Vet verwijderen

Sir Nick

Rookie
16 jan 2017
13
0
Eindhoven
Goedemiddag,

Recent ben ik geslaagd voor mijn motor rijbewijs en heb zojuist een motor aangeschaft. Nu zijn er een paar dingentjes, waar ik als beginnende motorrijder tegen aan 'rijdt' (pun intended). Als volgt een van deze problemen.

De ketting is net onderhanden genomen met een sappig vet laagje, alleen nu merk ik dat dit tijdens het rijden omhoog is gaan spatten en op de achterkant van mijn leren pak terecht is gekomen... Er zitten verschillende zwarte spetters op de rugkant van het pak en deze krijg ik nagenoeg niet helemaal weg.

Zelf heb ik het met warm water en een klein beetje terpentine geprobeerd. Dit lukte aardig, maar ik ben bang het leer te beschadigen met dat agressieve spul. Ik weet niet waarom, maar ik heb het ook met olijfolie geprobeerd dit ging ook aardig. Olijfolie is alleen zeer arbeidsintensief je bent ongeveer 10 minuten per spetter bezig. Zeep ongeveer hetzelfde verhaal.

Mijn vraag na dit ijlen langen verhaal, heeft iemand ervaring mee en belangrijker nog hoe heeft u dit opgelost?

Met vriendelijke groet,

Nick
 
Mhm, is het proberen waard, ik lees het etiquette wel even voor gebruik. Daar zal vast wel op staan waar het wel en niet voor gebruikt kan worden.
Hmm in mijn werk kleding wel eens vet gehad.
Tip van mijn baas toendertijd eerst laten weken in koud water en dan wassen.

Je kunt een hele natte doek nemen en in laten weken.
En dan met een zeep die geschikt is voor leer of zo( zelf geen ervaring met wassen leren pak)



Het is handige om de ketting te smeren na het rijden heeft het even de tijd om wat opdrogen spettert het ook niet zo hard.
Of bijvoorbeeld een uurtje van te voren of zo.
 
Laatst bewerkt:
Hmm in mijn werk kleding wel eens vet gehad.
Tip van mijn baas toendertijd eerst laten weken in koud water en dan wassen.

Je kunt een hele natte doek nemen en in laten weken.
En dan met een zeep die geschikt is voor leer of zo( zelf geen ervaring met wassen leren pak)



Het is handige om de ketting te smeren na het rijden heeft het even de tijd om wat opdrogen spettert het ook niet zo hard.
Of bijvoorbeeld een uurtje van te voren of zo.

Het probleem op dit moment is nu dus dat het in het leer is getrokken en dat weken nu navenant geen zin meer heeft. Er zitten nog steeds donkere vlekken in. Normaliter zou ik daar geen drol om geven, maar de rug van het pak is wit en dat valt nogal op.

En ik heb mijn lesje wel geleerd, niet meer rijden vlak na het smeren. Jammer dat het dan weer zo moet haha.
 
Waarmee heb je de ketting dan gesmeerd?

Een of ander zwart goedje. Het stond bij een kennis van mij in de schuur en hij zei dat je daar prima je ketting mee in kon smeren. Deed hij vroeger ook met zijn motor. Afgaand van de verpakking was het al goed oud. Ik heb het weggegooid toen ik er achter kwam dat je daar ook gewoon heel simpel sprays voor hebt. Het was in ieder geval klote spul.
 
Een of ander zwart goedje. Het stond bij een kennis van mij in de schuur en hij zei dat je daar prima je ketting mee in kon smeren. Deed hij vroeger ook met zijn motor. Afgaand van de verpakking was het al goed oud. Ik heb het weggegooid toen ik er achter kwam dat je daar ook gewoon heel simpel sprays voor hebt. Het was in ieder geval klote spul.
ik denk dat daar een berg molybdeendisufide in dat vet zat. en die zwarte spetters krijg je inderdaad heel moeilijk ergens van af.
 
Laatst bewerkt:
Een of ander zwart goedje. Het stond bij een kennis van mij in de schuur en hij zei dat je daar prima je ketting mee in kon smeren. Deed hij vroeger ook met zijn motor. Afgaand van de verpakking was het al goed oud. Ik heb het weggegooid toen ik er achter kwam dat je daar ook gewoon heel simpel sprays voor hebt. Het was in ieder geval klote spul.

Yup, spray is beter, door het oplosmiddel dringt het overal tussen de schakels en dat vet smeer je er vooral 'op'.
Er is ook kettingwax in spuitbus. Welke nu beter is? Geen idee.. Is hier iemand die er wat over kan vertellen?
 
Goedemiddag,

Recent ben ik geslaagd voor mijn motor rijbewijs en heb zojuist een motor aangeschaft. Nu zijn er een paar dingentjes, waar ik als beginnende motorrijder tegen aan 'rijdt' (pun intended). Als volgt een van deze problemen.

De ketting is net onderhanden genomen met een sappig vet laagje, alleen nu merk ik dat dit tijdens het rijden omhoog is gaan spatten en op de achterkant van mijn leren pak terecht is gekomen... Er zitten verschillende zwarte spetters op de rugkant van het pak en deze krijg ik nagenoeg niet helemaal weg.

Zelf heb ik het met warm water en een klein beetje terpentine geprobeerd. Dit lukte aardig, maar ik ben bang het leer te beschadigen met dat agressieve spul. Ik weet niet waarom, maar ik heb het ook met olijfolie geprobeerd dit ging ook aardig. Olijfolie is alleen zeer arbeidsintensief je bent ongeveer 10 minuten per spetter bezig. Zeep ongeveer hetzelfde verhaal.

Mijn vraag na dit ijlen langen verhaal, heeft iemand ervaring mee en belangrijker nog hoe heeft u dit opgelost?

Met vriendelijke groet,

Nick

Hoort bij het motorrijden en komt nog veel meer bij kijken.
 
Vet maak je los met een weekmaker, en inderdaad, wd40 of een andere dunne (schone) olie.

Maar zoals gezegt, geen idee wat dat met het leer doet.

Ik zou even naar een motorzaak rijden, die weten daar echt wel een antwoord op :)
 
dus jij denkt dat je een ketting, die makkelijk een motorblok kapot slaat als hij breekt onder spanning, tegengehouden gaat worden door een stom stukje plastic?
Er is wel een verschil tussen het scherm en het voorkettingwiel.
Bij het kettingscherm wordt de ketting door het voorkettingwiel naar voren getrokken en komt bij breuk bijna niet omhoog. Bij het voorkettingwiel zelf moet de ketting de bocht om en het losse eind gaat dan slaan/kwispelen met als gevolg dat de afdekkap of het carter beschadigd raken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan