Kawasaki Superbikes jaren ´70-´80

:t
full
 
ja dat wist ik wel, maar zo bedoelde ik het niet :+ :+
Deze is ook wel bijzonder, perspectief gezien ook.
full
 
A dat is natuurlijk Dave Aldana, een zeer veelzijdig coureur deed ook aan dirt track en van bijgeloof had hij helemaal geen hinder.

full
 
De zxr750r is in mijn ogen ook een classic superbike, uitgebracht in '89 maar de wedstrijd successen waren pas in '90.

Misschien omdat ik mij de races nog herinner tussen de zxr en de duc 916, mijn kennismaking van de superbike races.

Maar aangezien het topic '70-80 is, bij deze een plaatje wat volgens mij google :+ midden begin jaren 80 zal zijn.

full


(volgens google; iets voor mijn motorcariere, cq onbekend voor mij...)

Kawasaki KR500
From Wikipedia, the free encyclopedia
Kawasaki KR500
Manufacturer Kawasaki
Production 1980 - 1982
Class racing (500ccm class)
Engine 494 cc (30.1 cu in) 4 cylinders, two stroke, liquid cooled
Bore / stroke 54.0 mm × 54.0 mm (2.13 in × 2.13 in)
Top speed 180 mph (290 km/h).[1] depending on gearing
Power 120 hp (89 kW) .[1]
Transmission six speed, dry clutch
Frame type aluminium monocoque [2]
Suspension Front 38 mm Kayaba telescopic forks
Rear single shock Kayaba
Brakes Front Dual 290 mm (11 in) discs with Kawasaki magnesium twin piston calipers
Rear Single 230 mm (9.1 in) disc with Kawasaki magnesium twin piston caliper
Tires front 16 x 3.00” Dymag rims
rear 18 x 4.00” Dymag rims
Wheelbase 1,450 mm (57 in)
Weight 133 kg (293 lb) (dry)
150 kg (330 lb).[1] (wet)
Fuel capacity 32 L
The Kawasaki KR500 was a racing motorcycle built by Kawasaki from 1980 to 1982 for the 500ccm class. The bike used a true aluminium monocoque frame a rarity at the time aimed at improving aerodynamics with a small frontal area, also keeping weight down.[1]The bike debuted in the world championship at GP of Nations 1980 (the circuit Misano Adriatico) with the rider Kork Ballington. At the end of the season the South African rider finished 12th in the standings. For the 1981 season the KR500 was improved, a new chassis was built which was stiffer and lighter, the bike got a magnesium crankcase and a fork with anti-dive. The season saw the KR500 get its first podium finishes with two third places (in Netherlands and Finland) with Ballington finishing 8th in the final standings of the championship. The main change before the 1982 season was switching to Showa suspensions. Ballington finished 9th in the championship, the best result during the season was a 6th place in Misano. At the end of the season the Kawasaki retired from the Grand Prix motorcycle racing.
 
Laatst bewerkt:
De zxr750r is in mijn ogen ook een classic superbike, uitgebracht in '89 maar de wedstrijd successen waren pas in '90.
Misschien omdat ik mij de races nog herinner tussen de zxr en de duc 916, mijn kennismaking van de superbike races.
In mijn ogen ook. Inderdaad erg mooi en ook zo'n beetje uit mijn SBK-begintijd, maar die mogen niet.
De KR500 is een 2-takt, dus ook geen superbike (al waren wij niet de eersten die met 2 takten in het topic begonnen ..... ), maar ook die voldoen niet aan de topic-titel.
De ZX7R van onderstaande foto vind ik de mooitse (qua model) jaren 90 superbike die Kawa ooit heeft gemaakt. Grootste punt van kritiek destijds was dat ie te zwaar was tov de directe concurrentie. Hij is ook maar enkele jaren gemaakt.
Maar helaas, jaren 90 dus te jong voor dit topic.
En om nou weer een nieuw topic te gaan openen voor de Kawa superbikes van -90 tot heden ....
Ik begin er niet aan. :+

full
 
Laatst bewerkt:
OK, aangezien het een SBK topic en geen gehomologeerde wegmodellen topic is bijgaan één in actie.
full


Ook nog een heel mooi 'tribute' aan de ZX7R in het WK 'te moderne' Superbikes gevonden.
Alle hoogte en dieptepunten, ter leehringe en der vermaek.
Veel kijkplezier, en hier laten we het voor de te moderne fietsen waarschijnlijk bij.

 
Laatst bewerkt:
en nu weer terug naar de oudjes voor ik geroyeerd ga worden :+
full

Toedels, ik ga olie verversen.
 
Laatst bewerkt:
_O-
Op zoektocht naar plaatjes en info over mijn onlangs aangeschafte project in tassen en dozen kom je erachter dat de gpx750r in Japan wel een heus dingetje was.

full

full

full

full


In de USA werd er ook geraced met de gpx

full



Om het wat komplexer te maken; de gpx750 heet ook wel zx750 :+
De race uitvoering in Japan zxR750 })

full


Ookwel zxr-7 :X

full


Het frame van een zxr750 ? Niet geheel framed ( :') ) want het blok van de gpx750 lijkt best veel op de zxr750, een direkte voorloper dus.

Heel anders dan de gpz750r waarmee ook serieus geraced werd.

full

full


Nog een plaatje van een Moriwaki Racer om af te sluiten;
full

full



Leuk om deze info te vinden, het staat echter allemaal in het Japans B|
En als ik compleet stomdronken ben, ben ik nog beter in het vertalen van een griekse streek-roman dan dat google een Japanse site vertaald.

Zelf het ik het vermoeden dat het 3e plaatje van boven een gpz750r blok is, mocht iemand anders van mening zijn, of Japans kan lezen... :P Let me know
 
Tom Elrod op de Bonneville zoutvlakte met een dubbele Kawasaki Z1000 turbo.
Hij haalt 377 km/u zonder stroomlijn (dus naked) en met smalle bandjes. Ook heeft hij geen voorrem.

full
 
Tom Elrod op de Bonneville zoutvlakte met een dubbele Kawasaki Z1000 turbo.
Hij haalt 377 km/u zonder stroomlijn (dus naked) en met smalle bandjes. Ook heeft hij geen voorrem.
Misschien een heel stomme vraag , maar waar zit de tank? Ik kan me niet voorstellen dat dit projectiel op wielen zuiniger dan 1 op 5 zal lopen, dus er zal toch iets onvlambaars mee moeten. Heeft die verdikte bovenste framebuis een dubbelfunctie, net zoals bij de Pu.. ?

Bijgaand nog een plaatje van een zekere meneer Gardner op een Moriwaki Z1000.
De hele motor is gepimpt en afgetraind en voorzien van een puik setje voorremmen en schijven. Wat ik dan bijzonder aan vind is dat de remtangen vóór de vorkpoten zitten terwijl die bij de straatversie al achter de vork zaten.

't Lijkt mij eigenlijk dat de vorkpoten verwisseld en ongedraaid zijn, gezien het montagepunt voor een spatbordstangetje.
't Ziet er wel gaaf uit zo. :9~

Bovenste schokdempermontagepunten ook wat naar voren gezet??

full
 
Laatst bewerkt:
Misschien een heel stomme vraag , maar waar zit de tank? Ik kan me niet voorstellen dat dit projectiel op wielen zuiniger dan 1 op 5 zal lopen, dus er zal toch iets onvlambaars mee moeten. Heeft die verdikte bovenste framebuis een dubbelfunctie, net zoals bij de Pu.. ?

Bijgaand nog een plaatje van een zekere meneer Gardner op een Moriwaki Z1000.
De hele motor is gepimpt en afgetraind en voorzien van een puik setje voorremmen en schijven. Wat ik dan wel weer bijzonder aan vind is dat de remtangen vóór de vorkpoten zitten terwijl die in de straatversie al achter de vork zaten.

't Lijkt mij eigenlijk dat de vorkpoten verwisseld en ongedraaid zijn, gezien het montagepunt voor een spatbordstangetje.
't Ziet er wel gaaf uit zo. :9~

Bovenste schokdempermontagepunten ook wat naar voren gezet??

[afbeelding]

Die framebuis zal zeker gebruikt worden maar ik zie ook nog ruimte onder het zadel en kontje...

Remklauwen voor of achter... die duscussie heeft rond de jaren '80 gewoed wat nou precies beter was en waarom.. heeft een paar jaar geduurd en is in het voordeel van montage achter de poot geeindigd..
Vind dit mooier bij deze oude fietsen ..
 
Laatst bewerkt:
Die framebuis zal zeker gebruikt worden maar ik zie ook nog ruimte onder het zadel en kontje...

Remklauwen voor of achter... die duscussie heeft rond de jaren '80 gewoed wat nou precies beter was en waarom.. heeft een paar jaar geduurd en is in het voordeel van montage achter de poot geeindigd..
Vind dit mooier bij deze oude fietsen ..

Helemaal mee eens Math.
Bij ouwe meuk horen de remklauwen vóór _O-
 
Heb ik gvd alles moeten nabladeren of deze al eens gepost is. Is toch jouw topic Marcel, kun jij niet wat software schrijven die alle foto's ff checkt op dubbel plaatsen? :+ _O-

full
 
Laatst bewerkt:
Deze is nog niet eerder gepost hoor.
Eddie Lawson op een dikke Kawa is zeker niet nieuw in het topic, maar deze foto wel.
Mooi platte dynamodeksel! Lijkt wel af fabriek, zo mooi. Mooier dan die afgeslepen en schuin opgelaste eigenbouwdeksels en een krukas die er nog 10 centimeter uitsteekt (al hebben die eigenlijk ook wel weer hun charme ;) )

Wayne Gardner op de Moriwaki Z1000 was trouwens ook niet nieuw in het topic, maar wel in het goede pak. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan