Startprobleem Suzuki XF650 Freewind - Geen klik, volle accu

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
's Ochtends wou ik vertrekken naar school, maar ik kreeg de motor niet aan, daarom heb ik maar de auto gepakt. Toch zit ik nog steeds met de vraag wat er nu mis is met de motor.

Ik hoor het volgende geluid bij het "starten" met de knop:
  • niets, zelfs geen tik van het relais

Wat heb ik al gedaan/nagekeken:
  • Accu: 12,5 V met licht aan
  • Startrelais: die doet het, als ik die op een aparte 12v gooi, maar geeft geen kik op de kabelboom zelf
  • Startknop: krijg een gesloten kring, dus werkt
  • Kabelboom tot aan connectorblokje: krijg een gesloten kring, dus werkt
  • Dodemansknop: werkt ook, als ik deze in druk krijg ik weer een open kring.
  • Koppelingschakelaar: werkt ook, ook schoongemaakt voor betere werking, maar geen invloed
  • Jiffy schakelaar: heeft geen directe invloed op het starten, maar doet het ook

Als ik het relais overbrug, start de motor wel, dus zal de fout ergens in de kabelboom zitten want het relais wordt niet aangestuurd.
Het probleem is nu dat ik niet snap hoe dit kan gebeuren op 1 dag.
Ook heeft de jiffyschakelaar geen directe invloed op het starten, want de motor start wel in 1ste versnelling als ik mijn koppeling in houd.

Ik gebruik het volgende schema (dankjewel Vetpriester :))
full


Hebben jullie misschien een oplossing of zie ik dingen over het hoofd??
 
@Kevjan: Allright, ik zit nu dus in de garage. Zal maar weer alles doormeten, misschien heb ik toch iets gemist, maar de knop werkt wel.
De 10A ignition zekering heb ik ook nagekeken en is nog niet gesprongen. Sidestand relais nog niet bekeken.

EDIT: even bekeken, en deze werkt. Heb namelijk dezelfde relais als mistlamprelais, en heb deze omgewisseld en geen enkel verschil.
Ook de jiffyschakelaar nog eens getest, maar ik weet nu niet of deze een NO of een NC is, toch in beide richtingen getest, maar krijg geen gesloten kring, maar als ik nu eens een brugje zet over de contacten, krijg ik ook niets.

@lepenszeur: nee het startrelais werkt als ik er apart stroom op gooi via een directe 12v aansluiting.
@beekberger: ook al gedaan, alle zekeringen zijn nog steeds in orde, ook die aan het startrelais en in de zekeringskast.
 
Laatst bewerkt:
Ok, rood en zwart krijgen dus beide 12,4V, waar rood 10,71V krijgt als de sleutel in de "off" positie staat. De enigste kabel die ik nog moet bekijken is dus geel-groen, want die krijgt geen enkel voltage (en moet dus gewoon een circuit sluiten), ik meet dus van de aansluiting van het startrelais.
 
UPDATE:
Ik kreeg de motor wel gestart.
Het probleem: De koppelingsschakelaar had een heel hoge invloed op het starten.
Deze moet altijd ingeschakeld worden, zelfs als de motor in neutraal staat.
Ik heb dus het schakelaartje verder schoongemaakt (contactje was vies) en opnieuw in elkaar gestoken, maar de hendel heb ik wat geforceerd dat ie een beetje naar boven gaat. Daarom kreeg ik een beter contact.
Wat wel vreemd is, is dat ik de contactjes ook zo al heb proberen overbruggen, maar dit had geen enkele invloed op het starten.
Ik ben dus van plan de koppeling overbodig te maken bij het startproces, door de schakelaar direct door te verbinden zodat dit een probleem minder is.

Bedankt om allemaal mee te denken! :)
 
Suzuki moet je altijd met koppeling starten.
Heeft dus nooit gewerkt bij jou?

Jawel, tot vanochtend :')
Zal wel door het weer zijn? De contactjes waren erg vies en zat onder de "gunk". Schoongemaakt met wat remmenreiniger (ook het kleine pinnetje met de veer etc.) en alles terug in elkaar gestoken. Dan deed ie het wel, maar alleen als ik de koppeling wat naar boven buig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan