Help! Motornoob!

motormuisAn

MF'er
26 jan 2017
46
0
Utrecht
Joehoe allemaal! :)

Ik ben nieuw hier - sinds een week mijn A in bezit whoehoe! *O* - maar nu moet er natuurlijk ook een nieuwe (lees: tweedehands) motor komen! Zoals de titel al zegt, ik ben nogal een motornoob. Vooral technisch gezien, redelijk handig zolang er maar een handleiding bij zit maar niet het type dat snel gaat sleutelen.

Vandaar: hulp nodig!

Ik wil graag een lichte (in gewicht!) motor omdat ik zelf de grootste niet ben, eentje waar ik lekker op kan beginnen en die prijstechnisch leuk aan te schaffen zijn (<€1000) zodat ik niet sta te janken als hij een keer van z'n standaard valt (zie mezelf dat wel overkomen |( )

Twijfel tussen een ER5, CB500, GS500 of een XJ600/900 (waarbij ik stiekem de XJ600 toch wel de mooiste vind). Lesmotor was een Yamaha MT07 en die beviel me best prima!

Maar wat is het meest onderhoudsvrij, waarbij ik weet dat een motor <€1000 nog wel even een paar jaartjes mee gaat (mits goed onderhouden uiteraard).

:? :? :? ik zie door de bomen het bos niet meer!
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!!

Alles valt of staat met het 'recente onderhoud' dat de motor heeft gehad, ongeacht of het nu een ER5, CB500, GS500 of XJ600 is. Dit zijn allemaal prima motoren om op te beginnen.

Gewicht vd motor kun je makkelijk vinden online, op bijvoorbeeld: Motorcycle Specifications
Net als zadelhoogte.

Samengevat: neem écht iemand mee als je gaat zoeken/kijken! desnoods van het forum hier, als je niemand anders kent met motorkennis. En, bonnetjes gaan ALTIJD voor mooie verhalen van onderhoud :)
 
Van dat lijstje moet ik eerlijk zeggen dat ik enkel de ER5 en de CB500 gereden heb. Van die twee vond ik de CB500 een stuk beter rijden dan de ER5, dus die ER5 zou ik persoonlijk afschrijven. Verder staan zowel de GS500 en de XJ600 bekend als betrouwbare machines (evenals die andere 2 hoor), die je idd redelijk goedkoop op de kop kunt tikken. XJ600 met kuip is natuurlijk lekker over de snelweg, maar naked is gewoon sexier *D

Er staat op het moment een GS500 te koop van een MFer hier op het forum, netjes gerestaureerd, dus misschien een idee om even naar te kijken :)
 
en anders op de motor beurs in Utrecht gaan kijken en vooral veel zitten (en jezelf beloven om daar geen motor te kopen!) Je moet nl ook proefrijden en dat kan daar niet.
Maar dan heb je wel een aardige richting....
 
Uit ervaring kan ik vertellen dat de CB500 een hele goede fiets is.
Zeker als eerste fiets.

Zelf destijds gelest op een GS500, wat ook een prima fiets is.

Met de ER-5 heb ik geen ervaring.

De XJ600 is meer dan 30 kg zwaarder dan de rest. Als je een lichte fiets zoekt, dan is de XJ600 dat niet.
 
die van theelepel ziet er wel erg ok uit hoor. Dat kraantje is zo gefikst.De prijs is ook gewoon netjes.
 
Tuurlijk, de prijs bepaal als je naast de motor staat. Ik vind die biedingen op internet altijd zo'n onzin. Op die foto's kun je vaak slecht zien hoe de werkelijke staat van zo'n ding is. Slechte lak kun je alleen goed in eigen persoon bekijken.
 
GS500 *O*

Ik vraag me af wat Theelepel verstaat onder 'Nokkenas ketting gesteld' want daar valt als het goed is weinig aan te stellen :P
 
Ik vind die biedingen op internet altijd zo'n onzin.Slechte lak kun je alleen goed in eigen persoon bekijken.
Tijdens werk zijn biedingen wel leuk tijdverdrijf, op leeg kantoor. En slechte lak zou echt mijn allerminste zorg zijn, ik wil gewoon datie rijdt en dat ik er niet met een halfjaar mee aan de kant van de (snel)weg sta! :)

Ja, goeie keus denk je? ;) Enigszins bevooroordeeld zeker? O-)
 
GS500 *O*

Ik vraag me af wat Theelepel verstaat onder 'Nokkenas ketting gesteld' want daar valt als het goed is weinig aan te stellen :P
Wat ik begrepen heb is dat de nokkenassen opnieuw op tijd zijn gezet. Iets met de nokkenassen eraf gehad omdat er geen shim tool was... *O*
 
Good to know, weet ik waar ik zijn moet met vragen indien dit hem wordt! ;) :Y
GS500 is gewoon oerbetrouwbaar. Uiterlijk stelt het niets (of weinig) voor, maar daar hecht je momenteel niet veel belang aan, begrijpelijk.

Het is een "basis" fiets, maar wel eentje waar je hopen plezier aan beleeft. Zeker als eerste motor.

Maar ja, misschien ben ikzelf gewoon een Suzuki liefhebber :P :$
Zie motoren lijstje onderaan :+
 
Inderdaad mogelijk wel enige trend zichtbaar.... ;)
:+

Maar, ze zijn echt wel betrouwbaar :Y zowel de GSX F als de GS :Y

En moest je graag zelf willen leren sleutelen aan je motor, zo een GS500 is een gemakkelijke motor om aan te leren werken, je kan overal goed aan. En het onderhoud valt in de zeer goed betaalbare klasse.

Maar zoals je intussen al weet, Kapiteinkoek is DE aangewezen persoon om je daar de nodige info over te kunnen geven ;)

Ik ben meer bekend met de GSX F.
Qua betrouwbaarheid gelijk, qua werk vraagt het iets meer. Ze zijn min of meer aan elkaar verwant, alleen heeft de GSX F twee cilinders meer, en is hij rondom gekuipt.
Verder eveneens een "basis" motor.
 
En moest je graag zelf willen leren sleutelen aan je motor, zo een GS500 is een gemakkelijke motor om aan te leren werken, je kan overal goed aan. En het onderhoud valt in de zeer goed betaalbare klasse.
Goed om te weten, vind het altijd wel interessant maarja de angst dat je schroefjes overhoud of niet meer weet wat waar gaat maakt dat ik het meestal toch niet zo'n fijn idee vind zelf te sleutelen. Wel leuk om me in te verdiepen!!!
 
Goed om te weten, vind het altijd wel interessant maarja de angst dat je schroefjes overhoud of niet meer weet wat waar gaat maakt dat ik het meestal toch niet zo'n fijn idee vind zelf te sleutelen. Wel leuk om me in te verdiepen!!!
Van mijn vier vorige GSX F'en heb ik nog heel wat schroefjes en boutjes liggen _O-
Die kan ik nu dan weer als reserve houden :+

Als je de wil hebt om zelf te leren sleutelen, dan leer je dat heus wel ;)
En uw eerste bericht lees ik dat je technisch toch wel ietwat handig bent? Komt goed zeg ik :Y

Maar gewoon bij het begin beginnen. Motortje aanschaffen ... rijervaring/plezier opdoen ... onderhoud uitvoeren ... herstelling(kjes) uitvoeren ... gewoon, alles op zijn tijd :]
 
@DKP ja ietwat handig, een Ikea kast lukt me wel zegmaar en wat standaard kluswerk in huis is ook niet het probleem. Motorisch vind ik het wat beangstigend; maar alles op z'n tijd moet lukken! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan