Ktm 530 vast gelopen

mccolin

MF'er
30 okt 2016
52
0
Hallo allemaal,

Vanmiddag blokkeerde de achterwiel en sloeg de motor gelijk af wanneer ik ongv +- 100 kmh aan het rijden was. Gelukkig reed er niemand achtermij en kon ik mbv de koppeling de achterwiel weer loskrijgen.
De motor wou niet meer starten, de startermotor was vast gelopen en wou dus niet bewegen ( met en zonder koppeling). Het zelfde geldt voor de kickstart, muur vast.
Ik kon hem wel gewoon in z'n vrij krijgen en schakelen.
Ben dus een tering eind naar huis gelopen en inmiddels is de blok eruit.
Via de inlaat en uitlaat kon ik al wel zien dat er geen kleppen zijn afgebroken.


Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat kan de oorzaak zijn?
En waar kan ik het best beginnen met zoeken naar de oorzaak?
En waar kopen jullie je onderdelen, zoals pakking en zuiger?

Meer info:
2010 ktm 530
Nu 250 uur gelopen, volgens de vorige eigenaar bij 150 uur gereviseerd.
Veder verwissel ik de olie om de 10 uur incl filter, castrol 10w50.
De kleppen heb ik 15 uur terug gecontroleerd en waren goed.
Verder niks raars gemerkt.
 
Laatst bewerkt:
je zei in een eerder topic dat je koppeling problemen gaf, is dat nog opgelost ?

Koppeling grijpt

hier spreek je namelijk over een wissel met putoline nano tech, dan zal de motor wel een aantal (draai) uur verder zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt idd, heel scherp van je;)
De klachten zijn na het overgaan op castrol wel verminderd, maar niet helemaal weg.
Als ie warm is heeft hij daar geen last van, alleen als ie nog koud is en ik hem na het starten in de versnelling wil krijgen.
Dan schakel ik gelijk naar z'n 2, dan heeft ie veel minder de neiging om af te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Kleppendeksel eraf halen en ketting checken. Ben wel erg benieuwd wat er is fout gegaan. Olieniveau nog voldoende?
 
Laatst bewerkt:
De kop eraf trekken en kijken wat je tegen komt.
Dat kunnen we vanaf het scherm niet beoordelen
 
Ben benieuwd hoe het komt dat de kleppen gebroken zijn:
Kleppen "spontaan"/door ouderdom gebroken, of distributieketting gebroken, timing verkeerd -> zuiger klopt even aan bij de kleppen en die breken vervolgens af.

Erg vervelend, maar we willen piccies zien. Zijn erg dure foto's maar wel altijd mooi om te zien.
 
Olie was vers en op niveau, de kleppen zijn nog heel in zoverre ik dat kon zien.
Aangezien ik een student ben, heb ik er de komende week geen tijd voor om hem te openen.
Ik zal niet aankomend weekend, maar de weekend erna de boel open maken en jullie op de hoogte houden met foto's. Hij staat iig klaar op de tafel om open gemaakt te worden.
Ik was meer benieuwd naar jullie gedachtes en ervaringen mbt vast lopen.
 
Laatst bewerkt:
Olie was vers en op niveau, de kleppen zijn nog heel in zoverre ik dat kon zien.
Aangezien ik een student ben, heb ik er de komende week geen tijd voor om hem te openen.
Ik zal niet aankomend weekend, maar de weekend erna de boel open maken en jullie op de hoogte houden met foto's. Hij staat iig klaar op de tafel om open gemaakt te worden.
Ik was meer benieuwd naar jullie gedachtes en ervaringen mbt vast lopen.
Laat ik het zo zeggen, als de motor niet meer rond wil dan is dat meestal een teken dat er niet veel meer heel is. Speculeren heeft in dit geval weinig zijn. De kop eraf pakken is in principe niet mega veel werk als je weet wat je doet.
 
hij staat bij mijn ouders thuis, en ik studeer aan de andere kant van NL
Anders had ik de kop er wel vanaf kunnen halen idd
 
Laatst bewerkt:
Maar dus.. Wij weten dat het blok geblokkeerd is, en niet de koppeling en de bak.
Waarom een blok vast zit, is zonder uiterlijke schade, zonder bij het vastlopen aanwezig te zijn, zonder foto's en zonder openvijzen heel moeilijk te zeggen.

Jij hebt het blok ter beschikking, wij zijn allemaal nieuwsgierig, dus we hopen dat jij kan zeggen - en fotograferen - wat mis is.

Leren we allemaal nog wat bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op het plastic oliepomp tandwieltje waar geen tanden meer opzitten, en de boel dus écht goed vast zit.

Openhalen dus en vooral fotos posten :)
 
Waar zit dat plastic oliepompje dan?
Ergens waar ik op moet letten bij het open halen? Ik kan hem dus niet op TDC krijgen wanneer ik hem open ga halen, is dat verder iets waar ik rekening mee moet houden?
 
Jaa die heb ik uiteraard al.
Die vraag was meer bedoeld om nog extra informatie te verkrijgen uit degene die al eerder zo'n blok uitelkaar hebben gehaald
 
Laatst bewerkt:
Het is heet simpel, alles linksom draaien behalve de delen met rechtse draad.

Dan komt hij vanzelf uit elkaar
 
Zo simpel is het dus niet :+

Maar idd , dat tandwiel is ook een van de kinderziektes van die types.
 
Waar zit dat plastic oliepompje dan?
Ergens waar ik op moet letten bij het open halen? Ik kan hem dus niet op TDC krijgen wanneer ik hem open ga halen, is dat verder iets waar ik rekening mee moet houden?

dat tandwiel zit achter je koppeling (2 stuks) als je beetje googled vind je kinderziektes van ktm 530. ik heb een 530 van 2009.

ik heb vervangen.

-zuiger (wossner)
-oliepomp upgrade 2011. (as, keerring en die tandwielen.) die tandwielen zijn iets dikker.
-distri. ketting spanner (dirttricks)
 
dat tandwiel zit achter je koppeling (2 stuks) als je beetje googled vind je kinderziektes van ktm 530. ik heb een 530 van 2009.

ik heb vervangen.

-zuiger (wossner)
-oliepomp upgrade 2011. (as, keerring en die tandwielen.) die tandwielen zijn iets dikker.
-distri. ketting spanner (dirttricks)

Bedankt voor je info,
Waar heb je de onderdelen besteld?
 
Terug
Bovenaan Onderaan