Vet verwijderen

Sir Nick

Rookie
16 jan 2017
13
0
Eindhoven
Goedemiddag,

Recent ben ik geslaagd voor mijn motor rijbewijs en heb zojuist een motor aangeschaft. Nu zijn er een paar dingentjes, waar ik als beginnende motorrijder tegen aan 'rijdt' (pun intended). Als volgt een van deze problemen.

De ketting is net onderhanden genomen met een sappig vet laagje, alleen nu merk ik dat dit tijdens het rijden omhoog is gaan spatten en op de achterkant van mijn leren pak terecht is gekomen... Er zitten verschillende zwarte spetters op de rugkant van het pak en deze krijg ik nagenoeg niet helemaal weg.

Zelf heb ik het met warm water en een klein beetje terpentine geprobeerd. Dit lukte aardig, maar ik ben bang het leer te beschadigen met dat agressieve spul. Ik weet niet waarom, maar ik heb het ook met olijfolie geprobeerd dit ging ook aardig. Olijfolie is alleen zeer arbeidsintensief je bent ongeveer 10 minuten per spetter bezig. Zeep ongeveer hetzelfde verhaal.

Mijn vraag na dit ijlen langen verhaal, heeft iemand ervaring mee en belangrijker nog hoe heeft u dit opgelost?

Met vriendelijke groet,

Nick
 
Goedemiddag,

Recent ben ik geslaagd voor mijn motor rijbewijs en heb zojuist een motor aangeschaft. Nu zijn er een paar dingentjes, waar ik als beginnende motorrijder tegen aan 'rijdt' (pun intended). Als volgt een van deze problemen.

De ketting is net onderhanden genomen met een sappig vet laagje, alleen nu merk ik dat dit tijdens het rijden omhoog is gaan spatten en op de achterkant van mijn leren pak terecht is gekomen... Er zitten verschillende zwarte spetters op de rugkant van het pak en deze krijg ik nagenoeg niet helemaal weg.

Zelf heb ik het met warm water en een klein beetje terpentine geprobeerd. Dit lukte aardig, maar ik ben bang het leer te beschadigen met dat agressieve spul. Ik weet niet waarom, maar ik heb het ook met olijfolie geprobeerd dit ging ook aardig. Olijfolie is alleen zeer arbeidsintensief je bent ongeveer 10 minuten per spetter bezig. Zeep ongeveer hetzelfde verhaal.

Mijn vraag na dit ijlen langen verhaal, heeft iemand ervaring mee en belangrijker nog hoe heeft u dit opgelost?

Met vriendelijke groet,

Nick

Je bent pas een geslaagde motorrijder als je onder vet en vliegen zit. Dan dwing je pas respect af. *D
 
heb bij de plaatselijke wasmachine- en fornuisboer een flesje ontvetter gekocht.
Om ovens te reinigen.
Is duits spul.
Als ik dat op oud vet spuit (wasemkap, kookplat, oven), dan is het even een minuut wachten en dan loopt het vet verdund van de wand en kun je het zo wegvegen met keukenpapier.
Wellicht een optie?
 
heb bij de plaatselijke wasmachine- en fornuisboer een flesje ontvetter gekocht.
Om ovens te reinigen.
Is duits spul.
Als ik dat op oud vet spuit (wasemkap, kookplat, oven), dan is het even een minuut wachten en dan loopt het vet verdund van de wand en kun je het zo wegvegen met keukenpapier.
Wellicht een optie?
Lijkt mij geen gezond effect op het leer tehebben :)
 
Dank allen voor jullie reacties! Ik heb wat flesjes en spuitbusjes besteld. Ik zie wel wat het beste zal gaan werken. Ik ben vandaag of morgen toch weer bij de dealer en die zal mij inderdaad wel het een en ander kunnen vertellen.
 
Lampenolie is hetzelfde als petroleum of kerosine. Om te ontvetten kun je ook nog, al dan niet verdund, citroenzuur gebruiken. Zit in bijna elke niet synthetische ontvetter. Het probleem is echter dat het vet ondertussen al in je leer getrokken is, dat komt er dus nooit meer helemaal uit. Tweede probleem is dat als je een vetoplossend product gaat gebruiken, je het leer waarschijnlijk om zeep helpt, aangezien vet leer juist in conditie houdt.
 
remreiniger op een doekje spuiten met doekje vet verwijderen daarna wat leervet op je pak inwrijven en klaar.

Moet wel zeggen ik rijd al ruim vijftien jaar motor dus ook al heeel vaak de ketting gesmeerd maar ik heb het nog nooit op mijn pak gekregen.
Heb je er gelijk een hele spuitbus opgespoten ofzo?
 
remreiniger op een doekje spuiten met doekje vet verwijderen daarna wat leervet op je pak inwrijven en klaar.

Moet wel zeggen ik rijd al ruim vijftien jaar motor dus ook al heeel vaak de ketting gesmeerd maar ik heb het nog nooit op mijn pak gekregen.
Heb je er gelijk een hele spuitbus opgespoten ofzo?

Ik heb zeg maar fysiek vet gebruikt uit een potje, geen vloeibare. Het zat ook helemaal op de motor van de gene die achter mij reed.
 
Ovenreiniger...remmenreiniger...WD40... |( |( |(

Wit leer waar een onbekend vet weken heeft kunnen intrekken.
Als je je pak echt kapot wil hebben vooral bovenstaande middeltjes gebruiken :Y gegarandeerd het verwachte resultaat.
Als je pak je lief is, dan accepteer je die vlekjes en zorgt dat het leer goed blijft, ook al zitten er dan vlekjes op. Gewoon vlekjes die je voortaan aan een wijze les herinneren.
Liever een 'vies' leren pak dan een schoon kapot leren pak.

Als het echt zwart vet is geweest dan zou heb idd vet met molybdeendisufide kunnen zijn. Als je dan met 10 minuten poetsen zo'n vlek weg krijgt dan zou je daar al heel blij mee mogen zijn.

Verdiep je eerst eens in de eigenschappen van leer en wat het nodig heeft om in goede conditie te blijven, dan snap je dat ovenreiniger en die zooi moordwapens zijn voor een leren pak.

En je ketting smeer je direct NA een rit, de ketting is dan iets warmer waardoor het vet goed vloeit en op de plekken komt waar je het wil hebben en het heeft dan de tijd om uit te dampen voor je weer gaat rijden.
Niet teveel vet ineens erop, dan vliegen later de spetters er weer vanaf.
Je merkt vanzelf hoeveel je nodig hebt.
Als de middelste 'rollen' van je ketting droog en blank worden dan mag er weer wat vet bij.
De meeste motoren zullen tussen de 250 en 400 km weer een beetje vet nodig hebben, ook afhankelijk van de weersomstandigheden, als je veel in de regen rijdt dan zul je sneller weer moeten smeren bv.
 
Laatst bewerkt:
De meeste motoren zullen tussen de 250 en 400 km weer een beetje vet nodig hebben, ook afhankelijk van de weersomstandigheden, als je veel in de regen rijdt dan zul je sneller weer moeten smeren bv.
zonder ketting vet spat scherm veel eerder. Vuil en water worden door de band op de ketting geslingert zonder zo'n ding, waardoor je vaker moet smeren.
 
Nee, dat zijn nepmotorrijders die trots zijn op elke gereden meter. Echte motorrijders houden hun spullen schoon.
Echte motorrijders rijden gewoon door, ongeacht de temperatuur, de vochtigheid, sneeuw/regen, wind/storm, enz enz ... en zorgen gewoon dat hun machine technisch in orde is, hoe die er uiterlijk ook uitziet, maar RIJDEN ermee, en hebben lak aan wat poserbike owners over hun motor denken })
 
zonder ketting vet spat scherm veel eerder.

Iv+e+got+a+jar+of+di+wait+wut+oo+_29c9854ed8dc86c845945df7025d3474.jpg


Volgens mij heb jij een goed weekend gehad ? :+
 
...
En je ketting smeer je direct NA een rit, de ketting is dan iets warmer waardoor het vet goed vloeit en op de plekken komt waar je het wil hebben en het heeft dan de tijd om uit te dampen voor je weer gaat rijden.
Niet teveel vet ineens erop, dan vliegen later de spetters er weer vanaf.
Je merkt vanzelf hoeveel je nodig hebt.
Als de middelste 'rollen' van je ketting droog en blank worden dan mag er weer wat vet bij.
...
Ik doe het ook altijd, wanneer het nodig is, na een (woon/werk) rit.
Zet de motor op de middenbok, en draai aan het wiel, spuit een klein beetje waar de rollen de lamellen raken, je ziet het vet zo in trekken.
Doe zo drie keer rond. Beter drie keer rond draaien en telkens weinig spuiten zodat het goed intrekt, dan één keer rond en veel ineens spuiten, want dan krijg je idd teveel klodders die er zo weer afvliegen. Bij de tweede cyclus zie je het nog steeds goed intrekken, bij de derde keer trekt het een beetje langs buiten over de rolletjes.

Het middel in het kettingvet dat ervoor zorgt dat het vloeibaar is, heeft naar verluid 30 minuten nodig om te verdampen. Toch is het raadzamer meer tijd te rekenen. Als ik mijn motor bij thuiskomst de ketting inspuit, blijft die meestal tot de dag erna staan, of als ik 's middags thuiskom, zal ik, als het nodig is, de motor 's avonds ook nog wel eens uithalen. Maar ik laat er toch graag minstens enkele uurtjes tussen zitten.
 
op mn motor bij het kettingtandwiel etc gebruik ik altijd lampolie (action, bouwmarkt etc). Werkt zeer snel. Hoe het op leer uitwerkt zal je even moeten testen op een stukje wat uit het zicht is.
Ziehier het einde van alle "is het een kettingwiel, of een tandwiel" achtige topics!

Voortaan wordt dat dus gewoon een kettingtandwiel genoemd! *O* :}




:+ :+ :+
 
Een kennis van mij heeft toen ook mijn ketting gesmeerd. Maar niet met kettingspray maar ook van dat zwarte vaste vet. Goddomme die rotzooi zit nog onder het spatbord van mijn motor. En dat is al jaren geleden. Wat een rotzooi is dat zeg. Alles zat onder. :X :X

Als dat op je pak zit.... ik zou het vragen aan de motorpakkenboer of anders gewoon laten zitten. Je smeert het alleen maar meer uit. En met ovenreiniger verniel je je pak.
 
Ziehier het einde van alle "is het een kettingwiel, of een tandwiel" achtige topics!

Voortaan wordt dat dus gewoon een kettingtandwiel genoemd! *O* :}




:+ :+ :+

dat is toch echt de benaming zoals ik hem geleerd heb bij m'n opleiding werktuigbouwkunde _O- tandwiel is zoals ie in je versnellingsbak zit, kettingwiel of kettingtandwiel wordt meestal voor hetzelfde gebruikt, echter een kettingwiel zoals ik hem ken zit in bijvoorbeeld een lier met een lange ketting :Y kettingtandwiel doet hetzelfde maar dan met uitstekende tanden in plaats van uitsparingen. Maar je mag het van mij noemen zoals je het wilt :+

25153-500x375.jpg
 
dat is toch echt de benaming zoals ik hem geleerd heb bij m'n opleiding werktuigbouwkunde _O- tandwiel is zoals ie in je versnellingsbak zit, kettingwiel of kettingtandwiel wordt meestal voor hetzelfde gebruikt, echter een kettingwiel zoals ik hem ken zit in bijvoorbeeld een lier met een lange ketting :Y kettingtandwiel doet hetzelfde maar dan met uitstekende tanden in plaats van uitsparingen. Maar je mag het van mij noemen zoals je het wilt :+

[afbeelding]
Helemaal mee eens :^

Maar laten we dit verder voor in die andere topics ... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan