Yamaha FJ600 carburateur vraag (en luchtinlaathuis)

GoRide

MF'er
11 jul 2012
83
0
Hallo,

Ik heb een paar maanden een FJ600 en vanwege de oldtimer regeling is dit de tijd voor sleutelen...dat heb ik geweten.

Hij lekte steeds een beetje onder de fiets en naar ik dacht was dat de schokbreker (natte as enzo). Deze heb ik vervangen en is nu prima droog, maar er lag nog steeds soms wat nattigheid onder en het stonk altijd naar benzine maar aangezien het mijn eerste carburateurfiets is dacht ik dat dat mss wel hoorde.

Nu bleek het van de week na wachten en kijken benzine te zijn die onder de rechtse kant van de carburateur drupte (langs de luchtbox aansluuiting).

Ik heb wat gelezen op internet en zo'n flink lek kan eigenlijk alleen een of meedere vlotters zijn die niet meer goed voor afdichting zorgt.
Ik heb nu na wat gepuzzel de Carburateur eraf en er zat flink wat benzine in de inlaatkant naar de motor in de eerste 2 inlaten (zie foto) met een opgerolde papieren doek kwam het zeg maar eruit (staat dat op de zuiger dan denk ik, verklaart misschien ook het roken en naar benzine ruiken van de olie wat ik al eerder constateerde).



Anyway nu mijn vraag; ik moet nu denk ik alle 4 de vlotterkamers losmaken om te zien of ze soepel heen en weer gaan en of de naald schoon is?? Kan ik de pakkingen opnieuw gebruiken of moet ik die vast 4 x bestellen (44 euri) . Ik dacht dat eventuele overflow uit de slang onder de motor zou lopen maar het lijkt erop dat er benzine de motor inlaten inliep ? vreemd of niet?

Nu de carb eraf is kan ik morgen de kamers leeg laten lopen en hem omdraaien om ze te openen..
Als ik het hierbij laat (hij liep verder goed) kan ik dan de Carb weer monteren zonder synchroniseren enzo (ben daar niet bekend mee).


Als laatste ik heb een boutje aan de airbox zitten die afgebroken is maar ook dol (het moertje met draad in de box draait mee maar zou vast moeten zitten, de box kan er echter nog steeds niet uit (niet genoeg ruimte) iemand een tip?


Thanks!
 
vacuum probleem bij de motorinlaat rubbers kom ik via google tegen, de carb zit er netjes in maar misschien heb ik die klemmen niet zo heel vast gezet en vertrouwd op natuurlijke afdichting

Kijk ik morgen maar even na..

andere redenen nog steeds welkom , ik ben maar een beginner op dit gebied en wil vanaf 1 maart wel weer rijden :-)
 
OK, vanavond de schroeven van de klemmen flink vastgezet, ze zaten inderdaad niet strak MAAR toch bij het starten weer gelijk brullen , heel vreemd waar zou ie anders zo'n giga vacuumlek kunnen hebben??? Ik weet het even niet meer slangetjes zotten allemaal vast en ik zie nergens scheurtjes.

Tips ? Of moet ik de handdoek werpen en de motor op laten halen (wat een Waterloo)

Txs,
Richard
 
De gasklep mechaniek werkt goed om te zien of ze sluiten moet ie er weer af maar toen ie erop fing stonden ze dicht zeker weten.

De choke bar werkt goed , in beide standen gebeurd echter hetzellfde bij starten ...

Kan een haarscheurtje in bv maar 1 van de inlaat rubbers ook de oorzaak zijn? Ik lees wel van ontegelmatig lopen bij zoiets maar niet dit extreme.toerental.. dan zal ik ze allemaal los moeten maken of even helemaal aftapen nu om te kijken of het verschil maakt.
 
De gasklep mechaniek werkt goed om te zien of ze sluiten moet ie er weer af maar toen ie erop fing stonden ze dicht zeker weten.

De choke bar werkt goed , in beide standen gebeurd echter hetzellfde bij starten ...

Kan een haarscheurtje in bv maar 1 van de inlaat rubbers ook de oorzaak zijn? Ik lees wel van ontegelmatig lopen bij zoiets maar niet dit extreme.toerental.. dan zal ik ze allemaal los moeten maken of even helemaal aftapen nu om te kijken of het verschil maakt.
Ik denk eerder dat er inwendig iets niet goed us, dan n haarscheurtje in t rubber.

Vlotterhoogte niet goed of losse sproeier oid.
Of een lek langs de mengselschroeven oid.
 
heb je de hele carburateur uit elkaar gehaald, of alleen de vlotterkamer?
Lijkt in ieder geval niet op een vacuümlek, maar eerder op de oorzaken die Martell ook aangeeft.
 
Nee gaskabel blijft niet hangen, vandaag alleen gelezen dat ik niet de eerste zou zijn die de vlotters omgekeerd gemonteerd heeft omdat het ding ondersteboven ligt als je er aan werkt, zou dat evt dit verschijnsel tot gevolg kunnen hebben? Vlotternivo wijkt dan natuurlijk zwaar af!

ik hoor het graag , dan stop ik met zoeken en ga ik de carbs weer demonteren , op dat punt zat ik toch al bijna met de tips van Martell , txs alvast
 
Bij het zien can de fotos denk ik niet dat ik de floats verkeerd om heb zitten , nog eens gestart vanavond maar nu weer terug bij niet aanslaan ?! Niks 7000 toeren, heb er maar geeb starter vloeistof in gespoten ik ga morgen de motorzaak maar eens bellen denk ik...
 
Vandaag kwam ik een vergelijkbaar verhaal tegen niet starten en na startvloeistof meer dan 500 toeren zonder gas aan te raken ... het advies was was pilot air opening checken/schoonmaken .. aangezien ik wel fijn roest gezien had in de brandstofleiding in de carb heb ik misschien ook wel losse deeltjes gemaakt die nu de boel verstoppen.
Dus toch nog maar een keer schoonmaken, de carb is er nu weer uit , ik wordt er al handig in :-(..

Morgen verder , deze keer ook maar de vacuumrubbers bekijken en zo. Ik zag al wel dat iemand voor me 1 van de pilot jet schroeven verziekt heeft , hopelijk draait ie nog met een dikke schroevendraaier . Uitboren daar zie ik niet zo zitten.
Wordt weer vervolgd...
 
Je kunt volgens mij beter eens je hele carburateurs uit elkaar halen en schoonmaken, ipv. iedere keer een klein stukje. Je gaf al aan dat je rommel gevonden had er zitten kleine kanaaltjes in die gemakkelijk verstoppen.

pilot jet schroeven voorzichtig mee zijn, die gaan zo stuk. Mss. hebben anderen daar nog wel goede tips voor, maar bij mij werkte het wel eens om ze in te spuiten met IMAL en een tijd te laten staan.
 
Denk dAt je gelijk hebt , was alleen wel van plan ze onderling aan elkaar te laten zitten want die verbindings tubes lekken niet en anders moet ik weer een week op o ringen wachten en is de synchronisatie totaal zoek en ik denk dat ik hem daarvoor dan weg moet brengen , dat gaat me net iets boven de pet en ik heb geen vacuummeter etc
 
Dat moet wel lukken. Zijn grote kanalen die de carburateurs met elkaar verbinden, die krijg je wel door geblazen.
Zou verder wel proberen om hem zover mogelijk uit elkaar te halen, dus koudstartsysteem en dergelijke ook.
Verder ook de luchtsproeiers in de inlaat schoonmaken. Volgens mij kun je die niet allemaal demonteren, maar dat weet ik niet meer zeker.
 
OK daaar ben ik weer, hier de fotos van vandaag, ja alles gedemonteerd , schoon gemaakt , jets en schroeven die al kapot gedraaid waren vervangen met de delen uit de reserve cerb die ik gekocht had, pff zeker 8 uur werk bij elkaar voor hij weer in elkaar zat...

34ezuo5.jpg


28al3q1.jpg


yly8o.jpg


Jets 2,75 slagen uit gezet (las 2,5 en 3 dus ertussen gaan zitten).

Toen alles er weer op zat de kraan op Pri gezet, de choke stond al uit, na enige tijd liep er benzine uit de overloop slangen daar was ik niet blij mee, ook dacht ik dat dit een blijvend probleem zou zijn maar toch maar op On gezet en gestart , zonder veel moeite liep ie (Yes!) 2500 rpm met choke of zo.

Warm laten worden en liep 1150 toeren warm zonder choke, yes!!

9uyjaw.jpg


Toen maar even de helm opgezet en een rondje in de buurt hij sloeg af na wat rondjes rond het blok maar ik denk doordat de slang kniekt op het buisje van de benzinefilter die wat lang is, morgen even inkorten, na weer even op Pri kreeg ik hem weer aan toen ik de knik eruit hield, en nog wat rondjes gereden.

Dus mijn vraag is is het normaal dat ie overloopt op de Pri stand als de choke bediend staat (maw had ik die in moeten laten staan zolang je Pri gebruikt)

En ik ben nog niet boven de 3500 toeren geweest dus weet niet of ie in alle toerne / versnellingen lekker loopt maar voorlopig ben ik blij. Uiteraard hoop ik dat dat overlopen eenmalig was door Pri stand.
 
goede vlotternaalden stoppen altijd de benzinetoevoer en dan loopt er niets over.
pri heeft daar niets mee te maken , dus je weet nu waar je het moet zoeken.

volgende keer : testen op overlopen voor je ze monteert ;)
 
ik zal maar nieuwe naalden bestellen dan, ik hoopte dat het met de choke stand te maken kon hebben, hij was nl dicht met deze naalden tot vandaag ?!?

Hij staat nu op On en er loopt dan niks omdat hij dan vacuum nodig heeft, hij lekt dus ook niet en Pri gebruik ik verder niet dus zo kan ik ook wel even door dan tot de nieuwe er zijn en ik weer fut heb om de carb er nog een keer tussenuit te halen..
 
en testen gaat door te blazen op de benzineslang ? (dat is wat ik kon vinden) naalden komen uit noorwegen voor 30 Euries (ebay) dus zullen er vd week wel zijn
 
bij het weer opbouwen kan je eerst door de vlotter zelf omhoog te duwen en op de toevoer te blazen al een eerste keer testen.
maar best als alles ineen steekt, gewoon soort van tankje aansluiten en vlotterkamers laten vollopen en dan even afwachten
 
en testen gaat door te blazen op de benzineslang ? (dat is wat ik kon vinden) naalden komen uit noorwegen voor 30 Euries (ebay) dus zullen er vd week wel zijn
Beste is vlotternaald+zitting vervangen.

Maar los daarvan is meestal de rubberring om de zitting het probleem.
Ff testen en ev 4x o ring vervangen.


full
 
Die o ringen had ik de eerste keer juist vervangen ren toen was de lekkage over. Nu is het alleen op de Prime stand en netjes door de overloop slangen en heb ik nieuwe naalden besteld maar als ie verder nooit lekt wacht ik wel even met monteren, de garage ruikt niet meer naar benzine met de kraan op On. Eerst maar eens kijken of alle toeren gebieden gied loopt en trekt.

1 Maart schiet al op... ben/heb vast niet de enige oldtimer die dan weer wil rijden 😄
 
als je kraan een PRI stand heeft, wil dat zeggen dat het een vaccuum gestuurde kraan is. zet je ze op ON en draait de motor niet, staat de kraan dicht en dus kunnen je vlotternaalden niet lekken.

van zodra de motor draait kunnen de naalden dus wel lekken, en als het lek groter is dan het benzineverbruik...
 
OK ik snap t, het zou dan tijdens stationair draaien of rijden over kunnen lopen de cilinder in of lekker op de weg via de slangetje, klinkt dus alsof ik ze toch maar snel moet vervangen. txs!
 
Terug
Bovenaan Onderaan