€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Deze XS staat stil in de hoek te wachten totdat Xsandra rijdbaar is '(
Heeft te maken met kosten, Xsandra is verzekerd en er is voor 1 kwartaal wegenbelasting betaald. Dit in tegenstelling met deze brakke XS, die is namelijk geschorst.

Het blijft de bedoeling om met 1 van beide de challenge 2019 te rijden :Y
De keuze kan pas bepaald worden als beide rijden (of als er 1 van de twee niet goed rijdbaar te krijgen is, is de keuze ook logisch ;) ).
 
Het nieuws is dat er geen nieuws is. Deze XS staat geschorst en de prioriteit ligt bij de andere XS. Dit omdat die wel verzekerd is en er is belasting over betaald. Ook voldoet die XS volledig aan het reglement.

En bedenk dat ik in 2019 deze ook in orde kan maken, zodat (hopelijk) een keuze kan maken met welke XS de challenge zou kunnen rijden.

Maar de komende tijd zal die topic niet veel aanvulling krijgen.
 
Zo ff die ouwe wegjagen. Omdat de andere XS ondertussen 's lands wegen onveilig maakt :P de andere XS uit de hoek van de garage gerold.

Nog geen fotowaardige ontwikkelingen, maar de remleidingen zijn gemonteerd en de voorrem is zelfs voorzien van remvloeistof, met als gevolg dat er weer een werkende voorrem aanwezig is. De remleidingen zijn trouwens overgenomen van een forumlid die ooit een hele mooie XS400 caferacer had gemaakt van een XS400 2A2 (Hornix), met enig zoekwerk vast terug te vinden (alleen of alle foto's nog werken is mij onbekend).

Ook ondertussen ontdekt waarom bij het proefdraaien enige tijd geleden (wil niet uitzoeken hoelang :X ) de motor maar op 1 poot liep. Er bleef een vlotternaald in de zetting vastzitten (carb was ook droog van binnen). Ondertussen zijn de carbs weer teruggeplaatst.

Dit project is dus weer in beweging gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Zo de motor heeft weer vorm. Nadat de foto’s gemaakt zijn, zijn er nog spiegels gemonteerd.

De volgende zaken moeten nog gedaan worden, ketting aanschaffen en monteren, idem met de banden. Verder moet er proef gedraaid worden (afstellen van het blok).

DBBD76C2-336E-4A2D-A363-1EF511E47198.jpeg134E0323-2263-47D1-874A-220F9B2D9374.jpeg
 
Vandaag weer geprobeerd te starten. Nog steeds het probleem met lopen op slechts 1 cylinder.

Wordt dus nieuwe vlotter als en zetting bestellen. Want van de cylinder die goed loopt ga ik de vlotter niet vervangen
 
Zo de motor heeft weer vorm. Nadat de foto’s gemaakt zijn, zijn er nog spiegels gemonteerd.

De volgende zaken moeten nog gedaan worden, ketting aanschaffen en monteren, idem met de banden. Verder moet er proef gedraaid worden (afstellen van het blok).

Bekijk bijlage 1338843Bekijk bijlage 1338844
Nog even terugkijkend blijf ik het een mooi fietsje vinden. Het heeft nog echt van die FS1 lijnen.
Voor wie denkt waar heeft die het over?
yamaha-fs1-5.jpg
 
Zo vandaag begonnen aan het monteren van nieuwe bakhoofdlagers. Heb de knoop doorgehakt, leek mij toch beter om dit te doen. Kosten zijn beperkt tot 33 euro en ik weet ondertussen van de andere XS400 dat een goed balhoofdlager een positief effect heeft op het stuurgedrag. Foto’s volgen.

Ook is er een nieuwe vlotter aanwezig, zodat er hoop is het carb probleem opgelost wordt.
 
Stand van zaken, verse vlotters met bijbehorende zittingen gemonteerd. Dit omdat de linkercylinder niet meeliep (kreeg geen benzine). Dus maar geïnvesteerd in nieuwe vlotters (beide carbs hebben nu nieuwe) en dat is niet fotowaardig. Carbs zijn weer gemonteerd.

Verder is het koplampglas geplaatst. Maakt toch wel veel verschil in uiterlijk, of er nu een bos elektra spaghetti uit een lamp steekt of het geheel wordt afgesloten met een glas met reflector. Nog geen foto van '(

Wel foto's van de het vervangen van de balhoofdlagers.
IMG_3076.jpg


De verse lagers, het T-stuk zonder de onderste lagerschaal en uitkomende zooi. Overigens zijn op de onderste lagerschaal afdrukken van de kogeltjes te zien :/ dus deze actie is niet overbodig al zie je er vanbuitenaf niets van :+

IMG_3077.jpg


En als laatste de "onthoofde" XS, foto is genomen voordat de lagerschaal eruit is getikt.

Ook het Excellijstje van dit brik bijgewerkt, er rest nog 149,98 aan sleutelbudget (regels 500 Euro challenge 2019). Bij vergelijk met de andere XS400 (Xsandra) is deze duidelijk duurder (en dat terwijl deze er veel meer aftands uitziet :+*O*)
 
Het weer tijd om wat te melden, want die oude "taart" bevalt niet.

De tank staat nu vol met een mix van azijnzuur en water. Dit omlangzaam te ontroesten. Zal er vanavond nog wat zout bijvoegen (op MF gevonden dat dit het proces wat verbeterd en daarbij het kost niet veel). Zal ook nog wat schroeven toevoegen zodat als ik schud deze de aanwezige corrosie wat los schraapt.

Verder is 1 maart 2019 niet ver weg, zodat ik buiten kan proefdraaien en daarmee kan controleren of de vernieuwingen van de vlotters zijn vruchten afwerp.
 
4ED0745B-1C7A-4BEA-BA8E-61A304C4BBEF.jpeg
4ED0745B-1C7A-4BEA-BA8E-61A304C4BBEF.jpeg Zo er is beweging. En wel ultrasone :Y hoop dat daarmee de dwarse carburateur wil gaan meewerken (motor liep slechts op 1 pit)
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Carburators zijn uit elkaar geweest en zijn nu wel heel schoon. Kijken of ik van het weekend ze kan monteren en kan proefdraaien.

Door de ultrasoon is de ene stationair nu wel open. Was dicht zonder dat ik het gezien had. Dus grote(re) kans dat het brik nu wel wil draaien op 2 poten.

Zal dan een filmpje proberen te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Na veel gepruts ontdekt dat de ontsteking van de linkercylinder niet goed staat. Moet dus in het WPHB gaan zoeken hoe eea afgesteld moet worden om te zorgen dat hij op twee pitten blijft lopen. Met een beetje spelen met de grondplaat ging de linkercylinder meelopen, maar echt lekker ging het niet '(

Wel kan gemeld worden dat hij eenvoudig start op de rechtercylinder.... (dat geeft hoop als straks twee cylinders aan het werk gaan) ;)
 
Na veel gepruts ontdekt dat de ontsteking van de linkercylinder niet goed staat. Moet dus in het WPHB gaan zoeken hoe eea afgesteld moet worden om te zorgen dat hij op twee pitten blijft lopen. Met een beetje spelen met de grondplaat ging de linkercylinder meelopen, maar echt lekker ging het niet '(

Wel kan gemeld worden dat hij eenvoudig start op de rechtercylinder.... (dat geeft hoop als straks twee cylinders aan het werk gaan) ;)
Gaat je lukken!
 
Ik weet ook niet of de ontsteking verlopen is. Wel weet ik dat ik het in de ontsteking moet gaan zoeken. Brandstof krijgt de cylinder wel. Er is ook compressie (als pomp werkt de cylinder wel goed (merkbaar aan de uitlaat).

Het betreft overigens een ontsteking met contactpunten. En daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Wat weet ik tot nog toe, als ik de bougie buiten op het blok leg (en start) heb ik een goed zichtbare vonk. De kleppen zijn gesteld en de pompwerking is ook aanwezig. Als ik na wat starten de bougie uit de cylinder haal is deze nattig en ruikt naar benzine. De carburator is ultrasoon gereinigd en zichtbaar is/was dat alle gaatjes in de sproeiers open zijn. Bougie, bougiekabel en bougiekap zijn nieuw.

Dus werkplaatshandboek erbij en zoeken hoe de ontsteking afgesteld moet worden. Dan uit de basis instelling verder zoeken. Verder zou ik het nu niet weten.
 
Zijn er nog weerstanden in de bougiedoppen die eruitgehaald kunnen worden?
Een schuurpapiertje tussen de contactpuntjes halen wil ook nog wel eens helpen (weerstandslaagje)
Druppie olie op het asje van de contactpunten vinden ze ook fijn.
 
Net een pakketje uit Engeland (nog net voor de Brexit) geopend. Heb nu dus een verse condensator liggen. Morgen of zaterdag (eea afhankelijk van de tijd) condensator monteren en met het WPHB de ontsteking statisch af te stellen. En daarna kan ik proberen de motor te starten ( en dan hopen dat hij op 2 pitten loopt 😬).

Condensator is van hetzelfde merk als de verse contactpunten (Daiichi MGF Co LTD). En deze is in de UK ongeveer de helft van de prijs als in NL.... (begrijp hier niets van 🤔)

Overigens is dit niet wat een fotowaardig is 🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
3339D6B7-6049-405B-9943-33B02EAEDD79.jpeg


Wat vernieuwd kan worden aan de ontsteking wordt vernieuwd, dus condensator, contactpunten en ook verse bougies. Daarbij de elektrische verbindingen geschoond.

84200BBC-FA3F-4054-A82D-6678F76762D3.jpeg


Alwaar de verse contactpunten zijn gemonteerd. Zijn nog niet afgesteld (had andere verplichtingen).
 

Bijlagen

  • DE426CCA-6D18-42B3-9268-A0A70D7631A7.jpeg
    DE426CCA-6D18-42B3-9268-A0A70D7631A7.jpeg
    269,5 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Een tijd geleden heb ik een Daihatsu Charade gehad waarvan de contactpunten telkens inbrandde. Gek werd ik ervan. Jaren nadat ik de auto had weggedaan hoorde ik wat het euvel was. Bij contactpunten met een condensator zit vaak een voorschakelweerstand. Misschien een tip om te controleren of deze nog goed is.
 
Zo vandaag bezig geweest om het blok van deze fiets goed lopend draaiend te krijgen (lopen doen blokken nu eenmaal niet :+ ).

Maar zowaar draaien op 2 cilinders, maar niet heel lang. Wel was nu de linkercilinder degene die goed draaide (voorheen alleen de rechter). Dus nu gaat ook de rechtercarb nogmaals in het ultrasoonbad (en worden de sproeiers een keer extra geprikt met een draadje uit een staalborstel). Dan moet het geheel werken met 2 cilinders :Y

Was ondertussen op zoek naar banden. Verschil tussen Maxxis (±120 euro) en Michelin (±160) bedraagt iets van 4 tientjes, nu is de vraag: wat is wijsheid :?

De Michelinbanden hebben op Xsandra (ook een XS400 maar dan uit 1982) geen krimp gegeven en gaven een heel goed gevoel. Maar andere 500 Euro-challengers hebben gewoon goede ervaringen met Maxxis (M 6102 en 6103) ook in de regen (en zoals de foto laat zien wordt de motor geen visueel pareltje _O- maar blijft het een brak ding :Y).

En een plaatje bij na al deze tekst 8-) (met een soort bewijs dat het geen oude foto is, omdat de opgeknapte YX600 op de achtergrond staat)
IMG_1591.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan