Help! Motornoob!

Wat precies is je gebruiksdoel met de motor?
Als het voornamelijk recreatief is zou ik er gewoon voor gaan. Risico dat er na aanschaf wat stuk aan gaat is er bij zowel een motor van €500,- als bij eentje van €1000,-

Heb je hem voor woon/werk echt hard nodig dan zou ik nog even door sparen of een heel andere keus maken.
 
:+

Maar, ze zijn echt wel betrouwbaar :Y zowel de GSX F als de GS :Y

En moest je graag zelf willen leren sleutelen aan je motor, zo een GS500 is een gemakkelijke motor om aan te leren werken, je kan overal goed aan. En het onderhoud valt in de zeer goed betaalbare klasse.

Maar zoals je intussen al weet, Kapiteinkoek is DE aangewezen persoon om je daar de nodige info over te kunnen geven ;)

Ik ben meer bekend met de GSX F.
Qua betrouwbaarheid gelijk, qua werk vraagt het iets meer. Ze zijn min of meer aan elkaar verwant, alleen heeft de GSX F twee cilinders meer, en is hij rondom gekuipt.
Verder eveneens een "basis" motor.

Heb een goeie te koop staan, over de prijs valt te praten.
 
Heb je al eens gekeken naar een Yamaha FZS 600 Fazer uit 1998-2000? Leuke motoren om te rijden, zien er best leuk uit en kosten net iets meer dan 1000 piek zonder afdingen. Zijn net wat sportiever dan de XJ600.

Fazers hebben 3 minpunten:
- Uitlaat gaat op den duur lekken. Je kan kleine lekken oplappen, maar op den duur is een nieuwe RVS uitlaat beterm dat kost iets van 250 euro.
- Achterrem schijnt nog wel eens te vervuilen en gaat dan vastzitten, gebruik die dus regelmatig.
- Lichtopbrengst van de standaard koplampen is niet geweldig. Is op te lossen door feller lampje erin of een goedkoop xenon setje (17 euro) erin te zetten (stel de lampen dan wel wat lager om anderen niet te verblinden). Als je weinig/nooit in het donker rijdt is dit natuurlijk geen issue.

voorbeelden, lijken allebei een aftermarket (RVS) uitlaat te hebben.
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...435238-yamaha-tour-fzs-600-fazer-bj-1998.html (moet wellicht nieuw achterbandje, lijkt op foto al vrij ver gesleten)
Gebruikte auto's op AutoScout24
 
Laatst bewerkt:
Honda NTV is ook nog een leuke optie voor als naar een betrouwbare motor zoekt, fijne V-Twin, cardan en bijna niet kapot te krijgen. Rijd naar mijn mening ook nog beter dan de CB500.

Enne 4 cilinder vs 2 cilinder, het is maar net wat je voorkeur is. 4cil = soepeler en komt het vermogen er pas later in. 2cil = wat minder soepel en is het vermogen meer uitgespreid waardoor je niet direct in de juiste versnelling hoeft te zitten als je (vlot) wil accelereren.
 
Ik denk dat 4 cilinder echt niet perse rustiger rijdt dan een ander type.
Wel als je een veel cc's hebt. Want dan kunt je ook prima lage toeren rijden. En als je dat vergelijkt met een een cilinder...

De cb-1 zit (vooral als je kleiner bent) redelijk ver voorover. Aan de ene kant nodigt dat uit tot stevig doorrijden en aan de andere kant hang je vrij zwaar op je polsen. Ook is die erg gevoelig op het gas en je kunt ook de hoogtoerige trillingen in je handen gaan voelen. Als je daar gevoelig voor bent dat je dan een dof gevoel in je vingers krijgt.
Ook uurloon voor kleppen stellen wordt je niet vrolijk van.

De cb500 is qua zithouding en gas reactie een stuk relaxter. En dus ook goedkoper in bepaald onderhoud want maar de helft van carburateurs, bougies, kleppen.

Aan de andere kant, gewoon gaan kijken bij wat je leuk vindt. :Y
Ook rondneuzen bij motorzaak. :Y

En als je ergens serieus interesse in hebt, zowel zelf als je meer ervaren kennis een stuk erop rijden. :Y
 
Ik heb gelest op een CB500 en mijn eerste motor was een XJ600 en ik kan niet zeggen dat de overstap op 4 cilinders groot was bij deze motoren.
Ik was wel weer redelijk snel uitgekeken op die XJ maar ach, bij dit soort prijzen schrijf je niets meer af, dus wat maakt het uit als je hem binnen het jaar weer inruilt?

Qua onderhoud heb ik ook nergens verstand van maar je kunt ook als leek wèl zien of de banden en de ketting nog goed zijn. Op een fiets van 500 euro is een nieuwe kettingset + bandjes wel meteen een forse kostenpost.
 
Verstandig dat je niet meteen naar de showroom hobbelt voor een nieuwe.

Ja, je gaat vallen.. better op iets wat je zo kan recht buigen zonder een traan te laten
als dure verzekering geintjes.
Of je gooit em gewoon weg als er wat duurs aan kapot gaat.


Kijk gewoon naar een Honda, 100 op een hoop motor. ( cb 'tje ? ) met jou kleine postuur zal die
ook goed zitten.
Of wat ouder ( kosten geen drol ) een vf700 of 750 .. beetje zwaarder, en je kan er best leuk
op sturen als je geen 2 meter+ bent.

Of kijk eens naar een all/offroader ? die oude 1 pitters rijden erg gaaf, en
al ga je maar 80 op de teller.. het lijkt wel of je door de geluidsbarrière gaat als je er op zit :)
Loop gewoon langs je locale motordealer, en vraag waar de in ruilers staan voor de handel.
En probeer maar wat uit.
 
Naast een tweetal CB500's heb ik een hele tijd een GS500 gereden, en van de vele tientallen motoren die ik inmiddels gehad heb moet ik toch zeggen dat de GS me altijd bij zal blijven (en dan niet zozeer om de positieve eigenschappen) :X

Ik heb er destijds behoorlijke problemen mee gehad. Meermalen schoot de tankventilatie te kort op de snelweg, nu kan je bij een GS500 (i.t.t. de meeste motoren) rijden met de tankdop open dus dat viel mee. Verder heb ik problemen gehad met valse lucht door lekkende inlaatrubbers, op zich geen ramp, dit kan bij elke motor op leeftijd voorkomen (hoewel het naar mijn idee eerder problemen geeft bij luchtgekoelde motoren i.v.m. een warmer inlaatspruitstuk).

Dan de echte problemen, bij een GS500 zit het kettingwiel op de uitgaande as geborgd d.m.v. een seegerring. Dit betekend dat de spline vertanding van de uitgaande as opgegeten word door het ketttingwiel. Daardoor kon ik het hele blok uitbouwen en splitsen om de uitgaande as te vervangen (en met mij velen, zoek maar eens op "GS500 shaft sprocket" op google). Ook een manier om je kerstvakantie te besteden |(

full


Toen ik dat had gerepareerd liep het hele blok aan stukken, ik zal eerlijk zijn ik was er die dag niet echt zuinig mee omgesprongen, hiervoor geef ik mezelf dan ook de schuld O-)

En dan nog de ellende dat alles van snijkoek gemaakt lijkt, alles aan een GS500 lijkt veel harder te roesten dan aan een willekeurige andere motor. Nadat twee (!) Suzuki tanks compleet waren doorgerot (en al meermalen gerepareerd) was ik er klaar mee en heb ik er een Zündapp tank op gezet, kon ik eindelijks weer rustig naar m'n school/werk zonder angst te hebben dat ze hem af zouden slepen en dat ik een milieudelict aan m'n broek zou hebben of dat één van de benzinedruppels die iedere keer op de hete uitlaatbochten druppelden eens zou ontbranden... (ook van de lekke tanks zijn meer dan voldoende voorbeelden te vinden op internet).

full


GS500 een betrouwbare motor? In de basis wel ja, maar zou je er 1 willen kopen koop dan in ieder geval geen lelijke met overal al verroeste boutjes en dergelijke, daar ga je geheid problemen mee krijgen met doorlekkende tanks en/of uitlaat. En demonteer voor aanschaf het dekseltje voor het voorste kettingwiel en controleer de uitgaande as op slijtage (of laat het doen).
Ze rijden verder prima, klinken goed, zijn motorisch zeer betrouwbaar en erg eenvoudig om aan te sleutelen. Wanneer ik echter zou moeten kiezen tussen een GS500 of een CB500 zou ik altijd de CB500 kiezen, die zijn gewoon degelijker gebouwd. Enige nadeel van de CB is de trommelrem achter (bij de oudere types) en uiteraard, zoals bij alle Honda's van die tijd, de spanningsregelaar. Maar voor een kapotte spanningsregelaar word je motor niet midden in de nacht zonder bericht afgesleept door de politie en het blok hoeft er niet onderuit om hem te vervangen :+


Ik sluit me overigens aan bij de mensen die CB-1 roepen, leuke compacte beginnersfiets en veel lichter/fraaier/exclusiever dan een Yamaha Afleidingsmanoeuvre 600. *O*
 
Laatst bewerkt:
Vooralsnog staat er nog niks maar ik begrijp de hint. Gewoon wat proberen om een idee te krijgen wat ik lekker vind rijden.
Word een motor voor recreatief maar ook voor weekend/nachtdienst zodat ik niet op m'n gewone fiets hoef 😉

CB's klinken ook leuk. En ik heb gelest op een 2-cill vond het eigenlijk wel prima, maarja, weinig vergelijking ...

Thanks allemaal! Leuk om jullie ideeen / ervaringen te lezen!
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een prima fiets voor het geld.

Wel vind ik het opvallend dat er bij de genoemde onderhoudsbeurt opvallend weinig onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd (of thans worden genoemd)... Het lijkt er op dat er nagenoeg enkel versleten onderdelen zijn vervangen.

Er staat niets over kleppen stellen, carburateurs synchroniseren, remvloeistof vervangen ed. Ik zou dus nog even navragen wanneer dat voor het laatst gebeurt is want dat onderhoud zit er allicht wel aan te komen en kost je ook zo een paar honderd euro (al geld dat in alle eerlijkheid voor praktisch alle motoren in deze prijsklasse).


Er staat ook een CB-1 bij je om de hoek in Maarssen, daar zou ik toch ook eens naar gaan kijken ter vergelijking.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=8

Nieuwe koppelingsplaten kosten je een paar tientjes met arbeid misschien een keer 200 euro of minder als je iemand kent die het wil doen (is niet zo veel werk).

Even er van uitgaande dat de platen enkel versleten zijn kan je er nog wel gewoon test mee rijden.
 
Lijkt me een prima fiets voor het geld.

Wel vind ik het opvallend dat er bij de genoemde onderhoudsbeurt opvallend weinig onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd (of thans worden genoemd)... Het lijkt er op dat er nagenoeg enkel versleten onderdelen zijn vervangen.

Er staat niets over kleppen stellen, carburateurs synchroniseren, remvloeistof vervangen ed. Ik zou dus nog even navragen wanneer dat voor het laatst gebeurt is want dat onderhoud zit er allicht wel aan te komen en kost je ook zo een paar honderd euro (al geld dat in alle eerlijkheid voor praktisch alle motoren in deze prijsklasse).


Er staat ook een CB-1 bij je om de hoek in Maarssen, daar zou ik toch ook eens naar gaan kijken ter vergelijking.

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=8

Nieuwe koppelingsplaten kosten je een paar tientjes met arbeid misschien een keer 200 euro of minder als je iemand kent die het wil doen (is niet zo veel werk).

Even er van uitgaande dat de platen enkel versleten zijn kan je er nog wel gewoon test mee rijden.
Zoals je al zegt gebeurd dat met zulke fietsen in deze prijsklasse niet echt vaak, of je nou één van 1000 euro koopt of één van 2000. Leuk als het al gebeurd is (wat vaak een unicum is) en anders gewoon doorrijden totdat de motor gaat tegenstribbelen. Zolang de banden, schokbrekers/vering, ketting en remmen maar in goede staat zijn.
 
Helemaal mee eens hoor, ik roep het enkel omdat een leek waarschijnlijk (terecht) enkel denkt: net onderhoud gehad = de eerste x.000km geen onderhoud. En dat is toch niet helemaal wat er uit de verdere advertentietekst naar voren komt.
Dat en als je dan naast de motor staat kan je de huidige eigenaar ook gewoon vragen wanneer het voor het laatst gebeurt is en er in ieder geval vast rekening mee houden.

Verder is het vooral mooi meegenomen dat bv. een kettingset er vers onder zit, is toch één van de duurste slijtagedelen die nu weer mooi 10 duizenden km's mee kan gaan.

Heb trouwens geen ervaringen met de XJ's maar als ik dat zo zie kan kleppen stellen ook wel eens goed meevallen, weinig fietsen gezien waar je zo mooi bij de cilinderkop kan. Normaal zit je met bergen kuipwerk, framebuizen langs de cilinders, radiateur aan de voorkant enz. enz.
 
Gefeliciteerd ! Een hele aardige beginnersmotor is een Yamaha Diversion XJ600S.
Een allemansvriend(in) met genoeg vermogen, 2e hands en nieuwe onderdelen makkelijk te verkrijgen bij motorsloop en online. Goedkoop in de belasting en verzekering en niet te zwaar om weer op te tillen als ie omvalt.
En een onverwoestbaar motorblok en geen elektrische kwaaltjes van bekend.
 
http://link.marktplaats.nl/m1138948793

Deze gaat zaterdag 4/3 bekeken worden!!! *O* :]

Even een checklistje downloaden en uitprinten, handig om op terug te vallen terwijl je wordt afgeleid door de verkoper :P
Dan kan je rustig alle punten afvinken en vergeet je niet om ergens vragen over te stellen. Daarnaast staan er bij een uitgebreide vaak ook tips op hoe je koppeling kan testen of speling in lagers etc.

Foto's lijken me in de zomer gemaakt dus het kan zijn dat bijvoorbeeld bandenprofiel veel minder is dan op de foto te zien is.

Ik zou proberen nog voor die zaterdag wat proefritten te doen op andere modellen zodat je een goede basis hebt om te vergelijken. Ook bij een dealer gewoon proefrijden op motoren die wellicht boven je budget zijn. Zodat je een idee krijgt wat je wel of niet bevalt.

Laat je keuze in ieder geval niet beïnvloeden door het feit dat deze verkoper in het buitenland zit en je daarom direct moet beslissen of iets dergelijks. Je moet er een goed gevoel bij hebben en zoniet, genoeg andere goed low-budget motoren ;)
 
Laatst bewerkt:
Goedkoop in de belasting en verzekering

Sorry hoor, maar dit is toch ook weinig zinvolle informatie _O- Elke motorfiets in Nederland betaald evenveel aan motorrijtuigenbelasting, ongeacht of het nu een 80cc is of een V8 Boss Hoss. Het enige verschil is waar je woonachtig bent, dus om te gaan roepen dat een ouwe XJ goedkoop in de belasting, dat is 100% onzin. En de verzekering voor eender welke 25 jaar oude motor verschild naar mijn ervaring van 50 tot 150 euro per jaar (van dat verschil word je per maand ook niet arm van).

niet te zwaar om weer op te tillen als ie omvalt.

Kwestie van perspectief, er zijn zat motoren van ruim onder de 100kg, terwijl een XJ gauw over de 200kg gaat. Nou vind ik een iedere motorfiets tot 200kg makkelijk te tillen, maar iemand die kleiner is kan daar besta anders over denken (vandaar ook dat ik aanraadde ook te kijken naar de CB-1 die in de buurt te koop staat).

Ik ben het verder overigens met je eens dat de XJ een prima/solide/betrouwbare fiets is, maar of het nu ook de beste keuze is voor een kleiner persoon... dat is de vraag.

Ik zou proberen nog voor die zaterdag wat proefritten te doen op andere modellen zodat je een goede basis hebt om te vergelijken. Ook bij een dealer gewoon proefrijden op motoren die wellicht boven je budget zijn. Zodat je een idee krijgt wat je wel of niet bevalt

Eens, zoals een CB-1, (ik weet het, ik val in herhaling) maar het is een veel lichtere en hoogtoerige 4-cilinder die toevallig ook in de buurt te koop staat in dezelfde prijsklasse.

Laat je keuze in ieder geval niet beïnvloeden door het feit dat deze verkoper in het buitenland zit en je daarom direct moet beslissen of iets dergelijks. Je moet er een goed gevoel bij hebben en zoniet, genoeg andere goed low-budget motoren ;)

Het feit dat de verkoper de advertentie op gereserveerd zet en ook aangeeft dat deze tot 4 maart gereserveerd is geeft mij toch wel aan dat de verkopende partij niemand onder druk zet. Binnen deze prijsklasse is reserveren langer dan een week sowieso al een luxe.
 
Ik ben iedereen dankbaar voor de reacties, vooral mbt 'neem iemand mee met verstand'. Dat is gebeurd en op een ahmchterbandje na is hij piekfijn. Rijd lekker, voelde me er zeker op en even wennen aan de 4cill is snel gebeurd. Dus ik kan met trots zeggen datie van mij is! 😃
(voelde me niet onder druk gezet, prettig contact met verkopende partij en voor de motor en de staat een heel redelijke prijs betaald!)

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben iedereen dankbaar voor de reacties, vooral mbt 'neem iemand mee met verstand'. Dat is gebeurd en op een ahmchterbandje na is hij piekfijn. Rijd lekker, voelde me er zeker op en even wennen aan de 4cill is snel gebeurd. Dus ik kan met trots zeggen datie van mij is! 😃
(voelde me niet onder druk gezet, prettig contact met verkopende partij en voor de motor en de staat een heel redelijke prijs betaald!)

[afbeelding]

*O*

De Yamaha ziet er voor zover in beeld erg netjes uit. :Y

En de maker van de selfie ziet er erg heppie uit. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan