Petitie tegen 3x examen voor getrapt rijbewijs (A1, A2, A)

pretpiloot

MF veteraan
8 dec 2004
24.636
2
Heerhugowaard
Er is op petitie.nl een petitie gestart om het getrapte rijbewijs op de politieke agenda te krijgen.
Ik ben het er wel mee eens dat je als motorrijder gewoon doorstroomt, en niet elke keer opnieuw examen moet doen (wat een boel geld kost). Het oude 25kw principe werkte ook prima, en dat koste je ook niet elke keer een rib uit je lijf door opnieuw examen te moeten doen. Terug naar 25kw is geen optie (europese regels) maar de huidige regeling is onnodig duur en omslachtig.

petitie is hier te vinden:

Automatische overgang motorrijbewijs A1/A2/A - Petities.nl

gaarne ondertekenen en zoveel mogelijk delen met je motorvrienden!
 
Laatst bewerkt:
Op zich ben ik ook nog steeds tegen het motorrijbewijs zoals het nu is ingericht, maar ik denk dat het meeste wat wij er nu nog uit kunnen halen is dat de regelgeving in Nederland gelijk wordt getrokken met die van de rest van Europa. Teruggaan zoals hoe het was zit er niet meer in. Zeker nu fabrikanten zijn begonnen met het fabriceren van 35 kw motoren welke niet meer omgezet kunnen worden naar volvermogen.

EDIT: soms eerst even de link bekijken ;).

Ik ben het op zich wel eens met de petitie. Ik mocht op mijn 20ste ook zo van 25kw naar volvermogen.
 
Laatst bewerkt:
Beter laat dan niet, vind het ook enorme bullshit. Dat je een nieuw rijbewijs aan moet vragen, ok, maar opnieuw examen moet doen slaat kant nog wal... |(
 
Laatst bewerkt:
Er staat ook nergens dat er teruggegaan moet worden naar hoe het was (25kw rijbewijs) :N

ah you read it :+
 
Laatst bewerkt:
Goede petitie, bent erg benieuwd of er wat van komt.

Ik vraag me af. Als een A2 hebt en je bent al 24 maar je rijdt nog geen 2 jaar. Mag je dan voor je A gaan door enkel 1 praktijk examen te doen of moet je dan de hele romplomp doorlopen (theorie + 2 praktijk examen)?
 
Laatst bewerkt:
Goede petitie, bent erg benieuwd of er wat van komt.

Ik vraag me af. Als een A2 hebt en je bent al 24 maar je rijdt nog geen 2 jaar. Mag je dan voor je A gaan door enkel 1 praktijk examen te doen of moet je dan de hele romplomp doorlopen (theorie + 2 praktijk examen)?

Voorbeeld 2: Je bent 23 jaar en hebt net je A2 gehaald. Je mag dan direct gaan lessen op een A-motor. Voor het examen kan je dan kiezen:
• Je wacht tot je 2 jaar je A2 rijbewijs hebt (dus tot je 25ste) en gaat dan op voor het combi-praktijkexamen.
• Je wilt daar niet op wachten. Dan kan je vanaf je 24ste gewoon als beginner examen doen. Dat betekent dat je twee praktijkexamens (AVB en AVD) moet doen. Je theorie hoef je niet over te doen.

Alles over het motorrijbewijs A, A1 en A2 op een rij

Dus of de 2 jaar uitzitten en dan combi-examen doen, of nu meteen gaan en 2x praktijk examen doen. Theorie hoeft niet opnieuw.
 
Ik heb er zelf gelukkig nooit last van gehad.
Na 1 rijlesje deed ik examen voor A en dat was het. Tot nu is dat ene lesje nog altijd voldoende gebleken. Ik heb voor de motor nog nooit geclaimd. Het echte rijden leer je niet op de motor-rijles maar door het veel te doen. Ik denk dat je van al die examens A2-A1-A niet een betere motorrijder gaat worden.

Voor jonge mensen is het tegenwoordig een heel gedoe voordat je van een dames-brommertje op een volwaardige motor mag rijden. Spreken we nog niet eens over de kosten.............
 
Laatst bewerkt:
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.
 
Voorbeeld 2: Je bent 23 jaar en hebt net je A2 gehaald. Je mag dan direct gaan lessen op een A-motor. Voor het examen kan je dan kiezen:
• Je wacht tot je 2 jaar je A2 rijbewijs hebt (dus tot je 25ste) en gaat dan op voor het combi-praktijkexamen.
• Je wilt daar niet op wachten. Dan kan je vanaf je 24ste gewoon als beginner examen doen. Dat betekent dat je twee praktijkexamens (AVB en AVD) moet doen. Je theorie hoef je niet over te doen.

Alles over het motorrijbewijs A, A1 en A2 op een rij

Dus of de 2 jaar uitzitten en dan combi-examen doen, of nu meteen gaan en 2x praktijk examen doen. Theorie hoeft niet opnieuw.
Bedankt voor de verklaring.
 
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.

Ja, je ziet juist vaak jongeren (met een petje) in turbo-modellen rondrijden. (vaak dan ook nog met een dikke afbetalingsregeling) Maar tegenwoordig in het alledaags verkeer heb je steeds minder aan een race-monster. Je rijdt van de ene file in de andere. Dus of je met je Porsche Turbo of met je Fiat Panda ergens heen gaat, tijdwinst is er nauwelijks.

Ikzelf rijd sinds een paar jaar met een rijdend hondenhok. Ja, ja met wel 68PK! Bij regen zit ik droog en bij kou kan de kachel aan. Als ik naar de bouwmarkt ga kan ik zo achterin inladen. Daarbij ook nog: Deze auto is dan wel minder mooi, maar hij is wel helemaal betaald! Meer heb ik toch niet nodig?
 
Ja, je ziet juist vaak jongeren (met een petje) in turbo-modellen rondrijden. (vaak dan ook nog met een dikke afbetalingsregeling) Maar tegenwoordig in het alledaags verkeer heb je steeds minder aan een race-monster. Je rijdt van de ene file in de andere. Dus of je met je Porsche Turbo of met je Fiat Panda ergens heen gaat, tijdwinst is er nauwelijks.

Ikzelf rijd sinds een paar jaar met een rijdend hondenhok. Ja, ja met wel 68PK! Bij regen zit ik droog en bij kou kan de kachel aan. Als ik naar de bouwmarkt ga kan ik zo achterin inladen. Daarbij ook nog: Deze auto is dan wel minder mooi, maar hij is wel helemaal betaald! Meer heb ik toch niet nodig?

wat moet jij toch een gelukkig mens zijn :+
 
"Wij

Motorrijders van heel Nederland met een A1- en/of A2-rijbewijs."


Ik heb, net als de TS, een volledig A rijbewijs en val dus niet onder de doelgroep van de petitie.

Of ben ik nu aan het mierenneuken :o ?
 
*** ik bewerk mijn bericht maar... zal maar zeggen dat ik je een beetje sneu persoon vind met zon opmerking...
Misschien begrijpelijk dat je van mening verschilt - ik vind de huidige regeling ook niet ideaal. Maar het is toch niet ondenkbaar dat iemand het juist wel goed vind dat er vaker examen afgelegd moet worden? Niet instemmen met een populaire mening is niet per definitie sneu, vind ik.
 
Zonder enige extra training van een A1 125cc op een A2 motor gaan rijden lijkt me ook niet echt handig.. :N

Laat dan maar het A1 rijbewijs vervallen.

Betere regeling: A2 rijbewijs halen op je 18e als je wilt.. en dan met alleen een AVD examen A het rijbewijs op je 20e.

Achja, in mei mag ik op voor m'n A en ben ik van het hele gezeik af :Y
 
Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar 125cc is zoiezo al te belachelijk (als in levensgevaarlijk) voor woorden, op de snelweg met windkracht 5 tegen is de 100 dan al nauwelijks meer te halen.

Degene die deze regels hebben verzonnen moeten ze opknopen, de 25kw regeling voldeed prima (viel ik ook onder), het CBR met al haar corrupte belangenverstrengelingen is waarschijlijk de organisatie die verantwoordelijk is voor deze (gevaarlijke) betrutteling.

Niemand hoeft zich af te vragen of de slimme heren die dit hebben verzonnen zelf wel eens motor hebben gereden... Het antwoord is duidelijk.

Rijschool aandelen, dat hadden ze dan weer wel..
 
*** ik bewerk mijn bericht maar... zal maar zeggen dat ik je een beetje sneu persoon vind met zon opmerking...
dat mag je vinden maar ik vind het persoonlijk helemaal geen slecht idee dat je even moet laten zien dat je die zwaardere motor ook beheerst. en persoonlijk zou ik het ook helemaal geen slecht idee vinden dat elke rijder zo nu en dan eens op zijn rijvaardigheid zou worden getoetst. voor je EHBO moet je ook elke keer bijscholen en examen doen maar daar hoor je niemand over.
 
Yep, met weinig tevreden!

Als mijn buurman een grote nieuwe auto koopt, lig ik daar geen moment wakker van.
Het is 'm van harte gegund!! :t
ik vond het toch wel jammer dat mijn buurman zijn "oude" ferrari inruilde voor een nieuwe. die ouwe klonk echt veel beter als hij hem startte als de nieuwe. van de oude had ik elke keer kippenvel de nieuwe is nogal anoniem. niet dat ik hem geen nieuwe gun maar ik mis gewoon het geluid.
 
Jongeren moeten in principe dan ook tegen zichzelf beschermd worden. Eigenlijk zouden ze voor de auto ook zoiets moeten hebben. Afhankelijk van de leeftijd zou je dan een beperking moeten hebben op bijvoorbeeld de prestatie/gewicht verhouding.
Je moet mensen niet teveel beschermen.

Wie geen fouten kan maken zal ook nooit de kans krijgen te leren.

Snap niet wat er mis was/ is met het eerdere systeem.
Je dood rijden kun je op alles zelfs met de fiets.
 
dat mag je vinden maar ik vind het persoonlijk helemaal geen slecht idee dat je even moet laten zien dat je die zwaardere motor ook beheerst. en persoonlijk zou ik het ook helemaal geen slecht idee vinden dat elke rijder zo nu en dan eens op zijn rijvaardigheid zou worden getoetst. voor je EHBO moet je ook elke keer bijscholen en examen doen maar daar hoor je niemand over.

mee eens, Maar..... om de 2 jaar is gewoon geld kloppen.

en dan nog het raarste,

Ik heb nu al 2x examen moeten doen en moet nu dus nog 1x einde dit jaar... ik rij al bijna 4 jaar en heb al rond de 40.000km gemaakt. Dan moet ik alweer afrijden?

en een examen kan je voor zakken. heb je straks mensen die al aantal jaar rijden die vervolgens zakken voor hun vervolg rijbewijs maar wel op hun huidige mogen rijden.

het klopt gewoon niet, verschil van a1 naar a2 snap ik nog.
maar verschil tussen a2 en a vind ik gewoon onzin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan