Offroad weekend noord Frankrijk

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Hallo mede offroaders,

Ik wil met een kameraad komende lente/zomer een weekendje offroad rijden in noord Frankrijk, echter zie ik wel sites waarop je een weekend kunt boeken maar dit loopt al snel op tot 300 euro pp exclusief overnachting.

Ik zag laatst een keer op Facebook een advertentie van een plek ergens in noord Frankrijk waar je voor 25 euro per dag kon crossen op een giga groot terrein. Tevens kon je daar ook voor een prikkie camperen. Nu kan ik die advertentie helaas niet meer terugvinden en weet ik dus niet meer hoe het heet of waar het zit.

Hebben jullie misschien tips voor mij voor een weekend vol offroad fun? Wat niet meteen een klap geld kost :+

Alvast bedankt!
 
Low budget: gewoon zelf gaan. In het gebied tussen Sedan, Reims, Troyes en Nancy kun je je prima vermaken zonder dat je per se routes of een voorrijder nodig hebt.

Het is lang niet altijd duidelijk waar je wel en niet mag rijden, maar het is er over het algemeen rustig, dus de kans dat je een boswachter tegenkomt is klein. Boze boeren soms wel, maar dat is gewoon een kwestie van omkeren en die leuke weg terug nog een keer rijden. Je kunt ook op zoek gaan naar mountainbikeroutes voor wat meer kruip-door-sluip-door. Beetje centraal een camping boeken en je bent klaar.
 
Laatst bewerkt:
Als je een stukje verder gaat dan is Koos van Geene een goede! ongeveer 300 euro voor 3/4 dagen in een super omgeving. Erg gaaf om te doen!
 
Als je een stukje verder gaat dan is Koos van Geene een goede! ongeveer 300 euro voor 3/4 dagen in een super omgeving. Erg gaaf om te doen!

Dat ligt bij Limoges in de buurt.. Dat is ons te ver af voor een weekendje :+

Tot nu toe spreken mij Londinières en Dun Sur Meuse wel aan, ik las dat je bij diverse b&B's een Tripy navigatie mee kunt nemen. Dat is dan ook wel nodig voor ons, aangezien wij daar natuurlijk de wegen niet kennen ;)

Tevens zag ik dat je ook in Bilstain België kon rijden, zou dat wat zijn voor 2 daagjes?
 
In Dun-sur-Meuse is een B&B gevestigd. De eigenaar is voormalig voorzitter van de engelse Motor Action Group. Zijn vrouw is Nederlands. Zij weten heel veel over het gebied (frontlijn eerste wereldoorlog ) en weten waar wel en niet te rijden (veel niet geruimde munitie!).

https://www.facebook.com/twowheelmoorings/?fref=ts

Ik ben een paar keer in deze streek geweest. Erg mooi. De nabij gelegen Argonne regio is ook een aanrader en makkelijk te bereiken.
:)
 
Dat ligt bij Limoges in de buurt.. Dat is ons te ver af voor een weekendje :+

Tot nu toe spreken mij Londinières en Dun Sur Meuse wel aan, ik las dat je bij diverse b&B's een Tripy navigatie mee kunt nemen. Dat is dan ook wel nodig voor ons, aangezien wij daar natuurlijk de wegen niet kennen ;)

Tevens zag ik dat je ook in Bilstain België kon rijden, zou dat wat zijn voor 2 daagjes?
Voor Bilstain moet je wel houden van uitdagende stukken: veel rotsen en technisch rijden. Twee dagen lang alleen de bospaadjes rijden wordt een beetje saai.

De Ad Ketelaarsritten vanuit Dun zijn echt tof en ik vond het heerlijk om in een B&B te zitten: na een hele dag rijden was ik best wel moe en dan lekker aanschuiven bij het eten en in een normaal bed slapen beviel met beter dan zelf nog gaan koken op een gaspitje en slapen op een matje.
 
Ik ben er ook meermalen geweest, erg leuk rijden qua weggetjes.

Alleen de omgeving heeft enorm veel bloed zien vloeien, en de trieste, troosteloze sfeer hangt er nog steeds. Ik vond de dorpjes en stadjes erg deprimerend.
 
Weten jullie dan ook of er de beschikking is over een Tripy? Aangezien wij totaal geen ervaring hebben met het rijden middels een roadbook.
De ligging van Dun is natuurlijk erg gaaf, ik ga ook elk jaar richting Luik. Altijd indrukwekkend daar :)
 
Ik kom hier al een jaar of 6-7. Heb alle 3 de roadbooks gereden en ja het is een prachtige omgeving. Roadbooks zijn, afhankelijk van de weersomstandigheden, prima te doen tot lastig maar te doen. 3 Jaar geleden met mijn vrouw een roadbook gereden;hebben we 2 dagen over gedaan. Andere jaren met een maat van mij, dan ben je een paar uur (1/2 dag) zoet en voldaan. Tripy is momenteel aanwezig. Via Ad Ketelaars van Offroadtrips.nl te regelen.

De afgelopen jaren rijden we (mijn vrouw en ik) alleen op GPS. We starten ergens en duiken dan links of rechts een keer een bos of veldweg in en kijken waar we dan uit komen. We rijden daar elke dag een andere windrichtingen en komen elke keer weer iets aparts tegen. Onze routes varieren van een kleine 100 tot 150km per dag (we starten meestal rond 11.00 u en zijn rond 18:00u weer terug met een gemiddelde bewogen snelheid van +/- 25km/u .

Let wel op, ga niet in het weekend rijden, vinden de boeren daar niet geweldig/"tof". Midweeks is de beste tijd. En het is geen wedstrijd, dus let op wat je doet. Er zijn stukken waar je helemaal "los" kunt, maar zie het meer als een allroadrit.

Vorig jaar is mijn vrouw met de motor in een bos letterlijk omgevallen en daarbij haar schouder gebroken en uit de kom.
Even een telefoontje naar Ian (van de B&B) en hij kwam met een andere motorrijder mijn vrouw ophalen voor een bezoek aan het ziekenhuis. Geweldige mensen zijn het. Verblijf daar is al een happening op zich, gemoedelijk , vertrouwd en gereedschap en kennis aanwezig. Btw. rekening van het ziekenhuis was 54euro voor 2 zwart/wit vakantiefotos en een mitella. Dus ook dat is nog spotgoedkoop daar. :+

Avondeten is daar altijd buiten de B&B maar niet elk restaurant is daar gewoonlijk geopend. De kebabzaak en de Italiaan zijn echter bijna elke avond behalve Maandag open.

Ik vind Dun sur Meuse een aanrader. En ja op sommige plekken is de omgeving deprimerend maar ook imponerend.
We hebben Ian en Carol daar een keer als gids gehad (toen de motor kapot was) en veel van de omgeving (oorlog) gezien/geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan