€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Wanneer denk je dat je het blok weer aan het lopen hebt?

Helaas, weet ik dat niet :N

Weet alleen dat het niet komende maand zal zijn. Want er moet nog het nodige gebeuren voordat ik een poging om het blok te starten ga ondernemen.

Wat ik sowieso gedaan wil hebben voor de eerste startpoging is:
- basiscorrosiebescherming in orde krijgen
- achterbrug uitbouwen (hoop dat dit zonder zwaar geweld gaat lukken) lagering nalopen (zonodig vervangen, heb al naadlagers liggen) en nalopen op corrosie (anders moet de achterbrug van de donor XS gemonteerd worden), alles in het kader van het moet wel veilig zijn/worden. Bij het inbouwen van de achterbrug worden gelijk de Koni's gemonteerd
- elektra verder op orde brengen (oa achterlicht met knippers samenstellen/monteren), zekeringkastje monteren (en vullen met zekeringen)
- uitlaten monteren
- accu vullen en opladen (accu is ongevuld aanwezig)
- kleppen stellen (gelukkig met klepstelmoertjes)


Waarom er ook zaken op staan die niets te maken hebben met het motorblok is het feit dat als ik het motorblok aan het lopen heb, er waarschijnlijk een soort "kortsluiting :$ " bij mij zal ontstaan waardoor ik dan zo snel mogelijk wil gaan rijden met het ding. Vandaar dat eerst de basis echt op orde moet zijn ;)

Want zelfs al draait het blok, is de motor elektrotechnisch in orde en is het rijwielgedeelte veilig moeten de banden nog vervangen worden, remleidingen aangeschaft en gemonteerd worden.

Kort samengevat, er is nog werk genoeg aan dit exemplaar voordat er ook maar 1 meter gereden kan worden (maar dat is natuurlijk hobby).

En als de motor eenmaal rijdt moet er vastgesteld worden of het balhoofdlager vervangen moet worden. Er waren geen putjes in de lagerschalen te zien, dus het bestaande balhoofdlager met losse kogeltjes is voorzien van vers vet. Dus moet straks proefondervindelijk vastgesteld worden of vervanging alsnog noodzakelijk is. Maar daar zal tijd genoeg voor zijn :+ (geplande gebruiksperiode voorjaar 2019)
 
Wellicht met een viltstift binnenkant zwart maken zodat de scheur minder opvalt?
In de stijl zoals Wim deze motor opknapt, is het eigenlijk beter als je het blijft zien! :+
Maar wel zo praktisch, dat het gerepareerd is, dan gaat het niet verder en blijft droog.
 
Vooral dat “droog” is doorslaggevend.

Ooit een buddyseat gehad die lek was en uit ervaring dat ben je snel zat.....
 
'Xs 400 1981 gaat het ooit nog wat worden ?' > '500€ challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400'
 
Zo ondertussen een speciaal soort plakker gekocht (TearAid) om het gat/scheurtje in de buddy "te bewerken".

Doordat er al heel lang een scheurtje aanwezig is, is het niet gelukt om de schade subliem weg te werken. Maar op deze wijze kan er alvast geen water meer in komen en scheurt het (hopelijk ;) ) niet verder. De tijd zal het leren.[afbeelding]
Haal een vierkante meter skai, en trek die er overheen. Onderkant nieten.

Heb je nog behoefte aan nieuwe raw's?
Heb nog in de aanbieding, ophalen of verzenden. Challenge prijsje uiteraard.
 
Voor alle duidelijkheid de onderzijde van de buddy is van staal ;) Dus een nieuwe velletjes erop nieten wordt een klein dingetje... Ga het eerst wel proberen met de "plakker".

Stand van zaken januari 2018, aanmelding van dit exemplaar voor de € 500 challenge 2019.

Motor gekocht januari 2017. In het jaar 2017 is er wel wat aan de motor gebeurd, maar dat betekend niet dat de werkzaamheden om tot een rijdend exemplaar afgerond zijn :N .
Wat is er tot nog toe gedaan: onderzoek, wat moet er allemaal niet gedaan worden (veel _O- ).
Praktisch, olie ververst (was tevens onderzoek of het blok niet al overleden is), vervangende voorvorkpoten aangeschaft, vervangende achterveren aangeschaft, carbs gereinigd en ontdekt dat de originele carbs vern..kt waren, donor gekocht om zonodig onderdelen van te gebruiken (hoopte om de voorvorkpoten te kunnen gebruiken, maar deze waren ;( ). Stuurschakelaars opgeknapt. Carbs van de donor schoongemaakt (en van de oude carbs een carbset voor mijn XS750 compleet gemaakt *O* ). Bobines, bougiekabels en bougies geplaatst. Achterlicht voorzien van knipperbollen en een glas. Van de originele buddy de grijze/bruine delen overgezet op de gekregen buddy.

Wat moet er nog gedaan worden, verfwerk afronden (basisbescherming tegen roest), achterbrug demonteren (nakijken op roest/rottigheid), ketting vernieuwen, mogelijk achterbruglagering vernieuwen, nieuwe banden, remmenleidingen aanschaffen, elektra goed werkend krijgen (stuurschakelaars opknappen betekend niet dat alles gelijk werkt). Bij terugmonteren achterbrug Koni's monteren.
En vast nog wel andere kleine klusjes die nog niet voorzien zijn....

Doel
De bedoeling van het opknappen is om de motor veilig rijdend te krijgen, zonder dat het uiterlijk heel veel afwijkt van de eerste foto van de motor in dit topic *D En dan de challenge te rijden (tijdsplanning wanneer de motor moet rijden is ruim ;) )

Toezegging, er komen foto's van huidige stand van zaken.
 
Zoals toegezegd even wat foto's van de huidige stand van zaken.
full
 
Achterkantje, nu met knipperbollen en een glas op het achterlicht.

En let niet op de achtergrond :P , garage dient tevens als opslagruimte voor allerhande zooi....
full
 
En zoals uit de foto's wel is af te leiden, zal het best nog wel even duren voordat dit brik weer aan het wegverkeer kan deelnemen.

Sterker nog, het blok moet nog lopend gemaakt worden ;) . Bedenk voor mijzelf dat elk stapje er 1 in de richting is van een rijdende brik.

Vanavond het rempedaal verwijderd en het asje gesmeerd (zat geheel geen vet tussen). Gelijk ook het vastgerotte afstandsboutje losgekregen (daar ga ik niet zwaar verroeste vervanger voor zoeken in een bak "oud japans metaal" :9 ). Want dan hoef ik niets nieuws te kopen :)

Was iets te fanatiek bezig vergeten een foto te maken :$
 
Ha, wist niet dat je hier ook een topic over had! Geweldig zoals je de motor weer rijdend gaat maken. Eigenlijk een ratbike bijna puur sang. Bijna omdat je het opknappen wel serieus neemt. Maar wat een gave fiets!


Krijg zo'n trek in koffie... :t
 
Wat er serieus aan gedaan wordt zijn de zaken die nodig zijn om de motor veilig aan het wegverkeer te kunnen laten deelnemen (en liefst ook voor wat langere tijd).

Want het einddoel is natuurlijk wel een paar duizend kilometer (met bagage) rijden in twee weken tijd :)

NB: ik heb ondertussen een grotere koffiepot :Y
 
Wat er serieus aan gedaan wordt zijn de zaken die nodig zijn om de motor veilig aan het wegverkeer te kunnen laten deelnemen (en liefst ook voor wat langere tijd).

Want het einddoel is natuurlijk wel een paar duizend kilometer (met bagage) rijden in twee weken tijd :)

NB: ik heb ondertussen een grotere koffiepot :Y
Stap voor stap doen.

Eerst ga je voor het blok.
Dat moet lopen, en goed lopen.
Dan ga je voor het rijwielgedeelte: vering, wielen, remmen.

Wat dan nog rest, is klein werk en opleuken/netjes maken.
 
Succes Wim, met de nieuwe topic titel wordt het nu voor het echie ! Ik volg het met interesse, een XS400 in de challenge , YES!
 
Mooi dat we er nu een BHV'er bij hebben. Wel benieuwd naar je brommer, mooi neo-klassiekertje die je niet veel meer ziet

(Bier-Haal-Vrijwilliger)
 
Zo er is weer wat te melden over dit motorfietsje ;)

Vandaag de luchtfilters vernieuwd en weer gemonteerd. Daarbij ook de luchttoevoer naar de carburateurs terug gemonteerd (dit wordt origineel gehouden, zodat de kans op een goed lopende motor het grootst is).
Daarna de uitlaten gemonteerd met originele pakkingen in de cylinderkop, wat zijn die pakkingen trouwens duur ;(
Kost een pakking voor mijn XS750 iets van € 1,50, voor een XS400 is dat € 8,23. Had de pakkingen gewoon besteld in de verwachting dat de prijs niet veel zou afwijken van de pakking voor een XS750 '( .
Maar gezien het toch wel ruime sleutelbudget zijn de pakkingen gewoon gemonteerd (al zie je daar niets van 8-) , maar hopelijk heeft het wel effect op de geluidproductie).

Al deze werkzaamheden hebben tot gevolg dat de luchttoevoer in orde is gebracht en dat de uitlaatgassen gedempt worden als het blok draait. Hierdoor wordt het mogelijk om een startpoging te gaan voorbereiden *D

De filters in de luchtfilterboxen (deze motor heeft er 2) waren vergaan. De nieuwe geplaatste luchtfilters zijn verse originelen (deze zijn overgenomen van Hornix, waarvoor nogmaals dank ! ).
Daarbij zijn gisteren ook de kleppen gesteld, dit blokje is voorzien van stelboutjes, waardoor het klusje niet ingewikkeld was.

Ook is de kettingbeschermer vandaag voorzien van een laagje AMZ. Dit nadat het spatbord zeker 50 gram lichter was gemaakt door het oude kettingvet (met aanhangend zand) te verwijderen }) En gezien de laag zooi in de kettingkast, kan ik mij al gaan voorbereiden op de troep bij het kettingwiel aan het motorblok :X

Waar wel mogelijk problemen mee komen is het verwijderen van de achterbrug '( .
Het lossen van de moer aan de rechterzijde van de motor, gevolgd door enige tikken met rubber hamer had geen enkel effect. Natuurlijk was de vetnippel die op de as zit verwijderd.
Dus of de achterbrug verwijderd kan worden is nog maar de vraag. Echter dat komt later wel, eerste prioriteit heeft het draaiend krijgen van het blok ;)

Hierbij alvast 1 foto
full
 
Ook een fotootje gemaakt van de oude luchtfilters. En zoals te zien was vervangen niet overbodig :+

full
 
Ook een foto gemaakt van het stelboutje van het achterrempedaal, deze wordt NIET terug gemonteerd. Er is ondertussen een RVS boutje gemonteerd :P

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan