Restauratie Moto Guzzi V50 Monza

janzzen1

Waar rook is is duur
7 feb 2007
305
52
Lobith
IT GIET OAN.
Onze V50 Monza gaat komend jaar weer op de weg komen. Ik heb haar gekocht in 2006 en heb er een aantal jaren gewoon dagelijks op gereden. Een heerlijk fietsje. sinds 2012 is ze wegens mijn rug operatie stil komen staan. Uiteindelijk is ze in de garage van mijn ouders beland, wachtend op betere tijden.

Herfst 2016, we zijn op familie bezoek en de motor komt ter sprake, we gaan naar de garage en daar staat ze, het aluminium wit uitgeslagen, roest op de uitlaten kortom, in deplorabele staat. ondanks de staat waarin ze verkeerd toch maar even wat benzine gehaald, olie gepeild en de startkabels aan pa's auto gehangen.
en na wat aandringen komen de eerste klappen weer uit de open uitlaten, daverend gebrul van Italiaanse vreugde om weer uit de slaap gehaald te worden. helemaal geweldig! Its alive!! *O* *O*

Afgelopen zaterdag de Guz op een aanhanger geladen en naar Ede vervoert. de slaapkamer van mijn dochter is door mijn vriendin tot sleutelruimte omgetoverd(dochterlief is het huis uit, dus geen zorgen...) en het geval binnen gesleept. Een paar dingen vallen meteen op, ze is klein, heel klein. Ik rijd woon werk verkeer op een super tenere 750 dus dat is het andere uiterste, de Guzzi is lang en laag, en heel smal en weegt nog geen 200 kg. compromisloos sportief.

Ok, to the point. wat gaat er gebeuren.
alles word gestript, schoon gemaakt en indien nodig opgeknapt of vernieuwd.
- frame poedercoaten
- ombouw van balhoofd kogels naar konische lagers.
- De stalen bus in de versnellingsbak waar de cardan loopt wordt geplaatst
- remmen reviseren.
- kabelboom vernieuwen.
- poetsen poetsen poetsen.
- Nog meer cosmetisch werk
- Poetsen poetsen poetsen.....

De motor en versnellingsbak hebben altijd goed gefunctioneerd dus ddieblijven grotendeels dicht. het enige probleem met het motorblok is dat er verschillende koppen opzitten. dus dat wordt zoeken naar de juiste koppen. V50 III koppen zijn niet dicht gezaaid en als ik ze kan vinden dan betaal je de hoofdprijs. Ik ga passen en meten of de koppen van een v65 passen.

Inmiddels is het zondagavond en mijn vriendin heeft de Guz al bijna helemaal uit elkaar. Ze hoeft de komende tijd niet te werken dus ze heeft haar handen vrij om lekker met de Italiaanse dame aan de gang te gaan. het is de bedoeling dat ze straks in het voorjaar het rijbewijs gaat halen en dan lekker op haar grotendeels zelf gerenoveerde V50 Monza kan gaan rondrijden.

We hebben foto's gemaakt maar moeten nog even uitvogelen hoe die hier te plaatsen.

Tot sinas!
 
De Monza
full
 
Leuk project ! Moest je nog wat spulletjes zoeken... mijn rode v50 werd omgebouwd naar caferacer en heb wat spullen over!
 
ooit (ahem begin jaren 80...) eentje gezocht, niet gevonden en toen maar een R45 gekocht...
Later "goedgemaakt" met een LeMans 1000

Suc6 met je project!
 
Leuk project ! Moest je nog wat spulletjes zoeken... mijn rode v50 werd omgebouwd naar caferacer en heb wat spullen over!
Geweldig aanbod en ja. Heb je toevallig nog een origineel achterlicht in de aanbieding? Bij de mijne waren de schroeven waarmee het glas vastzit zodanig slecht dat ze met geen mogelijkheid los te krijgen zijn :X :X
En een rempedaal misschien??
Ik hoor het wel!
Mocht iemand nog fatsoenlijke uitlaatbochten hebben.......
 
Carburator en carterontluchting afgehaald,olie uit de blok.
full
 
Laatst bewerkt:
Roestige deel inpakken in lap gedrenkt in schoonmaak-azijn. Plastic keukenfolie er omheen doen en 12 uur laten liggen. Veeg je het gros van de roest er zo af. Goed naspoelen met water.

grtz,

Cees
 
Geweldig aanbod en ja. Heb je toevallig nog een origineel achterlicht in de aanbieding? Bij de mijne waren de schroeven waarmee het glas vastzit zodanig slecht dat ze met geen mogelijkheid los te krijgen zijn :X :X
En een rempedaal misschien??
Ik hoor het wel!
Mocht iemand nog fatsoenlijke uitlaatbochten hebben.......


Achterlicht heb ik liggen ! ;)
Je mag altijd een pb'tje sturen !
 
Inmiddels wordt er flink gepoetst en geschrobt. Morgen kunnen voor en achtervork uit het frame geschroefd en dan kan het blok eruit.
Blok ziet er vréselijk uit. Totaal wit uitgeslagen en geen idee hoe ik dit zonder stralen weer een beetje schoon kan krijgen. Alle tips zijn welkom!
Foto's volgen.
 
Hangt ervan af hoe ver je wilt gaan.Met veel geduld en een borstel op een boormachine oid kun je hem aardig schoonkrijgen.Als ie dan goed vetvrij is kun je hem spuiten.

Ik heb het zelf bij een project wat grondiger aangepakt,eerst alles met afbijt en een stoomcleaner ontdaan van de verf,en daarna laten glasparelen.
full

full

Was toch een leuk project *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan