Aankoop nieuwe motor Honda xl500sz '79

MvdB94

MF'er
25 jan 2017
31
0
Goes
Hallo,

ik ben van plan een Honda xl500sz uit 1979 te kopen en de verkoper heeft mij enkele foto's gestuurd, echter heb ik nog geen ervaring met dit type motor.

Mijn vraag was of jullie een oordeel konden geven over de staat van de nokkenas en de nokkenas zitting waarin deze draait, heb namelijk zelf het idee dat dit niet helemaal is zoals het hoort en weet niet of dit echt ernstig is of dat het eigenlijk wel meevalt.

Alvast dank voor jullie antwoorden

Groeten Marc
full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er uit alsof de harde laag weggesleten is. Heb je ook foto's van de tuimelaars en van de lagering van de nokkenas in de kop?

Let ook op de staat van de distributieketting en het buisje dat de olie vanuit het zijdeksel naar de kop transporteert. Verder is het alu van de kop van matige kwaliteit, waardoor de schroefdraad vaak slecht is.
 
Laatst bewerkt:
Had inderdaad gelezen dat het een veel voorkomend probleem is bij deze motor dat de schroefdraad vaak kapot is, kan echter geen reparaties hier aan zien zoals een helicoil oid.

Rede verkoop was lekkende kleppendeksel, maar denk dat de nokkenas en de kop dan eigenlijk ook wel aan vervanging toe zijn?
 
een XL500s heeft 2 kleine kleppendekseltjes die afdichten met een O-ring. Die dekseltjes zitten vast in het deksel met de tuimelaars en de bovenste helft van de nokkenaslagering. Tussen het laatste deksel en de eigenlijke cilinderkop hoort geen pakking, vandaar dat ze vaak lekken, ook omdat een aantal bouten dan slecht vastzit.

Dit exemplaar heeft gehavende tuimelaars die ook nog eens een keer geroest zijn door lange stilstand. De vraag is dan waarom die motor stilstond.

Een slechte cilinderkop, een versleten zuiger of een matig bigend, het komt allemaal voor. Goede koppen zijn steeds moeilijker te vinden. Tenzij erg goedkoop zou ik deze laten staan.

Ik zie volgens mij al 1 helicoil en een paar slechte stukken draad zitten.
 
Die lagerschaal in de kop ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit.
Bij slecht bedoel ik "vreetsporen" en andere vormen van aantasting op het oppervlak van de lagerschaal.

Op de foto staat een klein deel van een tuimelaar. Die heeft zo te zien nog een nette bolle vorm. (bolle vorm = weinig slijtage)

Heeft deze cilinderkop in "weer en wind" gestaan? Dat zou namelijk de "vlekken" op de lagerschaal verklaren. (vlekken door weersinvloeden)
 
de lagering in de kop is niets mis mee.
de tuimelaar is in mindere staat.
en dat er een paar helicoils of slechte schroefdraad in zitten, zegt niets.
het is vrij eenvoudig te repareren.
dat klepdeksel lekt altijd, omdat de kop/klepdeksel een dragend deel is, er word dus aan getrokken.
oplossing is heliciols erin en draadeinden erin lijmen.
deksel vastzetten met moertjes, zit veel vaster.
een andere nokkenas met bijpassende tuimelaars en klaar ben je.
 
De motor heeft enige tijd buiten gestaan met een zeil erover nadat de kop eraf is gehaald, dit verklaart ook het roesten.

Oke ik had ook al een beetje rondgekeken voor een nokkenas maar deze zijn erg schaars heb ik gemerkt.

Overigens is de km ong. 16k en zou ik de motor kunnen kopen voor 425 zou dit een goeie koop wezen?
 
Post anders nog even een paar foto's van de tuimelaars.
Foto's vanuit een positie waarbij de ronding en het oppervlak goed te zien zijn.
(foto's die je met een klik kunt vergroten zijn natuurlijk het mooist) :Y

Edit: Ik begrijp dat je hiervoor afhankelijk bent van de verkoper.
 
Laatst bewerkt:
Je vraagt of het een goede koop zou zijn.

Een km stand van 16.000 voor een motorfiets uit '79 is niet veel.
Is dit verder óók te zien aan de motorfiets? (alles nog origineel en vooral niet versleuteld)
De verkrijgbaarheid van een nokkenas en tuimelaars zou ik meewegen. Zijn ze gemakkelijk te vinden en tegen welke prijs.

Zeroground heeft absoluut een punt met de opmerking: "Goede koppen zijn steeds moeilijker te vinden." (dat geldt voor veel vergelijkbare oude éénpitters)

Als het een DR zou zijn liet ik hem voor dat bedrag staan.
(en ik heb evengoed een hele verzameling van dingen) :)
 
Het ligt er aan wat je wil uitgeven. Ik mis nog een dop in een zijdeksel. Maakt op zich niks uit, je kan ook het hele deksel eraf halen, maar dat gat moet dicht. Er mist een blokbout en het geheel ziet er vrij roestig uit.

De pennetjes waar de tuimelaarassen mee vast zitten hebben al een avontuur meegemaakt. Volgens mij is er al flink aan gesleuteld en vloeibare pakking gebruikt waar het niet hoort. Bananeman1001 ziet het positiever in dan ik.

In welke staat is het rijwielgedeelte?
 
Inderdaad exit tuimelaar. Er is ook aan de carburateur gewerkt, dat ziet er ook niet super uit.


BTW: het hele blok hoort zilverkleurig te zijn. Of de cilinder is gespoten of die is van een XL500R ipv een S

Blokcode van een S is PD-01
 
Laatst bewerkt:
ik had al zo mijn bedenkingen bij die tuimelaar inderdaad, en vind het leuk om te sleutelen maar de koppen voor deze motoren zijn amper te krijgen dus afgaande op jullie bevindingen laat ik deze motor denk ik maar lekker staan.

Hartelijk dank voor de snelle reacties iedereen :)
 
Een motorfiets in deze staat is gemakkelijker gekocht dan verkocht.
(nadeelpositie voor verkoper)

Als jij als koper wilt sleutelen (en dat leuk vindt) en zo je eigen motor op wilt bouwen dan is dit een mooi project. Het is allemaal niet zo complex.
En er is hier (o.a. Zeroground) ;) genoeg kennis om je zo nodig te ondersteunen.

En als laatste, voor wat het waard is: ik zou er niet meer dan 250 € voor over hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bananeman1001 weet er nog veel meer van. En er is een fijn Nederlands forum met een aantal die hard liefhebbers met nog meer kennis.

€250 is inderdaad redelijk als de rest ok is. Maar als er voorvorkkeerringen, banden, remblokken, ketting, distributieketting bijkomen, ben je beter af met een rijdend exemplaar. Dus als je er aan begint zijn geduld en voldoende budget wel voorwaarde.
 
Anders ze ergens laten oplassen en mooi slijpen.
En als je m aanschaft gebruik bij montage mos2 vet, molykote , loopt t lekker mee opmekaar in.🙂

Te laat, kzie dat je er vanaf ziet.
 
Laatst bewerkt:
ik had al zo mijn bedenkingen bij die tuimelaar inderdaad, en vind het leuk om te sleutelen maar de koppen voor deze motoren zijn amper te krijgen dus afgaande op jullie bevindingen laat ik deze motor denk ik maar lekker staan.

Hartelijk dank voor de snelle reacties iedereen :)

Ik denk niet dat deze motorfiets zo maar snel verkocht is. (en anders pech)
Gun jezelf nog een beetje tijd met het zoeken naar onderdelen.
Bij de bekende leveranciers (o.a. CSMNL.com) sloperijen, hier op MF in gerelateerde topic's en niet te vergeten world wide.
Al zoekende kom je op de "gekste" plekken. Wie weet wat je nog aan onderdelen vindt!
En...........zo'n Honda XL500 is best een gaaf ding.
 
Yes ik ga ook zeker verder met zoeken naar een motor, vond dit model er erg leuk uitzien maar technisch is het allemaal wat minder.
Momenteel ook aan het zoeken naar een Kawa zxr400 of kawa gpz400r, als ik iets heb gevonden laat ik het jullie weten!
 
Wat wil je ermee gaan doen?
Rijden/regelmatig gebruik, of een leuk project om aan te sleutelen?

Een XL500s uit "79 is 6 volt met een voorwiel van 23 inch.
Niet echt een motor voor dagelijks gebruik.

Het is echter wel het eerste model off road van Honda, nog met twinschock achtervering, en veel betaalbaarder dan een XT500.
Kortom als sleutelproject het overwegen waard.(voor een redelijke prijs uiteraard)
 
Wat wil je ermee gaan doen?
Rijden/regelmatig gebruik, of een leuk project om aan te sleutelen?

Een XL500s uit "79 is 6 volt met een voorwiel van 23 inch.
Niet echt een motor voor dagelijks gebruik.

Het is echter wel het eerste model off road van Honda, nog met twinschock achtervering, en veel betaalbaarder dan een XT500.
Kortom als sleutelproject het overwegen waard.(voor een redelijke prijs uiteraard)


Een leuke aanschafprijs zal het enige leuke aan zo'n ding zijn ben ik bang.
Als je zo'n ding wil gaan opknappen, ga je er helemaal op leeglopen! Het begint al met een uitgeleuterd kop waar de nokkenas doorheen zwalkt. Tuimelaars verrot gezien de sporen, en dan hebben we het nog niet eens over zuiger, cylinder en drijfstang krukas versnellingsbak koppeling etc etc.

Blijf af blijf af!
 
Terug
Bovenaan Onderaan