Eerste chopper, keuzestress

Saded

MF'er
27 jan 2017
46
0
Utrecht
Ohla,

eerste topic, en gelijk een boel vragen. Na een paar dagen meelezen, en veel orienteren op wat ik nu wil, zou ik ondertussen heel graag advies kunnen gebruiken, dus bij deze :)

Wat wil ik:
Ik wil dus heel erg graag een chopper. Ik ben 1.58 en een half, dus essentieel een kleinere motor, omdat ik het voetjes bij de vloer effect best wel fijn vind. Ook wil ik liever wel een motor die een beetje kan meekomen met het verkeer, en die combi is al weer wat zeldzamer. Waar ik tot nu toe naar heb gekeken:

Suziki Marauder
Absoluut verliefd op de looks, maten en gewicht perfect, maar topsnelheid van 115 vind ik wel heel erg langzaam.

Ik ben zoekende naar wat nu handig is. Ik wil een motor die niet te zwaar is, en niet te hoog, maar nog wel een beetje vermogen heeft, en tweede hands te verkrijgen. Liefst een chopper.

De intruder 250 heeft al een stuk meer. Zelfde hoogte, 143 kg, maar moeilijk aan te komen, en dus ook lastig met onderdelen. Wil het liefst zoiets. Maar verder compleet niet thuis in motors

Dus iets van 500 cc ofzo dacht ik.

Een vriendin kwam met de kawa er5 en die ziet er wel ok uit qua specs, maar vind ik dan weer compleet niet mooi. De intruder en marauder wel heel mooi.
De rebel en andere motors rond 125/250 cc doe ik eigenlijk ook liever niet ivm snelweg rijden.

Ook naar de Vulcan gekeken, leek perfect, tot ik ernaast stond en zag hoe idioot groot ie in het echt is😳 maar maybe naar de Vulcan 500 kijken of die iets meer smurf formaat is. Beetje verliefd op de Vulcan s, maar due is van 2015 en niet voor onder de 7000 te vinden.
De Vulcan 500 lijkt me eigenlijk nog steeds te groot en zwaar.

Dan de Suzuki Savage, wat tot nu toe de grootste kans hebber lijkt.
Gewicht en afmetingen zijn perfect, en 500cc en wat hogere top snelheid.
Wat ik niet weet is of ik een 1 cilinder fijn vind rijden, en lees her en der ook wat negatiefe dingen (ravage?). Ook lees ik dat ie "veel koppel"heeft, wat word hiermee bedoelt?

Maar, mischien zijn er nog wel types waar ik niet aan gedacht heb en hebben jullie goede ideeen? Ook zei een vriendin dat een chopper super anders rijd dan mijn lesmotor ( honda cbf) en dat de overstap maybe voor een eerste motor vrij heftig is. Dus maybe ook ideeen voor lage niet choppers? Daar weet ik dan weer weinig van, en alles wat ik op MP zie staan is alweer hoog.
 
Laatst bewerkt:
kijk naar wat je mooi vind, doe een aantal proefritten op verschillende types en maak zelf je keuze.

ik vind veel choppers niet lekker zitten, maar als jij een chopper mooi vind moet je proefrijden, zit en rijd hij dan lekker, vergeleken met andere types waar je ook op proefgereden hebt, zit je toch goed ?
 
Sure, ik ga ook zeker proef zitten en proef rijden. Ik weet alleen nog weinig van motortypes af, dus vooral heel nieuwsgierig of ik qua wat ik wil qua afmetingen en power nog andere types bestaan waar ik niet van weet, en wat ervaringen horen van mensen die een van deze types rijden.
 
Wat stel je je voor met snelweg rijden? Choppers zijn niet altijd even confortabel op dat punt. Maar wellicht bedoel je meer dat je in elk geval redelijk vlot op de 120 kan komen en dat in elk geval een kwartiertje wil kunnen volhouden, of ga je elke dag een half uur enkele reis forenzen?
 
xv 535 niet wat ?


full



en welkom :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat stel je je voor met snelweg rijden? Choppers zijn niet altijd even confortabel op dat punt. Maar wellicht bedoel je meer dat je in elk geval redelijk vlot op de 120 kan komen en dat in elk geval een kwartiertje wil kunnen volhouden, of ga je elke dag een half uur enkele reis forenzen?

Ik ga idd niet elke dag een half uur forenzen, meer idd redelijk de 120 halen en normaal een stukje kunnen meerijden. Ieg niet met max 100 een vrachtwagen willen inhalen ofzp

xv 535 niet wat ?



en welkom :W
Owh das een mooie, ik ga even wat specs opzoeken, dank!
 
De xe 535 net naar gekeken, maar nog wat hoog en zwaar. Ik doek dat ik onder de 68 cm en de 150/160 kg wil blijven

Ik les op een verlaagde Honda cbf, en heb geen vermogen beperkingen.
 
mijn zwager rijdt een Kawasaki 454LTD (2cylinder-lijn), hij is ook niet een van de grootsten, maar kan er goed mee weg.

Owh, die vind ook mooi eruit zien, en de specs zijn idd ongeveer wat ik zoek. Helaas lijkt hij ook weer vrij zeldzaam te zijn, ik zie er 0 op marktplaats staan.

Wat mij aan de Savage bv aanspreekt is dat er veel op mp staan, maar ook op het eerste gezicht veel onderdelen te krijgen zijn, wat mij wel praktisch lijkt.
 
De xe 535 net naar gekeken, maar nog wat hoog en zwaar. Ik doek dat ik onder de 68 cm en de 150/160 kg wil blijven

Ik les op een verlaagde Honda cbf, en heb geen vermogen beperkingen.




Heb je erop gezeten? ik kan me niet voorstellen dat die te hoog is , mijn vrouw 1.65 kon wel heel erg makkelijk met de voeten aan de grond.vaak is t ff beter om er even om te gaan zitten dan voel je ook t gewicht ,specs uit een boekje zeggen wat dat betreft niet zoveel :N
 
bedoel je de XV 535?

Ik ben nog een stuk kleiner dan 165, en heb dan ook nog eens korte benen voor mijn lengte.
Vond bij seat heigt 72 cm, en 180 kg, wat wel wat hoog en zwaar lijkt. Zou het fijn vinden als ik hem in mijn eentje overeind kan zetten als ik hem neerleg.
maar als ik er eentje in de buurt vind is het inderdaar de moeite waard er even op te gaan zitten!
 
bedoel je de XV 535?

Ik ben nog een stuk kleiner dan 165, en heb dan ook nog eens korte benen voor mijn lengte.
Vond bij seat heigt 72 cm, en 180 kg, wat wel wat hoog en zwaar lijkt. Zou het fijn vinden als ik hem in mijn eentje overeind kan zetten als ik hem neerleg.
maar als ik er eentje in de buurt vind is het inderdaar de moeite waard er even op te gaan zitten!

De XV 535 bedoel ik ja,lager vind je ze haast niet, gewoon er is op gaan zitten, enneeeh dat optillen als je m op de kant legt dat zal met elke motor wel een redelijk probleem worden,denk ik
 
De Savage is 68 cm hoog, dat klonk al haalbaarder. En ik vermoed dat ik tot een kilo of 140 toch wel omhoog moet krijgen. Ik ga in ieder geval met een droeve blik naar mijn power cage kijken en eens wat meer trainen als dat mij niet lukt ;)
 
Je hoeft m niet compleet op te tillen he. Zwaartepunt ligt over het algemeen laag bij een motor dus gewicht hoeft geen beperking te zijn.

Kijk anders ook eens naar een Honda cm 400/450. Heb zelf ook een 450 in de schuur staan en dat ding is erg laag en weegt niet veel
 
Oh die shadow 600 is maar 69 cm, daar ga ik zeker naar kijken. En dank, ik ga naar de cm 450 ook maar eens kijken.
Qua niet geheel optillen, check. Maar mijn lesmotor is 190 en die krijg ik net niet overeind zeg maar.
 
Je moet je niet alleen maar blindstaren op kilo's en zithoogte.

- Naast de hoogte is ook de breedte en vorm van het zadel van belang.
- Voetsteuntjes naar voren dan zitten ze niet in de weg bij het stoplicht.
- Voetsteuntjes meer in het midden geven meer controle bij het rijden.
- Met smallere banden ga je makkelijker de bocht om, stuurt lichter.
- Geometrie van de motor bepalen net als banden hoe makkelijk je de bocht om gaat.
- Laag zwaartepunt voelt lichter aan.
- etc.

Ik hoop dat het zo geen overkill aan informatie wordt. De belangrijkste check blijft proefzitten en proefrijden.

Een BMW 1200 GS zal het niet worden, maar je hoeft je ook niet meteen te laten afschrikken bij alles boven de 68cm of 140kg. Met de juiste techniek zetten mensen met een gemiddelde lichaamsbouw een motorfiets van 400kg overeind, dit even als referentiekader.
 
Goed punt, dank je.

dat van die breede had ik ook bedacht ja, leek mij al dat als je je benen wijder moet houden je nog minder cm been overhoud om bij de grond te komen.
en ik moet het inderdaad maar gaan voelen, tot nu toe alleen op de lesmotor gezeten, en als ik het goed begrijp hebben choppers een lager zwaartepunt.
Ga van de week met een vriendin bij een shadow hier in de buurt kijken. Een stuk zwaarder dan wat ik bedacht had, maar mischien valt het als ik er eenmaal opzit wel mee :0
 
Terug
Bovenaan Onderaan