Remzuigers blijven maar plakken. Burgman 400

Derk400

MF'er
1 mei 2014
93
0
Noordscharwoude
Goede morgen allen,

Ik zit al een tijd met een probleem met mijn voorremmen.

Na dit voorjaar de zuigers en rubbers te hebben vervangen lopen ze inmiddels weer behoorlijk vast.

Ik heb toen op aanraden van de monteur mijn stofringen achterwegen gelaten. Ook omdat voorheen de zuigers vast zijn gaan lopen door corrosie achter de stofringen waardoor deze weer de zuiger vast klemden.

In deze tijd van het jaar spuit ik na elke rit remmenreiniger over de klauwen om de pekel eraf te krijgen, maar dit heeft niet kunnen voorkomen dat ze alsnog niet goed terug willen in de klauw.

Na demontage, reiniging en terugduwen van de zuigers bleek dat de bovenste zuigers van beide klauwen beter liepen dan de onderste en dit bracht mij aan het denken.

Kan het zijn dat dit door een mogelijk verbogen bracket van de remklauw kan komen ? Het is mij helaas ook een paar keer overkomen dat het slot niet van de schijf af was gehaald voor vertrek.

Daarnaast heb ik nogeens extra het systeem proberen te ontluchten d.m.v. tyreps om de remhandel en de motor op de zijstandaard te zetten om mogelijke extra lucht uit de leidingen te krijgen. Dit zorde ervoor dat er lucht uit het systeem heeft kunnen ontsnappen, maar was blijkbaar niet afdoende om mijn probleem te verhelpen.

Alvast bedankt voor enige tips.
 
is de retour boring in het rempomp reservoir wel goed open?
als na het lossen van de rem de vloeistof niet goed terug kan vloeien in het reservoir dan zullen de remmen naarmate deze warmer worden steeds harder gaan remmen omdat de vloeistof achter de zuigertjes in de klauw tijdens remmen opwarmt en uitzet (= meer volume). Die uitgezette vloeistof moet bij rem los ergens heen kunnen.

Over die stofringen: terug zetten...
 
Laatst bewerkt:
Op het werk maken wij pekel in vloeibare vorm te weten Calciumchloride 38% en magnesiumchloride 30% maar dat lossen wij op met veel en vooral heet water als ergens lekkage is. Met koud water lost het nauwelijks op maar verplaats je het alleen maar.

Strooizout is minder sterk geconcentreerd en makkelijker op te lossen dus ik zou dat met zo heet mogelijk water weg spoelen. Droogt het daarna ook veel sneller.

@ TS remklauwen toch weer demonteren en de remzuigers er uit halen. Vervolgens de rubber afdichtringen ook uit de klauwen halen en de groeven waar deze in zitten goed schoon maken. Zit namelijk altijd corrosie in. Vervolgens een tube Ate remvet en revisiesets voor de remklauwen kopen en dan alles weer monterendus afdicht rubbers en stofrubbers waarbij je de groeven eerst goed vult met Ate remvet en ook alle rubber delen daar ruim mee in smeert. Vervolgens klauwen weer monteren en het remsysteem ontluchten. Dan zou alles weer goed moeten werken.
Mochten het enkelzijdige werkende klauwen zijn dan ook alle geleidepennen/bussenen de rubbers daarvan demonteren en alles goed ontroesten/schoon maken en ook die delen allemaal insmeren met Ate remvet of een goede sliconenvet zonder weekmakers er in dus geschikt voor toepassing op rubbers ed.

En daarna vooral niet meer met remmenreiniger oid steeds de klauwen schoon spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Met warm water kan je de reactie tussen het zout en de metalen delen versnellen met corrosie tot gevolg. Maar alleen als het met te weinig water is want dan heb je te weinig oplossend/verdunnend vermogen.

En wat betreft dat verplaatsen.Je moet dan wel zeker weten dat het van de motor af verplaats wordt en niet stiekem ergens tussen blijft liggen/staan want dan oxideert het vele malen harder als in droge vorm.

Dus altijd vooral veel water gebruiker.
 
Volgens mij is de damp van warm water juist niet wat je wil als een motor of scooter onder de pekel zit?

Kan dat commentaar op de monteur niet anders -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd het hele jaar door woon-werk en ben inmiddels wel zo'n beetje gewend 2x per jaar m'n klauw ff uit elkaar te halen en schoon te maken --> groeven uitkrabben. 1x voor en 1x na de winter. Als ik zie wat er iedere keer weer aan oxidatie in zit is dit ook zeker geen overbodige luxe. Of m'n klauw is gewoon erg gevoelig voor oxidatie. Ik monteer alles ook steeds netjes met ATE vet. Je wordt er vanzelf handig in, inmiddels heb ik het binnen een uur gedaan, inclusief handmatig ontluchten en dan doe ik het eigenlijk op m'n gemakje.

Kan dat commentaar op de monteur niet anders -O-
Als je als monteur zo'n dom advies geeft verdien je dat. je stofringen zijn de 1e bariëre voor rotzooi in je klauw. Als je deze weghaalt kan rotzooi in direct contact komen met de seal en deze vernielen. Met alle mogelijke gevolgen --> lekkende klauw --> remvermogen ineens kwijt.
 
Ik rijd het hele jaar door woon-werk en ben inmiddels wel zo'n beetje gewend 2x per jaar m'n klauw ff uit elkaar te halen en schoon te maken --> groeven uitkrabben. 1x voor en 1x na de winter. Als ik zie wat er iedere keer weer aan oxidatie in zit is dit ook zeker geen overbodige luxe. Of m'n klauw is gewoon erg gevoelig voor oxidatie. Ik monteer alles ook steeds netjes met ATE vet. Je wordt er vanzelf handig in, inmiddels heb ik het binnen een uur gedaan, inclusief handmatig ontluchten en dan doe ik het eigenlijk op m'n gemakje.Als je als monteur zo'n dom advies geeft verdien je dat. je stofringen zijn de 1e bariëre voor rotzooi in je klauw. Als je deze weghaalt kan rotzooi in direct contact komen met de seal en deze vernielen. Met alle mogelijke gevolgen --> lekkende klauw --> remvermogen ineens kwijt.

Juist ik heb zes jaar geraced (auto's) allemaal remklauwen zonder stofringen en je raced zeker niet met pekel en maximaal 24 uur per jaar, als je dan al kijkt hoe de remmen eruitzien terwijl je na elk weekend intensief je spullen onderhoud dan ben je echt een monteur van niks als je dat advies geeft.
 
dirk: Heb je wel eens de glijpennen van de remklauw schoongemaakt en gesmeerd? Deze willen namelijk ook nog eens vast gaan zitten.

Remmenreiniger is bedoeld om een keer een vuile remschijf schoon te maken. Elke rit je remklauw inclusief rubberen delen inspuiten is natuurlijk niet de bedoeling. Tevens past elke fabrikant van remklauwen na honderd jaar ontwikkeling stofringen toe, en jij besluit dat dat maar onzin is? Ik zou even een stapje terug doen, en kijken of je houding, kennis, of manier van werken niet de reden is dat dit probleem terugkomt. Dan kun je daar aan werken, en dat zal de onderhoudsinterval van je remmen zeker ten goede komen.

Ik vind het overigens heerlijk dat iedereen over "die monteur" valt, terwijl Dirk400 hier, elke manier van rationeel denken het raam uit heeft geflikkerd. Áls die monteur dat al gezegd heeft, dan zal het iets geweest zijn in de trend van:

"Maar remt hij nog als ik die ringen weg laat dan?"
"Ehh, ja, dan remt hij nog we-"
"Ok bedankt doei!"

(Gewoon een ongefundeerde aanname. Sorry MeanBlueMan, ik ga er gewoon mee door ;) )
 
Als je als monteur zo'n dom advies geeft verdien je dat. je stofringen zijn de 1e bariëre voor rotzooi in je klauw. Als je deze weghaalt kan rotzooi in direct contact komen met de seal en deze vernielen. Met alle mogelijke gevolgen --> lekkende klauw --> remvermogen ineens kwijt.

Misschien heeft de monteur niet alle belangrijke informatie gekregen, of heeft hij voorwaarden genoemd voor het toepassen van het experiment.

De kans dat seals stuk gaan lijkt mij eigenlijk heel beperkt. Bij normaal bedrijf glijden remzuigers alleen door de seal naar buiten, niet naar binnen. Zou de suggestie zijn om geen vet te gebruiken, dan kan corrosie de seals verdringen en voor problemen zorgen. Maar dat verteld het verhaal niet. Dat remdruk ineens weg zou zijn, is een aanname. Vaak gaan zulke dingen geleidelijk. En afhankelijk van de gebruiker kant dat worden omschreven als "ineens". De 1 is gevoeliger voor veranderingen en heeft meer inzicht in de potentiële gevolgen dan een ander.


Juist ik heb zes jaar geraced (auto's) allemaal remklauwen zonder stofringen en je raced zeker niet met pekel en maximaal 24 uur per jaar, als je dan al kijkt hoe de remmen eruitzien terwijl je na elk weekend intensief je spullen onderhoud dan ben je echt een monteur van niks als je dat advies geeft.

Ok, het is een scooter dus allicht geen motorrem bij gas dicht.. Maar een race toepassing vergelijken met een rijdende luie zetel voor op straat?



Je zou kunnen beargumenteren dat sommige mensen hier in techniek vragen komen stellen waarbij je gaat twijfelen aan hun gevoel voor het rijden en de techniek, en inzicht in de risico's. En we gaan die mensen van een afstandje proberen te helpen met wat op afstand lijkt op perfect advies. Vooral ook op een dusdanige manier dat er geen twijfel mogelijk lijkt.

Denkt er wel eens iemand na over de consequenties van de schijnveiligheid die hiermee gepaard zou kunnen gaan?

[mods] Misschien stof voor een eigen topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het overigens heerlijk dat iedereen over "die monteur" valt, terwijl Dirk400 hier, elke manier van rationeel denken het raam uit heeft geflikkerd. Áls die monteur dat al gezegd heeft, dan zal het iets geweest zijn in de trend van:

"Maar remt hij nog als ik die ringen weg laat dan?"
"Ehh, ja, dan remt hij nog we-"
"Ok bedankt doei!"

(Gewoon een ongefundeerde aanname. Sorry MeanBlueMan, ik ga er gewoon mee door ;) )

Deze post had ik nog niet gelezen, maar precies.. aannames wat de klok slaat hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan