Bout niet helemaal in vork

14 aug 2016
40
0
Rijsbergen
Nadat ik mijn voorvork weer terug in elkaar aan het zetten was naar deze gereviseerd te hebben bleef hij wat olie lekken.
Ik heb daarom de poten er af gehaald en geprobeerd de inbusbout verder erin te draaien. Hij ging niet verder dan op bijgevoegde foto. Is dit normaal of zitten er verkeerde bouten ingedraaid?
full
 
Ik heb er geen ringetje bij gezet. De oude zat daar en zit nu nog zo. Het is me wel gelukt de inbusbout wat verder te draaien hoor, dus de lekkage zo verholpen kunnen zijn, maar vraag me alleen af of die inbusbout echt wel zo moet zitten.
 
Ik heb alle olie eruit laten lopen (laatste beetje behoorlijk zwart) en de boten weer teruggedraaid. Nu kon ik ze vreemd genoeg ineen keer vast draaien…
Morgen de poten opnieuw met olie vullen en dan hopen dat ie niet meer lekt. Snap alleen nog steeds niet waardoor eerst het binnenwerk meedraaide toen ik de inbusbouten vast wilde zetten, maar goed ik denk dat het probleem verholpen is.
 
Ik heb alle olie eruit laten lopen (laatste beetje behoorlijk zwart) en de boten weer teruggedraaid. Nu kon ik ze vreemd genoeg ineen keer vast draaien…
Morgen de poten opnieuw met olie vullen en dan hopen dat ie niet meer lekt. Snap alleen nog steeds niet waardoor eerst het binnenwerk meedraaide toen ik de inbusbouten vast wilde zetten, maar goed ik denk dat het probleem verholpen is.
Omdat er geen blokkering op de demperbuis zit.
 
:Y , er is voor veel modellen een stuk gereedschap waarmee je buis kan blokkeren.
met een luchtsleutel creëer je zoveel moment dat de bout het binnenwerk niet laat meedraaien, dus dat kan ook als oplossing.

Ik heb het bestaande ringetje wat erop zat er op laten zitten, deze kun je inderdaad op de foto zien. Alleen snap ik hier de meerwaarde niet van..

het lijkt dat de buitendiameter te klein is van dit ringetje, er zit een opstaande rand op aan de binnenkant.
bij het opnieuw aandraaien heeft dat eerst net niet goed gezeten en nu misschien net wel genoeg.
mooist zou zijn om een nieuwe te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
5 Maanden lid van M-F.
Momenteel 37 berichten.
En momenteel 7! topics over dezelfde motor.

@ Koen. Er is jou al vaker gevraagd om alles omtrent deze motor nou eens in 1 topic te houden. Zo krijgen anderen ook een beter overzicht in wat jij wel en niet kan, en hoe het er met jouw motor voorstaat.


Met het gevoel "Gaat ie nou voor elke bout apart een nieuw topic openen? ", heb ik bewust niet in jouw vorige topic gereageerd. Er wat gebeurd er een paar dagen later? Juist ja.

Nuttig leesvoer voor dit weekeinde: Beleid in Techniek Wanneer je dit uitgelezen hebt, kan je hier ook technische bijstand aanvragen: Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen .
 
Laatst bewerkt:
technische bijstand aanvragen *O*

logo-uwv.png


goedemiddag meneer, ik kan ik u ergens mee helpen ?

ja mijn voorpoot lekt.

ja sorry meneer dan moet u tena voor men kopen hoor, uwv geeft daar geen extra uitkering voor

ook geen keerring ? :+

* klik * tuut tuut

*O*
 
Ik heb alle olie eruit laten lopen (laatste beetje behoorlijk zwart) en de boten weer teruggedraaid. Nu kon ik ze vreemd genoeg ineen keer vast draaien…
Morgen de poten opnieuw met olie vullen en dan hopen dat ie niet meer lekt. Snap alleen nog steeds niet waardoor eerst het binnenwerk meedraaide toen ik de inbusbouten vast wilde zetten, maar goed ik denk dat het probleem verholpen is.


Hallo Koen.
De imbusbouten onderin de vorkpoten willen nog wel eens meedraaien inderdaad.
Je kunt ze met een luchtsleutel vastzetten, hoewel ik dat zelf nooit doe.

Als je de voorvork op de kop op de grond zet ( doekje er tussen ) en je drukt op de vork, dan zorgt de druk van de veer dat de demperbuis ( en dus de imbus ) niet meer mee kan draaien, zo kun je hem ( op moment ) vastdraaien.

Groeten en succes ermee.
 
:Y , er is voor veel modellen een stuk gereedschap waarmee je buis kan blokkeren.
met een luchtsleutel creëer je zoveel moment dat de bout het binnenwerk niet laat meedraaien, dus dat kan ook als oplossing.het lijkt dat de buitendiameter te klein is van dit ringetje, er zit een opstaande rand op aan de binnenkant.
bij het opnieuw aandraaien heeft dat eerst net niet goed gezeten en nu misschien net wel genoeg.
mooist zou zijn om een nieuwe te plaatsen.

:^

Eventueel kan je hem ook "uitgloeien", je moet hem dan warm stoken met een gasbrander tot deze roodgloeiend is en dan gooi je hem in een bakje met koud water.
Door de schrikreactie wordt het koper weer zacht waardoor deze afdicht als je de boel weer aandraait.

Natuurlijk is het beter om een nieuw ringetje te plaatsen zoals LePensZeur ook al zei, en die dingen kosten de kop ook niet.
 
Bedankt voor de reacties. Alles zit in elkaar en lijkt geheel gedicht. Project is klaar, ben supertrots op mijn eerste caferacer project. Ik zal snel wat foto's plaatsen maar zal eerst even lezen hoe en waar ik dat het beste kan doen. Begrijp nu dat ik niet iedere keer een nieuw topic moet openen.. 😊
 
Bedankt voor de reacties. Alles zit in elkaar en lijkt geheel gedicht. Project is klaar, ben supertrots op mijn eerste caferacer project. Ik zal snel wat foto's plaatsen maar zal eerst even lezen hoe en waar ik dat het beste kan doen. Begrijp nu dat ik niet iedere keer een nieuw topic moet openen.. 😊

Ik begrijp niet dat je aan zo'n project begint terwijl het niet eens in je opkomt her en der wat nieuwe afdichtingringetjes te plaatsen.
 
Wat een belachelijke reactie! Je moest eens weten wat ik allemaal heb vervangen. Zoals ik al zei, project is klaar en krijg, ook van de profs, enorm toffe reacties. Heel jammer dat je zo'n domme reactie plaatst die nergens op gebaseerd is. Maar aangezien dat je reactie zo dom en ongenuanceerd is zal ik er maar niet te veel waarde aan hechten.
 
Wat een belachelijke reactie! Je moest eens weten wat ik allemaal heb vervangen. Zoals ik al zei, project is klaar en krijg, ook van de profs, enorm toffe reacties. Heel jammer dat je zo'n domme reactie plaatst die nergens op gebaseerd is. Maar aangezien dat je reactie zo dom en ongenuanceerd is zal ik er maar niet te veel waarde aan hechten.
Er zijn pakkingringen die je vervangt op t moment dat ze los komen.

Die heb je dus klaar liggen, voordat je aan de klus begint.

Op termijn is deze niet vervangen eigenlijk half werk. In die zin snap ik de eerdere reactie wel.

Jouw reactie snap ik ook, want je zal niet volledig op de hoogte zijn van diverse sleutelaspecten.
 
als er op zicht niets scheelt aan een koperen of alu ring, gebruik ik ze gewoon terug. zonder opnieuw zacht te maken. nog nooit heeft er 1 gelekt. niet thuis en niet op't werk.

raad ik het aan ? moet je zelf weten. als prof niet echt want 1 olielekje in garantie moeten oplossen weegt niet op tegen het uitsparen van 100 ringetjes (waar je toch ook weer iets op verdiend). maar iedere zelf-sleutelaar erop "afbreken" is erover.
 
Wat een belachelijke reactie! Je moest eens weten wat ik allemaal heb vervangen. Zoals ik al zei, project is klaar en krijg, ook van de profs, enorm toffe reacties. Heel jammer dat je zo'n domme reactie plaatst die nergens op gebaseerd is. Maar aangezien dat je reactie zo dom en ongenuanceerd is zal ik er maar niet te veel waarde aan hechten.

Zullen we afspreken, naast dat je niet voor iedere bout een nieuw topic opent, je ook mensen niet beledigd aub ?

Hij zegt alleen dat hij iets niet begrijpt, daar hoef je niet van te zeggen dat het een domme reply is...het is juist alles behalve een domme reply.
 
Zullen we afspreken, naast dat je niet voor iedere bout een nieuw topic opent, je ook mensen niet beledigd aub ?

Hij zegt alleen dat hij iets niet begrijpt, daar hoef je niet van te zeggen dat het een domme reply is...het is juist alles behalve een domme reply.

Ik begrijp niet dat je aan zo'n project begint terwijl het niet eens in je opkomt her en der wat nieuwe
afdichtingringetjes te plaatsen.

Midlifecrisis zegt het inderdaad nog vrij mild , ik heb al je berichten eens doorgespit .
Persoonlijk zou ik als ik hier op gereageerd had , dit hier onder neergetikt hebben.. O-)

Hoe durf je met zo`n beetje technische knowhow aan een motor zitten te slopen , hou het bij poetsen ..
is veiliger en dan leef je denk ik langer .. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan