Vibratie/schommel gevoel hoge snelheid 125cc

Vs125

Rookie
18 jan 2017
10
0
Niel
Beste motor rijders.

Zit al enige tijd met een vervelend gevoel op mijn motorscooter.
Vanaf 60 a 70km/h voel ik een schommeling in het motorblok.
Raar uit te leggen maar het is het gevoel alsof de achtervelg een slag heeft of zo. Je voelt de onbalans doornhet zadel komen. Scooter rijd verder prima en je voelt ook niet dat hij schud of trilt. Het komt echt ergens van het motorblok af.
Als ik hem op zijn standaard zet heeft hij het ook op hoge toeren.
Enigste nieuwe aan de motorblok is de v snaar en 10% lichtere Dr pulley gewichten. Beide steken nu een 1000km erop maar toen had hij het nog niet.
Heb al vario, koppeling volledig nagekeken, niets abnormaals te vinden.
Het is echt irritant, ik verander binnenkort van werk en moet dan kort snelweg doen maar tegen 70 heeft hij het al.
Het betreft een Sym vs125, is een 125cc 4 takt gy6 motor (taiwanese versie) met egr klep?
Heeft 15300 km, volledig origineel behalve riem en rollen. Nieuwe achterband. Voorts had ik de vertandingsolie nagekeken omdat ik dacht dat het daar aan lag. Olie was blauw en zat schuim bij.. deze vervangzn door de juiste 80w90. Voorts rijd hij perfect. Enkel als hij warm is trekt hij minder vlot op dan dat hij koud is. Koppeling is wat slap denk ik.
Koppelingshuis heeft blinkende plekjes van slippen, dit kwam omdat het vet uit mn achterpoulies door de warmte loperig is geworden en zo op de schoentjes is gekomen. Beide vervang ik zsm samen met de vario.

Iemand die meer weet wat het kan zijn? Ben ten einde raad en hem bij dealer binnen doen zie ik niet zitten.. teveel betalen voor meestal geen oplossing.

SYM vs125 4 takt. 15xxxkm. Bj 2008
 
Neen, dat is het vreemde inderdaad, geen wiellager en krukas lagers lf dergelijke ga je wel horen op alle toere /snelheden. Het is echt vanaf 70km/u hoorbaar/voelbaar.. blokophanging ook in orde, geen speling. Mvg
 
Is het probleem sinds de nieuwe band?

Klinkt mij als onbalans in het wiel. Is hij wel netjes gebalanceerd? Eventuele gewichtjes eraf gevallen misschien? Band niet helemaal lekker op de velg?
 
Ik zou de balancering als eerste controleren, als je de band er door een motorzaak om hebt laten leggen is er een reele kans dat hij niet gebalanceert is.
Bij een scooter zit het achterwiel rechtstreeks aan het blok gebout, als het achterwiel uit balans is trilt dehele achtervork en dus ook het motorblok, de trillingen worden geisoleert van het frame door de rubber trillingsdempers waar aan de hele achtervork/blok/wiel constructie hangt.

Een kleine anekdote:
Ik had bij een motorport vestiging een proefrit gemaakt op een honda sh150 waarvan het voorwiel stuiterde boven de 70 kmh dus ik vermoede iets met de balancering of een platte kant aan de nieuwe voorband door het lange staan in de showroom.
Toen ik zag dat het originele lood er nog op zat en de testrijder/monteur vroeg of men wellicht vergeten was te balanceren begeleide deze me naar de chef werkplaats om de conversatie voort te zetten.

De chef, een druk baasje, flapte er in een verstrooit moment uit: "oh scooterbandjes?, die balanceren we nooit"
De monteur deed
facepalm.jpg

Waarna de monteur zich realiseerde dat hij een facepalm deed en merkte dat ik het had gezien liep hij met een rood hoofd weg :o
Ik heb uiteindelijk, na balancering en nog een testritje die scooter toch maar gekocht en er tot nu toe een prima motor aan :+
 
Laatst bewerkt:
Update: probleem grotendeels gevonden. Afgelopen weekend wat aan het sleutelen geweest en had oogemerkt dat mn wiel achteraan stroef lief, gevolg was een aanslepende rem (trommel) nu deze ontspannen en gaan rijden, gevoel is 90% verminderd. Maarja nu het probleem is dat mijn achterrem dus te ontspannen is. Als gevolg dat hij bijna niet meer remt... nu dus maar weer het achterwiel eraf en nakijken wat het probleem kan zijn..
 
Trommel is niet ovaal veronderstel ik. Je voelt niets als je remt. Dus geen schokken tijdens remmen om het zo te zeggen. Denk eerder dat de remschoenen niet 100% op ze plek zitten ofzo.. uiteengooien gaat meer vertellen.

Gebrek aan onderhoud zou ik niet zeggen. Gekocht half jaar geleden en gelijk groot onderhoud gegeven. Remmen zijn er wel af gegaan om mn vertanding na te kijken..
 
De combi band verwisseld+trommeltem niet goed, zegt mij dat je ook moet controleren of alles op de juiste manier gemonteerd is aldaar. Wiel is er uit geweest, meestal moet er wat los en aan de kant voor demontage.
 
Band stak er kort voor ik hem kocht nieuw erop. Toen had hij het nog niet. Ik probeer de hele tijd te achterhalen sinds waneer hij dit is beginnen krijgen, maar geen idee.
Groot onderhoud is zelf uitgevoerd, wil niet zeggen dat die niet goed is uitgevoerd. Motoren en auto's is een groot verschil, maar ik weet wat ik doe.
Ik denk dat dit gekomen is na opkuis remschoenen en bijregelen na aankoop, maar dat weet ik niet zeker.
 
Ik ken deze scooter niet, maar kun je de moer van de achteras losmaken, de achterrem intrappen(zodat hij remt, indien niet, eerst strakker zetten)en terwijl je de rem ingetrapt houd, de asmoer aandraaien?

Daarna de achterrem zo afstellen dat hij net niet aanloopt.
Gaat dat?
 
Gezien je reactie in je andere topic over het plaatsen van een big-bore kit weet ik wel genoeg nu over het uitvoeren van groot onderhoud.

Doe jezelf en de overige medeweggebruikers een groot plezier en breng de scoot weg naar een goede motorfiets werkplaats en laat alles daar goed in orde maken ipv met een niet goed werkende achterrem ed rond te gaan rijden. Deze is bij een scoot veel belangrijker namelijk.
 
Kijk, ik heb altijd al mn plan getrokken en nooit gevaarlijke scenes veroorzaakt met mn scooters. Vond dit gewoon enorm vaag daarom dat ik ook de vraag stelde.
Het probleem lijkt in de achtertrommel te zitten. Heb een vermoeden dat deze een slag heeft. Als je de rem aanspant zodat hij normaal functioneerd, vervolgens draai ik de velg met mijn hand, sleept hij aan op een bepaald moment, m.a.w. is de trommel in de velg krom, hoe dit komt vraag ik mij echt af. Kan uiteraard liggen aan de o zo perfecte straten hier in Belgie. Mocht het de schoenen zijn dan sleept hij altijd aan. Dit doet hij iet. Mag ik dus concluderen dat de achtervelg krom is?

En daddyphilipsen, moet ik ook ineens stoppen met mijn job als automechanieker? Of rij ik als een debiel rond met mijn scooter op de baan? Op beide zeg ik neen. Ik had al zwarte handen vanaf het moment ik mijn eerste scooter had. Ik doe alles zelf aan zowel mijn 2 wielige als 4 wielige vervoermiddelen. Toch vrij logisch als ik alles gecontroleerd heb, het niet onmiddelijk vind, een vraag stel?
Ik denk dat jij even goed als mij weet dat op de dag van vandaag een uurtje arbeidsloon bij een garage meer is dan wat wij op een dag of 2 verdienen!

Ik vroeg hulp of eventuele tips die aanleiding geven waar te zoeken en mijn probleem zo uitgebreid mogelijk uit te leggen, geen commentaar over hoe gevaarlijk ik ben met mn tijdelijke!! Half functionerende achterrem.

En omtrent de bbk, wat vergelijk je dit met mijn kennis over groot onderhoud?! Toch vrij logisch die vraag over de BBK, staat helemaal los van dit probleem.
 
Trommel is niet ovaal veronderstel ik. Je voelt niets als je remt. Dus geen schokken tijdens remmen om het zo te zeggen.

Het probleem lijkt in de achtertrommel te zitten. Heb een vermoeden dat deze een slag heeft. Als je de rem aanspant zodat hij normaal functioneerd, vervolgens draai ik de velg met mijn hand, sleept hij aan op een bepaald moment, m.a.w. is de trommel in de velg krom, hoe dit komt vraag ik mij echt af

Dit zijn je eigen opmerkingen.
Dit beoordelen heeft niets te maken met of je automonteur of motor/scooter monteur bent.
Dit heeft alles te maken met (gebrek) aan technisch inzicht/kennis.

Vandaar dat ik zei dat het echt beter voor jou en je scooter is dat je dit laat repareren bij een goede motorfiets/scooter garage.

Misschien dat dit allemaal vervelend over komt maar soms moet je weten waar je grenzen zijn.
 
Dit zijn je eigen opmerkingen.
Dit beoordelen heeft niets te maken met of je automonteur of motor/scooter monteur bent.
Dit heeft alles te maken met (gebrek) aan technisch inzicht/kennis.

Vandaar dat ik zei dat het echt beter voor jou en je scooter is dat je dit laat repareren bij een goede motorfiets/scooter garage.

Misschien dat dit allemaal vervelend over komt maar soms moet je weten waar je grenzen zijn.

:^
 
Nee inderdaad, het kwam alleen over als een opmerking naar mijn kunnen.

Reden ook, ken genoeg mensen die altijd veel te veel betaald hebben voor onnuttige zaken bij scooterdealers. Alsook de reden dat ik deze stiel ben gaan doen. Echter soms kom ik bepaalde zaken tegen waar ik echt niet aan uit kon. Net zoals nu dus.

Want het rare is als mijn velg krom zou zijn dan zou ik toch tijdens het remmen schokken voelen? Zowel bij licht remmen als bij bruut remmen, geen raar gevoel. Het is echter te voelen bij bepaalde snelheid en zonder de achter rem te gebruiken. Als ik hem op de standaard zet en met het wiel draai, dan is het hoorbaar.dat hij op een bepaald punt sleept.
 
Het lijkt er idd op dat je trommel onrond is, als automechanieker kun je wellicht aan een micrometer klokje op magneetvoet komen/lenen?
Lastig is de spline as ( getande as) waarop het wiel zit, je zult een stukje as moeten vinden dat precies in het gat van het wiel past( of draaien op de draaibank) zodat je het wiel met as in de bankschroef kunt vast klemmen en ronddraaien en het klokje tegen de trommel houden, onrondheid mag niet meer dan een paar honderste zijn.


Bij nader inzien: 2008-15300 km, is ooit de remkabel vervangen? Zitten alle veren nog in het systeem en zijn deze niet ingezakt of uitgerekt?( de twee schoen-veren, het veertje ergens aan de hevel, en evt een veertje op je remhandle , niet alle zijn bij ieder merk aanwezig), is je rem handle schade vrij(niet krom van een val oid)?

In het kort: ik denk dat er ergens in je rem systeem wrijving zit waardoor de remschoenen niet goed los komen als je de rem los laat, daardoor heb je nu de rem maar heel los gesteld, het probleem is weg maar je hebt bijna geen rem meer.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 60 a 70km/h voel ik een schommeling in het motorblok.
Raar uit te leggen maar het is het gevoel alsof de achtervelg een slag heeft of zo.

Scooter rijd verder prima en je voelt ook niet dat hij schud of trilt. Het komt echt ergens van het motorblok af.

Als ik hem op zijn standaard zet heeft hij het ook op hoge toeren.

Enigste nieuwe aan de motorblok is de v snaar en 10% lichtere Dr pulley gewichten. Beide steken nu een 1000km erop maar toen had hij het nog niet.

Heb al vario, koppeling volledig nagekeken, niets abnormaals te vinden.

Enkel als hij warm is trekt hij minder vlot op dan dat hij koud is. Koppeling is wat slap denk ik

Koppelingshuis heeft blinkende plekjes van slippen, dit kwam omdat het vet uit mn achterpoulies door de warmte loperig is geworden en zo op de schoentjes is gekomen.

Het probleem lijkt in de achtertrommel te zitten. Heb een vermoeden dat deze een slag heeft.
Als je de rem aanspant zodat hij normaal functioneerd, vervolgens draai ik de velg met mijn hand, sleept hij aan op een bepaald moment, m.a.w. is de trommel in de velg krom.

Kan uiteraard liggen aan de o zo perfecte straten hier in Belgie. Mocht het de schoenen zijn dan sleept hij altijd aan. Dit doet hij niet. Mag ik dus concluderen dat de achtervelg krom is?


Band stak er kort voor ik hem kocht nieuw erop. Toen had hij het nog niet. Ik probeer de hele tijd te achterhalen sinds waneer hij dit is beginnen krijgen, maar geen idee.
Groot onderhoud is zelf uitgevoerd, wil niet zeggen dat die niet goed is uitgevoerd. Motoren en auto's is een groot verschil, maar ik weet wat ik doe.
Ik denk dat dit gekomen is na opkuis remschoenen en bijregelen na aankoop, maar dat weet ik niet zeker.


Trommel is niet ovaal veronderstel ik. Je voelt niets als je remt. Dus geen schokken tijdens remmen om het zo te zeggen. Denk eerder dat de remschoenen niet 100% op ze plek zitten ofzo.. uiteengooien gaat meer vertellen.

Gebrek aan onderhoud zou ik niet zeggen. Gekocht half jaar geleden en gelijk groot onderhoud gegeven. Remmen zijn er wel af gegaan om mn vertanding na te kijken..


Want het rare is als mijn velg krom zou zijn dan zou ik toch tijdens het remmen schokken voelen?

Zowel bij licht remmen als bij bruut remmen, geen raar gevoel.

Het is echter te voelen bij bepaalde snelheid en zonder de achter rem te gebruiken. Als ik hem op de standaard zet en met het wiel draai, dan is het hoorbaar dat hij op een bepaald punt sleept.

Al je opmerkingen door elkaar, veel aanname's en veronderstellingen zonder dat die gecontroleerd zijn maar jij bent autotechnieker dus dat hoeft ook niet ?

Je spreekt jezelf zelf nogal eens tegen.

Of je met de tips die je gekregen hebt ook iets hebt gedaan zie ik ook nergens terug, behalve dat je er theoretisch al een weerwoord op hebt met als enige onderbouwing dat je autotechnieker bent.
 
Laatst bewerkt:
Hoge snelheid + 125 cc in één titel. :+


Als ik hem op zijn standaard zet heeft hij het ook op hoge toeren.
Tja dan moet dus echt alles onder de loep aan de achterkant. :?
Als hij in de remtrommel aanloopt dan moet dit natuurlijk wel verholpen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan