Motor-Forum

Select Forum

Mooi op zijn wielen

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Een tijdje geleden heb ik al eens melding gemaakt van het feit dat ik een Triumph Sprint heb aangeschaft met als doel om hier een zijspan van te gaan maken. Het is daarna heel lang stil gebleven. Er is niet zo bar veel aan de Triumph gedaan afgezien van het demonteren van alles wat voorlopig alleen maar in de weg zit.
Ik heb nu dus een vrij kale Triumph Sprint 955i op de heftafel staan.

Of liever gezegd, hij hangt boven de heftafel.
Alle drie de wielen worden van een eigenbouw wielophanging voorzien. Voor en achterkant zijn er onderuit gesloopt en de Triumph heeft dus een beetje moeite met staan op dit moment.

De voorkant en zijspanwiel ophanging worden volgens het 3States ontwerp wat ook bij Kwastert zijn TRX en EHE zijn Ducati gebruikt gaat worden.
Voor het achterwiel ga ik in eerste instantie een conventionele dubbele achtervork maken.
We hebben een heel mooi idee waarbij de aandrijving via een tussenas naar de linkerkant gaat.
Dit idee heeft meer tijd nodig. We hebben onze handen vol aan de voorkant en het zijspanwiel en ik wil weer een zijspan hebben dus ik ga even voor een tussenoplossing. De bestaande enkelzijdige achtervork vind ik nogal iel voor een zijspan. Ook qua lagering en bovendien is het lastig om er een torsiestang aan te bevestigen.

Het streven is om een heel licht span te gaan bouwen. Rij eigenschappen en handelbaarheid staan bovenaan het lijstje.
Verder moet het een praktisch span worden. Tentje erin gooien en gaan. Een passagierstoel komt er niet in hoewel ik de oplossing van Kwastert wel heel mooi vind dus die optie blijft nog even open. Voorlopig ligt de focus op het rijwielgedeelte. Alles is van de Triumph af dus ik hoef geen rekening te houden met alle prullaria die normaal aan een motor hangt.

Zo is de stand van zaken nu. Minder gaat het niet worden. Maar het gaat ook zo min mogelijk meer worden ;)Mooi op zijn wielen
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Het lijkt wel tovenarij! Zo'n zwevende Triumph!
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

EHE bikes @ facebook

Reg. datum:
01 feb. 2010
It's a kind of magic!
GL1000EZS zijspan, GL10/12 cafefighter project, CBX1000, Ducati ST4

R1100S

Reg. datum:
27 feb. 2006
"One dream, one soul, one prize, One goal"

tof, aktie !
Live fast. On high. Repentless. Let it ride.

Als je naar de zon kijkt, zie je de schaduw niet.

zap....trrrrrrrrr

Reg. datum:
07 nov. 2003
quote:
slijptol schreef op 23 januari 2017 @ 22:48:
Alles is van de Triumph af dus ik hoef geen rekening te houden met alle prullaria die normaal aan een motor hangt.

Zo is de stand van zaken nu. Minder gaat het niet worden. Maar het gaat ook zo min mogelijk meer worden ;)[afbeelding]

Mwa. Ik herken er niet eens een motorfiets meer in....
Wie de schoen past, valt niet ver van de boom
CB500 banaan, CBR600 brik, K100 EML CT2001, CB750 brik, XL500S

Pas op schwenkt uit

Reg. datum:
15 apr. 2004
Ik denk dat je een foutje in de topictitel gemaakt hebt.
Deze staat helemaal niet mooi op zijn wielen.
Two beer or not two beer

Genderneutraal atheÔst.

Reg. datum:
24 mei. 2012
Hooverbike? Of maak je gebruik van levitatie?
Aan mijn uitlatingen kunnen en mogen geen rechten ontkleed worden.

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Ik heb een vooruitziende blik *D
Working on a motorcycle, working well, caring, is to become part of a process, to achieve an inner peace of mind. ...

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Vandaag de achterband binnen gekregen. Ik kon het niet laten om hem er gauw op te leggen en ik heb hem even voor het idee alvast op zijn plaats gezet. Dan kan hij vast wennen :)

Het idee is om de achtervork 100 mm langer te maken dan origineel. Het voorwiel komt 50 mm verder naar achteren.
De wielbasis wordt daarmee 50 mm langer, Lšnge lauft zegt de Duitsers, maar wat ik belangrijker vind is dat er dan meer gewicht op het voorwiel komt. En ik denk dat hij daar beter van gaat sturen.
achterwiel.jpg

De oliekoeler heb ik alvast maar losgemaakt want het stuurmechanisme moet ook nog tussen het voorwiel en de uitlaatbochten komen.
De uitlaatbochten zullen wel van het spaghetti type moeten worden vrees ik 8-)
slijptol wijzigde dit bericht op vrijdag 27 januari 2017 21:38 (16%)

Torque is what I want !

Reg. datum:
26 dec. 2009
quote:
Bosso schreef op 25 januari 2017 @ 01:11:
Hooverbike? Of maak je gebruik van levitatie?

Triumph Sprint Spirit !

:Y
CB1300, CMX 450 Bobber, Skyteam Monkey 184cc, Passat 4.0 W8 en nu nog een Rebel 450 project erbij!

Nu op TRX850!

Reg. datum:
10 feb. 2005
Mooi achterwielkleurtje. Wordt het voorwiel ook een beetje groenig... :Y
Hybride: Nageslacht afkomstig van twee genetisch verschillende organismen. Deze organismen kunnen beiden een verschillende wenselijke eigenschap bezitten. Kruising kan leiden tot een nieuw organisme dat beide wenselijke eigenschappen bezit.

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
British racing green *D

Reg. datum:
02 jan. 2010
kawa-groen..
je moet niet dronken dat ik denken ben

Ook bekend als www.ezto.nl

Reg. datum:
10 jul. 2005
quote:

Dit is British racing green...

e-type-jaguar-respray-10-800x600.jpg
zijspanrijden is motorrijden voor gevorderden...............
" MC-Alzheimer rules!"

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Precies
RAL6005

Best kans dat het zoiets gaat worden

Reg. datum:
21 aug. 2016
De Laverda van mij is ook British racing green altijd jammer gevonden dat ze er geen blanke lak over gespoten hebben

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Langzaamaan begint het op gang te komen. Vandaag 2 excenters gemaakt om de ketting te kunnen stellen.
De excenters kunnen vastgeklemd worden op de achteras zodat de torsiestijfheid van de hele achterkant wat verbeterd.
Volgende stap is vulbusjes maken en nieuwe lagers en keerringen in het Kawa wiel monteren.excenter.jpg

EHE bikes @ facebook

Reg. datum:
01 feb. 2010
Een excenter is van zichzelf al een mooi onderdeel, maar nu met extra verstopte features wordt het helemaal een kunstwerk!
GL1000EZS zijspan, GL10/12 cafefighter project, CBX1000, Ducati ST4

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
Het doel is om de ketting te spannen met de imbus in de as? Heb je aan de andere kant dan ook een zeskant gat?
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
De ketting wordt gesteld door de excenter in de achtervork te verdraaien.
De imbus bout klemt de excenter alleen maar vast op de as. Dit zorgt voor meer stijfheid in de vork. Hetzelfde idee als de dikke voorassen in usd voorvorken. Daar zorgt de verklemming ook voor een overdracht van torsiekracht van links naar rechts.

Uurtje later :+
Ik denk dat ik Halflive eventjes verkeerd begrepen heb
De grote binnenzeskant is de boutkop van de klembout in de as. Ik dacht dat Halflive doelde op de imbus bout in de omtrek.

Ik heb inmiddels een paar gaatjes geboord om een slijptolsleutel te kunnen gebruiken voor het stellen van de ketting.
slijptol wijzigde dit bericht op maandag 30 januari 2017 15:52 (33%)

met 1 reserve is 4

Reg. datum:
16 nov. 2003
quote:
slijptol schreef op 30 januari 2017 @ 12:56:

Ik heb inmiddels een paar gaatjes geboord om een slijptolsleutel te kunnen gebruiken voor het stellen van de ketting.

En heb je die niet bij je onderweg, kun je altijd de seegeringtang nog gebruiken. Multiculti functioneel
mijn werkzweet lijkt op motorolie na veeeeeeeeeeeel km's

Als je me mag is dat je eigenschuld en volgens mijn ega ben ik een krumpie oltman

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
quote:
slijptol schreef op 30 januari 2017 @ 12:56:
De ketting wordt gesteld door de excenter in de achtervork te verdraaien.
De imbus bout klemt de excenter alleen maar vast op de as. Dit zorgt voor meer stijfheid in de vork. Hetzelfde idee als de dikke voorassen in usd voorvorken. Daar zorgt de verklemming ook voor een overdracht van torsiekracht van links naar rechts.

Uurtje later :+
Ik denk dat ik Halflive eventjes verkeerd begrepen heb
De grote binnenzeskant is de boutkop van de klembout in de as. Ik dacht dat Halflive doelde op de imbus bout in de omtrek.

Precies, die gaatjes miste ik.
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

GTS1000 / GT750

Reg. datum:
07 jul. 2003
quote:
slijptol schreef op 27 januari 2017 @ 21:33:
Vandaag de achterband binnen gekregen. Ik kon het niet laten om hem er gauw op te leggen en ik heb hem even voor het idee alvast op zijn plaats gezet. Dan kan hij vast wennen :)

Het idee is om de achtervork 100 mm langer te maken dan origineel. Het voorwiel komt 50 mm verder naar achteren.
De wielbasis wordt daarmee 50 mm langer, Lšnge lauft zegt de Duitsers, maar wat ik belangrijker vind is dat er dan meer gewicht op het voorwiel komt. En ik denk dat hij daar beter van gaat sturen.
[afbeelding]

De oliekoeler heb ik alvast maar losgemaakt want het stuurmechanisme moet ook nog tussen het voorwiel en de uitlaatbochten komen.
De uitlaatbochten zullen wel van het spaghetti type moeten worden vrees ik 8-)

we volgen op gepaste afstand....

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Langzaam maar zeker komt er wat vorm in het subframe

voorkant.jpg

't is maar ijzer

Reg. datum:
02 mrt. 2010
Detail van de achterbrug as

bovenaf.jpg

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.