Tls 1000 temp modificatie

t-amateurtje

Rookie
23 aug 2016
11
0
Wie kan er voor mij een Temperatuur Modificatie uitvoeren ?

Mijn tls uit 97 geeft als max 65 graden aan terwijl dat rond de 82 moet zijn..
Nu blijft mijn motor in shoke modus draaien waardoor ik dus veel meer brandstof verbruik dan nodig.

Kom zelf uit andijk, dus iets in de omgeving zou mooi zijn :D
 
Ik voel me zeker aangevallen, maar dat is niet meer dan logisch. Dan zeg je dat het anders zit en leg je uit waarom. Als je meteen begint over misleiding heb je niet helemaal begrepen hoe een discussie werkt en dan begrijp ik ook niet helemaal wat je op een forum doet.

De manier waarop je bepaalde zaken voor waar presenteert lijkt meer op een monoloog. Je geeft hierbij geen enkel teken van twijfel. Echter blijkt de informatie in dit geval onjuist. Een ongelukkige combinatie als het moet dienen als juiste informatie voor anderen.

Vervang je dan ook de thermostaat door een variant die niets doorlaat in gesloten toestand?

Geen idee of die er zijn, maar met de bypass lijkt het me een optie.

Wat voegt dat precies toe aan de (bij gebrek aan een beter woord) discussie die hierboven plaatsvindt dan?

Om te benadrukken/herhalen dat de bypass er zit met een goede reden.
 
Het gaatje in de thermostaat (3mm?) is er niet voor bedoeld om flow te krijgen door de radiateur. Deze zit er enkel om het systeem te vullen en ontluchten. Bedenk maar eens hoeveel flow je überhaupt zou kunnen krijgen door zo'n kleine opening.
 
De manier waarop je bepaalde zaken voor waar presenteert lijkt meer op een monoloog. Je geeft hierbij geen enkel teken van twijfel. Echter blijkt de informatie in dit geval onjuist. Een ongelukkige combinatie als het moet dienen als juiste informatie voor anderen.Geen idee of die er zijn, maar met de bypass lijkt het me een optie.Om te benadrukken/herhalen dat de bypass er zit met een goede reden.
Precies zoals jij dat zelf doet dus. Daar kan je niet tegen?
Je vergeet alleen even gemakshalve dat MasterTommy niemand persoonlijk aanvalt, niet eist dat inhoudelijk juiste reacties worden verwijderd (om zelf maar gelijk te kunnen hebben) en niet in andere (!!) topics gaat klagen dat iemand anders misschien een juist antwoord geeft.

Ik heb nog weinig onderbouwing gezien van jouw eigen zelfverzekerdheid....... onderbouw je verhaal eens ipv mensen aan te vallen.
Als je dat niet kan, wat doe je dan op een forum?
 
Het gaatje in de thermostaat (3mm?) is er niet voor bedoeld om flow te krijgen door de radiateur. Deze zit er enkel om het systeem te vullen en ontluchten. Bedenk maar eens hoeveel flow je überhaupt zou kunnen krijgen door zo'n kleine opening.
full
 
Nee. Een thermostaat van een TLS/TLR heeft gewoon een by-pass in de klep zelf zitten. De minimale diameter verraad de functie al. Tijdens de opwarmfase laat de thermostaat gewoon veel minder vloeistof door dan op bedrijfstemperatuur, maar sluit niet volledig af.

Ik neem voor het gemak even aan dat je een wphb hebt. Daar staat de functie van het koelsysteem netjes uitgelegd inclusief schematische tekening.
Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het bypass gaatje, echter is de flow zo minimaal dat deze verwaarloosbaar is. Het is belangrijk dat de thermostaat met het gaatje bovenin gemonteerd zit zodat de ontluchting met een gesloten thermostaat gedaan kan worden. De minimale flow (door het 3mm gaatje) zorgt er voor dat opgewarmde koelvloeistof van de cilinders naar de thermostaat kan stromen, zodat hij kan openen. Ook voorkom je hiermee druk opbouw van de pomp, juiste werking van de radiateur dop en voorkom je luchtophoping 'achter' de thermostaat.
 
:^

Kunnen we nu weer terug naar het daadwerkelijke probleem van de TS?
Zijn probleem is mij duidelijk. De (waarschijnlijk internet) oplossing (die door velen als DE waarheid wordt gezien) echter niet. Waarom zou je ingewikkeld een bypass gaan maken, wanneer je ook gewoon het gaatje in de thermostaat groter kan maken als fabrikant zijnde?
 
Laatst bewerkt:
Okee.

Dus het advies zou luiden: Haal een nieuwe pakking, en(voor de zekerheid) een nieuwe thermostaat). Maak het bypass gaatje dan iets groter, en monteer alles weer zoals het volgens de WPHB hoort.
 
Laatst bewerkt:
Okee.

Dus het advies zou luiden: Haal een nieuwe pakking, en(voor de zekerheid) een nieuwe thermostaat). Maak het bypass gaatje dan iets groter, en monteer alles weer zoals het volgens de WPHB hoort.
nee, het advies is, voer niet klakkeloos modificaties uit die iemand bedacht heeft en op inet geplaatst heeft. De beste monteurs gooien niet zomaar hun kennis op het net. De blaters wel.
 
Laatst bewerkt:
Okee.

Dus het advies zou luiden: Haal een nieuwe pakking, en(voor de zekerheid) een nieuwe thermostaat). Maak het bypass gaatje dan iets groter, en monteer alles weer zoals het volgens de WPHB hoort.

Dat gaat, als ik het goed begrijp, niet helpen, het duurt met een groter gaatje langer voor de juiste bedrijfstemperatuur berijkt is.
Misschien is een thermostaat die later open gaat een oplossing.

Is de thermostaat al getest trouwens?
 
Dat gaatje kan geen bypass functie hebben. De waterpomp verzet een bepaald volume , als dit door zo'n gaatje moet leidt dit tot een zeer hoge druk. Een bypass(-systeem) moet een identieke doorstroom opening hebben als die de volledig geopende thermostaat heeft.
 
Laatst bewerkt:
centrifugaal pompen kunnen geen hoge drukken maken.

Ligt er aan wat je onder hoge druk verstaat maar bij ons op het werk hebben wij er een aantal die toch makkelijk 30 bar druk redden.
Deze zijn alleen meertraps maar alle trappen zijn centrifugaal.
 
Laatst bewerkt:
Ligt er aan wat je onder hoge druk verstaat maar bij ons op het werk hebben wij er een aantal die toch makkelijk 30 bar druk redden.
Deze zijn alleen meertraps maar alle trappen zijn centrifugaal.
Waar het mij om ging is dat wanneer je de bypass afdopt/afsluit/afdicht en de thermostaat vervangt door een plaatje met zo'n gaatje er wat kapot gaat of de slangen eraf klappen.
 
Je weet dat een centrifugaal pomp normaal gesproken altijd met een gesloten perszijde wordt opgestart?
En dat een centrifugaal pomp in zichzelf rond kan pompen?

Een centrifugaal waterpompje van een koekblik of motorfiets blok heeft inwendig zo veel ruimte dat deze eigenlijk alleen maar vloeistof kan verplaatsen en geen druk op kan bouwen.

Je koelsysteem blijft normaal gesproken zelfs heel als er meer dan 3 bar druk op staat, alleen onder normale omstandigheden kan de druk nooit zo hoog worden want dan gaat de overdruk klep van de radiateurdop allang open. Zo rond de 1 bar of wat hoger.

En het enige wat kapot gaat na het vervangen van de thermostaat door wat jij beschrijft is de koppakking want de motor oververhit dan.
 
wat zou het toch mooi zijn als deze info allemaal in het Tl1000S e.d topic terecht zou komen en TS , na 3 dagen afwezigheid, gewoon iemand kan vinden die hetgeen kan doen wat hij verzoekt :)

of snapt dat hij een andere thermostaat kan plaatsen of wat de beste remedie dan ook is, of heb ik daar overheen gelezen ? :)
 
Dat is inderdaad zo (althans geen hoge druk), echter moet je die wel laten pompen anders gaat ie vroegtijdig kapot.

Bij ons (proces industrie) worden juist vrijwel altijd alleen centrifugaalpompen gebruikt omdat wij de flow willen kunnen sturen met eenvoudige regelkleppen. Het komt dan ook vrij vaak voor dat een centrifugaal pomp lang tegen een (vrijwel) gesloten regelklep staat te pompen. En dan soms uren. Het enige wat er dan gebeurt is dat de vloeistof in de pomp opwarmt.
Waar wij trouwens in een gedeelte van ons proces juist gebruik van maken om de proces temperatuur te sturen.

Alleen een hoogtoerige centrifugaalpomp met heel veel opbrengst vindt het niet leuk als hij zijn flow niet of moeilijk kwijt kan en gaat dan caviteren waardoor op termijn de waaier stuk kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het gaatje in de thermostaat (3mm?) is er niet voor bedoeld om flow te krijgen door de radiateur. Deze zit er enkel om het systeem te vullen en ontluchten. Bedenk maar eens hoeveel flow je überhaupt zou kunnen krijgen door zo'n kleine opening.


dit was het antwoord dat ik zelf ook had.. die bypass is gewoon voor het gelijkmatig opwarmen van de motor tot het punt dat de thermostaat mee gaat doen.
 
Bypass is in mijn ogen niet de juiste benaming. Serieuze flow beperking komt eerder in de buurt.

c77be1285c12ff44d92af08f328448a3.jpg


Dit is het blok van een VTR SP. Bij de waterpomp zie je twee aansluitingen. De onderste (kleinste van de twee) gaat rechtstreeks naar het thermostaat huis (tussen de twee cilinders, je kijkt in het pijpje..). Hier is dus bij een gesloten thermostaat flinke flow door de bypass. Ook hier zit een gaatje in de thermostaat trouwens...
 
Leuk om te lezen. .. was niet afwezig maar las gewoon lekker mee...

Inmiddels is het probleem verholpen voor Nog geen 5 Euro.

Onze monteur had het idee je moet de boel gewoon foppen. .. Dus heben wel er een weerstand tussengeplaatst met een bepaalde ohm... Na warm draaien en koud verschil gemeten. .. En een weerstand geplaatst die de boel 20graden verhoogt :)

.. Dus wel foppen de computer 65 graden is nu voor hem 85 graden. .. 25 graden is voor hem dus 45 graden. ... Je snapt waar ik heen ga ?;) allemaal bedankt in iedergeval
 
Terug
Bovenaan Onderaan