alpinestars is ook bij warm weer goed te rijden, de Sidi's zijn onder de 15 graden toch wel merkbaar kouder. Dus ik ben blij dat ik ze allebei heb, ik zou dan ook adviseren om als eerste iets te kiezen dat warm is. Het kan overdag wel lekker qua temperatuur zijn, maar 's ochtends of 's avonds kan het dan toch een stuk frisser zijn.
 
Ik heb laarzen met een regenliner die alleen een vents aan de achterkant hebben, zonder inlaat dus. Met die laarzen krijg ik koude voeten een uurtje rijden bij ~10 graden. Bij warm weer krijg ik het erg heet in de laarzen.
Ik heb beneden geen windprotectie op mijn motor btw. Dat moet je ook gaan meenemen in je overweging.

alpinestars gunner wp
 
Ik rij met waterdichte Sidi laarzen, dat is dus waterdicht tot het via je broek je laarzen in loopt :+ , aardige zweetpootjes in de zomer, vooral op vakanties, maar wel zo lekker als het gaat regenen.

Aangezien ik te gierig ben om 2 paar laarzen te kopen en geen zin heb in die overschoentjes, neem ik de warme voetjes voor lief.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan