Yamaha FJ600 carburateur vraag (en luchtinlaathuis)

GoRide

MF'er
11 jul 2012
83
0
Hallo,

Ik heb een paar maanden een FJ600 en vanwege de oldtimer regeling is dit de tijd voor sleutelen...dat heb ik geweten.

Hij lekte steeds een beetje onder de fiets en naar ik dacht was dat de schokbreker (natte as enzo). Deze heb ik vervangen en is nu prima droog, maar er lag nog steeds soms wat nattigheid onder en het stonk altijd naar benzine maar aangezien het mijn eerste carburateurfiets is dacht ik dat dat mss wel hoorde.

Nu bleek het van de week na wachten en kijken benzine te zijn die onder de rechtse kant van de carburateur drupte (langs de luchtbox aansluuiting).

Ik heb wat gelezen op internet en zo'n flink lek kan eigenlijk alleen een of meedere vlotters zijn die niet meer goed voor afdichting zorgt.
Ik heb nu na wat gepuzzel de Carburateur eraf en er zat flink wat benzine in de inlaatkant naar de motor in de eerste 2 inlaten (zie foto) met een opgerolde papieren doek kwam het zeg maar eruit (staat dat op de zuiger dan denk ik, verklaart misschien ook het roken en naar benzine ruiken van de olie wat ik al eerder constateerde).



Anyway nu mijn vraag; ik moet nu denk ik alle 4 de vlotterkamers losmaken om te zien of ze soepel heen en weer gaan en of de naald schoon is?? Kan ik de pakkingen opnieuw gebruiken of moet ik die vast 4 x bestellen (44 euri) . Ik dacht dat eventuele overflow uit de slang onder de motor zou lopen maar het lijkt erop dat er benzine de motor inlaten inliep ? vreemd of niet?

Nu de carb eraf is kan ik morgen de kamers leeg laten lopen en hem omdraaien om ze te openen..
Als ik het hierbij laat (hij liep verder goed) kan ik dan de Carb weer monteren zonder synchroniseren enzo (ben daar niet bekend mee).


Als laatste ik heb een boutje aan de airbox zitten die afgebroken is maar ook dol (het moertje met draad in de box draait mee maar zou vast moeten zitten, de box kan er echter nog steeds niet uit (niet genoeg ruimte) iemand een tip?


Thanks!
 
OK heb de 4 vlooerkamers maar losgemaakt , was nog spannend met 1 slechte schroef . Ik hoopte 1 stroef gaande vlotter te vinden om de lekkage te verklaren maar helaas alle vier gaan ze soepel omhoog en omlaag (gewoon heel soepeltjes dus prima denk ik).

Nu weet ik het dus even niet meer , waar kan de lekkage nog meer aan liggen?? Advies zeer welkom!
Richard
 
voelen of de vlotter stroef gaat is niet voldoende.
haal de vlotternaald eruit en controleer of de punt van de naald slijtage sporen vertoont.
en als de zitting van de naald demontabel is, vervang dan de o ring waar deze mee afdicht op de carb body.
indien de carbs nog lekken nadat ze weer gemonteerd zijn, vervang dan de vlotternaalden, het liefst door originele.
 
OK , net inderdaad wat filmpjes zitten kijken die dat ook aangaven als oorzaak . Morgen maar verder . In eersere posts zag ik wel dat die asjes vaak lastig eruit gaan bij Mikjni carbs.
Dan evt ook maar in alle 4 gelijk nieuwe zetten denk ik....

Weet je toevallig of ik dan daarna de carb zo terug kan zetten of moeten de brandstof nivos gechecked worden? Hij liep goed hiervoor en ik nummer de parts goed.
 
OK weer iets verder , heel voorzichtig de asjes eruit getikt en de vlotternaalden en busjes waar zi in sealen verwijderd.

Er zit onderaan een filtertje aan die busjes maar daaronder zit in 2 van de 4 heel veel roest/rommel. Aan de naalden op zich zie ik niet veel maar begrijp dat de langs die O-ring op de busjes kunnen lekken.

Nu maar schoonmaken en vier nieuwe setjes incl pakkingen van de vlotterkamer bestellen , gaat rond de 100 euro zijn maar ja..

Float level bepalen gaat nog wat worden als ik het zo lees maar anders gaat ie daarvoor maar naar de garage :-) , je kunt bij dit type carb lastig een slangetje aansluiten is inwendig afvoergat , geen nippel of zo :-(

Wordt vervolgd.
 
OK weer iets verder , heel voorzichtig de asjes eruit getikt en de vlotternaalden en busjes waar zi in sealen verwijderd.

Er zit onderaan een filtertje aan die busjes maar daaronder zit in 2 van de 4 heel veel roest/rommel. Aan de naalden op zich zie ik niet veel maar begrijp dat de langs die O-ring op de busjes kunnen lekken.

Nu maar schoonmaken en vier nieuwe setjes incl pakkingen van de vlotterkamer bestellen , gaat rond de 100 euro zijn maar ja..

Float level bepalen gaat nog wat worden als ik het zo lees maar anders gaat ie daarvoor maar naar de garage :-) , je kunt bij dit type carb lastig een slangetje aansluiten is inwendig afvoergat , geen nippel of zo :-(

Wordt vervolgd.

filters weglaten en 1 enkel makkelijk bereikbaar benzinefilter plaatsen.
en de moeite nemen om je tank te ontroesten en te coaten wat veel werk is.

kan je een plaatje of afbeelding laten zien wat je bedoelt met inwendig afvoergat ?
je benzine slang vanaf de tank zal toch ergens op de bank carburateurs moeten gaan ?
 
OK weer iets verder , heel voorzichtig de asjes eruit getikt en de vlotternaalden en busjes waar zi in sealen verwijderd.

Er zit onderaan een filtertje aan die busjes maar daaronder zit in 2 van de 4 heel veel roest/rommel. Aan de naalden op zich zie ik niet veel maar begrijp dat de langs die O-ring op de busjes kunnen lekken.

Nu maar schoonmaken en vier nieuwe setjes incl pakkingen van de vlotterkamer bestellen , gaat rond de 100 euro zijn maar ja..

Float level bepalen gaat nog wat worden als ik het zo lees maar anders gaat ie daarvoor maar naar de garage :-) , je kunt bij dit type carb lastig een slangetje aansluiten is inwendig afvoergat , geen nippel of zo :-(

Wordt vervolgd.
Troep in filters onder vlotternaaldzitting en versleten o ring er omheen, is een bekend verschijnsel bij dit model.

Filtertjes schoonmaken of idd weglaten.
Oring is los te vervangen.

Check binnenzijde tank, roest komt ergens vandaan. Ev goed filtertje bijplaatsen, na beandstofkraan.

Ook wel leuk om die uit te nemen en checken, zit ook iets van filter op. Geeft indruk van binnenkant tank.
 
Thanks voor de adviezen.

Vanwege de afgedraaide kop van 1 van de aftap schroeven en nog was foute koppen ( in sommige pakte de bit nog maar net) heb ik bij roukema een volledige FJ600 carb gekocht en ontvangen vandaag.

Vanwege de tip voor losse O ringen ga ik die eerst los kopen (morgen even meten) en na schoonmaak van de kamers en toevoer kanaal kan ik dan kijken of het lekkage probleem weg is.

Een los filter zat al in de slang en daar liep ook wat vuil terug uit met de benzine dus vervang ik ook , niet zoveel dat ik me zorgen maak om de tank want daar heb ik al eens in gekeken en zag er redelijk uit.

Een verschil met de Originele carb is dat de roukema versie een chokeknop had (afgebroken) en mijne een kabel bediening maar als de rest hetzelfde is zou ik die er ook eerst compleet op kunnen zetten om te kijken of die het goed doet en zonder lekken dan ben ik voorlopig gered en heb ik een complete liggen voor evt later.
 
Viton O-ringen besteld en de pakkingen voor de originele carb dan kan ik die terug samenbouwen binnenkort..

De extra carb ga ik er opzetten , moet wel eerst nieuwe benzineslang (is dat 10mm met 6mm binnen?) en filtertje halen mss zaterdag aansluiten en proefdraaien. Wel lastig dat die chokeknop afgebroken is en hij met vrij veel kracht bediend moet worden die van de originele carb gaat makkelijk en veert terg ( moet ook wel met kabelbediening)

Als iemand een alternatief voor de knop weet hoor ik t graag, iets erop lassen zal lastig zijn denk ik dacht meer aan erop klemmen mss
 
Kun je de stang van de andere carburateur niet gewoon overzetten?

Als je de aansluitingen los schroeft kun je de as er zo uitschuiven.
Je moet dan wel even opletten, want er kunnen kogeltjes onder de as zitten met een klein veertje er onder.
Uit ervaring weet ik helaas dat ze lastig te vinden zijn als ze op de grond liggen.
 
Gelukkig betere temperaturen om te sleutelen vandaag, de gekochte carb erop gezet , tank terug, benzinekraanop Pri en ....... lekken als een mandje zonder bodem langs 1 van de vlotterbakje (je kan dan niet goed zien waar het lekt maar hoog dus waarschijnlijk ook overloop door niet werkende vlotter...

Gegokt en verloren zullen we maar zeggen, deze gaat er weer af en de onderdelen die ik nodig heb om de originele te goed te maken haal ik eraf.

O-ringen binnen maar heb toch de verkeerde maat 7.6 x 1.8 (ik dacht dat ze gekrompen waren mss) inmiddels eindelijk een beschrijving van alle delen gevonden en moet 7.1 x 1.6 bestellen dus even paar dagen w8en.. ik heb ook de pakkingen van de vlotterbakjes nog niet dus geen probleem, wel weer een stinkende garage :-(

De monteur van de zaak waar ik de Carb spray kocht zei dat ik nog even in het gat waar de seal in moet afdichten wat staalwol rond moet draaien zodat de seal op mooi glad oppervlak komt.

Wordt volgende week vervolgd..
 
Heel leerrijk topic, ik heb ook fj600 carbuators die ik aan het schoonmaken was.
Voor zover ik kon zien was alles prima en ze lekten ook niet voor het schoonmaken dus maak ik mij niet zo'n zorgen.

Ik heb nog 2 sets over dus moest je nog wat nodig hebben moet je maar eens pb'en
 
Heeft even geduurd maar weer een update, goed? en minder goed nieuws.

De goede maat O ringen ontvangen en de vlotternaald busjes opnieuw bevestigd met de de nieuwe ringen erom. De vlotternaalden zagen er onder de loep nog goed uit dus teruggemonteerd, nu de carb gemonteerd met de nieuwe vlotterbak pakkingen en de carb terug gemonteerd.

Nieuw benzine filter in de slang naar de carb en de kraan even op PRI gezet, daarna naar ON, er komt benzine uit de aftapschroef dus de carb is gevuld denk ik dan.

Het goede nieuws is er is niet direct weer lekkage, pffff , dus nu geprobeerd te starten vanavond maar hij geeft niet thuis de accu was steeds aan de lader dus denk niet dat het dat zal zijn maar misschien te lang gestart zonder dat er nog benzine was dus morgen na een nachtje laden opnieuw proberen.

Ondertussen probeer ik te bedenken of ik misschien iets vergeten ben aan te sluiten,
vacuum slangetje zit er weer op, stekker van de tank was de enige die los was en zit ook weer vast.
Choke kabel bediend de choke en gaskabel zit ook vast. Massa stekkertje onderaan de accubak ook vast, dus ik zie even niets dat ik over het hoofd zie.

Alle lampen doen het prima, killswitch staat op on en op uit start hij niet dus ook dat lijkt OK.

De startmotor gaat prima rond maar geen teken van aanslaan, geen enkele keer.

Als iemand iets ziet wat ik over het hoofd zie hoor ik het graag...

De oplettende lezer ziet dat ik de vlotterhoogte niet gechecked heb maar ook niets verbogen tyov hoe het eruit kwam dus daar lijken me geen grote veranderingen te hebben plaatsgehad, en dan zou ie toch wel een keer kuchen op een van de cilinders niet..
 
Ik weet niet of je in een verwarmde ruimte staat, maar met deze temperaturen moet je al een goede accu hebben om een XJ aan de gang te krijgen. Accu is nogal onder bemeten. Met een autoaccu eraan zal hij sneller ronddraaien en heb je meer kans dat hij aan de gang gaat.
 
Vanavond geprobeerd , bij de eerste 2x even een pop in de uitlaat, verder alleen maar weer ronddraaien en gestopt anders is de accu weer te laag, hij staat niet verwarmd maar het is een nieuwe accu en hij ligt aan de lader dus dat zal het toch niet kunnen zijn?

De linkerbougie losgehaald en tegen het frame gehouden, hij vonkte bij starten.

Waar nu naar zoeken?

het enige beetje goede nieuws; nog steeds niets gelekt en geen benzinegeur meer ...
 
- een FJ600 zal 2 bobines hebben, heb je wel vonk van beiden bobines?
- en zitten de bougie kabels op de correcte cilinders/bougies aan gesloten? (check ontstekings volgorde.)
- hoe is de staat van de bougies? nat van al je start pogingen? zwart vettig van olie? check of het isolator-keramiek nergens gebarsten is. Meet ook met voelermaatjes even de electrode afstanden op. Desnoods schroef je een setje nieuwe bougies in het blok, dan weet je waar je mee begint.
 
Vanavond geprobeerd , bij de eerste 2x even een pop in de uitlaat, verder alleen maar weer ronddraaien en gestopt anders is de accu weer te laag, hij staat niet verwarmd maar het is een nieuwe accu en hij ligt aan de lader dus dat zal het toch niet kunnen zijn?

De linkerbougie losgehaald en tegen het frame gehouden, hij vonkte bij starten.

Waar nu naar zoeken?

het enige beetje goede nieuws; nog steeds niets gelekt en geen benzinegeur meer ...
Accu tjekken door spanning over de polen te meten tijdens starten. Dan weet je dat iig zeker.

Tweede is mbv startpilot (of remreiniger) motor handje helpen. Tijdens starten paar pufjes in het luchtfilter sprayen, en kijken wat er gebeurd.
 
OK, hou je vast voor deze wending.

Een stekker had ik losgehad (bij luchtfilter)(spanningsregelaar toch?) die heb ik even losgemaakt en goed ingeklikt (geen idee of dit dus ermee te maken had maar was een van de weinige stekkers die losgeweest was).

Accu (is nieuw) gemeten 12.6 volt, tijdens starten 10.2 of zo.


Hij gaf weer bij de eerste keer starten een hoopvolle plof maar daarna weer starten en niet aanslaan ook niet bij lang rond laten gaan.

Toen de remreiniger genomen en twee korte tufjes in de lucht inlaat gespoten, toen sloeg ie aan en hoe hij vloog de toeren in en heb hem gauw uitgezet.
Toen dacht ik dat zal door de starthulp komen en nog een paar keer starten zal het wel naar normaal terugbrengen, maar nee, hij blijft nu direct aanslaan bij starten en schiet omhoog in de toeren bij 7000 zet ik snel de sleutel om want ik ben bang dat ie vol doorgaat ....

De gaskabel is natuurlijk los geweest en heb ik weer vast gezet, de werking is echter goed, flinke vrije slag en je ziet het kabeltje slap staan dus dat is het niet.

Dus mijn vraag nu waar kan deze toerenexplosie vandaan komen ???
 
Heb je stationair schroef niet helemaal ingedraaid? Dat wieltje onder je carbs.
Die zorgt voor brandstof toevoer bij stationair. Als je die vol ingedraaid hebt krijgt die volle bak brandstof/lucht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan