R1 2000 start niet

memolican

MF'er
16 jul 2014
141
1
Beste allen,

Recent heb ik de carburateurs gereinigd en heb de bougies vervangen. De mengselschroeven heb ik fabrieksinstelling gezet (3 + 1/8 slagen). Het enige wat ik nog moet doen is: schroeven afstellen + carburateurs synchroniseren, echter: de motor start niet meer B|
Dit is wat er gebeurde: met choke startte de motor wel in het begin, maar draaide rond de 1500 rpm. Dit daalde geleidelijk. Na paar keer rustig gas geven stond de toerental op 3000 rpm. Eenmaal op 60 graden rustig de choke dichtgedaan --> motor sloeg af. Nu krijg ik hem niet maar aan de praat :/
Dit is wat er nu gebeurt: bij contact hoor je de motor wel draaien, maar echt starte doet ie niet. Op de dashboard lijkt de toerentalmeter wel 'doorgedraaid te zijn: bij contact springt ie op en neer namelijk.
Alle slangen/kabels zijn in goede staat en ook goed aangesloten. Wat te doen nu?
 
je hebt 1 of meerdere fout meldingen. Zie wphb of google foutcodes Yamaha R1
Er zijn volgens het Owners Manual 3 foutmeldcodes: bij 3000, 4000 en 7000 rpm.

Aanvullende informatie: Als ik de sleutel draai in zijn slot, draait de toerental eerst helemaal max en dan terug naar 0 (zoals hij het altijd deed). Vervolgens druk ik op de aan knop en springt ie willekeurig naar verschillende toerentallen --> 1500 rpm, dan opeens naar 11.000 rpm etc. Als ik de aanknop ingedrukt houdt, dan lijkt het alsof ie steeds minder graag 'aan' wilt.
edit: tank met fuelsensor aangesloten --> het springen van toerenteller verholpen. Alleen de motor wilt nog steeds niet starten ;(
 
Laatst bewerkt:
Eerst motorfiets weer helemaal compleet in elkaar bouwen en alle stekkers ed goed aan sluiten?
Ik had alleen de tank niet aangesloten, omdat ik een tijdelijke tank gebruik om zo meer ruimte te creëren voor afstellen. Bij het uit elkaar halen heb ik alles gestickert zodat ik weet welk buis/kabel waar hoort. Alles sluit goed en heb alles ook gecontroleerd.
Waarom zou de motor in eerste instantie wel starten met choke en vervolgens afslaan als ie op temp is?
 
Ik had alleen de tank niet aangesloten, omdat ik een tijdelijke tank gebruik om zo meer ruimte te creëren voor afstellen. Bij het uit elkaar halen heb ik alles gestickert zodat ik weet welk buis/kabel waar hoort. Alles sluit goed en heb alles ook gecontroleerd.
Waarom zou de motor in eerste instantie wel starten met choke en vervolgens afslaan als ie op temp is?
te veel of te weinig benzine :')
 
Carbs echt tot op het laatste schroefje uit elkaar geweest of ff snel alleen vlotterbakjes er onder vandaan?
Mengsel schroeven er ook uit gehaald?
Benzinepomp hoor je wel lopen?

Heeft de motor bij jou wel goed gelopen of zo gekocht?
 
Laatst bewerkt:
Carbs echt tot op het laatste schroefje uit elkaar geweest of ff snel alleen vlotterbakjes er onder vandaan?
Mengsel schroeven er ook uit gehaald?
Benzinepomp hoor je wel lopen?

Heeft de motor bij jou wel goed gelopen of zo gekocht?
- Vlotterbakjes alleen.
- Mengselschroeven er ook uitgehaald en ook aantal slagen geteld (2,5 ; 3 ; 3,5 ; 3 --> van cilinder 1 naar 4 respectievelijk). Fabrieksinstelling = 3,125 slagen. Uiteraard ook conditie van schroeven bekeken en die waren in topconditie.
- Benzinepomp hoorde ik in het begin lopen, nu af en toe een tikje.
- Toen ik em kocht liep ie wel goed, maar niet vlekkeloos. Soms bij het optrekken vanuit z'n 1 wilde hij niet lekker optrekken.

te veel of te weinig benzine :')
Mijn onderbuikgevoel zegt teveel benzine '(
 
Laatst bewerkt:
Ik had alleen de tank niet aangesloten, omdat ik een tijdelijke tank gebruik om zo meer ruimte te creëren voor afstellen. Bij het uit elkaar halen heb ik alles gestickert zodat ik weet welk buis/kabel waar hoort. Alles sluit goed en heb alles ook gecontroleerd.
Waarom zou de motor in eerste instantie wel starten met choke en vervolgens afslaan als ie op temp is?

dan gaat de toerenteller al naar 8000.

ook klinkt het of je de accu hebt leeggestart.
 
is het een troost als ik zeg dat het elke keer een stuk sneller gaat ;)

accu voltage meten als je de startmotor laat ronddraaien, dan moet de spanning niet onder de 9 volt uitkomen.

en hierboven zei Zot al dat je op niet afsluitende vlotters moet controleren, dat valt ook best mee.
in het werkplaatshandboek staat ook het vlotterniveau , hoe je dat moet controleren, met een paar stukjes hout om de carbs in de juiste positie te houden is dat best te doen, de aparte benzinetank heb je ook al.

kijk ook even op www.cmsnl.com hoe je carburateurs in elkaar zitten zodat je weet waar de verstoppingen kunnen zitten.
 
- Vlotterbakjes alleen.
- Mengselschroeven er ook uitgehaald en ook aantal slagen geteld (2,5 ; 3 ; 3,5 ; 3 --> van cilinder 1 naar 4 respectievelijk). Fabrieksinstelling = 3,125 slagen. Uiteraard ook conditie van schroeven bekeken en die waren in topconditie.
- Benzinepomp hoorde ik in het begin lopen, nu af en toe een tikje.
- Toen ik em kocht liep ie wel goed, maar niet vlekkeloos. Soms bij het optrekken vanuit z'n 1 wilde hij niet lekker optrekken.Mijn onderbuikgevoel zegt teveel benzine '(

kan ik hier nu uit opmaken dat je elke mengselschroef een ander aantal slagen hebt ingedraaid , behalve die van cil 2 en 4 die allebei op 3 staan ?
zal voor het starten niet van doorslag zijn hoor.
 
Hoe heb je gecontroleerd of alle kanaaltjes en sproeiers van de carbs wel goed open en schoon zijn?
Hoe heb je de carbs inwendig schoon gemaakt?
Staat het vlotternivo van alle carbs wel goed afgesteld?

Het klinkt mij namelijk nog steeds naar vuile/vervuilde carbs.

En starten moet wel met een goede en goed opgeladen accu. Of anders met goede startkabels en een goede koekblik accu er bij.
 
is het een troost als ik zeg dat het elke keer een stuk sneller gaat ;)

accu voltage meten als je de startmotor laat ronddraaien, dan moet de spanning niet onder de 9 volt uitkomen.

en hierboven zei Zot al dat je op niet afsluitende vlotters moet controleren, dat valt ook best mee.
in het werkplaatshandboek staat ook het vlotterniveau , hoe je dat moet controleren, met een paar stukjes hout om de carbs in de juiste positie te houden is dat best te doen, de aparte benzinetank heb je ook al.

kijk ook even op www.cmsnl.com hoe je carburateurs in elkaar zitten zodat je weet waar de verstoppingen kunnen zitten.

Het vervelende is dat ik dit moet uitstellen naar aanstaande vrijdag, terwijl ik het eigenlijk nu wil oplossen. De carburateur ontdoen van de motorblok is een helse klus. Maar ik zal inderdaad controleren op wat jullie zojuist hebben benoemd.

kan ik hier nu uit opmaken dat je elke mengselschroef een ander aantal slagen hebt ingedraaid , behalve die van cil 2 en 4 die allebei op 3 staan ?
ik heb alle schroeven op 3,125 staan.
 
Hoe heb je gecontroleerd of alle kanaaltjes en sproeiers van de carbs wel goed open en schoon zijn?
Hoe heb je de carbs inwendig schoon gemaakt?
Staat het vlotternivo van alle carbs wel goed afgesteld?

Het klinkt mij namelijk nog steeds naar vuile/vervuilde carbs.

En starten moet wel met een goede en goed opgeladen accu. Of anders met goede startkabels en een goede koekblik accu er bij.
- met carbcleaner in elk kanaaltje dat er zat, kijken of het aan de andere kant uit komt gieten. Hierbij zag ik geen aanleiding tot verstopping
- eerlijk gezegd heb ik niet naar het vlotternivo gekeken van de carbs. Ik nam aan als ik niet aan de vlotters zat, dat de vlotternivo hetzelfde zou blijven als voorheen. Mssn een foute aanname.
- Dit probleem heeft zich ook een keer voor de onderhoudsbeurt voorgedaan. Op choke gezet, motor liep (60 C), choke uit, motor sloeg af, vervolgens aan knop ingedrukt en moeizaam aangekregen.
 
Denk dat je toch minimaal wel de beschikking moet hebben over perslucht om alle kanaaltjes goed door te blazen en zeker voor die van de mengselschroeven en van de stationair sproeiers.

Begint hij na een tijdje starten en niet aan willen slaan ook naar benzine te stinken?
Worden de bougies nat van de benzine?
 
Denk dat je toch minimaal wel de beschikking moet hebben over perslucht om alle kanaaltjes goed door te blazen en zeker voor die van de mengselschroeven en van de stationair sproeiers.

Begint hij na een tijdje starten en niet aan willen slaan ook naar benzine te stinken?
Worden de bougies nat van de benzine?
- Ik heb een luchtcompressor die flink kan blazen en heb alle kanaaltjes daarmee goed schoongeblazen. Uit alle kanaaltjes kwam goed lucht erdoorheen.
- Het stinken naar benzine vind ik lastig te zeggen, aangezien ik doekjes heb liggen die naar benzine stinken (geknoei met benzine bij het aansluiten van de alternatieve tank).
- Ik zelf denk dus ook aan natte bougies, maar wil graag alle mogelijkheden op een rijtje hebben. Om de motor te starten (hetzij met of zonder choke), moest ik altijd ook gas eenmalig open trekken, dus --> wel/geen choke hendel, vervolgens knop indrukken + eenmalig gashendel open trekken. Nu afslaan bleef ik dit zo proberen, met als gevolg misschien natte bougies?
 
Je zal ook wel "flink" doorgestart hebben waarbij hoogstwaarschijnlijk de bougies of vol roet zitten of 1 of meerdere bougies misschien wel doorgeslagen zijn.
Maar eerst zoals gezegd de carburateurs geheel ultrasoon laten reinigen en misschien ook nieuwe naalden erin ?
 
D'r zit nog wel genoeg benzine in je tank he?
Zo'n 2L in de tijdelijke tank

Je zal ook wel "flink" doorgestart hebben waarbij hoogstwaarschijnlijk de bougies of vol roet zitten of 1 of meerdere bougies misschien wel doorgeslagen zijn.
Maar eerst zoals gezegd de carburateurs geheel ultrasoon laten reinigen en misschien ook nieuwe naalden erin ?
Dat denk ik dus ook, vrijdag maar eens even naar kijken. Als dat het probleem niet is, dan moet ik helaas verder zoeken :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan